View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:18



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Coated Strings? 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Coated Strings?
Är det någon som använder den här typen av strängar? Märker man någon skillnad
rent ljudmässigt eller vad är den stora finessen med detta?

Vissa påstår att de ska vara mera "lättspelade", andra att de har längre livslängd.
Har du någon uppfattning om detta? Själv har jag aldrig provat, därför frågan.

Hälsningar
//BoB


22 Mar 2023, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Coated Strings?
Ja de har mycket längre livslängd, det är väl egentligen enda poängen med dem.
Jag har inte använt nåt annat än Elixir på många år, både el och akustiskt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Mar 2023, 14:59
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Coated Strings?
Lynxtrap wrote:
Ja de har mycket längre livslängd, det är väl egentligen enda poängen med dem.
Jag har inte använt nåt annat än Elixir på många år, både el och akustiskt.


Jag har uppfattat att det påstås att det blir mindre stränggnissel vid snabba förflyttningar på greppbrädan på t ex akustisk
stålsträngad med coated. Men jag använder dem å andra sidan inte.


22 Mar 2023, 15:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Coated Strings?
Obi wrote:
Lynxtrap wrote:
Ja de har mycket längre livslängd, det är väl egentligen enda poängen med dem.
Jag har inte använt nåt annat än Elixir på många år, både el och akustiskt.


Jag har uppfattat att det påstås att det blir mindre stränggnissel vid snabba förflyttningar på greppbrädan på t ex akustisk
stålsträngad med coated. Men jag använder dem å andra sidan inte.


Det kan nog stämma, har inte direkt tänkt på det eller jämfört. Gnisslar gör de, men kanske inte lika mycket som vanliga strängar.

I allmänhet låter coated inte riktigt lika sprilliga när de är nya (vilket i mitt tycke är en fördel) och sen behåller de ungefär samma ljud ganska lång tid. Även om det gått ganska lång tid mellan strängbyte har jag aldrig varit med om att Elixir börjat låta "gammal gummisnodd".

Det har skett en viss produktutveckling, t.ex Elixir har nu tre olika typer av coating som ska ha olika egenskaper ljudmässigt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Mar 2023, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Coated Strings?
Intressant ämne.

Det går inte riktigt att säga coated strängar och räkna in alla såna.
Det finns två olika metoder att göra coating på.

1. Coated innan strängen tillverkas.
2. Coated efter stängen är tillverkad (kallas "doppad").

De två får helt olika egenskaper (även om strängen under coatingen skulle vara samma).

Coated innan påverkar tonen mindre (jämfört med en icke-coated) men håller inte lika länge.
Coatingen känns nästan inte alls heller, säger man inte att det är en coated skulle 99% av alla gitarrister inte märka det.

Coated efter påverkar tonen mer, det snor mellanregister (vilket gör att många tror att de har mer topp, vilket de inte har, de har mindre än en icke-coated. Det låter dock lätt så eftersom mellanregistret inte tar lika stor plats).
De håller å andra sidan markant längre än coated innan gör.
De får också en hal ytan som gör att fingrarna glider lättare på strängen och med lite mindre fingerljud.
En känsla man älskar eller hatar men sällan inte har åsikter om.
Coated efter ger också mer bandrassel och vill man slippa det får man höja sin stränghöjd lite även om man väljer samma strängtjocklek som på sina icke-coated.

Alla tillverkare har olika versioner av coated i sitt sortiment och det är väldigt stor kvalitetsskillnad på coatingen (på de flesta flagar den av ganska snabbt).

Elixir gör doppad men tillverkar inga strängar, så det är skiftande kvalitet på själva strängen (olika tillverkare hela tiden).
D'Addario XS är doppad men alltid samma sträng under coating. De är också de enda där även plain strängarna är coated.

D'Addario XT är coated innan (coated plain även där), också alltid samma sträng under men det är inte samma som XS.

Om de som spelar Elixir och gillar den lite hala känslan men vill ha en bättre sträng under coatingen så skall man prova XS.
Vill man ha coated men att coatingen skall märkas så lite som möjligt så D'Addario XT.
D'Addario för att de är de enda som har coated plain strängar och har mest exakta maskiner för sin tillverkning. Exakt som i "alla set man köper är likadana" (Samma tjocklek, samma tjocklek på tenn coatingen på plainsträngarna och inga klumpar i den så intoneringen inte går åt skogen och samma tension).

Coating är en life saver för folk med nickel allergi.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Mar 2023, 17:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Coated Strings?
Tack Magnus, en bättre sammanfattning än din lär vara svår att få!
Uppskattar att du tog dig tid!

Hälsningar
//BoB


23 Mar 2023, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Coated Strings?
Har ingen orsak att göra reklam för Elixir, men som användare ända sen de lanserades så har jag aldrig märkt att det skulle vara någon variation på strängarnas kvalitet. Det vore också väldigt märkligt om Elixir skulle tillåta sådana variationer även om strängarna skulle tillverkas i olika fabriker.

Något tapp i mellanregister har jag aldrig upplevt, däremot som sagt lite mindre diskantsprill än motsvarande ny icke-coatad. Vill ändå påstå att den skillnaden är utjämnad efter ett (inte så stort) antal timmars spel.

Att man skulle behöva högre stränghöjd med coatade strängar kan avskrivas enligt mig, åtminstone om man inte ställer in sin action enligt nanometer.

Jag har provat D'Addarios variant och avstår från att recensera dem i detta sammanhang, men jag gick tillbaka till Elixir för egen del.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Mar 2023, 18:43
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Coated Strings?
Lynxtrap wrote:


I allmänhet låter coated inte riktigt lika sprilliga när de är nya (vilket i mitt tycke är en fördel) och sen behåller de ungefär samma ljud ganska lång tid. Även om det gått ganska lång tid mellan strängbyte har jag aldrig varit med om att Elixir börjat låta "gammal gummisnodd".


Jag gillar inte döda strängar men din beskrivning gör ju att jag har lust att testa Elixir.
Nya strängar blir ibland bara för mycket på gitarrer med de veka transparenta mickar som jag gillar. Efter en tids spelande låter det perfekt.
Kanske kan jag slippa den där inspelningsfasen.


23 Mar 2023, 19:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Coated Strings?
Obi wrote:
Jag gillar inte döda strängar men din beskrivning gör ju att jag har lust att testa Elixir.
Nya strängar blir ibland bara för mycket på gitarrer med de veka transparenta mickar som jag gillar. Efter en tids spelande låter det perfekt.
Kanske kan jag slippa den där inspelningsfasen.


Ja det är min generella upplevelse i alla fall. Elixir har som sagt nu 3 typer av coating med variation bl.a i brightness. Jag har aldrig jämfört dem mot varandra, så det bästa är väl att gå efter deras beskrivning på hemsidan.
https://www.elixirstrings.com/support/polyweb-nanoweb-optiweb-coatings

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Mar 2023, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Coated Strings?
Inspirerad av tråden slängde jag på ett set Elixir på en Strata. Efter en vecka är coatingen alldeles fransig där plektrumet slår an. Ska det vara så?
Spelkänlan skiljer sig inte heller på något större vis från de Pyramid nickel-strängar jag kört med de senaste 15 åren. Fast jag får tre set Pyramid till samma pris som ett set Elixir, så valet framöver blir enkelt.


23 Apr 2023, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Coated Strings?
Magnus Olsson wrote:
Intressant ämne.

Det går inte riktigt att säga coated strängar och räkna in alla såna.
Det finns två olika metoder att göra coating på.

1. Coated innan strängen tillverkas.
2. Coated efter stängen är tillverkad (kallas "doppad").

De två får helt olika egenskaper (även om strängen under coatingen skulle vara samma).

Coated innan påverkar tonen mindre (jämfört med en icke-coated) men håller inte lika länge.
Coatingen känns nästan inte alls heller, säger man inte att det är en coated skulle 99% av alla gitarrister inte märka det.

Coated efter påverkar tonen mer, det snor mellanregister (vilket gör att många tror att de har mer topp, vilket de inte har, de har mindre än en icke-coated. Det låter dock lätt så eftersom mellanregistret inte tar lika stor plats).
De håller å andra sidan markant längre än coated innan gör.
De får också en hal ytan som gör att fingrarna glider lättare på strängen och med lite mindre fingerljud.
En känsla man älskar eller hatar men sällan inte har åsikter om.
Coated efter ger också mer bandrassel och vill man slippa det får man höja sin stränghöjd lite även om man väljer samma strängtjocklek som på sina icke-coated.

Alla tillverkare har olika versioner av coated i sitt sortiment och det är väldigt stor kvalitetsskillnad på coatingen (på de flesta flagar den av ganska snabbt).

Elixir gör doppad men tillverkar inga strängar, så det är skiftande kvalitet på själva strängen (olika tillverkare hela tiden).
D'Addario XS är doppad men alltid samma sträng under coating. De är också de enda där även plain strängarna är coated.

D'Addario XT är coated innan (coated plain även där), också alltid samma sträng under men det är inte samma som XS.

Om de som spelar Elixir och gillar den lite hala känslan men vill ha en bättre sträng under coatingen så skall man prova XS.
Vill man ha coated men att coatingen skall märkas så lite som möjligt så D'Addario XT.
D'Addario för att de är de enda som har coated plain strängar och har mest exakta maskiner för sin tillverkning. Exakt som i "alla set man köper är likadana" (Samma tjocklek, samma tjocklek på tenn coatingen på plainsträngarna och inga klumpar i den så intoneringen inte går åt skogen och samma tension).

Coating är en life saver för folk med nickel allergi.

/Magnus



Tack Magnus för en bra och utförlig beskrivning.
Jag gillar inte coatade strängar, men blev nyfiken och testade ett set D'Addario XT på min 335:a. Måste säga att de är riktigt bra, jag tänker inte på att de är coatade när jag spelar på den gitarren. De kommer jag säkerligen att köpa igen. (Normalt sett så spelar jag på D'Addario XL och NYXL)

_________________
http://www.pigsinspace.se


08 May 2023, 16:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Coated Strings?
Provat några gånger, tycker de suger. Sämre ton och inte märkbart längre livslängd. Kör med rostfria strängar och de låter bra och håller jättelänge. I synnerhet om man ser till priset också.


08 May 2023, 20:21
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.