View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 00:00



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Gibson staples pickup 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Gibson staples pickup
Dom flesta som skruvar gitarrer håller ju sig rätt så krampaktigt kvar i dom gamla passiva konstruktionerna från gibson och fender. Största skillnad och variation sitter väl i mickens output.

Jag har letat efter lite nya infallsvinklar och hittat två mickar som jag bara inte kan fatta har glidit in i glömskans land!
Dels Les pauls egen favorit, dom lågimpediva mickarna i "recording" modellen, tror också den såldes i en variant som hette "personal", plus någon variant av 335.
På några Y-T klipp som ligger ute har dom knäckande bra blues-ljud. Tror att om SRV hört dom att han skruvat dit sådana i sin Strata!

Sen tappar jag hakan över hur bra Gibsons "staple" Alnico p-90 låter i halsposition på Black Beuty !
I något avsnitt av The JHS show kör Josh Scott på en gitarr med staples i både hals och stall som bara låter för bra!

Någon här med erfarenhet av dessa micktyper?

_________________
pudas


09 Feb 2023, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson staples pickup
pudas wrote:
Dom flesta som skruvar gitarrer håller ju sig rätt så krampaktigt kvar i dom gamla passiva konstruktionerna från gibson och fender. Största skillnad och variation sitter väl i mickens output.

Jag har letat efter lite nya infallsvinklar och hittat två mickar som jag bara inte kan fatta har glidit in i glömskans land!
Dels Les pauls egen favorit, dom lågimpediva mickarna i "recording" modellen, tror också den såldes i en variant som hette "personal", plus någon variant av 335.
På några Y-T klipp som ligger ute har dom knäckande bra blues-ljud. Tror att om SRV hört dom att han skruvat dit sådana i sin Strata!

Sen tappar jag hakan över hur bra Gibsons "staple" Alnico p-90 låter i halsposition på Black Beuty !
I något avsnitt av The JHS show kör Josh Scott på en gitarr med staples i både hals och stall som bara låter för bra!

Någon här med erfarenhet av dessa micktyper?

Gibson gav ut Les Paul's personliga/signatur gitarrer -i 4 olika modeller:

- 'Personal'
- 'Professional'
- 'Recording'
- 'Signature'

Professional -modellen hade uttaget för Les live- snack mickrofon. Tre av dessa modller; -professional, -personal, och recording -hade oblong mickarna. På signature fick mickarna den klassiska fyrkantiga mini HB-formen. Detta blev även standarden för Gibsons low output mini humbucker mickar. Ibland kan man till och med hitta gamla Gibson mini HB's från 'rätt era' -med svart plastkåpa (i sann Les Paul -anda). Vissa med pol hål; vissa utan. Typ såna här:
https://reverb.com/item/3903084-vintage-gibson-mini-humbucker-pickups-late-60-s-early-70-s-as-used-in-some-sg-and-les-paul


/ Jonken


10 Feb 2023, 11:35
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson staples pickup
https://www.youtube.com/watch?v=IsBG9rQI738


10 Feb 2023, 13:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gibson staples pickup
Jonken wrote:

Professional -modellen hade uttaget för Les live- snack mickrofon. Tre av dessa modller; -professional, -personal, och recording -hade oblong mickarna. På signature fick mickarna den klassiska fyrkantiga mini HB-formen. Detta blev även standarden för Gibsons low output mini humbucker mickar. Ibland kan man till och med hitta gamla Gibson mini HB's från 'rätt era' -med svart plastkåpa (i sann Les Paul -anda). Vissa med pol hål; vissa utan. Typ såna här:
https://reverb.com/item/3903084-vintage-gibson-mini-humbucker-pickups-late-60-s-early-70-s-as-used-in-some-sg-and-les-paul
/ Jonken


Fast mini-HB har väl ingenting gemensamt med Les paul Recording mickarna annat än att dom har svart plastkåpa i detta fallet?
Mickarna i Recording är ju av lågimpedans modell, och gitarren har en inbyggd transformator för att kunna styra ut en vanlig gitarrförstärkare. Mini H-B en traditionell högimpedans mick, dock lite i format!

_________________
pudas


10 Feb 2023, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Gibson staples pickup
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=IsBG9rQI738


Har alltid hatat ljudet på les paul H-B halsmick, för mig helt oanvändbart, men detta sound i klippet är GAS bildande! Om än att musiken i sig var lite väl välfriserad för min smak!

_________________
pudas


10 Feb 2023, 17:26
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson staples pickup
Med en sån single coil slipper man en del av HB-murret...8)
Ogillar man HB-murr i hals på en LP så kan man ju även köra en low wind HB på typ 6,5 - 6,9K.
Eller ännu bättre en gammal minihumbucker...

Intressant är att en vintage PAF som mäter runt 7K kan låta förvillande likt en P90/single coil.


11 Feb 2023, 19:08
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 91 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.