| Author |
Message |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2102 Location: Åkersberga
|
 Blir en flaska Vino Tinto någonsin "Vintage"?
Eller snarare: Blir gammal skit vintage bara i egenskap av ålder eller finns det andra kriterier som någon form av kvalitet i vågskålen också?
_________________bneostman@live.se
|
| 20 Feb 2023, 22:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Blir en flaska Vino Tinto någonsin "Vintage"?
Åh nej, inte detta igen......
Snabbt svar:
Gammalt skit är bara gammalt (och skit) således blir det inte efterfrågat och inte värt något.
Om det både är gammalt, bra kvalitet, och tillverkat i begränsat antal blir det efterfrågat och därmed värt pengar.
'vintage' är en term som misshandlats rätt rejält och har olika betydelse för olika personer, men vill man återkoppla till ordets egentliga betydelse är det ungefär 'gammal god årgång', eller 'den bästa årgången'
Nu ser vi fram emot minst 10 sidor av tramsande om detta då frågan är lite provokativt ställd
| 20 Feb 2023, 23:01 |
|
 |
|
trälhavsvägen
|
Hehe, nu är inte inlägget menat att provocera bojare. De har i allmänhet koll på saker och vad de betyder. Snarast är formuleringen en reaktion på det ökande antalet oseriösa guldgrävarannonser framför allt på blocket. Att man i allt högre grad får vada i skit upp till armhålorna oavsett om man söker något specifikt eller bara vill se vad man villhöver. Typ "tillverkas inte längre" är ju en underbar term som kan innefatta Gibsons burstar med under 2000 tillverkade och numera det mest åtråvärda av allt eller en gitarrpedal som låter som en Japansk mangafigur. Helt olika perspektiv. För bara fem år sedan tycker jag att det var helt annorlunda. Den typen av oseriösa annonser var i minoritet. Nu är det tvärtom. Ett fenomen som jag tycker fick riktig fart under pandemin men kopplat in efterbrännkammaren det sista året. Supersonic scam.
|
| 20 Feb 2023, 23:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
trälhavsvägen wrote: Snarast är formuleringen en reaktion på det ökande antalet oseriösa guldgrävarannonser framför allt på blocket. Att man i allt högre grad får vada i skit upp till armhålorna oavsett om man söker något specifikt eller bara vill se vad man villhöver.
Ett fenomen som jag tycker fick riktig fart under pandemin men kopplat in efterbrännkammaren det sista året. Det är väl en konsekvens av att man gjort annonserna kostnadsfria?
| 21 Feb 2023, 10:38 |
|
 |
|
trälhavsvägen
|
Det tror jag också. Skillnaden mot Facebooks köp och sälj är ju att dessa går att kommentera vilket görs. Skiten på Blocket får ju stå tills någon orkar anmäla.
|
| 21 Feb 2023, 11:09 |
|
 |
|
pudas
|
Då termen "vintage" har sitt ursprung i just handel med vin så är ju svaret enkelt, "Vino Tinto" kan aldrig uppnå någon som helst vintage status. För användning av begreppet i ett vidare perspektiv så gäller väl i princip samma som för andra begagnat marknader som skiljer mellan termer som "begagnad", "second hand", "vintage", "loppis". Exempel: klänningen som av säljaren påstås vara "vintage", men köparen säger "second hand" då klänningen ej har någon designkoppling till forna tiders modeideal.
_________________ pudas
|
| 21 Feb 2023, 11:35 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
pudas wrote: Då termen "vintage" har sitt ursprung i just handel med vin så är ju svaret enkelt, "Vino Tinto" kan aldrig uppnå någon som helst vintage status. För användning av begreppet i ett vidare perspektiv så gäller väl i princip samma som för andra begagnat marknader som skiljer mellan termer som "begagnad", "second hand", "vintage", "loppis". Exempel: klänningen som av säljaren påstås vara "vintage", men köparen säger "second hand" då klänningen ej har någon designkoppling till forna tiders modeideal. Antik då? Typ "antik japansk elgitarr, Duke"?
|
| 21 Feb 2023, 11:58 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Nej för tusan, inte antik. Ingen elgitarr är antik. Har också reagerat på annonsörers nyttjande av begreppet unik. En annan företeelse som mig veterligen saknar bäring är ”tillverkas inte längre, kommer bara att öka i värde” om tämligen ordinära ting. 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 21 Feb 2023, 12:04 |
|
 |
|
Jesperado
|
Är man osäker på ett ords betydelse så går det bra att slå upp ordet. https://svenska.se/tre/?sok=vintage&pz=2"Gammal fin kvalitet".
|
| 21 Feb 2023, 20:45 |
|
 |
|
Goran
|
Man ser rätt ofta numera att 90-tals gitarrer m e m öppet säljs som vintage. Visst de är runt 30 år gamla så varför inte? När jag kom i kontakt med begreppet vintage Fender och Gibson kring mitten av 70-talet var en Les Paul Burst lite äldre än 15 år, en pre CBS stratocaster med rosenträbräda 10-15 år.
|
| 22 Feb 2023, 09:19 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Goran wrote: Man ser rätt ofta numera att 90-tals gitarrer m e m öppet säljs som vintage. Visst de är runt 30 år gamla så varför inte? När jag kom i kontakt med begreppet vintage Fender och Gibson kring mitten av 70-talet var en Les Paul Burst lite äldre än 15 år, en pre CBS stratocaster med rosenträbräda 10-15 år. Jag tror det är den regeln med veteranbilar som är årsbestämd som snurrar till det för folk och blir fel när man applicerar det på andra föremål och blandar ihop det med vintage-begreppet.
| 22 Feb 2023, 10:21 |
|
 |
|
lpstd
|
Vintage betydde ju ursprungligen årgångsvin. Men på gamla Vinto Tinto från V & S (ursprungligen Vin- och Spritcentralen) som såldes på Systembolaget mellan 1942 och 2006, angavs såvitt jag kan finna aldrig någon årgång. Så svaret måste bli nej.
För gitarrer kan jag inte se annat än att begreppet "vintage" är meningslöst och onödigt. Ska man beskriva en gitarr behöver man ju ändå alltid ange vilket år den är tillverkad.
|
| 22 Feb 2023, 13:33 |
|
 |
|
Goran
|
Vad gäller bilar är ju åldern relevant på ett helt annat sätt. De ska vara rejält gamla om det ska ses som positivt och inget rostigt vrak. Tänk tanken: Saab 900 från 1994, allt original inkl däck, naturligt relictad (snyggt rostad), 25000 mil. 300000kr….
|
| 22 Feb 2023, 14:57 |
|
 |
|
4trax
|
trälhavsvägen wrote: Hehe, nu är inte inlägget menat att provocera bojare. De har i allmänhet koll på saker och vad de betyder. Snarast är formuleringen en reaktion på det ökande antalet oseriösa guldgrävarannonser framför allt på blocket. Att man i allt högre grad får vada i skit upp till armhålorna oavsett om man söker något specifikt eller bara vill se vad man villhöver. Typ "tillverkas inte längre" är ju en underbar term som kan innefatta Gibsons burstar med under 2000 tillverkade och numera det mest åtråvärda av allt eller en gitarrpedal som låter som en Japansk mangafigur. Helt olika perspektiv. För bara fem år sedan tycker jag att det var helt annorlunda. Den typen av oseriösa annonser var i minoritet. Nu är det tvärtom. Ett fenomen som jag tycker fick riktig fart under pandemin men kopplat in efterbrännkammaren det sista året. Supersonic scam. Jag är helt med dig. Har följt annonser på blocket i många år och det blir som du säger bara värre. T.ex äldre Japanska LP kopior som har fått nån slags status bland , ja jag vet inte vilka det är som avgudar dessa och de säljs i min värld för fantasisummor "Dom som vet dom vet" brukar det låta i annonser...vet vad? att det är bra gitarrer, bättre än Gibson med ful polylack? Ja, säkert men det är fortfarande bara en replika.
|
| 22 Feb 2023, 18:23 |
|
 |
|
pudas
|
4trax wrote: Jag är helt med dig. Har följt annonser på blocket i många år och det blir som du säger bara värre. T.ex äldre Japanska LP kopior som har fått nån slags status bland , ja jag vet inte vilka det är som avgudar dessa och de säljs i min värld för fantasisummor "Dom som vet dom vet" brukar det låta i annonser...vet vad? att det är bra gitarrer, bättre än Gibson med ful polylack? Ja, säkert men det är fortfarande bara en replika. Ett vanligt missförstånd är ju att lägga in ekonomiska aspekter över vad man kallar det. En sak kan mycket väl vara vintage utan att vara värd ett smack! Kopplingen mellan 70-talets ungdomskultur, punk, rock och att alla skulle spela själv och vågen av japanska kopior gör att man med fog kan använda en beteckning som "Japan Vintage" Där emot kan aldrig en Citroen SM klassas som Vintage, men mycket väl teknikhistorisk då världen aldrig sett nått liknande varken förr eller senare!
_________________ pudas
|
| 23 Feb 2023, 09:49 |
|
 |
|
zoork_1
|
trälhavsvägen wrote: Eller snarare: Blir gammal skit vintage bara i egenskap av ålder eller finns det andra kriterier som någon form av kvalitet i vågskålen också? Gammal skit blir, definitionsmässigt, aldrig vintage. Gammal skit blir gammal och kallas då ibland "vintage" av folk som vill plussa på eller förgylla sin säljtext.... 
|
| 24 Feb 2023, 15:59 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Vid annonsläsning rekommenderar jag aktiverat ”bullshitfilter”.
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 24 Feb 2023, 19:52 |
|
 |
|
Marshall
|
”Årgång är ett mått som gäller kvinnor, vin och bilmodeller.”
Och elgitarrer…
|
| 26 Feb 2023, 01:19 |
|
|