View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 08:12



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Pickup wiring - fattar nada... 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Pickup wiring - fattar nada...
Tänkte jag skulle lite snabbt och lätta byta mickar i min Gibson Les Paul. Från 57/57+ till Suhr Thornbucker.
Hur svårt kan det vara liksom, lite snabb lödning och klart. Eller...
Efter en stunds klurande och googlande så verkar det som om Gibson och Suhr inte har samma färger till samma saker.
Efter en stunds mer klurande och googlande så fattar jag ändå inte när jag kikar på hur det ser ut befintligt och hur det skall in det nya.

Som det sitter nu (Gibson-mickarna) så kommer det ju ut en grå tjockare kabel innehållandes en vit, röd, grön, svart och tunn metall. Där den gröna och vita sitter ihop och inte går någonstans. Den svarta och blanka sitter tillsammans på själva potten. Och den röda till sidan av potten på första pinnen.
Aha lätt kan man tycka för då borde den andra tjockare gråa sladden vara likadan och komma från den andra micken?
Men icke...
Den innehåller en röd, vit, grön, svart och GUL? Och här sitter inte vit och grön ihop, utan den vita går till samma pot som förra kabelhärvan, samt den gröna går till någon mojäng mellan alla 4 pottar, dit går även den gula? Den röda verkar dock gå till motsvarande lödning fast då mittenpinnen på potsidan. Jag gissar att den gula är "samma/motsvarande" som den blanka från den andra mikrofonen i och med att den sitter på samma ställe som den gröna. Konstigt dock att den inte sitter i luften hoptvinnad i eltejp som det andra paret? Vidare så kommer det ut en tjock flätad silverkabel som är fastlödd BÅDE på själva potten samt sidan på densamma?

Det var alltså Gibsonmickarna, som jag då inte förstår mig på...

Sen dom nya Thornbuckermickarna, där är det ju andra färger tydligen än Gibsonmickarna, men man fattar lite i alla fall. Meeeen... Där är vit och röd fastlödda i varandra och grön och metall sitter tillsammans på ena micken. Men på den andra är det svart och metall som sitter tillsammans istället för grön?

Erkänner lätt att jag är trög att fatta detta, så hjälp emottages tacksamt...


Attachments:
mickar-wiring.jpg [252.73 KiB]
Not downloaded yet
16 Jan 2023, 18:41
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1638
Location: Halmstad
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Kanske hjälper bilder och text?

Gibson
https://humbuckersoup.com/gibson-61-wiring-diagram/

Suhr
https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxserp=0


16 Jan 2023, 19:28
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Haha... skruvade isär 5 gitarrer till (varav 2 LP av olika fabrikat och mickar) för att försöka se någon röd tråd. Men icke. Alla såg helt olika ut. Den här mojängen i mitten finns bara på denna gitarren, ingen annan.

Gick tillbaka till projektgitarren och skruvade loss mickarna för att kunna följa kablarna och nu börjar det lossna lite i alla fall.
Det visade sig att dom grå tjockare kablarna som innehöll 4-5 mindre kablar inte alls gick till var sina mickar utan den ena gick till halsmicken och den andra till switchen. Den tjockare flätade silverkabeln med en svart kabel i sig visade sig inte alls gå till switchen som jag trodde utan till stallmicken. Dvs halsmicken har 4-kablar för splitfunktion och stallmicken hade det icke. Så där har jag lärt mig lite i alla fall.
Så: Halsmicken har sin vita och gröna ihopsatta och gör ingen nytta för att man inte nyttjar splitten? Den röda går till sidan av potten och den svarta OCH lilla blanka går till själva potten. (hmmm... 5 kablar?)
Stallmicken har bara en kabel, silverfärgade höljet som sitter på potten och kärnan som går till sidan av potten. (motsvarande samma som halsmickens röda kabel fast den här kabeln är svart..). Alltså halsmicken har 3 kablar fastlödda och stallmicken 2?

Suhr...
Halsmick: Grön och blank tillsammans.
Stallmick: Svart och blank tillsammans. Läste någonstans att någon kan vändas vid fasfel. Är det detta någon kan ha gjort? Hur vet man om det blir fasfel eller ej?


16 Jan 2023, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Donatello wrote:
Hur vet man om det blir fasfel eller ej?

Fasfel märks endast när du kör bägge mickarna samtidigt och på full volym (om du har separata volymkontoller till mickarna).
Ljudet blir tunnt och nasalt liksom.
Sänker du volymen till en av mickarna så "försvinner" fasfelet.


16 Jan 2023, 20:07
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Skavis wrote:
Donatello wrote:
Hur vet man om det blir fasfel eller ej?

Fasfel märks endast när du kör bägge mickarna samtidigt och på full volym (om du har separata volymkontoller till mickarna).
Ljudet blir tunnt och nasalt liksom.
Sänker du volymen till en av mickarna så "försvinner" fasfelet.


Tack...


16 Jan 2023, 20:10
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Då ska vi se..
Löda bort Gibson-mickarna ska inte vara något problem, nu när jag vet vilka kablar som skall bort och inte.

Löda dit Shure-mickarna:
1. Om jag fattat diagram rätt osv, så RÖD och VIT skall sitta ihop och vara passiva, dvs inte lödas någonstans?

2. GRÖN är det den som skall sitta på potten eller på sidan av potten?

3. Den blanka sitter ju ihop med den gröna på ena micken och med den svarta på den andra micken. Skall jag sära på dom och sätta samma kombination, tex grön och blank på bägge mickarna? Eller ska man gissa att det blir fasfel då dom redan har bytt?


16 Jan 2023, 20:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Donatello wrote:
Då ska vi se..
Löda bort Gibson-mickarna ska inte vara något problem, nu när jag vet vilka kablar som skall bort och inte.

Löda dit Shure-mickarna:
1. Om jag fattat diagram rätt osv, så RÖD och VIT skall sitta ihop och vara passiva, dvs inte lödas någonstans?

2. GRÖN är det den som skall sitta på potten eller på sidan av potten?

3. Den blanka sitter ju ihop med den gröna på ena micken och med den svarta på den andra micken. Skall jag sära på dom och sätta samma kombination, tex grön och blank på bägge mickarna? Eller ska man gissa att det blir fasfel då dom redan har bytt?



1, röd/vit hoplödad - JA. det är den tråden som kopplar ihop de två spolarna.

2. Grön och den blanka ska lödas fast till utsidan av potten, på samma ställe som det flätade höljet på Gibsonmikarna var lödat.

3. Sätt ihop grön och blank på båda mikarna, då kommer de att vara i fas. De kommer att ha samma ända av respektive mik kopplad till jord.

_________________
/Lennart


16 Jan 2023, 20:40
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Custom Sam wrote:
Donatello wrote:
Då ska vi se..
Löda bort Gibson-mickarna ska inte vara något problem, nu när jag vet vilka kablar som skall bort och inte.

Löda dit Shure-mickarna:
1. Om jag fattat diagram rätt osv, så RÖD och VIT skall sitta ihop och vara passiva, dvs inte lödas någonstans?

2. GRÖN är det den som skall sitta på potten eller på sidan av potten?

3. Den blanka sitter ju ihop med den gröna på ena micken och med den svarta på den andra micken. Skall jag sära på dom och sätta samma kombination, tex grön och blank på bägge mickarna? Eller ska man gissa att det blir fasfel då dom redan har bytt?



1, röd/vit hoplödad - JA. det är den tråden som kopplar ihop de två spolarna.

2. Grön och den blanka ska lödas fast till utsidan av potten, på samma ställe som det flätade höljet på Gibsonmikarna var lödat.

3. Sätt ihop grön och blank på båda mikarna, då kommer de att vara i fas. De kommer att ha samma ända av respektive mik kopplad till jord.


Stort tack. Men vart skall den svarta lödas? Ska den dit på sidan på sidan av potten, den där lilla pluppen som det finns 3 likadana lödpunkter att välja på? (sitter ett motstånd eller vad det kan heta mellan den och tonkontrollen fastlödd.)


16 Jan 2023, 20:49
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1638
Location: Halmstad
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Thornbucker svart, hot, till samma plats som den röda kabeln från Gibsonmicken. En av de tre anslutningarna vid sidan.


17 Jan 2023, 01:39
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Pickup wiring - fattar nada...
Stort tack till alla som engagerat sig med hjälp!
Nu är det klart!


17 Jan 2023, 21:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer, Mike Leaf and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.