View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 04:40



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Köpa Jazzmaster, vad leta efter? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Har blivit sugen på att utöka arsenalen med en Jazzmaster, intressant och lite udda ljud i dem.

Jag köper helst begagnade gitarrer, föredrar ett instrument som har legat till sig, ospelat eller inte. Helst bra inspelat, men min erfarenhet av gitarrmarknaden är att det finns massor av bra gitarrer som spelas minimalt.

Har funderat på om det finns bra japaner, de är ju duktiga på hantverket. Och gärna lite äldre som sagt typ 80-tal.

Jag är ute efter klassisk Jazzmasterton, men det behöver inte vara något med vintagespec på hals etc. De här på Bojen som har koll på Jazzmaster, vad skulle ni titta efter?

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


21 Nov 2023, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
De som är gjorda på 90-talet och är tidiga Crafted in Japan håller hög kvalitet. En del av dem har ToM-bridge. Detta tycker jag bara är en fördel. Ger många uppgraderingsmöjligheter.


22 Nov 2023, 13:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Problemet med Jaguar och Jazzmaster; är ju främst funktions problematiken. Och dessa är ju som bekant:

-Strängar som hoppar ur strängspåren i stallet.
-Stämningsproblematik i svaj funktionen.

I min erfarenhet; har jag ännu inte stött på en orginal Fender Jazz -eller Jag; som fixar att hålla stämningen. Detta tillräckligt bra -för att instrumentet skall upplevas tillräckligt tillförlitligt; för att räknas som en stabil och solid 'go to' instrument.
För att få en orginal Jazzmaster eller en Jaguar proper i dess funktion -kräver modifiering av orginal instrumentet. Här pratar vi ofta om en ganska stora utgifter: I nytt stall + nytt svaj -och ofta även nya stämskruvar av HÖGSTA kvalitet.

Lite tips för när man köper ett begagnad Jazzmaster eller Jaguar gitarr:

Det vanligaste felet i äldre instrument; är att träet i kroppen har komprimerat. Detta medför att de in frästa bussningarna för stallet har flyttat sig närmare varandra: Dvs C-C måttet som 'vick piggarna' behöver för sin funktion inte finns där. Detta är väldigt lätt att kolla på dessa instrument: Om lyfter upp lite på stallet vid stolparna på diskant sidan -följt av bas sidan; kommer stallet att skifta position; beroende på vilken av piggarna som ligger rätt i bussningen. Det räcker med några tiondelar 'off' -för att piggarna inte skall ligga dead center de koniska V-klykorna i bussningarna. Man brukar ofta höra detta när man lyfter: Att skiftningen ger ifrån sig ett 'skrap klonk' -ljud när man lyfter på det. Detta är ifrån när piggarna byter positioner inne i bussningarna. Om stallets piggar ej ligger rätt; kan man uppgradera instrumentet i ultimatum -utan att detta gör någon skillnad för stämningsstabiliteten. Detta om man skall köra med stallets orginal vick funktion -som ju är en stor del av unikheten -och behållningen i just dessa instrument. Fix: Om C-C är 'off': Det enda lösningen är ju att dra ut stolparna, plugga -och borra nya hål med korrekt C-C. (Ett jobb för en erfaren instrument tekniker.)

Vill man ha en fungerande Jazzmaster eller Jaguar: RÄKNA DIREKT från 'gå' att byta ut stall, vibrato och stämskruvar. För hardware som får instrumentet att fungera; innebär en extra utgift på ca 7000 kronor. Detta ÄR INTE billigt.

Vill man uppgradera -för att behålla orginal vick -funktionen; eller köra att strängarna istället glider genom stallets strängskåror? De bästa alternativen för båda dessa funktioner är dessa: För behållen vickfunktion: StayTrem -och för glidfunktion: Mastery. Viktigt och förstå: Glidfunktion ger inte orginal funktionen i instrumentet.

Vikten av en SUPER översadel i dessa instrument KAN INTE understrykas NOG! Återigen: Om översadeln inte håller YPPERSTA KLASS; kan man uppgradera instrumentet i ultimatum -utan att detta ger stämningsstabiliteten man vill ha.

Dessa instrument är kända för att skrika och feedbacka någe djävulst -när man spelar med överstyrning. Många tror att detta har att göra med de enkel lindade mickarna i dessa instrument: Så är det inte. Det har att köra med att SAMTLIGA kablar i instrumentets OMFATTANDE virr-varr av kablar -är samtliga singelledare. Man kan isolera kamrarna i asurdum -utan att detta löser problemet. Det ENDA som hjälper; är byta ut kablarna till jordomslutande ledare. Elsystemet innehåller någe kopiöst med kabel! Att byta ut all kabel -får nog de flesta instrument tekniker och drömma om lyxen att jobba med elfel genom F-hålen i en Jazzburk istället.

Eftersom strängar lätt hoppar ur strängspåren i stallet -i dessa instrument; medför att de som spelar på dessa anpassar sin spelstil för detta. Kort: Man bränger -istället för bender på strängarna. Detta medför att strängarnas kontakt mot bandstavarna för det mesta hamnar på exakt samma ställe på banden. Detta nöter smala gropar på bandstavarna. Välspelade, begagnade Jazz och Jag; har därför VÄLDIGT NÖTTA bandstavar långt ner på brädan. Alternativt att brädan är en sk frettless wounder; pga att någon redan planat ner bandstavarna ett par gånger. Och en kvalitativ ombandning -innebär ju extra utgifter.


Summa summarium:
Att investera i en bra Fender Jazzmaster eller Fender Jaguar; är dyrt OM man är ute efter ett fungerande orginal sound + funktion i instrumentet. Man kan inte räkna med att endast investera i en orginal gitarr; och tro att man är färdig. En Jazz/Jag är ett AVANCERAT projekt om man vill glänsa med ett sådant. Med allt detta sagt: Det går inte att förklara känslan med att äga en fullt fungerande Jazzmaster/Jaguar -gitarr. Att man bara kan plocka upp den och lira skiten ur den -utan att behöva vara orolig. Just DEN känslan; gör att man bara älskar instrumentet mer. Man känner sig stolt och priviligierad över att ha ett fungerande exemplar av dessa instrument. De erbjuder verkligen ett unikt sound.

Hoppas denna info hjälper.


/ Jonken :)


22 Nov 2023, 14:48
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Jag köpte en Jaguar, en ny japanare för drygt 10 år sedan. Oerhört vacker pjäs med block inlays.

Jag är inte särskilt kinkig när det gäller setup, men jag minns att det tog typ 10 minuter innan jag började pilla på stallet, leta ursprung till diverse rassel osv. Gillade inte ljudet från stallmick. Rätt snart hade jag bytt till Mastery och bytt mickar. Det hjälpte verkligen inte. Fanns någonting där hela tiden som tog fokus från spelglädjen.

Av de Jazzmasters jag gillat bäst har det varit American Original-serien. Gissningsvis rätt identisk med nuvarande American Vintage II. Men nja, jag vet att de kräver uppgradering till Mastery också. På en gitarr som kostar 27 papp ny. Det blir dyrt tycker jag.

Jaguar finns ju i en Johnny Marr signature. Den tycker jag är en betydligt roligare gitarr! Funkar bra som den är direkt ur caset! Den har en del grejer fixade som man annars stör sig på i konstruktionen på i dessa gitarrer. Inget jag kände att man behöver uppgradera.


22 Nov 2023, 18:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
TACK för att ni tog er tid att skriva era värdefulla synpunkter!

Hm, ja, jag har förstått att de kan vara en utmaning att få väl fungerande. Blir lite avskräckt ska sägas... :shock:

Jag testade en American Pro 1 idag, (har jag för mig det var) som gitarr helt ok, men jag testade ju inte med svajarmen, det är ju förståeligt att de inte sitter på plats i butiken pga stöldrisk.
Det är lite overwound mikar på denna, med en coilsplitt-funktion som ger en mer vintageton. I och med starkare mikar låter det inte lika unikt, den splittade miken låter intressantare och udda så att säga. Hur vintagekorrekt tonen är i den splittade miken låter jag vara osagt.

Rythm-funktionen på stallmiken var en klart positiv överraskning, lät väldigt bra. Soft ja, men klart användbart! Det var länge sedan jag spelade på en Jazzmaster, och då var det mer lite allmänt plinkande.

Just denna gitarren med sina starka mikar var väl inte rätt kanske, det känns lite fel om man skulle få för sig att köpa en ny gitarr och börja med att byta mikar på en gitarr för dryga 20 papp. Sedan, det finns nästan inget på nätet om Pro1, det var en del negativt jag läste.
Pro 2 verkar vara något bättre. det finns ett nytt svaj som tydligen ska vara riktigt bra! Panorama tror jag det heter.

Jag gillar egentligen inte nya gitarrer, men det är ovanligt med begagnade Jazzmasters.

Det finns en del som går igenom allt möjligt man kan göra med en Jazzmaster, här är en tjomme som verkar veta vad han pratar om kring Jazzmasters, här ett stallbyte . https://youtu.be/wJkwQUjNcps?feature=shared

Um, ja, det tål att tänkas på.Jag brukar få saker att funka till slut, men men... Tack igen för info!

_________________
/Lennart


22 Nov 2023, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Custom Sam wrote:
Det finns en del som går igenom allt möjligt man kan göra med en Jazzmaster, här är en tjomme som verkar veta vad han pratar om kring Jazzmasters, här ett stallbyte . https://youtu.be/wJkwQUjNcps?feature=shared

Personligen tycker jag mer att: Ett Mastery stall eliminerar själva grund svajfunktionen -som en orginal Jazzmaster ska ha. Vi snackar givetvis om 'vick -funktionen' på stallet här. Mastery vibratot däremot är ju GULD! Det över presterar ALLT som Fender har med hästlängder. Detta såväl i funktion och sound.

Ofta hojtar även dessa, självutnämnda proffs över vikten av att köra tjockare strängtjocklekar på Jazzmasters. Detta för att få mer stabilitet via större strängtryck. ALLT detta snack är TOTALT BS!

Det finns många sätt att fixa till bättre funktion i en Jazzmaster -eller i en Jaguar. Tyvärr innebär de flesta av dessa; att gitarren inte längre behåller sin orginal -funktion i svajet.
Exempelvis något som många inte alls känner till: Att en Jaguar är ett av de perfektaste objekten -att modifiera till en bra Brian May -stuk gura när det gäller just funktion. Har byggt om många sådana här åt kunder.

- En Jaguar har en kort 24-tums skala; precis som Brians May's Red Special har.
- I en översadel kan man antingen köra med nollband -med efterföljande sträng guidning (som May) -eller köra som Jeff Beck med rullar:https://gitarrdelar.se/fender-rullsadel-p-3388.html?cPath=98_218_342
- Stall med rullar finns flera varianter på. Vill man gå fullt ut 'Red Special'; finns ju:https://www.youtube.com/watch?v=OJzt_NhJth0
- Baserat på hur hårt anslag man har; kan man välja hög eller låg axelhöjd på sina stämskruvar. Dessa bestämmer strängtrycket över översadel, nollband -ifall man väljer något av dessa alternativ.
- Ett Jazz/Jag Mastery vibrato ger i princip samma utväxling på svajandet -som Brians May's själv byggda svaj.
- Custom plekor till Jazz/Jag kostar inte stora pengar extra utan mick hål. Att montera Tri-Sonic mickar i. (Tricket är att positionera stall micken typ kloss mot stallet -för Mays sound.)
- En Jag erbjuder ju plats; för vilket typ av switchning man vill egentligen. (Man kan beställa typ fullface pleka (Tänk Jazzmaster) -om man vill.)
- Jaguar halsar finns med 7.25 tums radius (som May har på sin RS) -eller med planare 9.5 tums radius. (Bara att välja.)

Min poäng med detta är det som jag nämnde i början av inlägget: Om man väljer bort grund fuktionen på svajet i en Jazz -eller Jag: Är gitarren inte längre en sådan; utan någonting annat. Och detta 'annat' kan med lite kunskap och fantasi bli någonting HELT annat...

-Innan man köper sitt Mastery stall; bör man fråga sig: Är det -eller är det inte en riktig Jazzmaster eller riktig Jaguar jag vill ha...?


/ Jonken :?: :idea:


25 Nov 2023, 14:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Jonken wrote:

Summa summarium:
Att investera i en bra Fender Jazzmaster eller Fender Jaguar; är dyrt OM man är ute efter ett fungerande orginal sound + funktion i instrumentet. Man kan inte räkna med att endast investera i en orginal gitarr; och tro att man är färdig. En Jazz/Jag är ett AVANCERAT projekt om man vill glänsa med ett sådant. Med allt detta sagt: Det går inte att förklara känslan med att äga en fullt fungerande Jazzmaster/Jaguar -gitarr. Att man bara kan plocka upp den och lira skiten ur den -utan att behöva vara orolig. Just DEN känslan; gör att man bara älskar instrumentet mer. Man känner sig stolt och priviligierad över att ha ett fungerande exemplar av dessa instrument. De erbjuder verkligen ett unikt sound.

Hoppas denna info hjälper.


/ Jonken :)


Som du säger, kanske en massa jobb men samtidigt ett unikt instrument. Min grundtanke är att jag är ute efter en gitarr som låter väldigt mycket Jazzmaster, jag har andra gitarrer med svaj som jag kan dra i en massa. Så det är mer "avmätt snyggt svajande" jag tänker mig. Låsbara stämmisar tror jag däremot är något som tillför mycket enligt min erfarenhet.

Ska se vad jag kan hitta för instrument. Som jag nämnde tidigare, har funderat på att se om jag kan få tag i en tidig japan, 80-90 tal som Shoegazer rekommenderade.

Alternativet kan förstås vara att köpa en ny Fender American Vintage, men det är inte så kul i min bok...

Att göra en Red Special av en Jaguar låter som ett kul projekt!

_________________
/Lennart


27 Nov 2023, 22:42
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Med risk för att trampa på någons tå här - fast kanske inte så troligt, det är mest "yngre" som blir kränkta av detta... :lol:

Iom att Kurt Cobain mot slutet spelade på en Jaguar - som var väldigt modifierad och inte alls var en Jaguar annat än till kroppsformen - så är det många "kids" som tycker att det är en ball och snygg gitarr. En sån ska man ha. Och man vill spela den med 008 eller 009-strängar.
Man köper en Jaguar eller Jazzmaster och blir chockad över hur det låter helt enkelt och den funkar inte alls som de flesta andra gitarrer.

Men... Det är som flera varit inne på en gitarr med ett eget sound och känsla, och även att man kan modifiera den med nytt stall och svaj och allt däremellan, så kommer det till slut (enligt många) inte vara det som är just en Jagga eller Jazz. Mycket av just det "soundet" kommer från de "fel" som många moddar bort.

Min personliga åsikt är att man ska tänka igenom om man vill ha en Jag/Jazz för ljudet eller för utseendet.

Sen kan man kompromissa och hitta mellanting eller det som funkar för en själv. Jag älskar dessa instrument och har 3 st i olika former.
Custom Player serien har tex ToM stall och svajet sitter lite närmre stallet på dessa än på originalen. Puristerna gillar inte detta, men man har gjort detta för att öka strängtrycket. Man har även tiltat halsfickan redan från fabrik.
Jag har en Jaguar i den serien men jag vet inte om det är någon större skillnad i spelbarhet mellan den och min CiJ Jazzmaster som har standard längd mellan svaj och stall. Dock samma stall, men olika längd på halsen så klart.

Lycka till och testa runt lite, finns så många varianter. Många lovordar Squire JM JM pga den sköna halsen. Med ett mickbyte på den så blir det riktigt bra.


28 Nov 2023, 13:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Kör nu lite sidosteppning i tråden, men nåt jag funderat på är att man ganska ofta ser just dessa gitarrer i TV när sånna som jobbar med gitarr är med. Jag har alltid fått bilden som shoegazer beskriver att de är just väldigt speciella instrument och då blir jag förvånad att så många använder de i just i sånna jobb som TV.
Är det för att det är grymt mångsidiga instrument som grejjar allt eller är all for the loooks?


28 Nov 2023, 13:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
rifle wrote:
Kör nu lite sidosteppning i tråden, men nåt jag funderat på är att man ganska ofta ser just dessa gitarrer i TV när sånna som jobbar med gitarr är med. Jag har alltid fått bilden som shoegazer beskriver att de är just väldigt speciella instrument och då blir jag förvånad att så många använder de i just i sånna jobb som TV.
Är det för att det är grymt mångsidiga instrument som grejjar allt eller är all for the loooks?


Många som använder dem i "tv" som jobb har gjort modifieringar är min killgissning. Inte ovanligt att det sitter ett Mastery-stall på dessa, verkar vara branschstandard. :lol:
Puristerna anser att Mastery förstör det som var "soundet" på deras instrument och säljer dem. De som köper ex Jazzmaster för första gången och gör uppgraderingarna direkt stannar nog kvar vid ex Mastery, då det gör det till lite av ett annat instrument.
Det är roliga instrument dock, går att göra mycket med dem. Är väl även hyffsat mångsidiga oxå, men på något sätt rätt snäva ändå.

Håller själv på att göra en egen kopia av ett Compton-stall till en av mina Jaguarer, mest för att det är ett kul projekt. Finns även Halon som gör fina stall som passar rakt på ett ToM. Mastery har ingen variant för det, men går nog modda för att passa.


28 Nov 2023, 14:49
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
rifle wrote:
Kör nu lite sidosteppning i tråden, men nåt jag funderat på är att man ganska ofta ser just dessa gitarrer i TV när sånna som jobbar med gitarr är med. Jag har alltid fått bilden som shoegazer beskriver att de är just väldigt speciella instrument och då blir jag förvånad att så många använder de i just i sånna jobb som TV.
Är det för att det är grymt mångsidiga instrument som grejjar allt eller är all for the loooks?


Det förvånar mig också att man ser så många Jazzmasters bland ”tv-musiker”. Allsång på Skansen osv. För nja, så mångsidiga är de väl knappast? Jag hade nog behållt min Jaguar om jag spelade kompgitarr i en sättning där det finns annan gitarrist med. Tyckte den var väldigt trevlig att köra accordspel med. Men den kändes väldigt trubbig i solospel. Tyckte jag iallafall! De har en helt fantastisk form. Oerhört sköna att hänga på sig.

När jag spelade på en Jazzmaster senast så kunde jag känna att jag inte får den där kroppsresonansen som man får från en bra Stratocaster. Och det har ju såklart mycket att göra med stallet osv. Men för min del gör det att jag lite backar från dem. Även om jag fullkomligt älskar soundet av en Jazzmaster.

Skulle jag bara vilja ha kroppsformen kan man ju köpa en Fano.

Ja, jag har hört mycket bra om Squier 40:th anniversary Jazzmaster. Kostar väl under 5?


28 Nov 2023, 20:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Ja, det är helt klart så att det säker är en del som tycker att det är snygga gitarrer och av den orsaken spelar på dem.
Mitt argument är ljudet, Spaghettivästern så där.

Kanske är en annan gitarr än Jazzmaster på de gamla inspelningarna, men jag hittade något som jag kan tycka låter "rätt" för mig när jag tänker Jazzmaster. Det är en tjomme som jämför en Vintera med en Custom shop, och när han spelar på Customshop-gitarren låter det trots all kompression och skit i Youtube väldigt trevligt... 11,27 in i videon. https://youtu.be/QkrbkCkmIpY?feature=shared

Det är ofta hetare mikar i de olika modellerna som kommit efter, t.ex American Pro II har krämigare mikar, och Squier jubileumsmodellen som många anser väldigt bra har väldigt heta mikar. Som jag uppfattar det tappar man tanken med gitarren då.

Samtidigt kan förstås en tanke vara att köpa en billigare gitarr för att sedan byta mikar etc, men poppelkropp etc känns inte som en bra bas för ett bra slutresultat. Ett bra instrument är värt att betala en del för, naturligtvis med hänsyn till var och ens plånbok.

_________________
/Lennart


28 Nov 2023, 23:37
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Snygg pjäs, i lite samma skola:

https://youtu.be/TYZECG-es-E?si=kO8Vvt62CK2nYH0h


29 Nov 2023, 19:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
En till pjäs i samma anda: Fender Meteora:
https://www.youtube.com/watch?v=4fpaF0Mk8Yc
https://www.youtube.com/watch?v=kJcalkgy_Ec

Coola instrument. Men som redan nämnts: Inget av dessa 'samma anda' -pjäser; är eller funkar som en riktig Jaguar eller Jazzmaster.


/ Jonken


01 Dec 2023, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
:twisted: Ber om ursäkt. Men jag kan helt enkelt inte låta bli:

Om 'du' skulle äga den här gitarren idag: https://musikborsen.se/begagnat/begagnad-fender-jazzmaster-fran-1963-hos-musikborsen/

...Och den inte håller stämningen pga att kroppen komprimerat; och tagit med sig stallstolparna. Dvs: Att stallets pigg -funktion är för bred för V-klykorna i stall stolparna:

- Skulle du våga rycka orginal stallstolparna, plugga och borra om rätt?
- Eller skulle du skita i det. Lämna den som den är: I orört orginal skick?

Ärligt alltså.... :lol:


/ Jonken :?:


04 Dec 2023, 22:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Jonken wrote:
:twisted: Ber om ursäkt. Men jag kan helt enkelt inte låta bli:

Om 'du' skulle äga den här gitarren idag: https://musikborsen.se/begagnat/begagnad-fender-jazzmaster-fran-1963-hos-musikborsen/

...Och den inte håller stämningen pga att kroppen komprimerat; och tagit med sig stallstolparna. Dvs: Att stallets pigg -funktion är för bred för V-klykorna i stall stolparna:

- Skulle du våga rycka orginal stallstolparna, plugga och borra om rätt?
- Eller skulle du skita i det. Lämna den som den är: I orört orginal skick?

Ärligt alltså.... :lol:


/ Jonken :?:



Jag stod och klämde på den där för ett par veckor sedan, brydde mig inte om att provspela eftersom jag ändå inte skulle köpa. Det hade iofs varit intressant att höra hur det "ska" låta kom jag på sedan.

Vad gäller din fråga,

Ett vintageinstrument i denna prisklassen misstänker jag tyvärr förlorar i värde av att bli renoverad, även om spelbarheten förbättras. Så då ska man nog låta bli, både att köpa den och att renovera. Sedan vill man använda gitarren och inte bryr sig om värdeminskningen så är det ju bara att köra på...

_________________
/Lennart


10 Dec 2023, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Custom Sam wrote:
Jonken wrote:
:twisted: Ber om ursäkt. Men jag kan helt enkelt inte låta bli:

Om 'du' skulle äga den här gitarren idag: https://musikborsen.se/begagnat/begagnad-fender-jazzmaster-fran-1963-hos-musikborsen/

...Och den inte håller stämningen pga att kroppen komprimerat; och tagit med sig stallstolparna. Dvs: Att stallets pigg -funktion är för bred för V-klykorna i stall stolparna:

- Skulle du våga rycka orginal stallstolparna, plugga och borra om rätt?
- Eller skulle du skita i det. Lämna den som den är: I orört orginal skick?

Ärligt alltså.... :lol:


/ Jonken :?:



Jag stod och klämde på den där för ett par veckor sedan, brydde mig inte om att provspela eftersom jag ändå inte skulle köpa. Det hade iofs varit intressant att höra hur det "ska" låta kom jag på sedan.

Vad gäller din fråga,

Ett vintageinstrument i denna prisklassen misstänker jag tyvärr förlorar i värde av att bli renoverad, även om spelbarheten förbättras. Så då ska man nog låta bli, både att köpa den och att renovera. Sedan vill man använda gitarren och inte bryr sig om värdeminskningen så är det ju bara att köra på...


Håller med. Då är det ju roligare att hitta ett bra objekt som har potential och göra det till ett fantastiskt instrument. Jag tycker den resan är kul (när man lyckas).


11 Dec 2023, 09:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2351
Location: Varberg
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
rifle wrote:
Kör nu lite sidosteppning i tråden, men nåt jag funderat på är att man ganska ofta ser just dessa gitarrer i TV när sånna som jobbar med gitarr är med. Jag har alltid fått bilden som shoegazer beskriver att de är just väldigt speciella instrument och då blir jag förvånad att så många använder de i just i sånna jobb som TV.
Är det för att det är grymt mångsidiga instrument som grejjar allt eller är all for the loooks?


All for the looks. Det är ju TV.
Plus att de är på modet sedan några år.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Dec 2023, 09:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Shoegazers Anonymous wrote:

Håller med. Då är det ju roligare att hitta ett bra objekt som har potential och göra det till ett fantastiskt instrument. Jag tycker den resan är kul (när man lyckas).


Ja, det är så jag tänker. Problemet är att det är så väldigt få till salu, här på Bojen är det snart precis två år sedan det var en till salu. Blocket är det ett fåtal, i stort sett alltid någon "Player" med humbuckers eller andra konstigheter.

Jag vet att det finns en Squier 40årsjubileumsmodell till salu på ett ställe, men det är troligen så att det är så mycket man vill byta då att det inte blir något kvar och onödigt dyrt för vad man får.

Jag vill t.ex ha alkropp och helst nitrolack. RW-bräda är också en Resten går att byta som sagt.

T.ex en Fender American Original 60s Jazzmaster verkar vara en trevlig utgångsmodell, med lagom hals m.m. Men den är tydligen utgången. Det är mest nytt som finns att köpa som sagt. AVii är väl efterföljaren vad jag förstår. Det är roligare med begagnat, inspelad känsla m.m. :)

Fick tipset att importera från Japan, och det kanske kan vara ngt.

_________________
/Lennart


12 Dec 2023, 22:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter? NGD!!!
Jaha, då har jag blivit med Jazzmaster, eller beroende på hur man ser på det, nästan en Jazzmaster.

En Fender American Pro Jazzmaster från 2017;

Attachment:
Fender American Professional Jazzmaster - 2018 mindre.png
Fender American Professional Jazzmaster - 2018 mindre.png [ 248.32 KiB | Viewed 2116 times ]



Jaha tänker någon, det där är ju en halvmessyr, ingen rytmkrets? Och märkliga mikar, smala strattamikar ungefär under kåporna.

Ja, det stämmer, men det är:

Plus;
9,5 tums radie på halsen.
halsfickan är redan fräst med en grads tilt, ger mer tryck på stallet med tunna strängar 0,9-42 som jag föredrar.
Stallet är ett mustangstall med mässingssadlar.
USAbygge med förmodar jag helt OK metalldelar i svaj och stämskruvar etc.

Minus:
Det är ingen rytmkrets och det är som sagt inga kul mikar, jag föredrar -58-mikar, t.ex SD Antiquity I. Nu är just de mikarna löjligt dyra, delvis pga att de är relicerade, vilket jag inte alls har något behov av. Däremot finns det andra tillverkare som har lite mer skäliga priser, eller om det dyker upp begagnat kanske.

Rent allmänt kan väl sägas att det knappt finns några fabriksJazzmasters som har vettiga mikar, det blir byte på de flesta. Så där avviker det inte från de flesta andra alternativen.
Däremot behöver jag fräsa ur gitarren för att sätta i rytmkretsen och flytta mikswitchen.

Jag har inte fått hem gitarren ännu, är på väg genom landet. Kommer nog att återkomma i ämnet. Tänkte bl.a byta ut plekan till en vit/pärlemoraktig, för att få alla hål rätt.

En sak som jag funderar på, och som jag gärna tar tips om är vilka andra miktillverkare det finns förutom Seymour Duncan som har alternativ med -58-sound? The Creamery har en -58- variant, där man kan välja Alnico 2 eller 5 i mikmagneterna. SD har Alnico 2 i sina. Det blir lägre utsignal med Alnico 2, men även andra skillnader?

HIttade detta på The Creamerys sida;
"Classic Jazzmaster pickups had short Alnico 5 magnets. I make my Classic '58s with either the correct short Alnico 5 magnets or short Alnico 2 for a slightly more rounded Jazzmaster sound, a little rounder, a little less brighter."

Lundgren har en variant som av de ljudklipp som finns på hemsidan låter mer 60-tal vilket inte är det jag är ute efter.

Här är en bra jämförelse mellan 58-ljudet och ljudet från mitten av sextiotalet, de två olika SD-modellerna samt en original -64, som låter det som ligger nära SD I- modellen. https://youtu.be/59spIrmGE9Q?feature=shared

Som sagt, tips på bra -58-mikar mottages med tacksamhet!

_________________
/Lennart


29 Dec 2023, 13:43
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter? NGD!!!
Custom Sam wrote:
Jaha, då har jag blivit med Jazzmaster, eller beroende på hur man ser på det, nästan en Jazzmaster.

En Fender American Pro Jazzmaster från 2017;

Attachment:
Fender American Professional Jazzmaster - 2018 mindre.png
!


Jäklar vilken skönhet :shock: :shock: 8) Grattis ! :)


Last edited by Obi on 29 Dec 2023, 16:14, edited 1 time in total.



29 Dec 2023, 16:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Trevlig JM du har införskaffat där!

Har inte riktigt ork -att skriva ett nytt, långt bibel inlägg om detta. Därför hoppar jag direkt till facit -när det gäller mina personliga erfarenheter om detta:

Att välja 'rätt' vintage style mickar till en gitarr (vilken som helst) -handlar (i slut ändan) ALLTID om den akustiska klangen man har -eller kan frambringa ur instrumentet. All akustisk klang är unik. Unik just för det aktuella instrumentet. Denna omfattar ALLT det personligaste just från Dig själv: De dina egna val av:

-Gitarr / gitarrkonstruktion
-Hardware
-Strängar
-Set up

Många missar tyvärr -att detta är den absolut viktigaste biten i ett stränginstrument; då denne bit är i allra högsta grad påverkningsbar. Dvs: DU SJÄLV kan påverka/modifiera din egna klang bild i ditt instrument. Detta ÄVEN i efterhand. Missprocenten hos de flesta hamnar oftast ganska exakt på hälften/50 procent. Med "hälften" syftar jag på det här: De flesta kör med egna strängar och egen set up; samtidigt som de inte ens känner till hur mycket konstruktion och hardware påverkar klangen. Och här snackar vi alltså om grund klangbilden -INNAN ALLT DET ÖVRIGA (inklusive mickval) ens kommer in i ekvationen.

En klangbild kan vara:

-Stark -eller återhållsam
-Tight/snappig -eller varm/dåv
-Brilliant -eller 'murrig'
-Dynamisk -eller muddig
-Lång -eller kort

Egentligen de absolut första sakerna man lyssnar efter -första gången man plockar ner en gura från kroken i en musik handlare; och drar strängarna opluggat för första gången. Många refererar kanske lite felaktigt till det här; som 'det bättre factory exemplaret på hängarna' -tänket. Typ: 'Jag testade alla 10 av dom; och detta exemplar lät bäst. 'För detta är ju också sant; om man ämnar att fortsatt ha instrumentet stock. En annan klassisk 'best deal maker' för många är ju vikten på instrumentet. Ju lättare den är= Desto bättre är den ju ALLTID -Eller är det verkligen så...? Frågan man kanske istället borde ställa sig är: Vad väger mindre: Trä med mindre ådringar -eller trä med fler ådringar? Låt oss kort svara så här: -Vilka viktskillnader snackar man om här egentligen mellan två exemplar av exakt samma instrument -ur samma fabriksbatch. Och när det gäller trä kvalité: Ju billigare en bra trä bit är = Ju färre ådringar är det i den samma. Bara att försöka överhuvudtaget räkna och se ådringar på Ex Asiat trä bitar -är svårt. Hittar man några är det max några halvmånar: ALLT ANNAT än raka ådringar som går genom hela träbiten/halsen. Och åt de andra hållet då: Ju tightare och rakare trä ådringar = Ju dyrare blir träbitarna.

Ursäkta avvikaren. Åter till ämnet:
Vill man ta rätt beslut från grunden; bör man lägga ner den största energin på att få ur den akustiska klangbilden ur sitt instrument. Tro mig: Även den oinvigde känner igen en god akustisk klangbild -när de känner och hör det. Det är DETTA som man vill ha! Är man inte nöjd med klangbilden i sitt instrument: Bör man lägga pengarna här -före mickarna. En god AK-klangbild gör nämligen soundet ur ALLA mickar bättre. DET ÄR KLANGBILDEN i INSTRUMENTET SOM STYR DETTA!

Att fundera på:
Vi ryggar ofta tillbaka lite -när vi ser priserna på dyrare boutique mickar. Kostnaden för dessa typer av mickar är dock billigt i jämförelse med Ex kvalitativ hardware: Som: -Stall, -Vibrato, stämskruvar.
På riktiga vintage instrument är det inte bra träet som blir bättre av att detta åldras: Även metallen/hardwaren gör det samma. Och detta påverkar klangen i instrumentet lika mycket som det andra gör.
Om man istället satsar pengarna på bättre hardware till sitt instrument: Behöver man ens byta mickarna då? (Många gånger slipper man faktiskt detta.)

Min erfarenhet gällande samspelet mellan klang bild och mickar:
Ett instrument med en starkare klangbild låter bäst med outputmässigt återhållsammare mickar. Medan ett instrument med en styrke mässigt svagare -eller dåvare akustik klangbild -är tacksam för hjälp ifrån mickarna.
Gällande mickar av vintage typ; finns det främst två magnetalternativ -som dominerar utbudet: Alnico II och Alnico V. A2 är den svagare typen och A5 är den lite starkare typen här. Vill man ha strikt vintage ton i sin gitarr med stark AK-klang: Är A2, A3 ett väldigt bra val. Vill man ha strikt vintage ton med en återhållsammare AK-klang i sitt instrument är A5, A4 riktigt goda val.

En mindre micktillverkare som jag tycker lyckats fånga de olika Jazzmaster mick erona ganska bra är Curtis Novak:https://www.curtisnovak.com/shop/jm-historic/
Detta till en 'hyggligare' prislapp. Med detta sagt: Det finns fler alternativ än detta oxo där ute.


-Sorry; att detta blev ett bibel inlägg ändå... :?


/ Jonken


31 Dec 2023, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2351
Location: Varberg
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Slår ett slag för Lollars pickups. Har inte hört just hans Jazzmaster pickups, enbart hans P90 och där är han industristandard. Han skrev ju ändå boken de flesta lindare utgår ifrån (förutom DiMarzio, SD och Bill Lawrence RIP). Rimliga priser också.
https://www.lollarguitars.com/lollar-offset-pickups

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


01 Jan 2024, 10:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Tack för de positiva omdömena och kommentarerna!

Jonken, jag har faktiskt tänkt att sammanställa alla dina Jazzmasterkommentarer i en "Jonkens Jazzmasterbibel". Detta blev ett kapitel till!

Ja, den akustiska tonen är helt klart viktig för ett bra resultat även elektriskt som jag ser det. Håller helt med dig där.

Däremot är de mikar som sitter i denna gitarren (och många andra FenderJazzmasters) en märklig variant på stratocastermikar nästan, smala och höga under kåpan. De är tydligen snarlika de som sitter i japanska Jazzmasters.

Fender har troligen försökt att göra dem mer mainstream, inte så udda och därmed mer säljbara. Jag vill ju ha det där "Bläoowww"-soundet, vill jag ha strattaljud så har jag en stratta att ta till. :)

Ska förstås utvärdera ordentligt. Rythmkretsen vill jag ha, så att det blir att fräsa ur. Har hittat mått på Jazzmastern, i tum visserligen men det är ju lösbart.

Förhoppningsvis finns det en riktigt bra fräs jag kan låna, en urgammal stor maskin med rattar som man rör fräshuvudet i alla riktningar med. Perfekt för att fräsa gitarrer med. Jag tror att min svåger har den kvar...

I så fall skulle jag även kunna fräsa bort färgen i de befintliga urfräsningarna, för att att bort tondödande uretanplast där den ofta bygger upp. Går att styra fräsen väldigt exakt nämligen. Petitesser, ja. :lol:

Marshall, Tack för tipset om Lollars mikar, de är helt klart ett alternativ. Bra ljudfiler på sajten dessutom, för mig låter Lollars -58-mikar klart mer som det jag vill ha.

Nowak är ju också en mikbyggare som dyker upp ofta, har tyvärr ännu inte hittat några ljudklipp på hans -59-mik som det troligen handlar om där.


För att få till rytm-kretsen behöver plekan bytas, och då tänkte jag mig en vit eller pärlemorvit. Då kom jag att tänka på att den Jazzmaster -63 som Musikbörsen i Göteborg har till salu ju också är CAR metallic, med vitt plektrumskydd. Jag kan liksom ha den som förebild vad gäller färgval på switchar etc. Se https://musikborsen.se/begagnat/begagnad-fender-jazzmaster-fran-1963-hos-musikborsen/
Rattarna på denna är vanliga Fendrrattar, på den jag köpt finns det typiska Jazzmasterrattar som jag nog kommer att låta vara kvar. Kommer inte heller att lacka om huvudet.

Däremot har jag inga som helst tankar på relicering, det finns inte en repa på gitarren, helt i nyskick. Dessutom uretanlack, blir inga snygga krackeleringar där inte.

Så en "nyutgåva" av en tidig 60-talare.

Jag har hittat de flesta delarna på BanzaiMusic.de, de har hållare till pottarna för rullpottarna m.m. i Fender original. De har även plekor från Göldo, rätt antal skruvar men frågan är om det avviker mellan USA-modeller och t.ex Japan här? Någon som känner till?

Denna funderar jag på, lite offwhite men mikkåpporna är inte riktigt vita, de är lite svagt "krämgröna" så kritvitt plektrumskydd är nog inte snyggt. https://www.goeldo.de/en/produktuebersicht/pickguards-covers/pickguards-for-guitars/7280/goeldo-pickguard-for-jazzmaster?number=

Edit: Nu har jag dessutom gitarren här, levererad av min käre bror som varit i Storstan över helgen.
Kan säga att jag hittar ett liiitet skav på baksidan, annars är den som ny. En annan sak som är som ny är setupen, dragstången var lös, och bananhals. Efter justering med dryga varvet är halsen rak och fin. Justerade även ner stränghöjden och intonerade, riktigt trevlig att spela på nu!
Jag misstänker alltså att affären som sålt gitarren inte gjort någonting med halsen, vilket inte är första gången.
Halsen är deep C, vilket är ganska kraftigt utan att bli klubbig. Greppbrädan rullar inåt i överkanten, behagligt. Inga som helst vassa kanter etc. Det finns en micro-tiltfunktion i halshälen. Stämskruvarna är "staggered", dvs fallande höjd på. Det finns dock ett strängträd ändå.

Svajet funkar utmärkt, kan svaja neråt ca halv ton, i stort sett inget ostämt efter det. En lätt darrning uppåt löser det om det skulle vara något som hakat upp sig.
Däremot är det lite störigt med svajspaken, den är gängad som på strattor. Gör att man kan ställa den i ett bra läge och den stannar där. Men, det är ett litet glapp i gänggången som gör att det dels låter lite störande, dels känns lite otajt. Om jag drar åt spaken ett halvt varv till är den fast, utan glapp, men då pekar den rakt bakåt.... Funderar på om lite gängtejp skulle lösa detta? Det är väl så stratocasterägare brukar lösa det?

Översadeln ser riktigt fin ut, och det är väl en del i det välfungerande svajet.

Knackprovet, att knacka på kroppen med knogarna låter alldeles utmärkt, distinkt och bra.
Lång och fin akustisk klang, balanserad och sammanhållen ton, inte alls dumt! Positivt överraskad! Klockklang! Misstänker att svajet spelar roll här med.

Jag kan tänka mig att de massiva mässingssadlarna i Mustangstallet tillför en del till tonen. Dock, det är tydligen så att spacing på Mustang är något större än på Jazzmastern, typ tre mm. Gör att e-strängarna är lite nära kanten på brädan, och i ytterkant på magneterna på stallmiken. Ytterligare en sak med det stallet är att radien är 12 tum, medan brädan är 9,5 tum. Detta har jag ju inte upptäckt själv, utan läst mig till. Det märks dock något, mittsträngarna är lägre än yttersträngarna så att säga. Känns lite knepigt.
Om båda dessa sakerna ska justeras är kanske lite tidigt att säga, det kan ju filas till.

Och så inkopplad i förstärkaren; Ja, lite snällt och välanpassat, inte "Blooiijjjjj" med attityd precis. Någonstans mitt emellan hur en Jazzmaster ska låta och en stratta. Ljudet sticker inte ut så mycket från mainstream gitarrljud, vilket troligen är Fenders intention. För mig blir det lite antiklimax. Det låter snyggt men lite för välanpassat, tillför inte så mycket till de gitarrljud jag redan har så att säga. Så ja, det får nog bli mikbyte.

Tips och tricks mottages tacksamt!

_________________
/Lennart


01 Jan 2024, 21:24
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Snygg den där, grattis! Jazzmaster-modellen är som gjord för snygga candy, metallic eller flake-lacker. Förstår inte varför fender och squier envisas med att nästan enbart göra dem i tråkiga vita, sunburst eller babyblå färger.

Ja, det är skillnad på japanska plektrumskydden.

Om man inte vill lägga pengarna på mastery/halon/staytrem, så finns Mustang-stall med 52,5mm spacing och 9,5 radie. https://www.customworldguitarparts.com/ ... adius.html (finns stort utbud av JM/offset delar där)


03 Jan 2024, 09:24
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter? NGD!!!
Custom Sam wrote:
Jaha, då har jag blivit med Jazzmaster, eller beroende på hur man ser på det, nästan en Jazzmaster.

En Fender American Pro Jazzmaster från 2017;

Attachment:
Fender American Professional Jazzmaster - 2018 mindre.png



Jaha tänker någon, det där är ju en halvmessyr, ingen rytmkrets? Och märkliga mikar, smala strattamikar ungefär under kåporna.



Skitsnygg, och den är mer Jazzmaster än en Les Paul är i alla fall :lol:


03 Jan 2024, 11:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Du nämner att du ämnar modifiera gitarren med rhythm -krets. Betyder detta att du vill addera vintage köret 'on top' (En 6-pols on/off switch + linjära 1M + 50K rullpotar)?

I mitt tycke finns det SÅ MYCKET mer användbara alternativ -när det gäller detta.
Personligen föredrar jag alternering mellan standard wiring (log potar) och 50's wiring (linj potar). Man kan säga att detta ger det bästa ut båda världarna. Detta både på rent sound -som överstyrt.
Skall man dessutom ha mer lättmanövrerad switch funktion; rekommenderar jag att satsa på toggle switchar -istället för glid switchar -för de viktigare funktionerna i elen. Och de två viktigaste switch funktionerna är ju för funktionen ovan + mick switchning (som du redan har i din gitarr). Detta är överlägset i live situationer -när man vill ändra så smidigt, bekvämt och snabbt som möjligt. Väldigt uppskattat. Det här funkar kort så här:

-Mickarna kopplas till 3-läges toggle switchen.
-Från toggle main hot till 6-pole toggle switchen -som antingen skickar signalen till Rhythm (uppe) -eller Standard kretsen (nere).
-Från båda volympotarna ut direkt till jack.
-El mellan V-potar, T-potar, kondningar; kopplade 50's upptill och Standard nertill.

Vad detta medför att man kan med ett hugg på switchen gå från distinktare standard sound gå till mjukare 50's sound -eller vice versa. Detta alltså utan att ens byta mick. Och tro mig: Det är en STOR skillnad -speciellt med överstyrt ljud. Vill man addera ex treble bleed = Bara välja sina OLIKA custom valörer och löda på V-potarna. Och on/off -köret med att vrida av ena volymen och runka med switchen (ala LP) finns tillgängligt. Det enda är att man gör detta med DPDT-switchen istället.

Men allt som glimmar är tyvärr inte guld. Elen i en JM är ju inte direkt tyst. Det är en massa långa singelledare -som skapar oljud i stärkare. Att tejpa alla innerkammare i gitarren med jordskyddsfolietejp -är bara totalt dumt. Vill man få elen tyst och fungerande finns det BETYDLIGT BÄTTRE SÄTT! Detta oavsett hur man väljer att koppla sin el i en JM eller Jag: Att byta ut de sunkiga sigelledarna till jordomsluten kabel (braided/Gibson wire). Vill man ha det RIKTIGT TYST -byter man även mickarnas kablar till braided. Men det absolut smartaste är ju att INTE falla för frestelsen att börja klistra in folie i innerkamrarna. Då är det 10 gånger bättre att istället investera i en sån här:https://www.ebay.com/itm/313027325420?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-221168-8&mkcid=2&itemid=313027325420&targetid=297512520417&device=c&mktype=pla&googleloc=1012258&poi=&campaignid=20797276712&mkgroupid=155163397119&rlsatarget=pla-297512520417&abcId=&merchantid=119648210&gclid=CjwKCAiAqNSsBhAvEiwAn_tmxXL1aj5wj2_0ybo7a2KeCMfxErIlBHUA4dN554pNw9htq-_Iq1nF6xoCf-IQAvD_BwE
Om man byter ut alla singelledare till braided wire; men skiter att göra detta på mickarna (som kan vara ett lite knivigare projekt) -bör man dock investera i metall jordskyddet. Det skadar givetvis inte heller att köra fully braided el -och ändå ha jordskyddet.

Bra jordomslutning påverkar soundet. Man tappar lite topp -jämfört med orginal singelledarna. Trots detta: Både fungerar och låter instrumentet bättre elektriskt. Vill man ändå kompensera för detta; gör man detta genom att ändra i instrumentets AK-signatur. Detta genom att uppgradera hardware -för att erhålla ett korrekt vintage snap och spank i toppregistret.


/ Jonken


03 Jan 2024, 13:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
isana wrote:
Snygg den där, grattis! Jazzmaster-modellen är som gjord för snygga candy, metallic eller flake-lacker. Förstår inte varför fender och squier envisas med att nästan enbart göra dem i tråkiga vita, sunburst eller babyblå färger.

Ja, det är skillnad på japanska plektrumskydden.

Om man inte vill lägga pengarna på mastery/halon/staytrem, så finns Mustang-stall med 52,5mm spacing och 9,5 radie. https://www.customworldguitarparts.com/ ... adius.html (finns stort utbud av JM/offset delar där)


Tack för tipset på sajt, där fanns som du säger en massa JM-delar. Får kolla upp så att det passar USA-byggen.
Har fått tag i en skala för att mäta radien, det är 9,5". Tydligen har de skeppat med olika varianter, vilket inte är första gången i Fenders historia.
Dvs radien är helt OK. Däremot är det spacingen som är smått extrem på Mustangstallet, 57,5 mm ungefär. Det märks ganska mycket när jag plockar, spelar hybrid picking och då blir det väldigt brett mellan strängarna.

Tror det var Jonken eller Owe som föreslog att svarva nya skåror med en borrmaskin, bra ide!

Här har jag testlagt strängarna med 52,5 mm ca, passar bra över mikarna!

Attachment:
stall jazzmaster.png [248.98 KiB]
Not downloaded yet


de två mittersta strängarna blir lite småknepiga kanske.

_________________
/Lennart


03 Jan 2024, 18:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter? NGD!!!
bummer wrote:

Skitsnygg, och den är mer Jazzmaster än en Les Paul är i alla fall :lol:


Tack! :D

_________________
/Lennart


03 Jan 2024, 18:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Jonken wrote:
Du nämner att du ämnar modifiera gitarren med rhythm -krets. Betyder detta att du vill addera vintage köret 'on top' (En 6-pols on/off switch + linjära 1M + 50K rullpotar)?

I mitt tycke finns det SÅ MYCKET mer användbara alternativ -när det gäller detta.
Personligen föredrar jag alternering mellan standard wiring (log potar) och 50's wiring (linj potar). Man kan säga att detta ger det bästa ut båda världarna. Detta både på rent sound -som överstyrt.
Skall man dessutom ha mer lättmanövrerad switch funktion; rekommenderar jag att satsa på toggle switchar -istället för glid switchar -för de viktigare funktionerna i elen. Och de två viktigaste switch funktionerna är ju för funktionen ovan + mick switchning (som du redan har i din gitarr). Detta är överlägset i live situationer -när man vill ändra så smidigt, bekvämt och snabbt som möjligt. Väldigt uppskattat. Det här funkar kort så här:

-Mickarna kopplas till 3-läges toggle switchen.
-Från toggle main hot till 6-pole toggle switchen -som antingen skickar signalen till Rhythm (uppe) -eller Standard kretsen (nere).
-Från båda volympotarna ut direkt till jack.
-El mellan V-potar, T-potar, kondningar; kopplade 50's upptill och Standard nertill.

Vad detta medför att man kan med ett hugg på switchen gå från distinktare standard sound gå till mjukare 50's sound -eller vice versa. Detta alltså utan att ens byta mick. Och tro mig: Det är en STOR skillnad -speciellt med överstyrt ljud. Vill man addera ex treble bleed = Bara välja sina OLIKA custom valörer och löda på V-potarna. Och on/off -köret med att vrida av ena volymen och runka med switchen (ala LP) finns tillgängligt. Det enda är att man gör detta med DPDT-switchen istället.

Men allt som glimmar är tyvärr inte guld. Elen i en JM är ju inte direkt tyst. Det är en massa långa singelledare -som skapar oljud i stärkare. Att tejpa alla innerkammare i gitarren med jordskyddsfolietejp -är bara totalt dumt. Vill man få elen tyst och fungerande finns det BETYDLIGT BÄTTRE SÄTT! Detta oavsett hur man väljer att koppla sin el i en JM eller Jag: Att byta ut de sunkiga sigelledarna till jordomsluten kabel (braided/Gibson wire). Vill man ha det RIKTIGT TYST -byter man även mickarnas kablar till braided. Men det absolut smartaste är ju att INTE falla för frestelsen att börja klistra in folie i innerkamrarna. Då är det 10 gånger bättre att istället investera i en sån här:https://www.ebay.com/itm/313027325420?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-221168-8&mkcid=2&itemid=313027325420&targetid=297512520417&device=c&mktype=pla&googleloc=1012258&poi=&campaignid=20797276712&mkgroupid=155163397119&rlsatarget=pla-297512520417&abcId=&merchantid=119648210&gclid=CjwKCAiAqNSsBhAvEiwAn_tmxXL1aj5wj2_0ybo7a2KeCMfxErIlBHUA4dN554pNw9htq-_Iq1nF6xoCf-IQAvD_BwE
Om man byter ut alla singelledare till braided wire; men skiter att göra detta på mickarna (som kan vara ett lite knivigare projekt) -bör man dock investera i metall jordskyddet. Det skadar givetvis inte heller att köra fully braided el -och ändå ha jordskyddet.

Bra jordomslutning påverkar soundet. Man tappar lite topp -jämfört med orginal singelledarna. Trots detta: Både fungerar och låter instrumentet bättre elektriskt. Vill man ändå kompensera för detta; gör man detta genom att ändra i instrumentets AK-signatur. Detta genom att uppgradera hardware -för att erhålla ett korrekt vintage snap och spank i toppregistret.


/ Jonken


Tack för synpunkterna och info!

Ja, min tanke är i alla fall från början att göra den klassiska Rythm-funktionen, det stämmer.
En annan variant jag testat var en American Pro II med seriekoppling av mikarna, inte heller så dumt! Här är en tråd från offsetforum där den kopplingen diskuteras, det är också bra diagram. https://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?f=6&t=125630

Jonken, tror du inte att det blir att man kommer fram till vilken av de två kopplingarna Modern/50s man vill ha och sedan kör på den?

Nu beror det förstås på vilka möjligheter man har kring att byta ljud på annat sätt, förstärkare/pedaler. För egen del växlar jag med ett tramp mellan Fender Bassman och Marshall 2203, i stora drag. (Som jag nämnde i en annan tråd) Det blir ett mycket större spann av ljudmöjligheter, sedan kan ju det vara det allra sista gôttiga man får ut genom byte av mikkoppling, det är mycket möjligt.

Jag ska förstås testa vilken variant som passar mig,och även ifall det är något som jag vill ha tillgång till med en switch! :)

Skärmningen har jag förstått inte är så där värst bra, jag har tänkt att göra den varianten du föreslår, med skärmad Gibsonkabel. Funderar på om det finns någon tunnare kabel med inte fullt så mycket metall i, mängden metall inverkar vad jag förstår på hur mycket diskant skärmningen tar. Har en del skärmad förstärkarkabel som egentligen borde funka utmärkt. Eller så blir det Gibsonkabel, som sagt.

Kommer troligen att byta kabel även på mikarna, vilka det nu blir.

Kan dock konstatera att gitarren så långt är ganska knäpptyst. Eftersom tanken med American Professional var att få bort de välkända problemen med t.ex lågt strängtryck på stallet med tunna strängar, stallsadlar som inte höll strängarna på plats med mera kan det tänkas att de gjort något vettigt med skärmningen (fan trot).

Ha spelat på gitarren typ 5-6 timmar nu, massor med svajande sedan jag stämde den i tisdags, dvs för två dagar sedan. Ingen som helst tendens till att stämma om sig. :D


Vad gäller mikar, eftersom gitarren har mässingssadlar som, tror jag ger en något mindre "snappig" ton, mer jämn, skadar det nog inte om mikarna är typ vintagemikar med Alnico5.

_________________
/Lennart


03 Jan 2024, 21:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.