View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:26



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Potentiometervärden i en strata? 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Potentiometervärden i en strata?
Har just gjort ett experiment gällande volym- och tonpotarna i en strata för att undersöka hur mycket dom påverkar ljudet, främst den högsta diskanten. Man brukar väl säga att dom "äter ton", speciellt när man har mickar med hög resistans (humbucker). Om jag fattat rätt brukar rekommendationen då vara att man bör använda en 500k volympot i stället för traditionella 250k.

Jag lödde in tåtar så att jag, mha en miniomkopplare, snabbt och individuellt kunde koppla in och ur potarna (samtliga 250k log). Värdena på tonkondingarna är okända men jag utgår från att de är enl tradition - om det nu skulle ha ngn betydelse. I gitarren finns både lågohmiga (SC, 6k) och högohmiga (HB, 24k) mickar. Slutsatsen är att volympoten ganska tydligt äter upp en del av den högsta diskanten, och det gäller i stort sett (lite överraskande) i lika hög grad för både låg- och högohmiga mickar. Jag upplevde dock effekten ännu tydligare för tonpotarna. Där sänktes diskanten tydligt, för båda micktyperna, när tonkontrollerna var inkopplade. Det är alltså inte utan anledning man pratar om "No load"-potar för den tillämpningen.

Frågan är nu hur stor nackdel det här diskanttappet är? Klarar man sig utan de högsta övertonsfrekvenserna. Kan det vara så att det t o m kan vara en fördel att slippa dom, och att dom bara gör soundet skrikigt? Eller bör man behålla så mkt som möjligt av frekvenserna? Spelar det ngn roll överhuvudtaget, eller kan man kompensera med förstärkarns tonkontroller? Och hur långt kommer man genom att byta ut 250k mot 500k? Är det tillräckligt, och är det värt besväret? Är det värt att övergå till No Load tonpotar?

Vad är era erfarenheter och hur brukar ni resonera i de här frågorna? Ska man alls bry sig?


12 Apr 2023, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Det ska inte vara någon skillnad att plocka bort volympoten vs att plocka bort tonpoten. Tonkondingen är tillräckligt stor normalt för att inte påverka och även om man sätter en liten skulle det bli tvärtom aka mer dramatisk effekt om man tog bort volympoten. Det som händer när man ändrar resistansen eller plockar bort är att det ändrar dämpningen av resonansfrekvenen. Det blir en högre peak när man plockar bort eller höjer resistanen vs att sänka resistansen se bild http://www.buildyourguitar.com/resource ... rets14.gif

_________________
Johan Hansson


12 Apr 2023, 20:08
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Det är nog helt rätt Tubis, att volym- och tonpot ska ge samma påverkan. Hade inte tänkt så långt. En ny test idag visar också att det funkar så i praktiken. Hör ingen skillnad nu. Att jag tyckte att det fanns en skillnad beror nog på att hörselminnet är kort och dåligt (lättare att höra skillnader när man växlar momentant) och att gårdagens test gjordes lite hastigt. Att båda påverkar gör ju oxå att diskantpåverkan blir ännu större om de används samtidigt (oxå testat).

Har nu oxå testat hur diskanten förändras av en 500k pot. Den äter oxå lite diskant, för både låg- och högohmiga mickar, men inte lika mkt som 250k. Gissar att det får bli en kompromiss för min del: behålla 250k för volymkontrollen och skippa tonkontrollerna för neck och middle, men använda 250k för tonkontroll för bridge. Den överblivna poten blir nog en blendkontroll (för att blanda in Bridge i valfritt läge), alternativt en coilsplit-funktion. Antar att man lätt kan klara sig utan den extra diskant man kan få gm att använda stora potar och No Load. Kanske t o m kan bli lite för "sprilligt". Vad har ni för åsikter/erfarenheter i frågan?

Intressant diagram i länken. Påminner mkt om simuleringar jag gjorde för treble-bleed för många år sedan. Vilka komponenter innehåller aktuell krets? Får man dessa resonanstoppar med bara ett reaktivt element (mickens induktans) eller finns det även kapacitanser i kretsen (små kapacitanser finns ju alltid iof)? Frågan är om man vill ha så höga toppar vid 4,5 kHz som de största potarna ger.


13 Apr 2023, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Jag hade i många år 1MOhm på HB-mikar, PAFtyp. Det blev lite väl diskantigt till slut, jag minskade ner dem till 500 kOhm.

I en Ibanez RG505 som jag har är det ett 500kOhms motstånd parallellt över volymen som kopplas in när jag växlar till Singecoil, för att anpassa till det ljudet.

Det var Mr Jonken (tack igen!) som hjälpte mig med kopplingstänket. Dvs det är 500 kOhm med HB och 250 kOhm med SC.

Nu var det flera kopplingar på den gitarren än just den kopplingen, men det går nog att fundera ut något. Jag fick byta till en CTS-switch för att kunna få till det hela, men då gäller det som sagt båda HBsarna på den guran.

Sedan kan man köpa en sådan här apropå treble bleed, låter som extremt dyr konding... https://www.thomann.de/se/fender_tone_saver_250k.htm :shock: :shock:

_________________
/Lennart


13 Apr 2023, 19:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
beneri wrote:

Intressant diagram i länken. Påminner mkt om simuleringar jag gjorde för treble-bleed för många år sedan. Vilka komponenter innehåller aktuell krets? Får man dessa resonanstoppar med bara ett reaktivt element (mickens induktans) eller finns det även kapacitanser i kretsen (små kapacitanser finns ju alltid iof)? Frågan är om man vill ha så höga toppar vid 4,5 kHz som de största potarna ger.

Jag vet inte vilka exakta värden alla kringkomponenter har det är inte min bild den var bara för att illustrera vad som händer när man sänker resistansen. Resonancepeaken kommer från induktansen och kapacitansen i micken och kapacitansen i kabeln. Därav är värdet på din kabel en del av ditt ljud. Lägger du till mer kapacitans flyttas peaken till lägre frekvens och blir högre soänning. Resistans flyttar den inte i frekvens men dämpar den. Du kan med denna kunskap få en singlecoil att låta väldigt likt en humbucker genom att hänga på mer kapacitans och dämpa ner peaken med en lägre resistans. Boostar man sen även upp den till humbuckernivå så låter det väldigt likt en humbucker. Humbucker ligger längre ned än en singlecoil typ 2-3kHz om den är seriell. Parallell ligger högre än en singlecoil. Mätte parallelläget på strata till 5.8kHz.

_________________
Johan Hansson


14 Apr 2023, 11:10
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Jag har gjort "misstaget" (som jag ser det när jag testat) att köra 500k i en strata. Bytte snabbt tillbaka igen. Vågar inte tänka på hur skrikigt det skulle bli med allt urkopplat. Tror man designar pickups med 250/500 (sc/hb) i åtanke, dvs att de ska låta som bäst i en vanlig installation. De hårdrockare som plockar bort allt kör väl så distat att det inte gör nåt om det låter lite "hifi" om ljudet, kanske t.o.m att föredra för en del. Visst äter potar top end, men det är som det ska

Sidenote: Min strata nu kör jag HSS med superswitch o motstånd för att humbuckern ska se 500k o single coilarna 250k. Låter väldigt bra. Suhr F/L sc och SSH+ i stall


15 Apr 2023, 12:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Lite kuriosa till diskussionen:

På senare tid; har jag märkt att betydligt fler kunder än tidigare önskar att få tonkontrollerna kopplade ala 50's wiring (mitt lugg till pothölje). Detta till en volympot med modern wiring. Detta gör en viss skillnad tonalt. Endast en annorlunda smaksak.

På klassiska Strator; är det även fler som önskar att få ton cappar kopplade ala 'Gibba': Två separata ton cappar för vardera tonkontroll/pot -där capparnas ena fot löds direkt på aktuella swichluggar. Detta medför att de separata tonkontrollernas funktion endast belastar/är aktiva -i sina egna lägen på 5-läges switchen. Här kan man med andra ord leka med både ton pot värden i kombination med capvärden för specifika micklägen.


25 Apr 2023, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Jaha, detta inlägg kan ju förklara varför min humbucker är så
diskantfattig. Jag har nyligen bytt från SSS till HSS på min strata plus tagit bort en av tonkontrollerna för att den kändes överflödig för mig, skönt med en ton till alla mickar. Singel coil låter som de ska men HB saknar en del diskant.
Har 250k potar både på volym och ton. Vad måste jag göra för att få tillbaka diskanten i HB? Byta pot?
/Novis.


25 Apr 2023, 20:09
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Du kan testa att avstå tonkontroll på humbuckern, alternativt byta tonpoten till en No Load, och kanske byta volympoten till 500 kOhm.


27 Apr 2023, 10:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Intressant ämne.
Har fixat och trixat mycket med detta förr, men det var rätt länge sen.
Har väl landat i att oftast är rekommendationerna 250 singlecoil och 500 humbucker rätt bra.
I några instrument som är lite luddigare i toppen har jag satt i 1meg med gott resultat, antingen på bara ton eller på både volym och ton.

På instrument jag primärt använder till distade ljud tycker jag att det lilla diskantborfall det blir är rätt positivt.
Samma sak med pedalbord som snor lite topp, på distade ljud är det ofta bara bra.

På rena ljud är det hemskt.

/MO

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Apr 2023, 11:01
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
4trax wrote:
..... Vad måste jag göra för att få tillbaka diskanten i HB? Byta pot?
/Novis.

Är humbuckern diskantfattig vid alla volyminställningar (även vid fullt pådrag), eller bara då du drar ner volymen? Om det är det senare som gäller kanske en treble-bleed-konding (typ 150 - 330 pF) kan vara lösningen. Vet inte hur vanligt det är att man använder sådana men tycker själv att det är helt oumbärligt. Då behåller man diskanten, eller rent av får en liten relativ ökning, när man sänker volymen. Jag vill, precis som MO, behålla eller öka diskanten vid renare ljud (lågt volympådrag). Då kan man få det där lite snärtigare/funkigare kompljudet, som går igenom mixen bättre, när man drar ner volymen. Med dist (max volym) gör det inte så mycket om diskanten tonas ner en liten aning. Men en treble-bleed påverkar förstås alla mickarna, men då får man väl använda tonkontrollen där diskanten behöver dämpas.


27 Apr 2023, 12:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
beneri wrote:
Du kan testa att avstå tonkontroll på humbuckern, alternativt byta tonpoten till en No Load, och kanske byta volympoten till 500 kOhm.

Tack för tipsen!


27 Apr 2023, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
beneri wrote:
4trax wrote:
..... Vad måste jag göra för att få tillbaka diskanten i HB? Byta pot?
/Novis.

Är humbuckern diskantfattig vid alla volyminställningar (även vid fullt pådrag), eller bara då du drar ner volymen? Om det är det senare som gäller kanske en treble-bleed-konding (typ 150 - 330 pF) kan vara lösningen. Vet inte hur vanligt det är att man använder sådana men tycker själv att det är helt oumbärligt. Då behåller man diskanten, eller rent av får en liten relativ ökning, när man sänker volymen. Jag vill, precis som MO, behålla eller öka diskanten vid renare ljud (lågt volympådrag). Då kan man få det där lite snärtigare/funkigare kompljudet, som går igenom mixen bättre, när man drar ner volymen. Med dist (max volym) gör det inte så mycket om diskanten tonas ner en liten aning. Men en treble-bleed påverkar förstås alla mickarna, men då får man väl använda tonkontrollen där diskanten behöver dämpas.

Tack även här för tipsen. Ska sätta mig i helgen och labba med detta!


27 Apr 2023, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Har flera stratliknande skapelser med humbucker i stall och två singlecoils. Kör superswitch och 500k för humbucker och 250k för singlecoil.
På en del kör jag även 500k i ägglägena för lite mer diskant (blir ju faktiskt som en parallellkopplad humbucker).
Med 5-läges superswitch är det ju lätt att koppla till motstånd där det behövs även om det kanske tar några försök att få kläm på hur det funkar. Bra kopplingsschema finns bl.a hos Dimarzio

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


27 Apr 2023, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
4trax wrote:
Jaha, detta inlägg kan ju förklara varför min humbucker är så
diskantfattig. Jag har nyligen bytt från SSS till HSS på min strata plus tagit bort en av tonkontrollerna för att den kändes överflödig för mig, skönt med en ton till alla mickar. Singel coil låter som de ska men HB saknar en del diskant.
Har 250k potar både på volym och ton. Vad måste jag göra för att få tillbaka diskanten i HB? Byta pot?
/Novis.

Ja; du måste byta volym pot upp till 500k -för att få din HB att låta klassisk HB. Nackdelen med detta blir förståss; att dina SC:s i gitarren kommer att låta 'lök' då. Det bästa sättet (om vill ha allt perfekt) är att bygga om hela elen med ny volym pot, super/mega switch och två parallell resistorer. Är du OK; med att köra switchläge 1,2,3 genom 500k + switchläge 4,5 genom 250k; räcker det med en 500k volympot + typ en +500k:sch resistor.


28 Apr 2023, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Om man har en 500K volympot i en strata och vrider ner den en aning, blir det inte samma ”effekt” som om den varit på 250K?
Eller tänker jag fel?


29 Apr 2023, 08:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Goran wrote:
Om man har en 500K volympot i en strata och vrider ner den en aning, blir det inte samma ”effekt” som om den varit på 250K?
Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt.


29 Apr 2023, 11:03
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Jonken wrote:
Goran wrote:
Om man har en 500K volympot i en strata och vrider ner den en aning, blir det inte samma ”effekt” som om den varit på 250K?
Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt.

Då är det ju perfekt med en 500K i en HSS, lite mer sprill på halsmicken om så önskas. Och bara vrida ner en aning, om poten är logaritmisk, för att det ska låta som tänkt.


29 Apr 2023, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Goran wrote:
Då är det ju perfekt med en 500K i en HSS, lite mer sprill på halsmicken om så önskas. Och bara vrida ner en aning, om poten är logaritmisk, för att det ska låta som tänkt.

Stämmer. Men SC's tenderar ju att brumma och tjuta lite mer -med ett dubbelt så högt värde. De flesta föredrar ju att snabbt kunna skifta mellan HB och SC i en HSS-gitarr. (Dvs: Man vill helst slippa och skruva i volympoten i ett 'skarpt läge'.


/ Jonken :)


01 Jun 2023, 12:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Potentiometervärden i en strata?
Goran wrote:
Om man har en 500K volympot i en strata och vrider ner den en aning, blir det inte samma ”effekt” som om den varit på 250K?
Eller tänker jag fel?

Nej det blir inte samma effekt. För det första ser micken fortfarande 500k. En spänningsdelare som volymkontrollen ändrar inte lasten. För det andra introducerar du mer serieresistans vilket kommer att ge mer vitt brus. För det tredje blir det inte samma samspel mellan kabelkapasitansen och micken pga den adderade serieresistansen mellan de två. Du får mer snarlik effekt av att i stället vrida ner tonkontrollen.

Edit: Om man även räknar in efterföljande resistan tex ingången på förstärkaren får man högre resistans som micken ser om man vrider ner 500k volymen. Med 1M förstärkarresistans blir det 333k på fullt och 450k på hälften som micken ser. Det blir alltså värre inte bättre. Sen blir ju volymen mycket lägre med än att byta till 250k. Så ingen effekt man ville uppnå inträffar.

_________________
Johan Hansson


01 Jun 2023, 19:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.