View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 16:40



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Skrämmande gitarrist 
Author Message

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Skrämmande gitarrist
Jag har lyssnat på en hel del clip med Matteo o brukar gilla det skarpt. Hörde honom första gången när han demade Helix för Line6 o tänkte typ "nääeee". Lite för perfekt, vill ha mer smuts. Men återkommer till att titta på honom då o då o gillar alltid det han gör, begränsat till en video åt gången. Sen är jag "mätt". Men han har en ju massa roliga saker att glo på på tuben, t.ex the chicken som han gjorde med nåt gammalt band. What's not to like egentligen?


15 Apr 2023, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: Skrämmande gitarrist
bongus wrote:
Det var min själ en krävande samling! Har ni ens lyssnat? Han spelar ju bara anmärkningsvärt snabbt 5% av tiden och då oftast ledande till en lång ton på ett påtagligt snyggt sätt. Man måste såklart inte gilla musik bara för att den är väl exekverad men det här var i mina öron långt från ”övershredding” och sjukt imponerande på de flesta vis.


Precis så tycker jag också.

Vissa spelar fort och ointressant. Bara fort.
Matteo och ett par andra lyckas skapa en ljudpalett av melodisk shredding, som ger ett musikaliskt avtryck i mina öron.
Guthrie Gowan är en annan.

8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


17 Apr 2023, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Skrämmande gitarrist
Skitbra! Intressantare att lyssna på när man samtidigt ser honom spela än endast musiken, men ändå bra.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


22 Apr 2023, 22:15
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Skrämmande gitarrist
Rick Beato intervjuar Matteo Mancuso, intressant att höra om hans högerhandsteknik.

https://www.youtube.com/watch?v=rASUoqbHhqY


15 Jan 2024, 19:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Skrämmande gitarrist
Såg att det var en gammal tråd där jag varit framme och kommenterat!
Glömt denna gitarr-fantom totalt, inget bestående intyck alls hos mig.
Men killen är säkert även duktig på att lösa Rubriks cub
på under 15 sekunder!

_________________
pudas


15 Jan 2024, 23:16
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Skrämmande gitarrist
iStofil wrote:
lpstd wrote:
För mig låter den typen av spel mest som om gitarr vore någon slags sport. Många toner per sekund, men VILKA toner förefaller vara sekundärt.


Men, han spelar ju alla toner :-) Inser att det är standardmotargumentet, men jag hävdar nog att han ändå är ganska tonsäker även om det går snabbt.


Ingen ton är fel. När man spelar jazz. Man vet aldrig vart musiken tar en :lol:


16 Jan 2024, 07:28
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Skrämmande gitarrist
Jag såg en intervju med Steve Vai och han nämnde denna snubbe och några till som han anser tar gitarren till en ny nivå.
Jag kan bara hålla med. Den som jag fastnade för var Daniele Gottardo. Helt förtrollande.

https://www.youtube.com/watch?v=weeJyWK5law


17 Jan 2024, 21:00
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Skrämmande gitarrist
batlash wrote:
Jag såg en intervju med Steve Vai och han nämnde denna snubbe och några till som han anser tar gitarren till en ny nivå.
Jag kan bara hålla med. Den som jag fastnade för var Daniele Gottardo. Helt förtrollande.

https://www.youtube.com/watch?v=weeJyWK5law

Så jävla pretto det bara går. Orkade inte lyssna klart ens.


17 Jan 2024, 22:12
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Skrämmande gitarrist
Det kallas konst, och all konst är inte för alla....


18 Jan 2024, 11:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Skrämmande gitarrist
Nu är väl inte hans teknik speciellt revolutionerande, utan egentligen bara den klassiska gitarrens spelteknik spelad på elgitarr.
Kommer ihåg själv hur man satt och tragglade med sina "P.I.M.A"-övningar för att få till det rätta tremolot och få gitarren att låta som mandolinen i Lady och Luffsen, men istället lät det som en galloperande häst! Rätt befriande att plocka fram plektrumet när gitarrläraren inte tittade!

På elgitarr tycker jag tekniken är tämligen kass, speciellt med tunna strängar. Svårt att styra tonen vid snabbt spel och tonen blir tunn. Kan ju vara en anledning till att så få använder den, även dom som har en bakgrund från den klassiska gitarren. Kommer bara på Mike Oldfield och Robbie Krieger i The Doors på rak arm!

Sen ska man väl inte vara för snabb att dömma ut en över normalt begåvad gitarrist efter att lyssna på lite Y-T klipp.
Frågan är väl vad som skulle hända om han hamnade i lite mer krativa kontexter, som när Jaco Pastorius spelade bandlös bas bakom Joni Mitchell ?

_________________
pudas


18 Jan 2024, 12:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.