View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:45



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hur skicka gitarr till Tyskland samt övriga europa? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Hur skicka gitarr till Tyskland samt övriga europa?
Har efter samtal med både UPS, DHLexpress samt Postnord insett att det tydligen inte går att skicka en dyrare gitarr till Exempelvis Tyskland? (För normala pengar) Märkligt.... Ngn som har några ideer om detta?

Postnord kan skicka grejer försäkrat upp till 25K sen är det stopp. inte så kul att skicka grejer underförsäkrat?! DHL kan skicka men då kostar det strax över 5500:- plus försäkring. :D

Man undrar ju om alla Svenska annonser på te.x Reverb är ren scam eller hur de egentligen tänkt skick grejerna?

*edit

Fick nu även svar från FedEx. 13900:- skall de ha i fraktkostnad med ett försäkrings värde på 30000:-


21 Mar 2023, 17:31
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Hur skicka gitarr till Tyskland samt övriga europa?
LabLord wrote:
Har efter samtal med både UPS, DHLexpress samt Postnord insett att det tydligen inte går att skicka en dyrare gitarr till Exempelvis Tyskland? (För normala pengar) Märkligt.... Ngn som har några ideer om detta?

Postnord kan skicka grejer försäkrat upp till 25K sen är det stopp. inte så kul att skicka grejer underförsäkrat?! DHL kan skicka men då kostar det strax över 5500:- plus försäkring. :D

Man undrar ju om alla Svenska annonser på te.x Reverb är ren scam eller hur de egentligen tänkt skick grejerna?

*edit

Fick nu även svar från FedEx. 13900:- skall de ha i fraktkostnad med ett försäkrings värde på 30000:-


Låter helt galet dyrt. Jag skickade en elgitarr till England för ett par år sedan och det gick på ca 500 kr med Posten. Minns inte värdet, det var en ny Suhr Classic Pro, men den kanske hamnade precis under 25 000 kr.
I höstas skickade jag en gitarr till Singapore med UPS och det gick på ca 2000 kr. UPS skadade dock gitarren i transporten och vägrade ta ansvar för det så UPS avråder jag bestämt från att använda. Vill man se hur "nöjda" UPS kunder är så kan man gå till deras FB-sida. Med så mycket missnöje är det svårt att förstå hur de fortfarande kan vara kvar i branschen.

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


21 Mar 2023, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Hur skicka gitarr till Tyskland samt övriga europa?
Jag skickade en LP R8 till Tyskland i höstas med DB Schenker. 1100 kr inklusive försäkring på 50.000. Framme inom tre dygn.


21 Mar 2023, 19:58
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Hur skicka gitarr till Tyskland samt övriga europa?
LLacrobat wrote:
Jag skickade en LP R8 till Tyskland i höstas med DB Schenker. 1100 kr inklusive försäkring på 50.000. Framme inom tre dygn.


Ahh, tackar! Schenker hade jag totalt glömt! Det handlar förövrigt om en Gibson LP Jr Historic 57 reissue.


22 Mar 2023, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Hur skicka gitarr till Tyskland samt övriga europa?
Ahh, tackar! Schenker hade jag totalt glömt! Det handlar förövrigt om en Gibson LP Jr Historic 57 reissue.[/quote]

LP:n hade du ju kunnat skicka direkt till mig. Enklare med inrikes frakt :wink:


22 Mar 2023, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hur skicka gitarr till Tyskland samt övriga europa?
magnus wrote:
I höstas skickade jag en gitarr till Singapore med UPS och det gick på ca 2000 kr. UPS skadade dock gitarren i transporten och vägrade ta ansvar för det så UPS avråder jag bestämt från att använda. Vill man se hur "nöjda" UPS kunder är så kan man gå till deras FB-sida. Med så mycket missnöje är det svårt att förstå hur de fortfarande kan vara kvar i branschen.

Tror inte någon transportör tar ekonomiskt ansvar för skada eller förlust sen många år tillbaks?
Det ersattes med olika tilläggsförsäkringar.
Även med dessa så krävs det extremt bra emballage, och sen gäller det ju att få ut rätt ersättning vilket säkert kräver en del förhandling och tar tid.

Sen finns såklart 'goodwill' men det tror jag inte dom är speciellt generösa med i den branschen.

_________________



22 Mar 2023, 11:12
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.