View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:26



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Tendenser på begagnatmarknaden? 
Author Message

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Tendenser på begagnatmarknaden?
Har ni märkt några tendenser på begagnatmarknaden senaste år/ halvår? Svårare /lättare att få sålt saker? Längre /kortare säljtider? Prispress? Prisstegring?Ökat /minskat utbud?
Vad är era intryck?
Jag har inte sålt ngt på ganska länge så svårt att säga. Börjat hålla lite koll igen på blocket här . och vend och en del saker verkar inte sälja men en del saker gått åt.

Mvh!
.


16 Mar 2023, 06:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Ingen aning men noterat att det säljs en Martin D-28/HD28 om dan. Vad handlar det om? Är det är samma gitarr som säljs om och om igen? :D


16 Mar 2023, 09:06
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Jag anser klimatet har hårdnat.
Det finns betydligt mera lurifaxer nu som gärna behöver dina/mina/våra slantar.
Reverb är dyrt och verkar ha bli lite opålitligt.
Gibson Custom Shops som såldes för 20000-30000sek anses nu vara värda 40000sek och uppåt.
Och så klart om man hittar en Crybaby från 1976 som sålts för fjorton miljarder tusen pengar så hänvisas det såklart till den.
Fast det inte är aktuellt på ens egen marknad... eeeeller någon annan.



Därför försöker jag om det är möjligt att köpa och sälja på forum där det finns bekanta namn som figurerat där länge.


16 Mar 2023, 12:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Tänkte just skriva ett inlägg om priserna på begagnade gitarrer (kollar mest på Gibson LP och ES, samt strator i viss mån).
Har inte priserna ökat de senaste månaderna?
Ok, det råder ju inflation.
Men det torde ju resultera i att det finns mindre pengar att spendera på gitarrer? Och priserna borde då sjunka.
Eller tillhör gitarrköparna nån ekonomisk överklass?


16 Mar 2023, 22:48
Profile

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Ja jag får inte heller ihop det riktigt utifrån en del priser jag sett. Är rika samlare så stor skara att svag krona högre pris utomlands ökat priser?
Eller går gitarrerna till utlandet?


16 Mar 2023, 23:02
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Ni menar att begärt pris ökat?
De faktiska priserna som det säljs för vet vi inte tyvärr i Sverige, vi har inte den statistiken.

Att priserna ökar med den inflation vi har är ju naturligt, men de höga ränteläget
och pressade läget för hushållen bör å andra sidan gör att kapitalvaror är mindre efterfrågade
i jämförelse med daglig varor, mat ,bensin, el osv.

Dock kan det uppstå sidoeffekter, som att under pandemin när svensken inte kunde resa upp sina pengar
så tokköpte man prylar, även hundvalpar dubblade/tripplade i pris.

Den svaga kronan gentemot Euron och Dollarn borde dock uppmuntra till lokala köp.
När nypriserna stiger pga detta på tex Thomann så följer beg-priserna med upp.
Den här marknaden är väldigt liten och svårbedömd, så har det alltid varit.

Att utländska köpare handlar från Sverige? Ja möjligt men inte så troligt.

_________________



17 Mar 2023, 15:59
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
[quote="Mike Leaf"]Ni menar att begärt pris ökat?
De faktiska priserna som det säljs för vet vi inte tyvärr i Sverige, vi har inte den statistiken.

Jepp. Jag menar begärt pris. Vad jag vet har det slutliga försäljningspriset sällan eller aldrig redovisats på begagnatannonser för gitarrer, undantaget auktionssajter som Tradera. Är det annorlunda i andra länder?

Naturligtvis är det därför svårt att veta det exakta värdet på en vara. Men utgångspriset, och om det sänks eller höjs offentligt, ger ju en indikation. Att man kan pruta 10 % är ju en vanlig tumregel. Så om en gura annonseras ut för 20 000 så förväntar jag mig att priset hamnar nånstans mellan 18 000-20 000. Jag förväntar mig inte att den säljs för 5000 eller 100 kr alltså. Om samma typ av vara utannonseras för 25 000 kr i flera annonser tre månader senare så drar jag slutsatsen att priset ser ut att ha stigit (och säljs för 22 500-25 000).

Och om jag ska fortsätta att vara övertydlig så har jag fått uppfattningen (utan att gjort några excelkalkyler eller vetenskapliga undersökningar etc) att UTGÅNGSPRISERNA/BEGÄRT PRIS på LP/ES och strator har stigit och jag undrade om någon annan har samma uppfattning?


19 Mar 2023, 23:41
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
gurami64 wrote:
Jepp. Jag menar begärt pris. Vad jag vet har det slutliga försäljningspriset sällan eller aldrig redovisats på begagnatannonser för gitarrer, undantaget auktionssajter som Tradera. Är det annorlunda i andra länder?

Nä inte privatförsäljning, och inte alla prylar.
Vintage Guitar Price Guide fick data från ett större antalhandlare i USA om skick , sålt pris mm och byggde den guiden
baserat på riktiga försäljningar, det är väl det närmaste man kam komma. Ebay Tradera mfl auktionssajter kan man också se det på.

Är det någon här som faktiskt sålt eller köpt lite dyrare prylar på Blocket sista tiden så vore det kul att få veta.

Min tanke är annars att många säljare googlar priser på Reverb, Ebay etc eller nytt på tex Thomann och när sen den svenska kronan
är svag så omräknas dessa priser automatiskt uppåt.
Men å andra sidan vet man inte om det verkligen säljer, ungefär så.

_________________



20 Mar 2023, 09:52
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Svenska kronans värde sjunker men svenskar sitter ändå och jämför priser på Reverb och lägger runt samma snittpriser på svenska marknaden. Jaha så om den svenska kronan i morgon hamnar på 20:- jämfört med euro och dollarn så vill man sälja för 40 000:-? Säger sig självt att man inte får det sålt.

Tycker det verkar vara svårt att sälja även här. Även köpes och bytes händer det inte mycket. Nästan alla verkar mest vara intresserade av virtuell fönstershoping. Spelar ingen roll vad som säljes, köpes eller bytes och inget är av intresse så kollas det ändå. Sålde en gitarr innan covid och på bara några dagar hade minst 700 kollat in den. Försökte sälja en annan i höstas och på dessa två månader var det bara några hundra som kollat in den. Och nej jag har aldrig använt mig av Reverb som måttstock. Utgår alltid ifrån vad varan kostade när den var ny och beroende på vad, halva priset upp till närmare 3/4. Beroende på skick såklart. Antar att fejsbook är mer populärt att använda än blocket nu för tiden?


21 Mar 2023, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Tokerekloker wrote:
Svenska kronans värde sjunker men svenskar sitter ändå och jämför priser på Reverb och lägger runt samma snittpriser på svenska marknaden. Jaha så om den svenska kronan i morgon hamnar på 20:- jämfört med euro och dollarn så vill man sälja för 40 000:-? Säger sig självt att man inte får det sålt.

Tycker det verkar vara svårt att sälja även här. Även köpes och bytes händer det inte mycket. Nästan alla verkar mest vara intresserade av virtuell fönstershoping. Spelar ingen roll vad som säljes, köpes eller bytes och inget är av intresse så kollas det ändå. Sålde en gitarr innan covid och på bara några dagar hade minst 700 kollat in den. Försökte sälja en annan i höstas och på dessa två månader var det bara några hundra som kollat in den. Och nej jag har aldrig använt mig av Reverb som måttstock. Utgår alltid ifrån vad varan kostade när den var ny och beroende på vad, halva priset upp till närmare 3/4. Beroende på skick såklart. Antar att fejsbook är mer populärt att använda än blocket nu för tiden?

Att 700 personer kollar en gitarr och några få hundra på en annan borde väl kunna tillskrivas objekten ifråga? Den förstnämnda kanske hade ett mer attraktivt pris eller var en mer eftersökt modell?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Mar 2023, 21:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Jag sålde några pedaler nyligen. Jag kollade andras priser
på webben - 8locket, Rävörb och E6ay - och priserna där låg
på 3-4 ggr det jag sålde dem för. Ingen prutande, de slet upp
plånboken. Inget tjafs.

_________________
Försvinn ur min åsikt


22 Mar 2023, 22:54
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Polytone wrote:
Tokerekloker wrote:
Svenska kronans värde sjunker men svenskar sitter ändå och jämför priser på Reverb och lägger runt samma snittpriser på svenska marknaden. Jaha så om den svenska kronan i morgon hamnar på 20:- jämfört med euro och dollarn så vill man sälja för 40 000:-? Säger sig självt att man inte får det sålt.

Tycker det verkar vara svårt att sälja även här. Även köpes och bytes händer det inte mycket. Nästan alla verkar mest vara intresserade av virtuell fönstershoping. Spelar ingen roll vad som säljes, köpes eller bytes och inget är av intresse så kollas det ändå. Sålde en gitarr innan covid och på bara några dagar hade minst 700 kollat in den. Försökte sälja en annan i höstas och på dessa två månader var det bara några hundra som kollat in den. Och nej jag har aldrig använt mig av Reverb som måttstock. Utgår alltid ifrån vad varan kostade när den var ny och beroende på vad, halva priset upp till närmare 3/4. Beroende på skick såklart. Antar att fejsbook är mer populärt att använda än blocket nu för tiden?

Att 700 personer kollar en gitarr och några få hundra på en annan borde väl kunna tillskrivas objekten ifråga? Den förstnämnda kanske hade ett mer attraktivt pris eller var en mer eftersökt modell?

Precis tvärtom. Att det blivit gratis sälja på blocket nu för tiden kan bara bero på att färre väljer sälja på blocket.


22 Mar 2023, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Tokerekloker wrote:
Precis tvärtom. Att det blivit gratis sälja på blocket nu för tiden kan bara bero på att färre väljer sälja på blocket.

Ok, vad som annonseras ut har alltså ingen betydelse för hur många som kollar en annons?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Mar 2023, 10:29
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Polytone wrote:
Tokerekloker wrote:
Precis tvärtom. Att det blivit gratis sälja på blocket nu för tiden kan bara bero på att färre väljer sälja på blocket.

Ok, vad som annonseras ut har alltså ingen betydelse för hur många som kollar en annons?

Spelar du dum eller ovetande?


23 Mar 2023, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Tokerekloker wrote:
Spelar du dum eller ovetande?

Nä, gura

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Mar 2023, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Min upplevelse är att Gibson Les Paul:s gått upp ordentligt. En vanlig Standard brukade gå att hitta för 15-16'. Nu verkar de flesta ligga runt 20'. Lite märkligt. Och Custom Shop verkar ha gått upp ordenligt, i alla fall så lägger sig annonsörerna rejält högt i utgångspris.

Marshall's tycker jag ligger ganska jämt i pris, jämfört med för ett år sedan. JMP's verkar ha gått upp lite. JCM800, 4x12 lådor mm verkar ligga i samma nivå. Övriga förstärkartillverkares priser har jag sämre koll på.

Lösa Celestion-element verkar ligga kvar i nivå prismässigt. Pedaler verkar ständigt gå både upp och ner i pris.

Mest förundras jag över begagnatpriset på Gibsons, jämfört med nypris. De verkar ha gått upp mest på beg.marknaden. Men de kanske går ner igen när restskatten ska betalas in.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


23 Mar 2023, 14:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Dollarn har gått upp 20 % jämfört med kronan på två år så då följer väl de amerikanska priserna med. Inflation på det och priserna går upp än mer (även i US). Vore konstigt om inte begagnatpriserna går upp då kan jag tycka. Så länge det finns folk med pengar och sug efter till exempel Gibsons finns ingen anledning att sälja för billigt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Mar 2023, 16:00
Profile

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Intressant läsning! Hur tror ni det kommer utvecklas framåt?

Ökat / minskat utbud ?
Stigande /sjunkande priser?

Mvh!


24 Mar 2023, 06:34
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Tendenser på begagnatmarknaden?
Mmannen wrote:
Min upplevelse är att Gibson Les Paul:s gått upp ordentligt. En vanlig Standard brukade gå att hitta för 15-16'. Nu verkar de flesta ligga runt 20'. Lite märkligt. Och Custom Shop verkar ha gått upp ordenligt, i alla fall så lägger sig annonsörerna rejält högt i utgångspris.

Mest förundras jag över begagnatpriset på Gibsons, jämfört med nypris. De verkar ha gått upp mest på beg.marknaden. Men de kanske går ner igen när restskatten ska betalas in.

Gibson är det populäraste starkaste märket, och Les Paul är den populäraste av deras modeller så det tycker jag int eär så märkligt i sig.
Jag tror att begpriserna i Sverige lutar sig mycket åt vad motsvarande gitarrer kostar på Thomann som troligen är att räkna som den största 'svenska Åf' sen 4sound la ned.

Därav kommer valutakursen alltid spela stor roll för hur man prissätter begagnat. En svag krona mot dollarn och euron gör att nytt blir ännu dyrare än lokal inflations påverkan.
Kvarskatt får endast en mindre del av befolkningen, runt 15% av skattskyldiga så det tror jag inte påverkar , möjligen går efterfrågan istället upp marginellt mellan April och Juni när resterande 85% får sin skatteåterbäring.

Ser man bakåt så har ju det för många känts som 'extra pengar' även om man faktiskt i själva verket betalat in för mycket själv i skatt 8)
Det förutsätter dock att ev köpare kan prioritera ett gitarrköp framför höjda matpriser, elpriser och drivmedel.
Resor konkurrerar nog också kraftigt med inköp av kapitalvaror.

Rent allmänt så tror jag tillgång är större än efterfrågan generellt just nu och då borde priserna gå ned eller åtminstone inte skena iväg.
Det är det jag menar med att en prisuppgång i begärt pris inte är samma sak som att det faktiskt görs mycket affärer (till begärt pris)

_________________



24 Mar 2023, 10:32
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.