View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 14:56



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Landau 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Landau
Jag så en snubbe på YouTube där jag såg några (för mig) nya chord voicings som jag ville använda i en låt. Samma kväll lyssnade jag igenom lite gamla ej avslutade låtar och hittade ett påbörjat projekt från 2020. Där använde jag trummorna och basfiguren. Jag fick transponera till ny tonart samt spela in basen igen för de nya ackorden och fortsatte tills låten var färdig.

Gitarren var en James Tyler Guitars Studio Elite och den spelades in via en Fractal Audio FM3.

Det är bara två olika spår med syntar i låten så alla "icke-gitarrljud" ni hör med början 3:26 är faktiskt gitarrer manglade med effekter från FM3,

Hoppas det faller någon i smaken!
https://soundcloud.com/mats-nermark/ambitious-ambiguity


/Mats N


05 Oct 2023, 18:11
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 214
Location: Umeå
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Jättebra Mats! Jag diggar som tusan. mvh Ulf


06 Oct 2023, 14:45
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
TUF wrote:
Jättebra Mats! Jag diggar som tusan. mvh Ulf


Tack, Ulf!
Alltid trevligt med feedback.

/Mats N


07 Oct 2023, 13:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Ja, det var schyssta voicings och trevlig tonalitet. Kul laidback låt med häng i klangerna.
Gitarrljudet är ju kanon! Får AC30-vibbar, sådär i gränslandet mellan spräckt & rent, som ju ofta är problematiskt med digitala manicker. Men alls icke här. En hel del kompressor som duckar emellanåt.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


08 Oct 2023, 14:28
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Marshall wrote:
Ja, det var schyssta voicings och trevlig tonalitet. Kul laidback låt med häng i klangerna.
Gitarrljudet är ju kanon! Får AC30-vibbar, sådär i gränslandet mellan spräckt & rent, som ju ofta är problematiskt med digitala manicker. Men alls icke här. En hel del kompressor som duckar emellanåt.


Tack för det!
Förstärkarmodellen i den här låten var en Marshall Plexi.

/Mats N


10 Oct 2023, 11:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Är det bara jag som inte förstår ordet voicings? 60 år, spelat gitarr sen 70-talet och har hängt på planket och bojen sen innan jag fyllde 40, men jag tror inte jag har stött på detta ord förr. Dock när man är så här gammal och inte förstår ett ord, så förstår man att det inte är man själv som är född igår, utan på att det snarare har smugit sig in ett i sammanhanget lite mer ovanligt begrepp. :)


10 Oct 2023, 18:54
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
lpstd wrote:
Är det bara jag som inte förstår ordet voicings? 60 år, spelat gitarr sen 70-talet och har hängt på planket och bojen sen innan jag fyllde 40, men jag tror inte jag har stött på detta ord förr. Dock när man är så här gammal och inte förstår ett ord, så förstår man att det inte är man själv som är född igår, utan på att det snarare har smugit sig in ett i sammanhanget lite mer ovanligt begrepp. :)


Voicing är ett engelskt ord för i vilken "ordning" man spelar tonerna i ett ackord. Ett C-dur kan man ju spela c, e, g eller e, g, c eller g, c, e eller e, c, g.
Har man fler toner i ackordet som t.ex. ett Cmaj9 har man ju c , e, g, b , d och därmed fler olika sätt att kombinera dessa toner.

Detta (tycker jag) är hyfsat enkelt att se och förstå på ett pianoklaviatur men mycket svårare att se, hitta och komma på på en gitarrhals där en och samma ton kan finns på fler än ett ställe.

Detta är nog den enkla grundläggande förklaringen och det finns säker de som kan förklara det både bättre och mer utförligt.

/Mats N


10 Oct 2023, 21:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Mats Nermark wrote:

Voicing är ett engelskt ord för i vilken "ordning" man spelar tonerna i ett ackord. Ett C-dur kan man ju spela c, e, g eller e, g, c eller g, c, e eller e, c, g.
Har man fler toner i ackordet som t.ex. ett Cmaj9 har man ju c , e, g, b , d och därmed fler olika sätt att kombinera dessa toner.

Detta (tycker jag) är hyfsat enkelt att se och förstå på ett pianoklaviatur men mycket svårare att se, hitta och komma på på en gitarrhals där en och samma ton kan finns på fler än ett ställe.

Detta är nog den enkla grundläggande förklaringen och det finns säker de som kan förklara det både bättre och mer utförligt.

/Mats N

Aha, ok! Det är ju något man såklart har märkt är olika, men jag har aldrig funderat över om det fanns ett ord för detta. Stort tack för bra förklaring!


11 Oct 2023, 00:52
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
lpstd wrote:
Mats Nermark wrote:

Voicing är ett engelskt ord för i vilken "ordning" man spelar tonerna i ett ackord. Ett C-dur kan man ju spela c, e, g eller e, g, c eller g, c, e eller e, c, g.
Har man fler toner i ackordet som t.ex. ett Cmaj9 har man ju c , e, g, b , d och därmed fler olika sätt att kombinera dessa toner.

Detta (tycker jag) är hyfsat enkelt att se och förstå på ett pianoklaviatur men mycket svårare att se, hitta och komma på på en gitarrhals där en och samma ton kan finns på fler än ett ställe.

Detta är nog den enkla grundläggande förklaringen och det finns säker de som kan förklara det både bättre och mer utförligt.

/Mats N

Aha, ok! Det är ju något man såklart har märkt är olika, men jag har aldrig funderat över om det fanns ett ord för detta. Stort tack för bra förklaring!


Roligt att kunna bidra till förståelse.
Vidare i jämförelse med pianot påverkas (kompliceras?) ju gitarristens val av voicing av att en lös sträng klingar annorlunda än en en sträng med ett finger på och att en tunnare sträng låter annorlunda än en tjockare.

/Mats N


11 Oct 2023, 08:30
Profile WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
... och så kan man ju spela samma ton på två strängar samtidigt. Svårt på klaviatur.


11 Oct 2023, 10:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Fast det låter ju lite osnyggt att använda engelska ord på svenska. Finns det inget svenskt ord för voicing?


11 Oct 2023, 14:11
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
lpstd wrote:
Fast det låter ju lite osnyggt att använda engelska ord på svenska. Finns det inget svenskt ord för voicing?


Jag tror det som Nermark beskriver heter ackordinversioner eller olika inversioner av ett ackord på svenska.

Och misstänker att det nog eg heter det på engelska också...inversions



Men ska man tro författaren

https://www.fretjam.com/guitar-chord-theory-5.html

så verkar han mena där att med olika voicings så har man fortfarande alltid samma rotnot/grundton i botten på ackordet men kastar om övriga ingående toner..
Något som jag inte uppfattar att man menar med ackordinversioner där man fritt kastar om tonerna i ackordet även grundtonen. Ingen aning om det är en korrrekt distinktion mellan dessa uttryck eller bara författarens åsikt..


Last edited by Obi on 11 Oct 2023, 20:12, edited 1 time in total.



11 Oct 2023, 18:49
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Obi wrote:
lpstd wrote:
Fast det låter ju lite osnyggt att använda engelska ord på svenska. Finns det inget svenskt ord för voicing?


Jag tror det heter ackordinversioner eller olika inversioner av ett ackord.

Och misstänker att det nog eg heter det på engelska också...inversions



Men ska man tro författaren

https://www.fretjam.com/guitar-chord-theory-5.html

så verkar han mena där att med olika voicings så har man fortfrande alltid samma rotnot/grundton i botten på ackordet. Något som jag inte uppfattar att man menar med ackordinversioner där man fritt kastar om tonerna i ackordet.


Det finns lite olika skolor om det där.
Rent teoretisk så tar ju ett ackord sitt namn från grundtonen (eng: root note) och då är det ju bekvämt för örat och teoretikern om grundtonen finns med men ibland situationer där man kan utesluta grundtonen längst ner om man spelar i en grupp där basisten ofta tar ansvar för grundtonen. Huvudsaken är att grundtonen finns med i ljudbildens grund, inte att alla spelar den.

/Mats N


11 Oct 2023, 20:09
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Ambitious Ambiguity - lärt mig nya voicings typ Mike Lan
Mats Nermark wrote:

Det finns lite olika skolor om det där.
Rent teoretisk så tar ju ett ackord sitt namn från grundtonen (eng: root note) och då är det ju bekvämt för örat och teoretikern om grundtonen finns med men ibland situationer där man kan utesluta grundtonen längst ner om man spelar i en grupp där basisten ofta tar ansvar för grundtonen. Huvudsaken är att grundtonen finns med i ljudbildens grund, inte att alla spelar den.

/Mats N


Håller med men den här författaren har även en sida om det han kallar inversions som skiljer sig från hans sida som han menar är voicings
https://www.fretjam.com/guitar-chord-inversions.html
vs
https://www.fretjam.com/guitar-chord-theory-5.html

Han använder bägge uttrycken men tycks göra en liten distinktion mellan dem. Men svårt att veta vad han menar eller så är det bara hans personliga mening.

Hursom, att kasta om tonerna iackorden är ofta kul och givande som din låt blev ett bra exempel på :D Men som du säger är utmaningen lite större på gitarr än på keyboard.


11 Oct 2023, 20:16
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 112 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.