View unanswered posts | View active topics It is currently 22 May 2024, 12:13



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ersättning för analog utrustning? 
Author Message
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 603
Post Ersättning för analog utrustning?
De senaste åren har jag inte spelat och spelat in speciellt mycket, till stor del beroende på att det är alltför hög tröskel för att komma igång. Om jag vill spela in nåt och testa lite ljud måste jag rådda med mickar, pedaler som skrapar, inställningar, kablar som hundarna tuggat på, osv. Funderar därför på att ge upp det analoga helt och hållet och skaffa något som är mindre av en tröskel för att komma igång att spela. Vad finns det för alternativ som är så intuitiva som möjligt i den digitala världen som man kan vara nöjd med? Axeffects? Kemper? Line6? Eller finns det någon bra version som är helt in the box, vilket kanske är att föredra om man aldrig avser spela någon annanstans än hemma? Någon som gjort samma resa?


06 May 2023, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3250
Location: växjö
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Jag är väl inte rätt person att svara, men jag skulle nog överväga en vanlig dator, typ laptop som inte är alltför gammal i specarna.
Detta efter att läst dina prioriteringar.
En enklare usb-ljudmodul är det enda du behöver komplettera med, ofta följer ett inspelningsprogram med ljudmodulen och förstärkarsimulatorer finns ju gratis på nätet.

_________________
pudas


07 May 2023, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 603
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Dator och ljudkort och inspelningsprogram (Logic) har jag. Men tänker att det måste finnas mer realistiska grejor än de plugins som finns att tillgå där.


07 May 2023, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 240
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Jag tycker det är skönt med en fysisk pryl utanför datorn och inte förlita sig på enbart gitarrplugins.
Det är dom digitala prylarna du nämner, line6, kemper, quad cortex, fractal audio osv.
Alla gör det riktigt bra, på lite olika sätt du får kolla YT så du får en uppfattning vad som passar dig.
Jag har kört Line6 sedan begynnelsen. Väldigt intuitivt och enkelt upplagt om du koppla den till datorn och dess tillhörande program.


07 May 2023, 20:09
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
iStofil wrote:
De senaste åren har jag inte spelat och spelat in speciellt mycket, till stor del beroende på att det är alltför hög tröskel för att komma igång. Om jag vill spela in nåt och testa lite ljud måste jag rådda med mickar, pedaler som skrapar, inställningar, kablar som hundarna tuggat på, osv. Funderar därför på att ge upp det analoga helt och hållet och skaffa något som är mindre av en tröskel för att komma igång att spela. Vad finns det för alternativ som är så intuitiva som möjligt i den digitala världen som man kan vara nöjd med? Axeffects? Kemper? Line6? Eller finns det någon bra version som är helt in the box, vilket kanske är att föredra om man aldrig avser spela någon annanstans än hemma? Någon som gjort samma resa?



Jag gillar ju mina rörförstärkare och pedaler...
Men har testat en del digitala lösningar (både lånat och köpt) genom åren för att ha som backup eller att spela igenom hemma, och har aldrig blivit riktigt nöjd.

Men sen köpte jag en Neural DSP Quad Cortex, och den gillar jag verkligen. Den är väldigt intuitiv och gör allt som jag vill/behöver. Ett stort plus är att footswitcharna även fungerar som rattar så att man kan använda dem istället för att peta på touchscreenen. Sen kan man ju klona sina egna förstärkare och pedaler, så att man får det ljud som man är van vid/vill ha.

Den är ju relativt dyr, men för mig var det värt det. Nu använder jag den i två av de tre band jag spelar i samt en hel del när jag spelar hemma.

_________________
http://www.pigsinspace.se


08 May 2023, 16:04
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Även jag har Logic.
Visserligen mickar jag oftast upp analogt,
men jag tycker det kan bli riktigt bra även med
Logics amp- och pedalsimuleringar..
Men, man får lägga rätt mycket energi på att leta
förstärkar- och högtalarkombinationer.
Och enligt min erfarenhet hålla ev "pedaler" i strama tyglar.
Det blir annars lätt för mycket av det goda...

_________________
Lasse


08 May 2023, 20:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3250
Location: växjö
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Jag kör ett gammalt cakewalk och guitar-rig. Använder i princip bara ett ljud i guitar-rig, Twin emuleringen med tubesceamer emuleringen. Ungefär samma koncept som i min vanliga gitarranläggning, bara andra fabrikat!
Sen gör jag alla tonförändringar vid mix. Men det går betydligt snabbare att komma igång med dator-riggen och behöver inte vänta på att rör ska bli varma!

Men ibland lyxar jag till det och kopplar in någon av mina förstärkare och leder ut en högtalarkabel till andra sidan huset som driver en Marshall låda som mickas upp med någon vintage mikrofon. Men ljud mässigt är det tveksamt om det blir så mycket bättre!

_________________
pudas


08 May 2023, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 603
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Tack för tips och synpunkter! En aspekt med in-the-box som jag först inte tänkte på är ju att man enkelt kan "re-ampa" (eller vad det kan kallas för på digitalspråk). Men det kan man säkerligen göra med externa lösningar också antar jag.

Neural DSP Quad Cortex var en ny grej för mig. Men om man kollar lite recensioner verkar den inte riktigt leva upp till vad den lovat i form av uppdateringar. Det kanske dock är något som ändrats till det bättre på sistone. 1331, vad tycker du, har de lyckats få igång uppdateringarna?


08 May 2023, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 603
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Är det nån, förresten, som provat Amplitube? Lite irriterande att de säljer paket som är orienterade mot en specifik gitarrist (alla de stora, inklusive Joe Satriani av någon anledning, han har väl inte direkt skapat de mest nyskapande tonpaletterna). Men det verkar ju onekligen låta ganska bra och verkar vara intuitivt. De borde väl rimligen ha ganska habila basljud också.


08 May 2023, 21:25
Profile

Joined: 10 Jun 2005, 00:29
Posts: 686
Location: Stockholm
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Jag spelar bara hemma. Oftast blir det sent på kvällarna.
Min val brukar vara en liten Blackstar HTR1 parat med ett pedalbord med 6 pedaler och Sennheisser HD650 hörlurar.
Men det finns många digitala alternativ så som tex:
Hotone Ampero: https://www.hotoneaudio.com/products/mu ... cts/ampero
TwoNotes Revolt: https://www.two-notes.com/en/revolt-guitar/
DSM&Humbolt Simplifier MKII: https://www.simplifieramp.com/simplifie ... tech-specs

Den sistnämnda är jag själv intresserad av, kolla alla 3 på Youtube.


08 May 2023, 21:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 240
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Polarna som kör Cortex live är svinnöjda. Också hört kritiska röster men antar att det är ”jämför data människor ”.
Hand on verkar den grym!
Kul i senaste Guitar geeks med Scott Holiday från Rival Sons han har gått över helt till Line6 som live-rig. Där ser man. :shock:
Såg behind the scenes med metallica och de kör fractal live.
Så de flesta går att få låta bra! :D


09 May 2023, 17:59
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
iStofil wrote:
Tack för tips och synpunkter! En aspekt med in-the-box som jag först inte tänkte på är ju att man enkelt kan "re-ampa" (eller vad det kan kallas för på digitalspråk). Men det kan man säkerligen göra med externa lösningar också antar jag.

Neural DSP Quad Cortex var en ny grej för mig. Men om man kollar lite recensioner verkar den inte riktigt leva upp till vad den lovat i form av uppdateringar. Det kanske dock är något som ändrats till det bättre på sistone. 1331, vad tycker du, har de lyckats få igång uppdateringarna?



Ja, det är en del gnäll i internetgrupper och forum på att den ännu inte gör det som de tydligen har lovat skall komma framöver.
Det är framför allt att man vill kunna använda Neurals Plug ins i Quad Cortexen + att många anser att de borde ha en "desktop editor" framtagen. Detta skall dock vara på gång, men det dröjer säkert några månader till.

Jag köpte min baserat på vad det stod specat att den klarade av just då när jag köpte den, och efter det så har det varit ett par uppdateringar där man har tillfört en hel del nya saker.

Jag är jättenöjd med min QC. Framförallt för att den låter bra och för att spelkänslan är bra.
Jag har gjort några "kloner" av preampen i min förstärkare, och och om jag kopplar in min QC i loopen på förstärkaren så har jag väldigt svårt att höra eller känna någon skillnad om jag växlar mellan förstärkaren eller QC.

Jag tycker att de effekter som finns i QC är fullt tillräckligt bra för det jag har behov av både för om jag skulle spela in i studio och live.

Men framförallt så är den otroligt intuitiv och användarvänlig. Om man kollar på några youtube-klipp så att man förstår tänket så har man inte behov av att läsa manualen skulle jag säga.

Jag upplevde att det var ganska trångt mellan footswitcharna i början, men nu har jag vant mig.

I början tänkte jag att jag skulle använda den ihop med lite externa pedaler, men nu känner jag att jag klarar mig bra ändå.
Jag har en expressionpedal samt en liten midipedal för att enklare kunna få fram stämmaren och växla mellan stomp och scene mode. (Jag hade redan en Midi-baby, annars hade jag nog inte skaffat en midipedal bara för det)

Mvh Jonas.

_________________
http://www.pigsinspace.se


09 May 2023, 19:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 603
Post Re: Ersättning för analog utrustning?
Tack Jonas! Ska ta och kolla upp den ordentligt. Synd att jag har någon musikaffär i närheten som har flera olika så man kan testa och jämföra.


09 May 2023, 23:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.