View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 06:14



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Quilter? 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Quilter?
Någon som har erfarenhet av Quilter superblock uk och us?
Berätta gärna i så fall om detta "lätta" alternativ som tycks
låta fantastiskt enligt många. Tilltalande med en förstärkare
i den storleken som lätt ryms på ett pedalbord.

//BoB


28 Apr 2023, 08:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Quilter?
OBS, Jag har ingen egen erfarenhet av märket!

Av demos jag hört så låter dom ju bra på riktigt! Definitivt ett märke/koncept jag skulle överväga om jag vore i behov av ny förstärkare.
Tanken med en pedalbordsförstärkare, och säg en 1x10" neodym högtalare är lockande för en halt pensionär!

Men det finns ett "men"! Den externa nätdelen till förstärkaren är stor, som till en större laptop dator!

_________________
pudas


28 Apr 2023, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Quilter?
Ingen erfarenhet av Superblock, dock ett par Toneblock. Lång Superblock-tråd här som kanske kan ge nåt:
https://www.jazzguitar.be/forum/guitar- ... Superblock


28 Apr 2023, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1233
Location: Uppsala SWISH
Post Re: Quilter?
Jag har både UK och US. Låter riktigt bra. Så bra att den andre gitarristen i bandet dumpade sin Twin Reverb och köpte en Superblock US.
Väldigt bra pedalplattformer och de 25 watten räcker för att överrösta trummisen.
Köp! Du ångrar dig inte.

_________________
If you're too stupid for science - try religion!


28 Apr 2023, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Quilter?
Ok rocky67, det var vad jag önskade höra. Nöjet att bära tunga
rörförstärkare är inget nöje längre vid 76 års ålder!

//BoB


28 Apr 2023, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Quilter?
rocky67 wrote:
Jag har både UK och US. Låter riktigt bra. Så bra att den andre gitarristen i bandet dumpade sin Twin Reverb och köpte en Superblock US.
Väldigt bra pedalplattformer och de 25 watten räcker för att överrösta trummisen.
Köp! Du ångrar dig inte.


+1
Jag har också en Superblock US. Använder den som hemmaförstärkare,
och är mkt nöjd. Har dock inte kört den på nåt rep ännu.
Tycker den är ganska basig, så jag drar ned basen till nästan noll.
Snyggt reverb!


29 Apr 2023, 12:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Quilter?
rocky67 wrote:
Jag har både UK och US. Låter riktigt bra. Så bra att den andre gitarristen i bandet dumpade sin Twin Reverb och köpte en Superblock US.
Väldigt bra pedalplattformer och de 25 watten räcker för att överrösta trummisen.
Köp! Du ångrar dig inte.


Hej, kan du svara på om man med UK kan få en ren Voxton som passar instrumentalmusik, typ Shadows?
Jag spelar i ett band som lirar 60-tal och en del instrumentalt som man gärna vill ska låta rätt. Tanken att
bära på en Vox AC30 är det inte frågan om. Jag var med på tiden det begav sig på 60-talet men vill hitta
en genare väg till det soundet som ändå finns där i ryggmärgen men slippa dra på mig ytterligare ett diskbråck!

//BoB


29 Apr 2023, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1233
Location: Uppsala SWISH
Post Re: Quilter?
BlueOnBlue wrote:
Hej, kan du svara på om man med UK kan få en ren Voxton som passar instrumentalmusik, typ Shadows?
Jag spelar i ett band som lirar 60-tal och en del instrumentalt som man gärna vill ska låta rätt. Tanken att
bära på en Vox AC30 är det inte frågan om. Jag var med på tiden det begav sig på 60-talet men vill hitta
en genare väg till det soundet som ändå finns där i ryggmärgen men slippa dra på mig ytterligare ett diskbråck!

//BoB


Jag har faktiskt mest spelat på JMP läget på den, så kan nog inte ge ett bra svar. Men det rena ljudet på JMP är mäktigt. Så jag är övertygad om att du med rätt högtalare får till Voxljudet du är ute efter.

_________________
If you're too stupid for science - try religion!


30 Apr 2023, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Quilter?
rocky67 wrote:
BlueOnBlue wrote:
Hej, kan du svara på om man med UK kan få en ren Voxton som passar instrumentalmusik, typ Shadows?
Jag spelar i ett band som lirar 60-tal och en del instrumentalt som man gärna vill ska låta rätt. Tanken att
bära på en Vox AC30 är det inte frågan om. Jag var med på tiden det begav sig på 60-talet men vill hitta
en genare väg till det soundet som ändå finns där i ryggmärgen men slippa dra på mig ytterligare ett diskbråck!

//BoB


Jag har faktiskt mest spelat på JMP läget på den, så kan nog inte ge ett bra svar. Men det rena ljudet på JMP är mäktigt. Så jag är övertygad om att du med rätt högtalare får till Voxljudet du är ute efter.


Tack för ditt svar, jag har mejlat samma fråga till Quilter och fick ett automatsvar att man återkommer efter helgen.
Märkligt att de flesta recensioner fokuserar på distade ljud. Som jag ser det så är nog det rena förstärkarljudet det
man vill ha som referens. Bra distade sololjud är ju sällan något problem att få till.

//BoB

Detta är svaret jag fick från Quilter: "Hi, if you set your "Gain" down and your "Master" up, then you should be able to get
that clean Vox sound you're looking for. "AC Norm" is a bit more warm, while "AC Top" has more chime."
Let us know if you have any other questions.
Best Regards
Sam


30 Apr 2023, 16:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.