View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:14



Reply to topic  [ 24 posts ] 
kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Var inne på en populär svensk nätshop som säljer effektpedaler efter elva.
Som smålänning så åker ju ögonbrynen hiss upp och ner som i en skyskrapa i tokyo när man ser priserna! Fuzzboxar med 7-8 komponenter för närmare tio papp är ju nivån liksom!
Men så stötte jag på deras kablar som heter samma som vox, fast uttalat av en person med stamning som diagnos!
Här utlovas så mycket goda egenskaper för tonen att modifiering av naturlagarna krävs!
Men samtidigt vilken härlig flashBack till 60-70 talets Haj-Faij handel, med allehanda magiska kablar, pluttar att ställa vinylsvarven på, högtalare i betong, antistatiska mattor att lägga över frugans huvud när hon var ny permanentad, eller det sista när man insåg att CD skivan kommit för att stanna (ett tag), en special penna att måla kanten på CD skivan för att?.......det låter bättre!

_________________
pudas


05 Apr 2023, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
pudas wrote:
Här utlovas så mycket goda egenskaper för tonen att modifiering av naturlagarna krävs!
Men samtidigt vilken härlig flashBack till 60-70 talets Haj-Faij handel, med allehanda magiska kablar, pluttar att ställa vinylsvarven på, högtalare i betong, antistatiska mattor att lägga över frugans huvud när hon var ny permanentad, eller det sista när man insåg att CD skivan kommit för att stanna (ett tag), en special penna att måla kanten på CD skivan för att?.......det låter bättre!

Så är det väl fortfarande även med gitarrprylar, den ena efter den andra prylen eller 'knepet' som gör att det känns som om hägringen
om den 'heliga tonen' kommer lite närmare.

Finns ingen hejd på vad som påstås när det gäller att kränga prylar.
Har ju snarare blivit värre i modern tid med Internet som en allsmäktig källa till information.

_________________



05 Apr 2023, 14:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Jag har visserligen köpt kablar som kostat lite mer, men det är för att jag inbillar mig att de håller bättre så att det kommer att dröja fler år innann de börjar glappa. Jag har aldrig hört någon som helst skillnad när jag har A/B-testat mot en billig kabel från Clas Olsson.


05 Apr 2023, 14:48
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Det märkliga är ju hur de kunde få till den ”heliga tonen” för sextio år sedan. Utan specialsladdar, plektrum av mångrus och andra trinkets and gadgets som tydligen måste till idag. Det räcker ju bevisligen med t ex en Bassman, en Strata och valfri tåt emellan dem för att det ska bli bra. Mänskligheten måste ha tappat nåt på vägen…


05 Apr 2023, 18:05
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Kristus på korset! :shock: :shock: :shock:

https://tgt11.com/product.html/vovox-so ... 200cm-tele


05 Apr 2023, 18:10
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Alltså skillnad på kabel o kabel är det ju absolut. Inte bara placebo.
Fast skillnaden jag märkt är mest i toppdiskanten. Faktiskt stor skillnad på tex GeorgeL och krullkabel.
Den jättedyra VoVox-kabeln har jag dock ingen erfarenhet av försiktigt skeptisk till egenskapsbeskrivningen förutom påverkan på sprill/toppdiskant


05 Apr 2023, 18:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Michael wrote:
Alltså skillnad på kabel o kabel är det ju absolut. Inte bara placebo.
Dock inte högtalarkabeln. Kabeln direkt efter en passiv pickup absolut. Ju mer kapacitans ju mer flyttas resonanspeaken nedåt i registret. Kabeln är en del i ljudet med en passiv pickup. Sen behöver det ju inte vara så att den svindyra kabeln med ultralåg kapacitans är det man vill ha ljudmässigt.

_________________
Johan Hansson


05 Apr 2023, 19:25
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Läste för slarvigt. Trodde det var instrumentpanel de handlade om.
Har heller aldrig hört ngn skillnad på högtalarkabel


05 Apr 2023, 19:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
När det gäller high end hi-fi ligger priserna på en annan nivå….
https://www.referenceaudio.se/produkt/n ... talarkabel

Helt klart för de flesta är att bra högtalarkabel gör skillnad, men pris/prestanda behöver ju inte nå astronomiska höjder för det, när vi talar om hi-fi. När det gäller gitarrhögtalarkabel tror jag skillnaden dyr/billigare är svårt höra. Så länge den billigare inte är för klen.


Last edited by Goran on 06 Apr 2023, 10:38, edited 1 time in total.



06 Apr 2023, 09:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Blindtester tar död på sånt här trams ganska effektivt.
Inget fel att betala mer för saker om man kan och vill, men att påstå att det är märkbar skillnad i ljudet
behöver bevisas eller upplevas själv opåverkad av yttre omständigheter.

_________________



06 Apr 2023, 09:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Ja jösses! "spela in" en nätsladd! Ska det behövas på en sladd som kostar 88000kr?
Självklart, vanlig kabel klarar ju bara av "halva ljusets hastighet", denna kabel uppnår ju "91"av ljusets hastighet!!


https://www.youtube.com/watch?v=lLDLBNkwoKQ

_________________
pudas


06 Apr 2023, 10:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
pudas wrote:
Ja jösses! "spela in" en nätsladd! Ska det behövas på en sladd som kostar 88000kr?
Självklart, vanlig kabel klarar ju bara av "halva ljusets hastighet", denna kabel uppnår ju "91"av ljusets hastighet!!


https://www.youtube.com/watch?v=lLDLBNkwoKQ

Nätkabeln går ju från vägguttaget…
Ska man sen installera dyr nätkabel i huset etc och vidare till kärnkraftverket…..


06 Apr 2023, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
pudas wrote:
Ja jösses! "spela in" en nätsladd! Ska det behövas på en sladd som kostar 88000kr?
Självklart, vanlig kabel klarar ju bara av "halva ljusets hastighet", denna kabel uppnår ju "91"av ljusets hastighet!!


https://www.youtube.com/watch?v=lLDLBNkwoKQ


Lustigt när man kollar upp dessa företag som sysslar med detta så finns där nästan aldrig någon omfattande
omsättning, vilket är extremt märkligt med tanke på prislapparna på det som 'säljs', men kanske bara är nån slags intresseförening?

Nordost kablar har enligt deras hemsida endast en svensk distributör, och där finns ingen verksamhet alls.

_________________



06 Apr 2023, 11:09
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Det jag tycker är märkligt är hur folk köper all dynga som internet påstår.
Som tex nu efter JHS har skämtat om Bad Monkey så skall dessa kosta stora summor.

Likaså med dessa faded Gibson Les Pauls. En försäljnings myt startat utav Larry Corsa rätt framför ögonen på mig och andra som följde med.
Och dessa "tricks" köps med hull och hår.


Huugeedamig ... ingen bs detektor alls.

Alla dessa produkter är säkerligen bra i vissa fall.
Men fortfarande ej speciella på något sätt.

En annan favorit är hur mickar låter. Jo såklart en viss modell har sina egenskaper.
Men gitarren du stoppar den i avgör om det blir bra eller ej.


06 Apr 2023, 11:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
salesman wrote:

En annan favorit är hur mickar låter. Jo såklart en viss modell har sina egenskaper.
Men gitarren du stoppar den i avgör om det blir bra eller ej.


....eller?... https://youtu.be/n02tImce3AE?t=601


06 Apr 2023, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Michael wrote:
Alltså skillnad på kabel o kabel är det ju absolut. Inte bara placebo.
Fast skillnaden jag märkt är mest i toppdiskanten. Faktiskt stor skillnad på tex GeorgeL och krullkabel.
Den jättedyra VoVox-kabeln har jag dock ingen erfarenhet av försiktigt skeptisk till egenskapsbeskrivningen förutom påverkan på sprill/toppdiskant


Ja man ska inte förringa vikten av kontakter och kablage. Både för ljudkvalitet, mängd störningar, el säkerhet och möjlighet att uppnå rätt effekt från slutsteg, och störningsfri överföring i digitala signaler kräver rätt dimensionerade kvalitetsprodukter.
Något behov av "hokus pokus" finns ej, dock elementär kunskap i ljudteknik!

_________________
pudas


06 Apr 2023, 16:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Kan väl säga att jag faktiskt har HiFi-kablar till högtalaren, och då från början mest för att ha gjort "allt".

Köpte en meter Supra 4 mm2 dubbelledare och lödde på ett par kontakter, tänkte som sagt att det mest var en ploj för att inte ha missat på en så enkel sak. Dvs jag trodde INTE att det skulle låta någon skillnad.

Det gör det, ordentligt! Det blev ett betydligt direktare, klarare ljud, mer punch. Jag tror det är den billigaste och enklaste uppgradering på ljudet som man kan göra. Dryg femtiolapp för en meter https://www.brl.se/sv/artiklar/supra-classic-40-hogtalarkabel-is-bla.html?gclid=EAIaIQobChMIy7is8IqW_gIVD6eyCh1ZLwmZEAYYAiABEgKehPD_BwE

Sladden innan var en vanlig tvåledare typ 1,5 mm2. Samma kontakter.

_________________
/Lennart


06 Apr 2023, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Custom Sam wrote:
Kan väl säga att jag faktiskt har HiFi-kablar till högtalaren, och då från början mest för att ha gjort "allt".

Köpte en meter Supra 4 mm2 dubbelledare och lödde på ett par kontakter, tänkte som sagt att det mest var en ploj för att inte ha missat på en så enkel sak. Dvs jag trodde INTE att det skulle låta någon skillnad.

Det gör det, ordentligt! Det blev ett betydligt direktare, klarare ljud, mer punch. Jag tror det är den billigaste och enklaste uppgradering på ljudet som man kan göra. Dryg femtiolapp för en meter https://www.brl.se/sv/artiklar/supra-classic-40-hogtalarkabel-is-bla.html?gclid=EAIaIQobChMIy7is8IqW_gIVD6eyCh1ZLwmZEAYYAiABEgKehPD_BwE

Sladden innan var en vanlig tvåledare typ 1,5 mm2. Samma kontakter.

Där ser man!
Supra är dessutom billig, så det är väl bara att testa.
Har f ö Supra högtalarkabel i hi-fin, 6-700kr för 2x3 meter, låter utmärkt!


07 Apr 2023, 08:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Sen är ju frågan hur bra man behöver. Låter det redan tillräckligt bra så kan det väl få räcka. Kan jag tycka.


07 Apr 2023, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Såklart att det är stor skillnad på olika högtalarkablar, ingen kan säga att de inte hör skillnad på en billig tunn tvåledare och en av bättre kvalité.
Gitarrkabel likaså, där kan en kort billig kabel låta betydligt bättre (släppa igenom mer topp) än en dyrare 6m kabel. En Vovox låter bättre än en mellandyr osv.
Nätkablar förekommer inte i gitarrsammanhang men jag testade en 3500:- med något aggregat på och det var en helt enorm skillnad, MYCKET större än de övriga kablarna.
Den relevanta frågan här tycker jag är; ja det låter annorlunda MEN låter det bättre?

Med den dyra nätkabeln blev en Marshall super lead ospelbar, hård och vass som tusan medans med bättre högtalar- och instrumentkabel blev ljudet "bara" lite öppnare och klarare.

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


29 Apr 2023, 18:25
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Buster wrote:

Med den dyra nätkabeln blev en Marshall super lead ospelbar, hård och vass som tusan

Trollar du? Nätkabeln är ju i serie med dina billiga kablar i väggen plus de billiga kablarna inne i stärkaren fram till nättransformatorn. Inte att förglömma säkringen oj oj vilken ljudpåverkan ta bort den.

_________________
Johan Hansson


29 Apr 2023, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Läser tråden med behållning.

Stötte på högtalarkablar (HiFi) på auktion. Värdering 95.000 kr :o för sex meter kabel men du får två.;)

https://auctionet.com/sv/2827586-hifiut ... ustomer.io

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


Last edited by Renegade on 30 May 2023, 11:32, edited 1 time in total.



30 May 2023, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
Renegade wrote:
Läser tråden med behållning.

Stötte på högtalarkablar (HiFi) på auktion. Värdering 95.000 kr :o för sex meter kabel men du får två.;)

https://ljudbojen.com/posting.php?mode= ... 4&t=130074

Din länk länkar till reply på denna tråd. Antar att du tänkte länka något annat?


30 May 2023, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: kabel-plojen, flashback till 60-talets hajj-faij
lpstd wrote:
Renegade wrote:
Läser tråden med behållning.

Stötte på högtalarkablar (HiFi) på auktion. Värdering 95.000 kr :o för sex meter kabel men du får två.;)

posting.php?mode=reply&f=4&t=130074

Din länk länkar till reply på denna tråd. Antar att du tänkte länka något annat?


:oops:

Åtgärdat!

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


30 May 2023, 11:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.