View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:51



Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Gibson SG fenomen 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Tänkte att det skulle vara på sin plats att klargöra lite hur man hör detta fenomén på sin gitarr.

- Välj ett band. (Exempelvis: 11:e bandet på G-strängen.)
- Fretta och slå an strängen.
- Använd hela din bag av strängvibrato trix för att få strängtonen att leva så länge som du kan; eller slå bara an löst -som vid stämning.
- Du får inte benda strängen.
- När strängtonen är borta -och ljudet av envist gnidande av sträng mot bandstav; meddelar att klangen är gone.
- jämför mot andra bandstavar på samma G-sträng.

Var ärlig mot dig själv. Sedan vad man skriver här -för att man skäms över resultatet: Spelar ju mindre roll. Bättre att man har problemet på sin gitarr -än mellan sina öron. Det är trots allt man själv som skall leva med det. Har man inte gjort något på sin SG-gitarr av Standard -typ; innebär med säkerhet att man har detta 'fenomén' i sitt instrument.


/ Jonken


06 Jun 2023, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Gibson känner själva väl till detta 'fenomén' i sina SG's. (Även om de själva ALDRIG offentligt skulle erkänna detta.) Det är inte förrän ganska nyligen (I mitten av 2019 om jag inte minns fel) -som Gibson SG Standards numera är standard med Rounded halsar -istället för Slim taper halsar. Detta givetvis för att öka trä massan i instrumenten. Detta har direkt medfört att antal band som lider av denna SG-klang dödhet -har reducerats i de nya modellerna. Den bristfälliga översadeln envisas dock Gibson fortfarande att använda i gitarrerna.


/ Jonken


06 Jun 2023, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Ahh nu blir det lättare att leta fenomenet. Kanske är så att även om fenomenet slappar mig i ansiktet så skulle jag inte märka det :mrgreen: men nu vet jag vad och hur jag ska leta.


06 Jun 2023, 20:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Det är inte förrän ganska nyligen (I mitten av 2019 om jag inte minns fel) -som Gibson SG Standards numera är standard med Rounded halsar -istället för Slim taper halsar.
/ Jonken

Då minns du fel, under många år c:a mellan 2007 och 2012 hade SG standard 50's rounded neck, jag har själv haft ett par stycken av dessa. De hade dessutom en brantare halsvinkel vilket jag inte gillar.

Sen även tillbaka i tiden har halsarna varierat väldigt mycket olika år.

Sen tror jag de allra flesta nya SG som säljs är någon variant av reissue, finns ens 'SG Standard' kvar i sortimentet?

_________________



07 Jun 2023, 20:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
Då minns du fel, under många år c:a mellan 2007 och 2012 hade SG standard 50's rounded neck, jag har själv haft ett par stycken av dessa. De hade dessutom en brantare halsvinkel vilket jag inte gillar.

Sen även tillbaka i tiden har halsarna varierat väldigt mycket olika år.

Sen tror jag de allra flesta nya SG som säljs är någon variant av reissue, finns ens 'SG Standard' kvar i sortimentet?

Jepp. Dom har faktiskt två: 'SG Standard' (rounded) och 'SG Standard '61' (slim taper). Jag syftade förståss bara till den klassiska, standard 'full face'-pleka SG:n.


/ Jonken


08 Jun 2023, 10:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Jag syftade förståss bara till den klassiska, standard 'full face'-pleka SG:n.


/ Jonken

Ok, nu är det väl iofs fler årgångar både bakåt i tiden och i nutid som haft det lilla skyddet.
2012-2014 hade dom också lilla skyddet...

Det blir knepigt med SG som man bollat olika designer fram och tillbaka massor av ggr.

_________________



08 Jun 2023, 20:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Ett test från Tyska ABM. (Översätt till Engelska).
https://www.bonedo.de/artikel/abm-replacement-abr-1-bruecken-test/


/ Jonken


10 Jun 2023, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Tillsammans med några andra Techs -har vi kört igång med ett mer omfattande test gällande detta SG-problem. Jag har fått i uppdrag att se hur mycket mer man kan får ur en Standard fullface SG; genom att ändra instrumentets klang/ton bild utan att byta ut delar i den samma. Detta i tre olika etapper:

Etapp 1.)
Rengöring av innerkammare. Om slipning/om polering, av all lack yta på instrumentet. Typ handpolering. Det som görs för hand på de riktigt dyra instrumenten i Gibson Custom Shop.

Etapp 2.)
Optimering av kontaktytor i stall, stränghållare + optimala sträng spår.

Etapp 3.)
Eventuell byte av översadel. (Kräver visserligen en utbytes del; som dock innebär en fragmentskostnad sett till etapp 1.)


Målet är med detta test är egentligen att: Genom HELT OLIKA infallsvinklar se hur långt man måste gå för att bli kvitt dessa 'dead spots' -på en Gibson SG.

PS: Vill någon hjälpa till här. Jag kommer att behöva skicka lite gitarrer mellan kontinenterna här. Och nya Gibson SG's kommer ju mera bara med vadderade gig bags. Har därför lagt in en blänkare under köpes för SG case:ar. Så om någon har ett par till övers -vore detta verkligen uppskattat.


/ Jonken


10 Jun 2023, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Tillsammans med några andra Techs -har vi kört igång med ett mer omfattande test gällande detta SG-problem. Jag har fått i uppdrag att se hur mycket mer man kan får ur en Standard fullface SG; genom att ändra instrumentets klang/ton bild utan att byta ut delar i den samma. Detta i tre olika etapper:

Etapp 1.)
Rengöring av innerkammare. Om slipning/om polering, av all lack yta på instrumentet. Typ handpolering. Det som görs för hand på de riktigt dyra instrumenten i Gibson Custom Shop.

Etapp 2.)
Optimering av kontaktytor i stall, stränghållare + optimala sträng spår.

Etapp 3.)
Eventuell byte av översadel. (Kräver visserligen en utbytes del; som dock innebär en fragmentskostnad sett till etapp 1.)


Målet är med detta test är egentligen att: Genom HELT OLIKA infallsvinklar se hur långt man måste gå för att bli kvitt dessa 'dead spots' -på en Gibson SG.

PS: Vill någon hjälpa till här. Jag kommer att behöva skicka lite gitarrer mellan kontinenterna här. Och nya Gibson SG's kommer ju mera bara med vadderade gig bags. Har därför lagt in en blänkare under köpes för SG case:ar. Så om någon har ett par till övers -vore detta verkligen uppskattat.


/ Jonken


Ursäktar om jag envisas med min hypotes, men jag skulle föreslå som punkt 1: "kläm fast nåt på huvudet" :)
Alltså öka halsens massa = skifta resonansfrekvens. En vanlig snickarklämma av valfri storlek skulle förmodligen duga som ett första test som tar 1 minut att prova.

Byte av översadel har jag lite svårt att köpa eftersom den väl inte borde ha något att göra med annat än öppna strängar?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Jun 2023, 21:14
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Det finns, som framgår i tråden, flera saker som kan orsaka dålig "sustain" (sadel, dåliga strängar, stränghöjd, osv.).
Sånt går att åtgärda utan större problem. Knepigare är vad jag tidigare kallade "frekvensgivet utsläckningsfenomen" som kan vara väldigt svårt att komma runt.
För ett par år sedan hittade jag en vetenskaplig artikel som i experimentell anda behandlar ämnet i korrekta termer. Vet inte riktigt var den är, men om någon är intresserad kan jag försöka gräva fram artikeln.

Tycker den här tråden innehåller en del intressanta resonemang kring dead spots.
https://www.thegearpage.net/board/index ... s.1132073/


10 Jun 2023, 23:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Gibson SG fenomen
Prova sök på: groove tubes fathead .
Det är en mässingsplatta med form av en
Gibson headstock eller motsvarande till Strata,
Tele. Fanns nog till basar också. Tillverkades i
början/mitten av 80-talet, tror jag. Fästes på
baksidan av gitarrhuvudet för att öka massan.

_________________
Försvinn ur min åsikt


10 Jun 2023, 23:36
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Uncle Fred wrote:
Prova sök på: groove tubes fathead .
Det är en mässingsplatta med form av en
Gibson headstock eller motsvarande till Strata,
Tele. Fanns nog till basar också. Tillverkades i
början/mitten av 80-talet, tror jag. Fästes på
baksidan av gitarrhuvudet för att öka massan.
Intressant, ingen aning om att den fanns.
Snubblade över denna:
https://www.fender.com/en-SE/accessorie ... l?rdl=true


10 Jun 2023, 23:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Ursäktar om jag envisas med min hypotes, men jag skulle föreslå som punkt 1: "kläm fast nåt på huvudet" :)
Alltså öka halsens massa = skifta resonansfrekvens. En vanlig snickarklämma av valfri storlek skulle förmodligen duga som ett första test som tar 1 minut att prova.

Byte av översadel har jag lite svårt att köpa eftersom den väl inte borde ha något att göra med annat än öppna strängar?

Det är ju fler Techs än mig; som är involverade i det här. Att ändra/addera massa på halsen är en punkt -som faktiskt några Tyska Techs ska klura på.

Gällande din hypotes; med klämman: Den hjälper endast om man adderar på för mycket extra vikt/stabilitet uppe på huvet. (Med mycket menar jag att: Typ efter 400 till 500 hg: börjar vi snacka. Med en normal klämma flyttar man oftast bara samma problem till ett annat ställe på brädan. Medan exempelvis hardware byte reducerar ALLTID delar av problemet. (I vissa fall åtgärdar helt problemet.) Dock med detta sagt: En kombination av hardwarebyte + butiks klämma kan kanske fungera.

En överssadel har en EMORMT STOR påverkan i ALL KLANG -på ALLA stränginstrument. Rekommenderar dig verkligen att börja 'köpa detta'. Just genom att byta översadel; är den framgångsrikaste metoden jag löst just detta problem åt mina kunder. En sträng omfattar inte bara avståndet mellan nöten -och stallklacken (öppen sträng). Detta är endast grunderna för att framkalla en öppen klang: En spänd lina mellan två fästa punkter. Dvs; utöver vad linan är tillverkad av; är kvalitén i BÅDA fästpunkterna + förankringen bakom dessa ENORMT VIKTIG. (Tänk typ: Bara kedjan är ganska värdelöst utan ankaret. Och även om du har ett bra ankare; kräver dess funktion en stabil reva havsbotten för att det överhuvudtaget skall kunna fungera.)


/ Jonken


11 Jun 2023, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Det är ju fler Techs än mig; som är involverade i det här. Att ändra/addera massa på halsen är en punkt -som faktiskt några Tyska Techs ska klura på.

Gällande din hypotes; med klämman: Den hjälper endast om man adderar på för mycket extra vikt/stabilitet uppe på huvet. (Med mycket menar jag att: Typ efter 400 till 500 hg: börjar vi snacka. Med en normal klämma flyttar man oftast bara samma problem till ett annat ställe på brädan. Medan exempelvis hardware byte reducerar ALLTID delar av problemet. (I vissa fall åtgärdar helt problemet.) Dock med detta sagt: En kombination av hardwarebyte + butiks klämma kan kanske fungera.

En överssadel har en EMORMT STOR påverkan i ALL KLANG -på ALLA stränginstrument. Rekommenderar dig verkligen att börja 'köpa detta'. Just genom att byta översadel; är den framgångsrikaste metoden jag löst just detta problem åt mina kunder. En sträng omfattar inte bara avståndet mellan nöten -och stallklacken (öppen sträng). Detta är endast grunderna för att framkalla en öppen klang: En spänd lina mellan två fästa punkter. Dvs; utöver vad linan är tillverkad av; är kvalitén i BÅDA fästpunkterna + förankringen bakom dessa ENORMT VIKTIG. (Tänk typ: Bara kedjan är ganska värdelöst utan ankaret. Och även om du har ett bra ankare; kräver dess funktion en stabil reva havsbotten för att det överhuvudtaget skall kunna fungera.)
/ Jonken



Ok, ska bli intressant att höra om resultaten sen!

Har svårt att se vilka av fysikens lagar som gör att översadeln påverkar en frettad ton (eller med capo), men oavsett är det ju bra med översadel i bästa skick och kvalitet 8)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Jun 2023, 15:36
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Det är ju fler Techs än mig; som är involverade i det här. Att ändra/addera massa på halsen är en punkt…
…(Med mycket menar jag att: Typ efter 400 till 500 hg: börjar vi snacka.


Ehh… ja det var rejält mycket. Om det är hektogram du avser? 1 hektogram = 100 gram. Med de siffror du anger (”400 till 500 hg”) säger du att det behövs 40-50 kg extra vikt på huvudet. I så fall tror jag att ”neck dive” är ett större problem. Att spela gitarr är en sport som kräver gymkort och kondition. :wink:

Tänk så mycket fantastiskt musik som är gjord med instrument som de facto inte var optimerade. Jag upplever att det flyter runt många Måhända har vi fel fokus, jagar krukan med guld vid regnbågens slut istället för fokusera på att göra bra musik. Är själv skyldig till att fly gitarrspelandet till förmån för att hänga här och läsa trådar om exempelvis ”Gibson SG fenomen” och fundera kring om någon av mina instrument lider av åkomman. Om jag inte uppmärksammat fenomenet tidigare på mina instrument kan jag väl lika gärna fortsätta spela på vad jag har i stället för att hitta ett problem som måhända börjar skava i tanken och blir omöjligt att inte höra, eller?

Eftersom jag inte är någon virtuos kan jag säkert överleva fenomenet utan att lägga ut pengar, tankemöda och tid. Metoden för det? ”Strumma” snabbare! :mrgreen:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


11 Jun 2023, 18:58
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Gibson SG fenomen
Väldigt mycket matnyttigt har man lärt sig angående SG av riktiga experter!
Några här som svarat i tråden som stoltserat sig med att de minsann inte upplevt eller haft en död ton på sina gitarrer men som ändå envisas med att klappa oss novisa på huvudet med sina smått förminskande expertinlägg, men det är väl som sig kanske bör på ett forum men ändå trist.


12 Jun 2023, 14:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Granis67 wrote:
Jonken wrote:
Ehh… ja det var rejält mycket. Om det är hektogram du avser? 1 hektogram = 100 gram. Med de siffror du anger (”400 till 500 hg”) säger du att det behövs 40-50 kg extra vikt på huvudet. I så fall tror jag att ”neck dive” är ett större problem. Att spela gitarr är en sport som kräver gymkort och kondition. :wink:

:lol: -My bad.
Men även ett halvt kilo i vikt känns ju förjävligt uppe på skallen. Spelmässigt känns ju hela halsen som en jävla svajspak. Det räcker att röra sig lite för bli 'sharp' eller 'flat' i tonerna. Detta vansinne skall ju givetvis inte misstas -som en smart lösning på problemet.


/ Jonken :roll:


12 Jun 2023, 17:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Jonken wrote:

En överssadel har en EMORMT STOR påverkan i ALL KLANG -på ALLA stränginstrument. Rekommenderar dig verkligen att börja 'köpa detta'. Just genom att byta översadel; är den framgångsrikaste metoden jag löst just detta problem åt mina kunder. En sträng omfattar inte bara avståndet mellan nöten -och stallklacken (öppen sträng). Detta är endast grunderna för att framkalla en öppen klang: En spänd lina mellan två fästa punkter. Dvs; utöver vad linan är tillverkad av; är kvalitén i BÅDA fästpunkterna + förankringen bakom dessa ENORMT VIKTIG. (Tänk typ: Bara kedjan är ganska värdelöst utan ankaret. Och även om du har ett bra ankare; kräver dess funktion en stabil reva havsbotten för att det överhuvudtaget skall kunna fungera.)
/ Jonken



Ok, ska bli intressant att höra om resultaten sen!

Har svårt att se vilka av fysikens lagar som gör att översadeln påverkar en frettad ton (eller med capo), men oavsett är det ju bra med översadel i bästa skick och kvalitet 8)


Det är nog inte så märkligt egentligen, för att strängen är frettad innebär det inte att all kraft på strängen går ner i bandet, den mesta kraften i strängen går in i stämskruven, och till stor del i översadeln, beroende på vinkeln på skallen. Ju kraftigare vinkel, ju mer av kraften i strängen går ner i sadeln.

Naturligtvis blir det en annan ton när du frettar bandet, men en hel del av tonen från nöten är fortfarande kvar.

Jag skrev tidigare uppe i denna tråden att jag skulle byta ut min gamla mässingsnöt, +40 år till en bennöt för att se ifall det kanske skulle göra ljudet mindre "klirrigt". Det var inte helt enkelt att få tag i ett ämne, "ej i lager" på flera sajter. Gick till slut in i en av butikerna i Göteborg, de hade en hel del bitar som dock inte passade, så det blev en färdigfilad Les Paulnöt. Strängavståndet är exakt likadant på min gitarr, ett hemmabygge jag skrivit om tidigare. Så detta bytet gjordes inte på en SG. Däremot var tanken med bygget att få spelbarheten hos en SG kombinerat med Led Paulens sustain.

Dock var nöten för tjock (?) för skåran i halsen. Jag slipade ner den med en bit smärgelduk fastlimmad på en bit spånplatta, (bra till mycket)! Fick till tjockleken så att nöten verkligen kläms fast. Strängarna var en anings för högt upp, dock var tunna E lite djupare filad. Jag tog av lite på botten av benbiten, stämde upp och "Tjoonnnnnnngggg" vilken klang det blev!!!

Tunna E har knappt något mellanrum alls till första bandet med F# nertryckt, men det hörs inget oljud på lös sträng med oförstärkt gitarr.

Stämmer väldigt bra. Det blir en annan kärna i ljudet, känns nästan snopet att jag inte gjort detta förut på denna gitarren. Har satt bennötter på flera andra gitarrer tidigare med gott resultat, men då ofta div, plastnötter som bytts ut.

Jag tänkte spara på mig fildammet, ifall jag måste höja tunna E. Jag har hört att folk tar benspån och blandar med superlim, torkar inte det för fort? Hudlim kanske är bättre? Lite längre öppettid och mer intrumentaktigt?

Kan bara hålla med Jonken, en riktigt filad och fast monterad nöt gör underverk!

_________________
/Lennart


12 Jun 2023, 21:17
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Gibson SG fenomen
Custom Sam wrote:

Ursäkta trådkladd men bilder på ditt hemmabygge skulle uppskattas :)
Det är nog inte så märkligt egentligen, för att strängen är frettad innebär det inte att all kraft på strängen går ner i bandet, den mesta kraften i strängen går in i stämskruven, och till stor del i översadeln, beroende på vinkeln på skallen. Ju kraftigare vinkel, ju mer av kraften i strängen går ner i sadeln.

Naturligtvis blir det en annan ton när du frettar bandet, men en hel del av tonen från nöten är fortfarande kvar.

Jag skrev tidigare uppe i denna tråden att jag skulle byta ut min gamla mässingsnöt, +40 år till en bennöt för att se ifall det kanske skulle göra ljudet mindre "klirrigt". Det var inte helt enkelt att få tag i ett ämne, "ej i lager" på flera sajter. Gick till slut in i en av butikerna i Göteborg, de hade en hel del bitar som dock inte passade, så det blev en färdigfilad Les Paulnöt. Strängavståndet är exakt likadant på min gitarr, ett hemmabygge jag skrivit om tidigare. Så detta bytet gjordes inte på en SG. Däremot var tanken med bygget att få spelbarheten hos en SG kombinerat med Led Paulens sustain.

Dock var nöten för tjock (?) för skåran i halsen. Jag slipade ner den med en bit smärgelduk fastlimmad på en bit spånplatta, (bra till mycket)! Fick till tjockleken så att nöten verkligen kläms fast. Strängarna var en anings för högt upp, dock var tunna E lite djupare filad. Jag tog av lite på botten av benbiten, stämde upp och "Tjoonnnnnnngggg" vilken klang det blev!!!

Tunna E har knappt något mellanrum alls till första bandet med F# nertryckt, men det hörs inget oljud på lös sträng med oförstärkt gitarr.

Stämmer väldigt bra. Det blir en annan kärna i ljudet, känns nästan snopet att jag inte gjort detta förut på denna gitarren. Har satt bennötter på flera andra gitarrer tidigare med gott resultat, men då ofta div, plastnötter som bytts ut.

Jag tänkte spara på mig fildammet, ifall jag måste höja tunna E. Jag har hört att folk tar benspån och blandar med superlim, torkar inte det för fort? Hudlim kanske är bättre? Lite längre öppettid och mer intrumentaktigt?

Kan bara hålla med Jonken, en riktigt filad och fast monterad nöt gör underverk!


Ursäkta trådkladd men bilder på ditt hemmabygge skulle uppskattas :)


12 Jun 2023, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
När man motverkar detta t.ex på basar genom att addera massa till halsen så handlar det iofs inte om 500g, snarare 50.
De som är seriösa med detta lyckas fixa det så att problemet inte bara flyttas till en annan ton, men vetenskapen bakom det kommer jag inte ihåg. I princip handlar det väl om att "stämma" mojängen som sätts på huvudet.

Detta är inte precis något nytt och outforskat fenomen. Det är väl bara att elgitarrister inte just upplevt det som något påtagligt och stort problem. Basister är ju omvittnat kinkigare :mrgreen:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Jun 2023, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Custom Sam wrote:
Naturligtvis blir det en annan ton när du frettar bandet, men en hel del av tonen från nöten är fortfarande kvar.


Vill inte ifrågasätta din upplevelse.
Men som en tankelek, låt oss säga att vi sätter capo på femte bandet och strummar ackord. Menar ni då att det hörs skillnad mellan plast och mässing i översadeln? Och vad händer om vi även sätter på en hand som dämpning på den döda delen av strängarna mellan capot och översadeln? Eller om vi har ett hypotetiskt jättestadigt capo och klipper av strängarna uppe vid översadeln?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Jun 2023, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Custom Sam wrote:
Naturligtvis blir det en annan ton när du frettar bandet, men en hel del av tonen från nöten är fortfarande kvar.


Vill inte ifrågasätta din upplevelse.
Men som en tankelek, låt oss säga att vi sätter capo på femte bandet och strummar ackord. Menar ni då att det hörs skillnad mellan plast och mässing i översadeln? Och vad händer om vi även sätter på en hand som dämpning på den döda delen av strängarna mellan capot och översadeln? Eller om vi har ett hypotetiskt jättestadigt capo och klipper av strängarna uppe vid översadeln?

Tänker precis som du i detta. Fattar inte hur nöten kan påverka tonen när strängen inte alls vibrerar där (när man tar en frettad ton)?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Jun 2023, 08:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Det är ju fler Techs än mig; som är involverade i det här. Att ändra/addera massa på halsen är en punkt -som faktiskt några Tyska Techs ska klura på.

/ Jonken

Vad är syftet med detta?
Någon vetenskaplig rapport, eller designa nån mojäng att sätta på skallen på sin SG?

Jag tror få SG-gitarrister vill addera vikt till hals eller huvud utöver ett par gram.

_________________



13 Jun 2023, 15:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson SG fenomen
Granis67 wrote:

Tänk så mycket fantastiskt musik som är gjord med instrument som de facto inte var optimerade.

Eftersom jag inte är någon virtuos kan jag säkert överleva fenomenet utan att lägga ut pengar, tankemöda och tid. Metoden för det? ”Strumma” snabbare! :mrgreen:


Kan bara hålla med! Det är nog väldigt lätt att bli anal över gitarrer och övrig utrustning bara för att slippa inse att det är ens spelteknik och brist på övning som är det stora problemet!
Sen är det ju inperfektioner som till viss del skapar karraktär på ett instrument. Till exempel kan strängar som raslar mot ett band tillföra soundet, har du en död ton på ett ställa kan det göra att dom andra tonerna låter desto bättre!

_________________
pudas


13 Jun 2023, 16:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:

Vill inte ifrågasätta din upplevelse.
Men som en tankelek, låt oss säga att vi sätter capo på femte bandet och strummar ackord. Menar ni då att det hörs skillnad mellan plast och mässing i översadeln? Och vad händer om vi även sätter på en hand som dämpning på den döda delen av strängarna mellan capot och översadeln? Eller om vi har ett hypotetiskt jättestadigt capo och klipper av strängarna uppe vid översadeln?


Jag har inte testat just detta, men ett vanligt ackord låter faktiskt annorlunda med en riktig bennöt än en plast. Eller mässing i mitt fall. Det blir mer kärna i tonen, enkelt uttryckt. Mer av bas och mellanregister finns kvar jämfört med mässing. Gitarren är bright redan frän början, därför var det ett steg i rätt riktning för min del.

Om vi fortsätter tankeexperimentet med att gå andra vägen, vi sätter en nöt av ett lätt intorkat suddgummi, grönt med en röd rand i som nöt. Ni vet hurdant jag pratar om, eller hur? ;-) Det är halvhårt, men ändå mycket mjukare än något av de vanliga nötmaterialen.

Eftersom en sådan nöt kommer att ge efter för vibrationerna, och därmed dämpa dem, kommer en lös sträng att låta ganska tråkig, tror jag. Det är ett tankeexperiment som sagt. Om man sedan frettar strängen en bit upp kommer den fria stränglängden att förkortas, och ligga mot bandet. Men kraften i strängen kommer fortfarande till 90% (uppskattning, det är inte mindre i alla fall) att ligga på nöt och stämskruv.

Om då nöten, som är den punkten som kommer efter bandet uppåt längs halsen sett är mjuk och tar upp och släcker ut de vibrationer i strängen som fortplantar sig förbi fingret som frettar kommer detta att påverka den hörda tonen. Jag kan tänka mig att det är mestadels basvibrationer som kommer vidare ovanför fingret, och som därmed släcks ut. Och med en hårdare nöt kommer de inte att släckas ut.

Ett tankeexperiment,ja! :D

Utifrån min erfarenhet som har bytt några nötter från plast till ben och frän mässing till ben så är det en helt klart hörbar skillnad, mellan mässing och ben mycket större än vad jag trodde. Den som har en bumlig Les Paul etc borde kanske byta till mässingsnöt...

_________________
/Lennart


14 Jun 2023, 09:57
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Custom Sam wrote:
Om vi fortsätter tankeexperimentet med att gå andra vägen, vi sätter en nöt av ett lätt intorkat suddgummi, grönt med en röd rand i som nöt. Ni vet hurdant jag pratar om, eller hur? ;-) Det är halvhårt, men ändå mycket mjukare än något av de vanliga nötmaterialen.

Eftersom en sådan nöt kommer att ge efter för vibrationerna, och därmed dämpa dem, kommer en lös sträng att låta ganska tråkig, tror jag.


På lösa strängar jo, det tror jag inte att någon tvivlar på.

Quote:
Om man sedan frettar strängen en bit upp kommer den fria stränglängden att förkortas, och ligga mot bandet. Men kraften i strängen kommer fortfarande till 90% (uppskattning, det är inte mindre i alla fall) att ligga på nöt och stämskruv.

Om då nöten, som är den punkten som kommer efter bandet uppåt längs halsen sett är mjuk och tar upp och släcker ut de vibrationer i strängen som fortplantar sig förbi fingret som frettar kommer detta att påverka den hörda tonen. Jag kan tänka mig att det är mestadels basvibrationer som kommer vidare ovanför fingret, och som därmed släcks ut. Och med en hårdare nöt kommer de inte att släckas ut.

Ett tankeexperiment,ja! :D


Det här vore ju en enkel sak att testa, jag ska prova och spela in ifall jag hinner i kväll! Sånt är är ju intressant.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Jun 2023, 12:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:

Det här vore ju en enkel sak att testa, jag ska prova och spela in ifall jag hinner i kväll! Sånt är är ju intressant.


Kul! :D

Och tumme upp om det hade funnits ett sådant tecken...

_________________
/Lennart


14 Jun 2023, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Här kommer mitt ytterst vetenskapliga test! :lol:

Upplägget är: Tele i mittläge, stämd i öppet G med capo på 5:e band. "Förstärkaren" är en Twin Reverb i Amplitubes Fender collection.
Jag försökte spela så identiskt som möjligt, och det lyckades väl ok trots att det blev paus för meckande mellan tagningarna.

Det är alltså tre tagningar, och eftersom man ser vågformerna i Soundcloud så är det lätt att hoppa emellan dem om man vill.

En är med capo som vanligt.
En är med en handduk på strängarna mellan capo och översadel.
En är med en Scotch-Brite kökssvamp mellan strängar och översadel, dvs strängarna ligger endast an mot svampen.

Tagningarna är inte i den ovan nämnda ordningen, utan vi kan kalla dem 1, 2 och 3 i den ordning de är på inspelningen.

https://soundcloud.com/tom-forsman/nut-test?si=89ff674335c74d54ac7bb13d6a621667&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jun 2023, 12:31
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Här kommer mitt ytterst vetenskapliga test! :lol:

Upplägget är: Tele i mittläge, stämd i öppet G med capo på 5:e band. "Förstärkaren" är en Twin Reverb i Amplitubes Fender collection.
Jag försökte spela så identiskt som möjligt, och det lyckades väl ok trots att det blev paus för meckande mellan tagningarna.

Det är alltså tre tagningar, och eftersom man ser vågformerna i Soundcloud så är det lätt att hoppa emellan dem om man vill.

En är med capo som vanligt.
En är med en handduk på strängarna mellan capo och översadel.
En är med en Scotch-Brite kökssvamp mellan strängar och översadel, dvs strängarna ligger endast an mot svampen.

Tagningarna är inte i den ovan nämnda ordningen, utan vi kan kalla dem 1, 2 och 3 i den ordning de är på inspelningen.

https://soundcloud.com/tom-forsman/nut-test?si=89ff674335c74d54ac7bb13d6a621667&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


Mythbusting! :lol:


15 Jun 2023, 20:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 598
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Här kommer mitt ytterst vetenskapliga test! :lol:

Upplägget är: Tele i mittläge, stämd i öppet G med capo på 5:e band. "Förstärkaren" är en Twin Reverb i Amplitubes Fender collection.
Jag försökte spela så identiskt som möjligt, och det lyckades väl ok trots att det blev paus för meckande mellan tagningarna.

Det är alltså tre tagningar, och eftersom man ser vågformerna i Soundcloud så är det lätt att hoppa emellan dem om man vill.

En är med capo som vanligt.
En är med en handduk på strängarna mellan capo och översadel.
En är med en Scotch-Brite kökssvamp mellan strängar och översadel, dvs strängarna ligger endast an mot svampen.

Tagningarna är inte i den ovan nämnda ordningen, utan vi kan kalla dem 1, 2 och 3 i den ordning de är på inspelningen.

https://soundcloud.com/tom-forsman/nut-test?si=89ff674335c74d54ac7bb13d6a621667&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


Det är som natt och dag. Eller iallafall kväll och natt. Eller som skymning och ganska mörkt, fast lika olika.


15 Jun 2023, 20:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.