View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:05



Reply to topic  [ 27 posts ] 
NGD - Ganson - fixartråd 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post NGD - Ganson - fixartråd
Jag kan tycka att det är för lite aktivitet här på bojen nu för tiden och jag själv bidrar ju inte direkt för att öka aktiviteten heller men nu gör jag ett försök iaf.
Jag är föräldraledig för tillfället och för att göra något mer än att bara vara "ledig" så köpte mig en gitarr, en Ganson. Är lite svag för dessa då den första
gitarren som jag köpte själv var en Ganson (som däremot var en Les paul). Ganson är om jag har fattat det rätt Kasuga som byggde.
Gitarren är lite av ett projekt vilket passar perfekt nu under vintern och nu när jag är hemma. Och om jag har fattat är bojare rätt så är byggtrådar alltid uppskattat.
Den här lortgrisen är det:
Attachment:
auktionsvara_1565995_stor.jpeg
auktionsvara_1565995_stor.jpeg [ 152.26 KiB | Viewed 8419 times ]


Attachment:
auktionsvara_1565992_stor.jpeg
auktionsvara_1565992_stor.jpeg [ 140.43 KiB | Viewed 8419 times ]


Last edited by berra.b on 18 Jan 2023, 22:57, edited 1 time in total.



18 Jan 2023, 10:48
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson
Lämnade på förskolan, kom hem och tog av mig och minstingen och vad får jag om inte ett sms om att gitarren har dykt upp så det var bara till att klä på minstingen och mig själv och hämta gitarren.

Trodde först att det skulle vara en tvåbitarskropp men det är faktist en kropp i fyra bitar. Två där bak, en till topp en en mellan bak och topp. Så pannkakslimmad. Trodde bara att det gjordes på Les Paul modeller men tydligen inte.
Attachment:
IMG_0512.jpeg
IMG_0512.jpeg [ 228.73 KiB | Viewed 8412 times ]


Mycket lort..
Attachment:
IMG_0513.jpeg
IMG_0513.jpeg [ 247.42 KiB | Viewed 8412 times ]


Lampknappen verkar vara till för att aktivera stall och halsmick så att det går att köra alla tre mickarna samtidigt.
Det verkar som att det någon gång i tiden har försvunnit lite skruv så då har ägaren tagit vad som har funnits hemma.
Attachment:
IMG_0514.jpeg
IMG_0514.jpeg [ 218.13 KiB | Viewed 8412 times ]


Attachment:
IMG_0515.jpeg
IMG_0515.jpeg [ 195.91 KiB | Viewed 8412 times ]

Ännu mera lort..
Attachment:
IMG_0516.jpeg
IMG_0516.jpeg [ 245.75 KiB | Viewed 8412 times ]


Last edited by berra.b on 18 Jan 2023, 11:49, edited 1 time in total.



18 Jan 2023, 11:12
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson
75, kan det syfta på årtal kanske? Jag vet inte men det är uppenbarligen en kopia av de sena 60-talarna.
Attachment:
IMG_0522.jpeg
IMG_0522.jpeg [ 215.63 KiB | Viewed 8409 times ]

Hmm Dimarzio satt det nog inte kvar i.
Attachment:
IMG_0517.jpeg
IMG_0517.jpeg [ 232.11 KiB | Viewed 8409 times ]

Mycket gropar i banden misstänker att gitarren har använts mest till ackordspel. Får se om jag vågar ge mig på en bandslip eller
inte. Fin greppbräda med fågelögonlönn åtminstone.
Attachment:
IMG_0518.jpeg
IMG_0518.jpeg [ 197.24 KiB | Viewed 8409 times ]

Här var det "fräst" för badkar, möjligtvis ett sånt badkar som man ser ute på landet som djuren dricker ur
Attachment:
IMG_0519.jpeg
IMG_0519.jpeg [ 218.5 KiB | Viewed 8409 times ]

Här kommer smutsen fram i sitt rätta jag
Attachment:
IMG_0521.jpeg
IMG_0521.jpeg [ 197.95 KiB | Viewed 8409 times ]


Last edited by berra.b on 18 Jan 2023, 22:44, edited 1 time in total.



18 Jan 2023, 11:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NGD - Ganson
jag gillar dom enklare japan kopiorna! Lite grovyxat, inte speciellt noga kopierat originalen konstruktionsmässigt, men låter ofta förvånansvärt bra!
Undrar om man inte bara gick efter fotografier när man kopierade gitarrerna?
Sen kunde det ju bli åt andra hållet i form av förbättringar, exempel: Ibanez Les Paul modeller i högre serier som hade urfasade baksidor så att öl-magen fick platts!

_________________
pudas


18 Jan 2023, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: NGD - Ganson
Härlig patina. Skall bli kul att se vad det blir av denna. Bra bilder också.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


18 Jan 2023, 12:27
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson
glassfinger wrote:
Härlig patina. Skall bli kul att se vad det blir av denna. Bra bilder också.

Kan säga att patinan gjorde sig bättre på bild än i verkligheten, klibbig och äcklig. Kul att bilderna är bra då jag gick media på gymnasiet..

Hur som haver. Tog itu med att börja putsa upp igår. Var gamla lager av ingrott smuts. Svinto gjorde susen för det.
Före:
Attachment:
IMG_0524.jpeg
IMG_0524.jpeg [ 186.29 KiB | Viewed 8374 times ]

Efter
Attachment:
IMG_0529.jpeg
IMG_0529.jpeg [ 233.49 KiB | Viewed 8374 times ]

Före:
Attachment:
IMG_0526.jpeg
IMG_0526.jpeg [ 158.32 KiB | Viewed 8370 times ]

Efter:
Attachment:
IMG_0527.jpeg
IMG_0527.jpeg [ 131.77 KiB | Viewed 8370 times ]


18 Jan 2023, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: NGD - Ganson
Vad kul!
Vad är det för mickar i? Det ser ut som att stallmicken har lite annan form på magnetpolerna?

Även jag har en Ganson. En LP som är en salig blandning av Custom, deluxe och kanske The Paul.


18 Jan 2023, 21:31
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson
Urban wrote:
Vad kul!
Vad är det för mickar i? Det ser ut som att stallmicken har lite annan form på magnetpolerna?

Även jag har en Ganson. En LP som är en salig blandning av Custom, deluxe och kanske The Paul.


Du har helt rätt i att stallmicken ser annorlunda ut på polerna, inte ens kåpan är likadan märker man när man kollar undertill på plektrumskyddet. Den är faktiskt
målad beige den har varit svart från början. Mittmicken är en "Jackson made in USA". De andra två vet jag inte riktigt då det sitter metallbitar under mickarna som döljer
eventuell tillverkare än så länge. Kommer att ta itu med elektroniken så småningom då det ser ut som "Hej kom och hjälp mig" med lödning och kabeldragning.


18 Jan 2023, 22:56
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Här är en bild på caset som följde med inklusive case candy't! Massa gamla strängar, axelband, sleten (hemmagjord?) kabel och straplocks.
Någonting som jag inte har nämnt innan är allting luktar väldigt gubbigt, inget illa ment majoriteten av bojen ;) Eller om det kanske är gammal cigarettrök som luktar.
Eller om det är en salig blandning av båda två.
Av någon anledning går det inte att klistra in bilden direkt i inlägget.
Attachment:
IMG_0538.jpeg [210 KiB]
Not downloaded yet


19 Jan 2023, 23:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Kul projekt! Snygga träbitar även om de är ihoplimmade.

Lampknappen är ju skitfräck! :D Jag hade en likadan koppling på en stratta för en massa år sedan, det lät faktiskt riktigt bra i mitt tycke, tjockt sololjud så att säga. Alla tre mikarna kopplad i serie.

Patinan hade ju kostat en del att få till på en "verkstad"....

Trevligt med "byggtrådar"!

_________________
/Lennart


21 Jan 2023, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Custom Sam wrote:
Jag hade en likadan koppling på en stratta för en massa år sedan, det lät faktiskt riktigt bra i mitt tycke, tjockt sololjud så att säga. Alla tre mikarna kopplad i serie.


På 70-talet var stratan degraderad till "dansbands gitarr" av dom flesta, och jag vill påstå att nära nog alla var moddade för "alla på" koppling, AKA "dansbandskoppling"! Tror inte jag spelat på någon där det lät speciellt bra, fylligt javist men inget tonalt focus . Men då pratade vi ju parallellkopplat, du körde ju i serie å andra sidan, vilket väl motsvarar det tyngsta soundet i Brian Mays "Red Special"?
Men tryckkontakten var maximalt fräck! Nästa Strata-projekt bara måste ha tre sådana i stället för den vanliga strata-switchen!

_________________
pudas


21 Jan 2023, 14:43
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Ball gitarr, ska bli kul att se vad det blir av det hela... 8)


21 Jan 2023, 15:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
pudas wrote:
Custom Sam wrote:
Jag hade en likadan koppling på en stratta för en massa år sedan, det lät faktiskt riktigt bra i mitt tycke, tjockt sololjud så att säga. Alla tre mikarna kopplad i serie.


På 70-talet var stratan degraderad till "dansbands gitarr" av dom flesta, och jag vill påstå att nära nog alla var moddade för "alla på" koppling, AKA "dansbandskoppling"! Tror inte jag spelat på någon där det lät speciellt bra, fylligt javist men inget tonalt focus . Men då pratade vi ju parallellkopplat, du körde ju i serie å andra sidan, vilket väl motsvarar det tyngsta soundet i Brian Mays "Red Special"?
Men tryckkontakten var maximalt fräck! Nästa Strata-projekt bara måste ha tre sådana i stället för den vanliga strata-switchen!


Fender själva släppte ju ”The Strat” 1979 där fyra stycken alternativa micklägen introducerades (hals+mitt i serie, mitt+stall i serie, hals+stall parallellt, hals+stall parallellt med mitt i serie).
Serielägena lät magnifikt och var mycket användbara med en distande stärkare.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Jan 2023, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Marshall wrote:

Serielägena lät magnifikt och var mycket användbara med en distande stärkare.


Det är märkligt att så få experimenterar med seriekoppling. Spelade själv på en Fender Strata med en Dimarzio fS-1 i stallet som jag kunde köra i serie med original Fender halsmick, lät mycket bra, väldigt fet "Les paul stallmick"!
Nackdelar finns givetvis, ska man blanda serie och parallella kopplingar på en tremickad gitarr så blir det knöligt att löda ihop det vettigt, oavsett vilka kontakter man väljer att jobba med. Slutar alltid med att något läge blir dött! Har för mig att det inte gick att köra halsmicken ensam i min koppling.

_________________
pudas


21 Jan 2023, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Trevligt initiativ 'B'.
Hur fett har du tänkt att spänna bågen i form av övriga utgifter i detta projekt? Eller kanske skulle man behöva fråga hur bra och funktionell vill du att denna gitarr skall vara -när den är klar?


/ Jonken


21 Jan 2023, 19:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
pudas wrote:
Marshall wrote:

Serielägena lät magnifikt och var mycket användbara med en distande stärkare.


Det är märkligt att så få experimenterar med seriekoppling. Spelade själv på en Fender Strata med en Dimarzio fS-1 i stallet som jag kunde köra i serie med original Fender halsmick, lät mycket bra, väldigt fet "Les paul stallmick"!
Nackdelar finns givetvis, ska man blanda serie och parallella kopplingar på en tremickad gitarr så blir det knöligt att löda ihop det vettigt, oavsett vilka kontakter man väljer att jobba med. Slutar alltid med att något läge blir dött! Har för mig att det inte gick att köra halsmicken ensam i min koppling.


I strattan jag hade satt det tre mikroswitchar, en för varje mik på/av. Dvs dansbandskoppling. dessutom en kill switch, en likadan mikroswitch nära volympotten. Kill switchen lyckades jag koppla så att jag fick till alla mikarna samtidigt i serie med den switchen. Om det dessutom innebar att de andra tre switcharna skulle stå på samtliga eller inte minns jag inte, det är typ 34 år sedan. Utan den switchen tillslagen funkade allt som vanligt.

Jag har en ritning på kretsen, tyvärr har det varit någons sorts mal och ätit upp de viktigaste delarna av ritningen. :shock:

Men jag vet att det går att göra, det är väl att rita upp kretsen och försöka komma på hur jag gjorde det.

Strattan är den enda gitarr som jag sålt och ångrat mig på för övrigt, har bara sålt en gitarr till...

_________________
/Lennart


22 Jan 2023, 00:44
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Kul att lite fler har hittat hit nu under helgen verkar det som :)
Ser att det blev lite diskussion här ovanför, för oss aningen mer oinvigda, vad är skillnaden mellan att ha mickarna kopplade i serie och parallellt?

Jonken wrote:
Trevligt initiativ 'B'.
Hur fett har du tänkt att spänna bågen i form av övriga utgifter i detta projekt? Eller kanske skulle man behöva fråga hur bra och funktionell vill du att denna gitarr skall vara -när den är klar?
/ Jonken


Ärligt talat så har jag tänkt att utöver själva gitarrköpet så ska här spenderas minimalt med pengar samtidigt som den ska fungera så bra som det är möjligt, om det är en omöjlighet får vi se om ett lite tag :)


23 Jan 2023, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
berra.b wrote:
Ärligt talat så har jag tänkt att utöver själva gitarrköpet så ska här spenderas minimalt med pengar samtidigt som den ska fungera så bra som det är möjligt, om det är en omöjlighet får vi se om ett lite tag :)

Jag förstår. Detta lär landa slutresultatet mer exakt i vad 'fungera bra' innebär för dig. Detta innebär även att; dina egna instrument skruvar kunskaper -blir direkt avgörande för detta projekt. Att bedöma av bilderna; behöver gitarren DEFINITIVT en JÄKLA MASSA kärlek och fix. Det här inkluderar även att: Antingen byta ut ett ex antal bandstavar -på halsen. F-bandstaven på halsen är ju i ärlighetens namn helt fuckin' tok-slut. :shock: Svårt att bedöma av bilderna -ifall centerlinjen i gitarren stämmer -eller inte. Om inte (vilket är troligaste scenariot) -blir det att lägga till att fixa om väggarna halsfickan; och då även plugga/borra om hålen i halsen -för den nya, korrekta centerlinjen. Alla dessa saker är endast -för att få till ett fungerande utgångsläge för allt det övriga/efterföljande. Bara till denna punkt i en eventuell process -snackar vi en ganska hög kunskaps/tech -nivå. Arbetsmoment som dessutom KRÄVER specialverktyg -som inte är direkt billiga...

Min avsikt här är inte att trycka ner Dig i skoskaften -gällande Ditt projekt. Endast att upplysa Dig om omfattningen av kunskap och arbete -som Ditt FIX-projektet faktiskt kräver. Dock gör Du detta 'rätt' -har Du nog en gitarr som inte bara ser juste ut; utan även fungerar förhållandevis juste.


/ Jonken


28 Jan 2023, 15:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
berra.b wrote:
vad är skillnaden mellan att ha mickarna kopplade i serie och parallellt?


Serie har högre output och flyttar resonancepeaken rejält neråt i frekvens. Som en klassisk humbucker. Kopplar man i stället parallellt flyttas den uppåt alltså högre än en singlecoil ensam. Därav låter läge 2 och 4 på en traditionellt kopplad SSS mer pjonkiga än single coil lägena. Kopplar du om läge 2 o 4 till serie kommer de låta fetare och högre.

_________________
Johan Hansson


28 Jan 2023, 19:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Här är ett exempel på hur man skulle kunna koppla om man vill ha seriekoppling. I detta fallet har jag något liknande det jag hade en gång i tiden, dvs med tre mikroswitchar, en per mik, samt en till för att slå på/av seriekopplingen.

Det går troligen att komma fram till ngt liknande med andra kopplingar.

Attachment:
seriekoppl stratta.png
seriekoppl stratta.png [ 243.69 KiB | Viewed 7365 times ]



Jag har missat att rita ut jordningen på den tredje switchen, men det ska vara likadant på alla tre switcharna.

Det blir en jordloop på ett sätt när till/frånbrytaren är jordad, men om jag inte minns fel spelar det ingen roll i detta läget. Rätta mig om jag har fel.

Vad gäller om projektet är görbart eller inte är det ju helt upp till dig Berra vad du tycker är lagom funktionellt. Byta några band ja, du behöver en nerslipad liten hovtång för det som når ner under bandstaven så att säga, och troligen tillgång till bandfilar. Men du kommer troligen att lära dig en massa. :D

_________________
/Lennart


30 Jan 2023, 16:24
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Jonken wrote:
berra.b wrote:
Ärligt talat så har jag tänkt att utöver själva gitarrköpet så ska här spenderas minimalt med pengar samtidigt som den ska fungera så bra som det är möjligt, om det är en omöjlighet får vi se om ett lite tag :)

Jag förstår. Detta lär landa slutresultatet mer exakt i vad 'fungera bra' innebär för dig. Detta innebär även att; dina egna instrument skruvar kunskaper -blir direkt avgörande för detta projekt. Att bedöma av bilderna; behöver gitarren DEFINITIVT en JÄKLA MASSA kärlek och fix. Det här inkluderar även att: Antingen byta ut ett ex antal bandstavar -på halsen. F-bandstaven på halsen är ju i ärlighetens namn helt fuckin' tok-slut. :shock: Svårt att bedöma av bilderna -ifall centerlinjen i gitarren stämmer -eller inte. Om inte (vilket är troligaste scenariot) -blir det att lägga till att fixa om väggarna halsfickan; och då även plugga/borra om hålen i halsen -för den nya, korrekta centerlinjen. Alla dessa saker är endast -för att få till ett fungerande utgångsläge för allt det övriga/efterföljande. Bara till denna punkt i en eventuell process -snackar vi en ganska hög kunskaps/tech -nivå. Arbetsmoment som dessutom KRÄVER specialverktyg -som inte är direkt billiga...

Min avsikt här är inte att trycka ner Dig i skoskaften -gällande Ditt projekt. Endast att upplysa Dig om omfattningen av kunskap och arbete -som Ditt FIX-projektet faktiskt kräver. Dock gör Du detta 'rätt' -har Du nog en gitarr som inte bara ser juste ut; utan även fungerar förhållandevis juste.


/ Jonken


Det är lugnt jag är trots allt van vid att bli nedtryckt jag är ju trots allt kommunalarbetare till vardags ;) Jag kan säga att mina kunskaper inte är helt noll även om det inte på långa vägar är
i nivå med dina Jonken. Min ambition är att få ett instrument som lirar så bra som möjligt med detta sagt så ska det lira så bra som jag kan fixa det :) Om jag hade hade velat ha ett instrument som verkligen lirade bra hade jag fått lämna in det till en tekniker. Halva grejen här är ju projektet i sig. Och att försöka liva upp bojen lite grann :)

Custom Sam: blir till att försöka mig på en ombandning av gitarren. Hur detta kommer gå får vi se :)


30 Jan 2023, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Custom Sam wrote:
Här är ett exempel på hur man skulle kunna koppla om man vill ha seriekoppling. I detta fallet har jag något liknande det jag hade en gång i tiden, dvs med tre mikroswitchar, en per mik, samt en till för att slå på/av seriekopplingen.

Det går troligen att komma fram till ngt liknande med andra kopplingar.

Attachment:
seriekoppl stratta.png



Jag har missat att rita ut jordningen på den tredje switchen, men det ska vara likadant på alla tre switcharna.

Det blir en jordloop på ett sätt när till/frånbrytaren är jordad, men om jag inte minns fel spelar det ingen roll i detta läget. Rätta mig om jag har fel.

Vad gäller om projektet är görbart eller inte är det ju helt upp till dig Berra vad du tycker är lagom funktionellt. Byta några band ja, du behöver en nerslipad liten hovtång för det som når ner under bandstaven så att säga, och troligen tillgång till bandfilar. Men du kommer troligen att lära dig en massa. :D


kanske att det blir lite OT, och absolut en sub-tråd det här med serie/paralell koppling!
Men borde inte Brian Mays Red Special vara det vettigaste kopplingssystemet på en tre mickad gitarr?
Jag undrar sen om någon varit inne på att konstruera nån form av mikroprocessor styrd, programerbar mick-switcher?

_________________
pudas


30 Jan 2023, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
berra.b wrote:
Jag kan säga att mina kunskaper inte är helt noll. Min ambition är att få ett instrument som lirar så bra som möjligt med detta sagt så ska det lira så bra som jag kan fixa det :) Om jag hade hade velat ha ett instrument som verkligen lirade bra hade jag fått lämna in det till en tekniker. Halva grejen här är ju projektet i sig. Och att försöka liva upp bojen lite grann :)

OK. Jag förstår.

Det absolut första jag själv skulle göra är att dubbelkolla att centrallinjen -genom hela instrumentet stämmer. Detta kan du göra på flera sätt:

A.) Det säkraste sättet är att hålla ex en sytråd mellan G och D klacken i stallet; och sträcka upp den till mitten av översadeln. Man kan även mimic:a E-strängarna på detta sätt. Detta sätt berättar även ifall Ex dotsen på brädan går i centerlinje -eller är 'hej-å-hå' -borrade på fabrik (vanligt på dessa äldre kopior). Du kan även använda center i mittenhålet i stallplattan -för stallblockets skruv i stallet -som nedre utgångs mätpunkt. (Jag skulle dock inte köra detta alternativ på den där guran; då hålen för stallet ser jäkligt 'funky' ut...)
B.) Bekvämvarianten: Se på E-strängarna; och jämför hur långt strängarna ligger ifrån respektive band/bräd -kant på 1:a och 21:a bandet. På en optimal gura skall helst samtliga dessa avstånd vara samma.

Börja så där. Om du upplever att det är någe knas med centerlinjen; blir nästa steg att försöka lösa detta problem bla i halsfickan.

-Nu är det; att ge fan i att överköra med koffeinet (för att inte ha darr i labbarna) -samt hänga på sig det bästa glasögonparet: För nu gäller det att muliti-taska här! Hålla exakt och syna rätt samtidigt. :o


/ Jonken :wink:


01 Feb 2023, 10:23
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Tack för tipsen Jonken! Att inte dricka för mycket koffein är ju lätt dessa dagar det har ju blivit så inåt helvete dyrt med att paket kaffe.

Anledning till lite stillhet i tråden är för att jag väntar på lite grejer som ska dyka upp med posten sen så kör vi igång igen.


06 Feb 2023, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
berra.b wrote:
Tack för tipsen Jonken! Att inte dricka för mycket koffein är ju lätt dessa dagar det har ju blivit så inåt helvete dyrt med att paket kaffe.

Anledning till lite stillhet i tråden är för att jag väntar på lite grejer som ska dyka upp med posten sen så kör vi igång igen.

Post är som jing å jang: Trevligt 'på paket' -och otrevligt 'på faktura'. Dock ALLTID är det bäst att sprätta dessa leveranser -med en god kopp starkvara. Detta oavsett vad prislappen ligger på -på det 'svarta guldet'.

-It's black,
-It's hot,
-And it sure hits that spot every fuckin' time! (Och; mumset efter kaffet är alltid KUNG!)


09 Feb 2023, 10:42
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Så, dags för lite uppdatering.
Attachment:
IMG_0535.jpeg
IMG_0535.jpeg [ 218.72 KiB | Viewed 5106 times ]

Tyckte att det var dags för att slipa kroppen. Efter en halvtimmas slipandes kände jag att det fick räcka, det var för mycket jobb och för lite resultat.
Bestämde mig för att ta i med hårdhandskarna. Om man bor på 4 personer på 70 kvadrat och dessutom i lägenhet är en värmepistol mycket svår att motivera för sig själv att ha särskilt eftersom det är någonting som jag i princip aldrig kommer använda den. Sambon hårtork fick duga i det här fallet.
Attachment:
IMG_0536.jpeg
IMG_0536.jpeg [ 241.62 KiB | Viewed 5106 times ]

Sakta men långsamt gick det framåt.
Attachment:
IMG_0537.jpeg
IMG_0537.jpeg [ 230.09 KiB | Viewed 5106 times ]

Till slut blev det tillräckligt färdigt.
Attachment:
IMG_0554.jpeg
IMG_0554.jpeg [ 214.24 KiB | Viewed 5106 times ]


11 Feb 2023, 23:22
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: NGD - Ganson - fixartråd
Några av mina metoder kan ses som, tja konventionella. Verktyg till gitarrjobb har jag egentligen dåligt av så jag får ta det som finns här hemma. Om du hade sett vad jag använde Jonken hade förmodligen fått det berömda slaget.

Vill pröva att göra någon slags burst, att spraya är väl egentligen uteslutet däremot hade vi en del bets över efter att ha betsat lite grejer. Lister, bord etc. Det här är resultatet av tre olika kulörer av Herdins bets.
Attachment:
IMG_0570.jpeg
IMG_0570.jpeg [ 135.29 KiB | Viewed 5094 times ]


Bestämde mig även för att plugga de yttre hålen för stallet eftersom de var lite för stora
Attachment:
IMG_0573.jpeg
IMG_0573.jpeg [ 217.05 KiB | Viewed 5094 times ]


Dags att banda
Attachment:
IMG_0581.jpeg
IMG_0581.jpeg [ 116.22 KiB | Viewed 5094 times ]


Nu börjar det likna en hals. Fick däremot en tankevurpa deluxe när jag slipade bandändarna vilket resulterade i att den behöver bandas om. Hittade en personen som kunde banda om för en "billig" peng. Var tvungen att fundera men kom i slutändan fram till att det får bli så, vill jag ha en dyr ospelbar gitarr eller en dyr spelbar gitarr Den har sprungit iväg i pris nu, trodde inte att jag skulle behöva köpa så mycket grejer till så nu är jag snart uppe i samma summa som om jag hade köpt en mellanprisgitarr begagnat. Jaja jag får väl säga som Lemmy, you win some you lose some it's all the same to me.
Attachment:
IMG_0583.jpeg
IMG_0583.jpeg [ 142.05 KiB | Viewed 5094 times ]


11 Feb 2023, 23:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Mike Leaf and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.