View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:17



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Split coil eller parallellkopplad humbucker? 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Jag har en humbucker som jag vill ge möjligheten att även leverera ett hyfsat single-coil-liknande ljud, och funderar över vilken koppling jag ska välja: kortsluta en spole helt, koppla spolarna parallellt eller "partiell split" mha av ett motstånd parallellt med en av spolarna. Skulle vilja veta vilken variant som gillas mest av andra bojare, och varför. Visst, jag kan prova själv, och kommer antagligen att göra det, men jag är ändå nyfiken på vad ni gillar. Tror oxå att man bör ha testat under en lite längre period för att ha lärt sig vad man tycker. Så hur brukar ni koppla?

I mitt fall handlar det om en HB i single-coil-format (Roswell) av Hotrail-typ som sitter vid stallet i en strata. Den har överraskande stor resistans: totalt 24 kOhm. I specen skriver man 12 k, men tydligen gäller det en av spolarna. Antar att det stora resistansvärdet inte enbart beror på ett stort antal varv utan även på att man måste använda tunn tråd för att få plats med två spolar, rätta mig om jag har fel. Så jag antar att outputen inte är så hög som resistansvärdena skvallrar om. Hur som helst så blir resistansen hyfsat normal (6 kOhm) även vid parallellkoppling om nu det har ngn betydelse i sammanhanget. Jag kommer troligen mest använda micken som ordinär humbucker, men vill även ha tillgång ett trevligt ljud i eggläget (bridge + mid), gärna i närheten av hur en klassisk strata låter. Ren/ensam single-coil är inte lika högt prioriterat. Neck- och mid-mickarna (SC) har normala resistansvärden (knappt 6 k).


11 Apr 2023, 15:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Föredrar partiell utsläckning av ena spolen, och i s f ett fast motstånd kopplar jag en trimpot. Då är det lättare hitta ett värde som man gillar. På en strata kan man fästa trimpoten mellan fjädrarna på svajet, för lättare åtkomst, om man vill.
Parallell och helt utsläckt spole funkar inte lika bra för mig.


11 Apr 2023, 20:36
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Tack för synpunkter och idéer. Smart att gömma trimpoten i "bakluckan". Vilket motståndsvärde använder du för poten? Typ 10 kOhm, eller ...? Vilket värde brukar du hamna på när du justerat in den? Kan du säga nåt om ljudkaraktären vid partiell utsläckning, jämfört med dom andra metoderna, eller vad det är som gör att du fastnat för den och inte dom andra?


12 Apr 2023, 17:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
beneri wrote:
Tack för synpunkter och idéer. Smart att gömma trimpoten i "bakluckan". Vilket motståndsvärde använder du för poten? Typ 10 kOhm, eller ...? Vilket värde brukar du hamna på när du justerat in den? Kan du säga nåt om ljudkaraktären vid partiell utsläckning, jämfört med dom andra metoderna, eller vad det är som gör att du fastnat för den och inte dom andra?

10-20K brukar vara lämpligt, ju hetare pickup desto högre resistans brukar man hamna i.
Vilken resistans som ”låter” bäst varierar från pickup till pickup, därför är trimpot bra.
En rail pickup i SC format låter jävulskt spinkig när ena spolen släckts helt, inget jag gillar. Plus stor skillnad i output. Man kommer ifrån detta en del genom partiell utsläckning. Med trimpot kan man, om så önskas, släcka ena spolen helt på en sekund.
Parallellt kopplade spolar låter lite ”trött” på något sätt tycker jag, pickupen tappat stinget liksom.
Fullstora humbuckers kan låta bra med en spole helt släckt, men då bör de vara av lite hetare kaliber.
Kort sagt, prova själv, inget är rätt eller fel…


12 Apr 2023, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Har inte läst alla kommentarer men i mina öron blir parallell alltid bäst så länge humbuckern inte är en väldigt svag mick.
En spole på (splittad) blir på de flesta humbuckers bara platt och dött (oftast för att spolen i sig är för het och har fel EQ för att bli en trevlig singlecoil).

Man kan sätta i en pott så att man steglöst kan gå från humbucker till splitt, ingen lösning som funkat bra i mina öron dock.

Kanske är att sätta i en lite mini on/on/on switch och få både parallell, splitt och serie att välja på?

//MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Apr 2023, 11:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Beror till 100% på micken. En del mickar tycker jag inte om splittade, oftast om det är en kraftigare mick, de brukar ofta låta tråkigt i split. Då föredrar jag oftast att parallellkoppla den istället.


15 Apr 2023, 20:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Den enda pickup jag har gillat helsplittad är DiMarzio Chopper för Telecaster, splittad är den nära en normal Tele-pickup. Inte testat om Chopper för Stratocaster är lika bra på det.


15 Apr 2023, 20:09
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Frisk wrote:
Beror till 100% på micken. En del mickar tycker jag inte om splittade, oftast om det är en kraftigare mick, de brukar ofta låta tråkigt i split. Då föredrar jag oftast att parallellkoppla den istället.


Håller helt med. Dimarzio 36th anniversary och Suhr Thornbuckers har funkat bra för mig splittat. Kör man Prs partial split blir det ännu bättre. Då behålls lite av andra spolen kvar. Aldrig testat parallell men många verkar föredra det. Nyfiken på att testa det.


16 Apr 2023, 17:16
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Tack för synpunkterna. Tycks alltså finnas olika uppfattningar. Hade hoppats på en enig församling så att jag kunde utesluta ngt av alternativen (och därmed "slippa" prova det). Har själv funderat på en on/on/on switch, men vill tillsvidare avstå från att borra i plektrumskyddet. Kanske installerar en sån tillfälligt (och låter den hänga i sina tåtar utanför guran) för att jämföra alternativen. Först ska jag dock prova så som det är just nu (full HB eller hel split omkopplingsbart med push/pull) på rep. Tycker faktiskt att det förvånande nog tycks låta hyfsat i eggläget både splittat och osplittat. Kanske oxå kopplar om för automatisk split i eggläget.


20 Apr 2023, 16:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Hittade den här roterande switchen som jag tänker testa:

https://www.aliexpress.com/item/3288538 ... 1802oYWAFL

Den har fyra lägen och tre poler, så jag räknar med att kunna åstadkomma följande fyra lägen:
Full humbucker, partiell split, fullständig split och parallellkoppling. Gissar att jag, efter utprovning, kan nöja mig med tre av dessa, och då kommer jag att använda det fjärde läget som blend för att koppla in stallmicken direkt till volympoten för, tillsammans med halsmicken, ett teleliknande ljud (dansbandsswitch?).

Switchen passar en ordinär strataratt, och jag utgår från att den passar i hålen i plekan. Den kommer ersätta en av tonkontrollerna, som jag ändå inte använder. Slipper alltså att borra hål i plekan. Känns som en smidig lösning tycker jag. Tror att det blir enklare att göra omkopplingarna genom att vrida istället för att dra i en push/pull switch, vilket jag har upplevt som ganska osmidigt om det ska gå fort (svårt att få bra grepp om switchen är lite trög). Dessutom är den i vägen för högerhanden i sitt upp-läge när den sitter i volympoten (enda platsen den får plats på i aktuell strata).


24 May 2023, 15:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Tveksam om parallellkoppling funkar med den switchen, eller?


24 May 2023, 20:56
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
Har fått hem den roterande switchen och kopplat in den. Den funkar utmärkt och helt enligt planen, även för parallellkoppling av de båda humbuckerspolarna. Bara två av de tre polerna behöver användas. Tycker att det är en bra lösning.


26 Jun 2023, 11:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Split coil eller parallellkopplad humbucker?
southbeck wrote:
Frisk wrote:
Håller helt med. Dimarzio 36th anniversary och Suhr Thornbuckers har funkat bra för mig splittat. Kör man Prs partial split blir det ännu bättre. Då behålls lite av andra spolen kvar.


Kul att höra! Jag ska montera Thornbuckers i min 335:a tillsammans med en PRS DGT-switch, så det var ju kul att någon redan provat det med gott resultat.


26 Jun 2023, 22:46
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: messy and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.