View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:43



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Spela in ny stärkare. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Spela in ny stärkare.
Om jag har en sprillans ny stärkare, och det har jag, hur och när kommer ljudbilden förändras över närtid?

Ville ha något annat än det jag hade för variation och köpte på mig en Supro Black Magick Reverb, den låter gött men jag är ovan vid ljudet. Gillade det bättre igår i replokalen än jag gjort hemma. Har hunnit spela hemma i typ en timme, kanske två innan repan igår.

Gissar att den lät bättre i replokalen pga att jag spelade lite starkare även om jag kan spela starkt hemma.
Nog om bakgrund, hur kommer ljudbilden förändras närmsta speltimmarna?

Om/när högtalaren är inspelad, kommer den träiga tonen gå från lackat trappsteg i sjuttitalsradhusets trappa till kärnvirkeston från fönsterkarmen på villan från 1900-talets början? Kommer Supron likt våren blomma ut och låta motorgräsklippare, klingande barnskratt och sorlet från uteserveringar?

Vad har jag framför mig att njuta av?

_________________
www.slackervillezoo.se


24 Mar 2023, 11:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Spela in ny stärkare.
Det är nog främst högtalarelementen som förändras efter ett tags spelande. Tror att det främst är konen som mjukas upp något.
Säkert subtilt och endast märkbart på mycket hög volym.
Jag tror att en större faktor är varierande spänning i vägguttaget!

_________________
pudas


24 Mar 2023, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Spela in ny stärkare.
Nu har jag precis haft en elektriker här som fixa elen i studion :(. Ingen spännande spänningsvariation i vägguttaget.

Jo jag var väl inte helt tydlig, men det är ju mest högtalaren jag syftar på. Timmars med spelande på mitt Celestion Gold t ex gjorde skillnad tycker jag nog, men jag har svårt att hitta ord för det. Blir ljudet "mjukare" med tiden?
Och en så pass bas-stark stärkare som min Supro, hur påverkas den med inkörning av högtalaren?

Jag tar och provar den genom mitt Celestion Gold, bara 10" men ändå, och återkommer med reflektion. Om nån nu tycker det är intressant att veta vad Mono-David hör när han spelar sina egna stärkare...

_________________
www.slackervillezoo.se


24 Mar 2023, 14:26
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2008, 17:05
Posts: 283
Location: Järvsö
Post Re: Spela in ny stärkare.
pudas wrote:
Det är nog främst högtalarelementen som förändras efter ett tags spelande. Tror att det främst är konen som mjukas upp något.
Säkert subtilt och endast märkbart på mycket hög volym.
Jag tror att en större faktor är varierande spänning i vägguttaget!

Stämmer. Spelade på båt och spänningen varierade mellan 218 och 230 volt... märkbar skillnad!

_________________
Mvh
//GP


27 Mar 2023, 13:39
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Spela in ny stärkare.
davidihse wrote:
Kommer Supron likt våren blomma ut och låta motorgräsklippare, klingande barnskratt och sorlet från uteserveringar?

Vad har jag framför mig att njuta av?
Det du förhoppningsvis har framför dig är att högtalarelementen "slits in" och att ljudet blir lite mer "behagligt" för öronen. Min erfarenhet är dock att det kan ta sin tid....

En annan erfarenhet är att om man inte riktigt gillar ljudet, så kommer det aldrig bli 100 % trots inspelning. Återstår då att testa olika element och/eller kanske modda stärkaren lite.


27 Mar 2023, 13:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Spela in ny stärkare.
Jag kopplade in min nya högtalare till PA't i replokalen.
Satte på en mp3-skiva med Led Zeppelin, som fick gå på repeat en vecka tills nästa rep.
Det mjukade upp högtalaren fint, i ett lugnt tempo.

8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


29 Mar 2023, 19:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: beneri and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.