| Author |
Message |
|
zoork_1
|
 ENGL Powerball v.1
Har nästan köpt en ENGL Powerball. "Nästan" eftersom stärkaren är på en hälso-check-upp innan slutbetalningen görs.
Känns rent spontant som en allround sak där även det rena ljudet funkar. Om nån har en Powerball är synpunkter, kommentarer el dyl alltid välkomna.
|
| 05 Mar 2023, 21:13 |
|
 |
|
Tubis
|
 Re: ENGL Powerball v.1
Jag skulle väl säga att Pball är ett val för den som lärt sig att spela på boss metalzone och ska försöka hantera helrör. Distkanalerna är superkomprimerade med supertight basrespons aka tonerna bara skvätter ut innan man knappt nuddat strängarna. Inte min favorit.
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Mar 2023, 22:12 |
|
 |
|
zoork_1
|
Tubis wrote: Jag skulle väl säga att Pball är ett val för den som lärt sig att spela på boss metalzone och ska försöka hantera helrör. Distkanalerna är superkomprimerade med supertight basrespons aka tonerna bara skvätter ut innan man knappt nuddat strängarna. Inte min favorit. Tack för det. Hantera ett helrör kan jag, men boss metalzone vet jag inget om. Jag har en stärkare som fixar allt utom tyngre rock, så tanken här var att täcka det hålet och fortfarande kunna få ett ok rent ljud. F.ö. mycket knappar på såna häringa grejor så det blir väl och ratta bort sig ett tag framöver.... 
|
| 05 Mar 2023, 23:38 |
|
 |
|
Tubis
|
zoork_1 wrote: tyngre rock Skulle väl säga att Pball är inriktad på thrash, death och black metal. Den var en vanlig topick på forumen för en 15 år sedan angående hur man kunde tämja den sjuka komprimeringen med att tex byta ut V2 till ett rör med lägre gain.
|
| 05 Mar 2023, 23:56 |
|
 |
|
Frisk
|
Släng ut skräpet och köp en Diezel istället 
|
| 06 Mar 2023, 10:40 |
|
 |
|
zoork_1
|
.
Last edited by zoork_1 on 06 Mar 2023, 12:38, edited 1 time in total.
|
| 06 Mar 2023, 12:34 |
|
 |
|
zoork_1
|
Tubis wrote: Skulle väl säga att Pball är inriktad på thrash, death och black metal. Den var en vanlig topick på forumen för en 15 år sedan angående hur man kunde tämja den sjuka komprimeringen med att tex byta ut V2 till ett rör med lägre gain. Tack för tipset. Tror att jag kan vänja mig vid lead soundet. Annars ska jag testa att byta lite rör. Tänker att ett bra crunch/komp sound går att lösa med cleankanalen och en vettig pedal.
|
| 06 Mar 2023, 12:37 |
|
 |
|
zoork_1
|
Frisk wrote: Släng ut skräpet och köp en Diezel istället  Blir man gladare av en sån eller...? 
|
| 06 Mar 2023, 12:39 |
|
 |
|
Frisk
|
zoork_1 wrote: Frisk wrote: Släng ut skräpet och köp en Diezel istället  Blir man gladare av en sån eller...?  Det tror jag nog definitivt. Tänkte bara om du vill ha tysk stärkare av bra kvalité. Diezel har också ett ganska komprimerat ljud men de låter otroligt bra till skillnad från ENGL. Sedan så är byggkvalitén på en helt annan nivå. Fast priset är högre också.
|
| 06 Mar 2023, 21:36 |
|
 |
|
zoork_1
|
Frisk wrote: Det tror jag nog definitivt. Tänkte bara om du vill ha tysk stärkare av bra kvalité. Diezel har också ett ganska komprimerat ljud men de låter otroligt bra till skillnad från ENGL. Sedan så är byggkvalitén på en helt annan nivå. Fast priset är högre också. ENGL kostar mig 6 500 kr inkl. deras Z5 footswitch. Föreställer mig att det är rimligt pris och vettigt första insteg i Hi Gain-världen. Men ska absolut lyssna på Diezel, så får jag se vad jag tycker.
|
| 07 Mar 2023, 00:08 |
|
 |
|
Frisk
|
Ja, det är olika prisklasser. Med all rätt också. PB v1 kostar så lite av en anledning. Minns inte exakt på vad de gick för när de tbegav sig men det var runt 15000 kr minst i alla fall och då får man tänka på inflation också. Så man kan nog anta att nypriset var i samma region som V2 är.
De bra Diezel-stärkarna, typ VH4 och Herbert som funnits länge, ligger kvar på runt 20000 kr begagnat. Vilket är helt logiskt om man ser till kvalitén.
Nu minns jag inte exakt om det var just ENGL PB v1 som var extra dålig design på eller om det var någon annan ENGL. Men jag vet att det var en hel del diskussioner här på ljudbojen (och på andra ställen) att kvalitén inte var den bästa.
|
| 08 Mar 2023, 19:30 |
|
 |
|
Tubis
|
Tyckte väl inte byggkvaliten i sig var den allra sämsta. Betydligt bättre än många Marshall Fender Peavey från samma period. Men om något går sönder så sitter alla komponenter under kretskortet och det finns ingen tillgänglig layout för Engl vägrar lämna ut. Så man måste försöka gissa sig fram. Kommer ihåg att reparatörer vägrade ta emot Engl back in the days. Det finns dock en poäng att montera komponenterna under kortet mot chassit speciellt i en sådan här galet för mycket high gain. Men det finns en baksida med.
|
| 08 Mar 2023, 20:14 |
|
 |
|
Frisk
|
Tubis wrote: Tyckte väl inte byggkvaliten i sig var den allra sämsta. Betydligt bättre än många Marshall Fender Peavey från samma period. Men om något går sönder så sitter alla komponenter under kretskortet och det finns ingen tillgänglig layout för Engl vägrar lämna ut. Så man måste försöka gissa sig fram. Kommer ihåg att reparatörer vägrade ta emot Engl back in the days. Det finns dock en poäng att montera komponenterna under kortet mot chassit speciellt i en sådan här galet för mycket high gain. Men det finns en baksida med. Så var det och det går under "kvalité" för mig. Har man en förstärkare som nästintill är omöjlig att få reparerad om något går sönder så är det en dålig förstärkare.
|
| 09 Mar 2023, 09:48 |
|
 |
|
zoork_1
|
Då hoppas jag att den håller sig hel och frisk, amen.... 
|
| 09 Mar 2023, 14:41 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Tubis wrote: Tyckte väl inte byggkvaliten i sig var den allra sämsta. Betydligt bättre än många Marshall Fender Peavey från samma period. Men om något går sönder så sitter alla komponenter under kretskortet och det finns ingen tillgänglig layout för Engl vägrar lämna ut. Så man måste försöka gissa sig fram. Kommer ihåg att reparatörer vägrade ta emot Engl back in the days. Det finns dock en poäng att montera komponenterna under kortet mot chassit speciellt i en sådan här galet för mycket high gain. Men det finns en baksida med. Håller med, inget kul att reparera som sagt man fick gissa sej fram var komponenter satt, sen löda bort och pilla ut komponenterna med en nål typ, sen skaka ut dom, sen löda nya på baksidan av kretskortet schema har jag men inte layout jag skulle heller inte ta emot en dylik en gång till, men det gäller en del Marshall och andra oxå...
_________________ tligen
|
| 09 Mar 2023, 15:11 |
|
 |
|
Tubis
|
tligen wrote: schema har jag men inte layout
Talar vi om schema typ detta https://el34world.com/charts/Schematics ... erball.pdf så vill jag poängtera att det inte är korrekt utan ett schema som Engl släppt som de tyckte var gott nog åt de som ska serva deras stärkare. Mängder med fel och saknade komponenter. Svaret vi fick var att det var gott nog för att kunna felsöka och de gjorde så för att man inte enkelt skulle kunna kopiera deras krets. Vilket man givetvis kan göra ändå om man har viljan.
|
| 09 Mar 2023, 22:55 |
|
 |
|
tligen
|
Tubis wrote: tligen wrote: schema har jag men inte layout
Talar vi om schema typ detta https://el34world.com/charts/Schematics ... erball.pdf så vill jag poängtera att det inte är korrekt utan ett schema som Engl släppt som de tyckte var gott nog åt de som ska serva deras stärkare. Mängder med fel och saknade komponenter. Svaret vi fick var att det var gott nog för att kunna felsöka och de gjorde så för att man inte enkelt skulle kunna kopiera deras krets. Vilket man givetvis kan göra ändå om man har viljan. Haha, förmodligen samma som jag har, kommer inte ihåg var jag fick mitt från... ...spelar ingen roll, jag ska inte öppna någon dylik igen, jag lovar... 
_________________ tligen
|
| 09 Mar 2023, 23:10 |
|
 |
|
zoork_1
|
Hunnit testa lite nu och det är en klart användbar stärkare. Två kanaler ger fyra olika ljud - rent, crunch, röj och mera röj. Enkelt att switcha mellan ljuden. Gain får man vara försiktig med, och det tar en stund att hitta rätt sound på kanalerna. När man väl gjort det, så spelar den nästan av sig själv..... 
|
| 17 Mar 2023, 00:18 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
tligen wrote: ...spelar ingen roll, jag ska inte öppna någon dylik igen, jag lovar...  Instämmer Tomas, har aldrig sett sämre kretskort i någon stärkare än ENGL! Fick in en för många år sen med bränt skärmgaller och när jag lödde bort motståndet och lyfte det så följde hela kopparbanan med, tunn som ett hårstrå. Fick göra ny koppling med ricktig kabel. Vet du vad Tomas , vi har prata på telefon tidigare , när jag hade en av dina ombyggen inne. Lät jäkligt bra, det jag gjorde var att lägga till boost ( om minnet stämmer  )
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 17 Mar 2023, 18:23 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
zoork_1 wrote: Hunnit testa lite nu och det är en klart användbar stärkare. Två kanaler ger fyra olika ljud - rent, crunch, röj och mera röj. Enkelt att switcha mellan ljuden. Gain får man vara försiktig med, och det tar en stund att hitta rätt sound på kanalerna. När man väl gjort det, så spelar den nästan av sig själv.....  Det är samma minne jag har av den stärkan
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 17 Mar 2023, 18:24 |
|
 |
|
zoork_1
|
Jag har testat Powerball:en med 10" element (Celestion creambacks), 12" (Celestion Redback, Celestion alnico Gold, Celestion alnico Ruby, Clestion G12M Greenbacks med pulsonic koner) och 15" (JBL D130F). Blir fortfarande överraskad av hur stor skillnad högtalare gör, men ännu mer överraskad av att stärkaren i mina öron låter bäst med två D130F.... Borde väl strida mot alla heavy metall principer att stora, feta, slöa, slappa och nasala element kan funka i den genren eller...?
|
| 18 Mar 2023, 08:40 |
|
 |
|
tligen
|
Amp Healer II wrote: tligen wrote: ...spelar ingen roll, jag ska inte öppna någon dylik igen, jag lovar...  Instämmer Tomas, har aldrig sett sämre kretskort i någon stärkare än ENGL! Fick in en för många år sen med bränt skärmgaller och när jag lödde bort motståndet och lyfte det så följde hela kopparbanan med, tunn som ett hårstrå. Fick göra ny koppling med ricktig kabel. Vet du vad Tomas , vi har prata på telefon tidigare , när jag hade en av dina ombyggen inne. Lät jäkligt bra, det jag gjorde var att lägga till boost ( om minnet stämmer  ) Jag tror att jag är en annan Tomas än du tror. Jag har iofs byggt om en del men inte i nån större utsträckning...
_________________ tligen
|
| 18 Mar 2023, 14:36 |
|
|