Custom Sam wrote:
CarlM wrote:
Oj.. Igen. Jag trodde det var någon som bumpat en gammal tråd från förra konkursen.
De har tydligen gått med rejäl förlust sedan omstarten och då får man väl ge upp till slut om man inte klarar av att vända det.
https://www.allabolag.se/5567560908/luthman-nordic-abUndrar om någon vill göra ännu ett försök?
Det ser ut som om att de har byggt upp ett stort lager med lånade pengar, kan man anta utifrån siffrorna. Och så kommer höjda räntor och allmän köpovilja av sällanköpsvaror, då blir det inte kul.
Nu är ju i och för sig de räkenskaper som ligge ute drygt 11 månader gamla, men det ser inte ut som de är särskilt hårt belånade. De startar med 1,9Mkr i bankfinansiering, vilket inte är så märkvärdigt för ett företag som förväntas omsätta runt 100Mkr. Den skulden är dessutom helt borta i nästa bokslut. Året därpå har långfristiga skulder (vanligen banklån) gått upp till 5,6Mkr vilket fortfarande inte är mycket för ett bolag med omsättning runt 100Mkr. Så det ser inte ut som att för stora långfristiga skulder var något större problem.
Däremot är det några andra saker som är mer bekymmersamma. Det egna kapitalet äts succesivt upp år för år, delvis på grunda av ganska stora redovisade förluster. Det är aldrig bra. Deras bruttovistmarginal (det vill säga skillnaden emellan vad det köper in varor för och vad de säljer dem för) är lägre än andra jämförbara bolag som t ex Crafton och Polysonic.
En annan sak som sticker ut är den skenande ökningen av storleken på deras gigantiska varulager (omsättningstillgångar), som sista året motsvarade ungefär 40% av årsomsättningen. Det ser ut som att de köpt in fel varor i förhållande till vilka varor de sålt och det ger en omsättningshastighet som är på tok för låg, samtidigt som likviditeten belastas enormt.
De kortfristiga skulderna (vilket sannolikt i huvudsak är skulder till leverantörer) ökade också enormt år efter år. Det blir ohållbart i längden att som mellanstort import/distributörsbolag ha kortfristiga skulder som är ungefär en tredjedel av åromsättningen. De har nog knappast i snitt 120 dagars kredit på sina leverantörsfakturor...
(Källa till allt ovan:
https://www.allabolag.se/5567560908/bokslut )
Nej, jag är inte någon finansman eller någon expert, men som småföretagare så är det samma saker som gäller som för större företag och som företagare är det ganska lätt att se att de redan för ett år sedan var i rejäl knipa och behövde ta till rejäla åtgärder för att inte gå omkull. Tyvärr misslyckade de med det, vilket förstås också drabbar alla de musikaffärer som jobbade med Luthman och som nu får problem med leveranser, service och reklamationsärenden, tills någon annan tagit över.
Ja, ja. Det var lite morgonspekulationer som förstås kan vara fullständigt åt h-e. Jag vet inte och har ingen insyn i Luthmans affärer, men det är i alla fall vad jag kan utläsa av deras tre inskickade årsredovisningar. Vi får hoppas att någon annan lyckas bättre med deras fabrikat, om inte konkursförvaltaren hittar en köparee för hela verksamheten. Det borde inte vara omöjligt.