View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 08:50



Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Gibson SG fenomen 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Gibson SG fenomen
Håller med föregående talare att det är som natt och dag OM man bor uppe vid polcirkeln då vill säga.
De små skillnaderna som jag hörde tror jag beror på anslaget.


15 Jun 2023, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Här kommer mitt ytterst vetenskapliga test! :lol:

Upplägget är: Tele i mittläge, stämd i öppet G med capo på 5:e band. "Förstärkaren" är en Twin Reverb i Amplitubes Fender collection.
Jag försökte spela så identiskt som möjligt, och det lyckades väl ok trots att det blev paus för meckande mellan tagningarna.

Det är alltså tre tagningar, och eftersom man ser vågformerna i Soundcloud så är det lätt att hoppa emellan dem om man vill.

En är med capo som vanligt.
En är med en handduk på strängarna mellan capo och översadel.
En är med en Scotch-Brite kökssvamp mellan strängar och översadel, dvs strängarna ligger endast an mot svampen.

Tagningarna är inte i den ovan nämnda ordningen, utan vi kan kalla dem 1, 2 och 3 i den ordning de är på inspelningen.

https://soundcloud.com/tom-forsman/nut-test?si=89ff674335c74d54ac7bb13d6a621667&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


Hur var din egna upplevelse spelmässigt?
För inspelat ljud är ju inte samma sak som man själv upplever.


16 Jun 2023, 08:01
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
En fråga som kanske besvarats i tråden. Jag hade en Norlin Sg från 70 talet (77 eller 78:a) Vad jag minns så hade den väl lönn i halsen (iaf delvis) och halsen mötte kroppen vid ett annat band än övriga SG brukar göra.
Dock var halsen ganska tunn. hur är det med dead spots på dessa? Kan inte minnas att jag hade några problem alls med den gitarren, den var riktigt bra.


16 Jun 2023, 09:34
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Bra jobbat!

Jag älskar sånt här. Har kollat snubben i Nashville som gör en massa roliga experiment.

Kanske hinner jag bli först med att "gissa".
1. endast capo
2. Scotchbrite
3. handduk

Denna gissning baserar sig endast på sustain efter sista avslaget, där jag upplever 1 som längst och två som minst diskantrik.

För övrigt hör jag ingen för mig meningsfull skillnad i klang. Jag antar att jag tillhör den lyckliga andel av gitarrister som inte hör eller störs av minimala skillnader. Är det på rätt planhalva är jag nöjd.

Jag frågar mig också hur Guthrie Govan m fl som har svettband vid översadeln kan stå ut med sin undermåliga klang. Eller inte.


16 Jun 2023, 11:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Gibson SG fenomen
rifle wrote:
Lynxtrap wrote:

Hur var din egna upplevelse spelmässigt?
För inspelat ljud är ju inte samma sak som man själv upplever.


Jag upplevde ingen skillnad alls.
Det var aningen knepigt att stämma med strängarna liggande på en svamp :lol: Men t.o.m det gick förvånansvärt enkelt när jag väl fick på capot.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jun 2023, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Jag upplevde ingen skillnad alls.
Det var aningen knepigt att stämma med strängarna liggande på en svamp :lol: Men t.o.m det gick förvånansvärt enkelt när jag väl fick på capot.

Det är ett återkommande fenomen i dessa diskussioner att vissa upplever skillnad som 'natt och dag' där andra knappt hör eller märker något. Det beror antingen på att man faktiskt hör eller upplever det fysiskt olika eller att man helt enkelt har olika sätt att uttrycka sig på.
Oavsett är diskussionen intressant och väl värt att testa, och blindtester är brutala och viktiga ibland.

Jag kan berätta en anekdot från ett antal år tillbaks när jag befann mig på en klubb och bevittnade ett hyfsat uppskattat rock-gäng som genomförde ett utomordentligt framträdande. Gitarristen var kanonsäker, hade bra ljud och yes, en SG från 70-talet.
I logen efter gigget fick jag testa hans gitarr som bevisligen lät kanon live.
Det var bland det sopigaste jag stött på någonsin, totalt utslitna band inkl nöt, taskig intonering, tunna svarta strängar och rassel över hela greppbrädan.
Dessutom såg ut som den rullat ner för Grand Canyon.
När jag fick frågan om hur den 'kändes' så sa jag att den kunde kanske behöva lite omvårdnad och setup och kunna låta ännu bättre. Han tänkte en stund och tackade sen nej med motiveringen att han inte vågar 'lämna in den' pga att den kanske inte kommer kännas likadant (alltså förfärlig) att lira på efter han får tillbaka den.
Vilket troligen är helt korrekt gissat.

_________________



16 Jun 2023, 14:12
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
Lynxtrap wrote:
Jag upplevde ingen skillnad alls.
Det var aningen knepigt att stämma med strängarna liggande på en svamp :lol: Men t.o.m det gick förvånansvärt enkelt när jag väl fick på capot.

Det är ett återkommande fenomen i dessa diskussioner att vissa upplever skillnad som 'natt och dag' där andra knappt hör eller märker något. Det beror antingen på att man faktiskt hör eller upplever det fysiskt olika eller att man helt enkelt har olika sätt att uttrycka sig på.
Oavsett är diskussionen intressant och väl värt att testa, och blindtester är brutala och viktiga ibland.

Jag kan berätta en anekdot från ett antal år tillbaks när jag befann mig på en klubb och bevittnade ett hyfsat uppskattat rock-gäng som genomförde ett utomordentligt framträdande. Gitarristen var kanonsäker, hade bra ljud och yes, en SG från 70-talet.
I logen efter gigget fick jag testa hans gitarr som bevisligen lät kanon live.
Det var bland det sopigaste jag stött på någonsin, totalt utslitna band inkl nöt, taskig intonering, tunna svarta strängar och rassel över hela greppbrädan.
Dessutom såg ut som den rullat ner för Grand Canyon.
När jag fick frågan om hur den 'kändes' så sa jag att den kunde kanske behöva lite omvårdnad och setup och kunna låta ännu bättre. Han tänkte en stund och tackade sen nej med motiveringen att han inte vågar 'lämna in den' pga att den kanske inte kommer kännas likadant (alltså förfärlig) att lira på efter han får tillbaka den.
Vilket troligen är helt korrekt gissat.



Yepp detta är lite min åsikt med.
Jag har tendenser tilll OCD med deadspots.

Tillika som min polare måste få dom utpekade.
Killen spelar vad som helst hur som helst.
Inga problem med groves eller intoneringar.
En sån som pekar ut att: Ja ha ska du spela med i den skivan så skall allt var lite flat.

Vill säga en riktig musiker.

Inte som jag alls....


16 Jun 2023, 19:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Gibson SG fenomen
bongus wrote:
Bra jobbat!

Jag älskar sånt här. Har kollat snubben i Nashville som gör en massa roliga experiment.

Kanske hinner jag bli först med att "gissa".
1. endast capo
2. Scotchbrite
3. handduk

Denna gissning baserar sig endast på sustain efter sista avslaget, där jag upplever 1 som längst och två som minst diskantrik.

För övrigt hör jag ingen för mig meningsfull skillnad i klang. Jag antar att jag tillhör den lyckliga andel av gitarrister som inte hör eller störs av minimala skillnader. Är det på rätt planhalva är jag nöjd.

Jag frågar mig också hur Guthrie Govan m fl som har svettband vid översadeln kan stå ut med sin undermåliga klang. Eller inte.


Om sustainen så kan tilläggas att jag klippte av den eftersom jag inte upplevde nån skillnad, kanske skulle ha låtit allt ringa ut till slutet. Det du hörde kan bero på att jag inte lyckades spela sista ackordet likadant på alla tagningar. På nån tagning var det lite mer höga strängar med.

Vet inte i vilket skede vi ska avslöja vad som är vad, men jag kan säga att du gissade rätt på en av dem 8)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jun 2023, 21:29
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Tack för testet, uppskattat.


16 Jun 2023, 23:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
Vad är syftet med detta?
Någon vetenskaplig rapport, eller designa nån mojäng att sätta på skallen på sin SG?

Jag tror få SG-gitarrister vill addera vikt till hals eller huvud utöver ett par gram.

Syftet är att ta fram smarta lösningar för detta. Att hänga en 'mojäng' på skallen -är endast ett alternativ för detta. (Detta som sagt en grej som jag inte kommer att jobba med.) Och; ja: Jag håller med dig: De flesta skulle nog inte hänga allt för mycket vikt frivilligt på gitarr skallen. Speciellt inte på en gitarr typ -som orginal redan anses som hals tung.

On the flipside:
Jäklar vad den här tråden börjar... ABC på svettband och handdukar.... -WTF... :idea:
Dock underhållande. :lol:


/ Jonken


17 Jun 2023, 11:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:

On the flipside:
Jäklar vad den här tråden börjar... ABC på svettband och handdukar.... -WTF... :idea:
Dock underhållande. :lol:


/ Jonken


Du menar att det lilla testet saknar annat värde än som underhållning?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Jun 2023, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Gibson SG fenomen
Min gamla Les Paul-SG från tidigt -61 har inga av de problem man brukar höra om modellen
Inga döda punkter. Inget neck dive. Inte tunn hals, den är något rundad, men har dock samma tjocklek hela vägen upp - det är väl det som är ”slim taper”. Side-to-side svajet går inte att använda, men gör väl att neck-divet försvinner.

Edit; Jo, det föll av en bit av den gamla plastsadeln för några år sen. Försökte få tag i en från -61 och hittade faktiskt en hos en kille i New York. Han ville ha 1800kr för plastbiten, plus frakt och tull, så jag beslöt gå all in vintage. Hittade en bit sibirisk mammutelfenben, 32 000 år gammalt, som Åke Björnstad gjorde en sadel av. Det blev kanon, skulle man kunna säga.


Last edited by Wilmer on 25 Jun 2023, 21:11, edited 1 time in total.



20 Jun 2023, 18:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Jag försökt hitta nåt sämre på G-strängen men ska nog inte säga att jag lyckats jättebra. Men jag kan ju märka att det skiljer pyttelite mellan vissa band, skulle dock säga att det är några som jag upplever som pyttelite bättre och inte så att några är sämre.
Min SG är med jättesmal hals dvs en med bredd vid halsen under 40mm :shock:


21 Jun 2023, 09:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Gibson SG fenomen
Långt om länge åter från seglande mm, kul att höra Lynxtraps test!

Jag gissar på ett scotcbrite, två capo bara och tre handduk.

Det är inte stor skillnad, håller med.

Jag tror att det är akustiskt som man borde testa detta, samtidigt så är det en elgitarr vi pratar om, så mikat är förstås relevant.

Som jag skrivit tidigare, en bennöt är grejen... https://youtu.be/k3o2FHxz9O8 Paul Reed Smith pratar om ämnet.

_________________
/Lennart


25 Jun 2023, 18:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Gibson SG fenomen
Custom Sam wrote:
Långt om länge åter från seglande mm, kul att höra Lynxtraps test!

Jag gissar på ett scotcbrite, två capo bara och tre handduk.


Och vi har en vinnare! :D

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Jun 2023, 17:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:

Och vi har en vinnare! :D



Ojdå! Det var ju kul! Jag lyssnade efter den mest distinkta och minst distinkta tonen, och så fick handduksvarianten komma mitt emellan.

_________________
/Lennart


01 Jul 2023, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
En liten projekt uppdatering från SG lack slip/poleringen:

En akustisk klangbild är en total av hela gitarren. Dvs: ALLT spelar in: -Trämassa, -lack, -hardware, osv. Till och med 'muffing/pad/dämp' -effekten av plast (pleka fram till & elplatta baktill) -gör skillnad. Eftersom jag inte får uppgradera några delar i gitarrerna; ger precis som väntat trärena innerkammare och ned tagning av lack yta/ompolering de positivaste effekterna. Även lite förvånad hur mycket polerdamm från polerhjulen Gibson fabriken fortfarande lämnar kvar i hålen för stall och tailpiece. Det är MYCKET; och ger en totalt onödig extra dämp effekt i gitarrerna.

Har även redan hört positiva signaler från mina kollegor; gällande deras bitar i projektet. Ex: Att själv smida till en bakplatta (och även pleka) av Anodized aluminium skall tydligen hjälpa. Typ; lätta covers i metall -istället för orginal multi plast -som man hittar i många highend instrument.

-It's hot
-But it's beatiful


/ Jonken


04 Jul 2023, 12:12
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson SG fenomen
Alltså…

Hur görs mätningarna? Metod? Utrustning?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Jul 2023, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
En liten projekt uppdatering från SG lack slip/poleringen:

En akustisk klangbild är en total av hela gitarren. Dvs: ALLT spelar in: -Trämassa, -lack, -hardware, osv. Till och med 'muffing/pad/dämp' -effekten av plast (pleka fram till & elplatta baktill) -gör skillnad. Eftersom jag inte får uppgradera några delar i gitarrerna; ger precis som väntat trärena innerkammare och ned tagning av lack yta/ompolering de positivaste effekterna. Även lite förvånad hur mycket polerdamm från polerhjulen Gibson fabriken fortfarande lämnar kvar i hålen för stall och tailpiece. Det är MYCKET; och ger en totalt onödig extra dämp effekt i gitarrerna.

Har även redan hört positiva signaler från mina kollegor; gällande deras bitar i projektet. Ex: Att själv smida till en bakplatta (och även pleka) av Anodized aluminium skall tydligen hjälpa. Typ; lätta covers i metall -istället för orginal multi plast -som man hittar i många highend instrument.

/ Jonken


Försök nu inte igen att laga sånt som inte är trasigt! 8)
Sagt skämtsamt men med ett litet uns av allvar! :lol:

_________________



04 Jul 2023, 14:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
Försök nu inte igen att laga sånt som inte är trasigt! 8)
Sagt skämtsamt men med ett litet uns av allvar! :lol:

Självklart inte. Riiiiiis-pekt och silkesvante är givetvis ledorden här.

-We'll just keep on tailpiping 'em 'till they ALL die!!! -Ya-ya... :lol:


05 Jul 2023, 09:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Granis67 wrote:
Alltså…

Hur görs mätningarna? Metod? Utrustning?

Personligen föredrar jag 'gehör'. Det finns väldigt simpla datagrejer; som simpelt bara klockar tonlängd. Man justerar endast in en lägsta tonstyrka -som i princip på en klassisk noise gate -pedal. Typ: När gaten kapar tonen; stannar räkningen. Jag personligen använder dock ännu fräckare, analoga, old school -grejer; som puttar upp dagens ettor och nollor upp i stor gången. Men det är en annan historia.


/ Jonken


05 Jul 2023, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Asså: Inte för att jag behöver en till SG; men: Två av de nya färgerna på Standarden; gör ju en riktigt sugen...

https://www.gibson.com/en-US/Electric-Guitar/SG-Standard/Translucent-Teal
https://www.youtube.com/watch?v=D4klKC0zzPQ

Och info om dagens SG 'in general':
https://www.youtube.com/watch?v=7sgvBz3zmcY&t=3s

TV Yellow och Translucent Teal är ju SÅ JÄVLA SNYGGA !!!
'61:orna går givetvis bort pga spaghetti halsarna.


/ Jonken


06 Dec 2023, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Fasen va lökigt (otight och grumligt) Standard FullFace SG:na låter över rent ljud. Alla '61:or med bättre mickar och el åker ju 8:or runt dem. (Detta trots att AK-soundet i dessa slimtaper halsar är så tunt, spinkigt och diskantigt.) Dock beror ju detta 'handikapp' på följande:

- De TOTALT felvinklade mickarna -sett till strängarnas vinkel på fullface Standardsen.
- Helt fel-spaesad stall mick. 490T har en bredare spacing; vilket gör att en av yttersta mickpolerna på stallmicken hamnar i princip utanför strängbanan.
- Kretskorts el i FF och riktig kabel el i '61.

Proffsigt av Gibson och dema igenom alla SG:na med 'bräng lir' -helt utan längre sustain toner. (Men det är ju klart: Skulle spekulanterna uppleva detta; skulle dom nog kolla på andra alternativ istället...)

Lökigt dåligt av Gibson; att inte kunna erbjuda (satsa) på samma standard i Fullface -alternativen; som i '61:orna. Eller erbjuda en '61:a med en rounded neck. (Inge riktigt hardcase heller till FF; dock till '61.) Meao: Är det en fetare halsprofil man vill ha: Är det bara att krypa till korset här.

Jag har nyligen deltagit i ett omfattande SG-projekt. (Som jag tyvärr inte får prata om; då beställaren av projektet äger rätten till 'datan'.) Men detta kan jag delge: Försök att fixa 'de döda SG-tonerna/fenoménet' -på en modern SG-gitarr med slimtaper hals. (In-fuckin-possible!) På en rounded neck SG är dock detta fullt möjligt... Ändå är det lök varianterna Gibson fortsatt verkar vilja satsa mer på...?? Fram till nu; när de iaf erbjuder lite nya, coola färger i FF.

- My ass.... :x


/ Jonken


06 Dec 2023, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Fasen va lökigt (otight och grumligt) Standard FullFace SG:na låter över rent ljud. Alla '61:or med bättre mickar och el åker ju 8:or runt dem. (Detta trots att AK-soundet i dessa slimtaper halsar är så tunt, spinkigt och diskantigt.) Dock beror ju detta 'handikapp' på följande:

- De TOTALT felvinklade mickarna -sett till strängarnas vinkel på fullface Standardsen.
- Helt fel-spaesad stall mick. 490T har en bredare spacing; vilket gör att en av yttersta mickpolerna på stallmicken hamnar i princip utanför strängbanan.
- Kretskorts el i FF och riktig kabel el i '61.

Proffsigt av Gibson och dema igenom alla SG:na med 'bräng lir' -helt utan längre sustain toner. (Men det är ju klart: Skulle spekulanterna uppleva detta; skulle dom nog kolla på andra alternativ istället...)

Lökigt dåligt av Gibson; att inte kunna erbjuda (satsa) på samma standard i Fullface -alternativen; som i '61:orna. Eller erbjuda en '61:a med en rounded neck. (Inge riktigt hardcase heller till FF; dock till '61.) Meao: Är det en fetare halsprofil man vill ha: Är det bara att krypa till korset här.

Jag har nyligen deltagit i ett omfattande SG-projekt. (Som jag tyvärr inte får prata om; då beställaren av projektet äger rätten till 'datan'.) Men detta kan jag delge: Försök att fixa 'de döda SG-tonerna/fenoménet' -på en modern SG-gitarr med slimtaper hals. (In-fuckin-possible!) På en rounded neck SG är dock detta fullt möjligt... Ändå är det lök varianterna Gibson fortsatt verkar vilja satsa mer på...?? Fram till nu; när de iaf erbjuder lite nya, coola färger i FF.

- My ass.... :x


/ Jonken


Du kan ju bara avstå från köp om modellerna inte faller dig i smaken.
Eftersom Gibson (troligen) inte läser inlägg på Ljudbojen så kan Du ju maila dina åsikter om produktförbättringar
till service@gibson.com så kanske det kan bli någon rättelse framöver.

_________________



14 Dec 2023, 16:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
Du kan ju bara avstå från köp om modellerna inte faller dig i smaken.
Eftersom Gibson (troligen) inte läser inlägg på Ljudbojen så kan Du ju maila dina åsikter om produktförbättringar
till service@gibson.com så kanske det kan bli någon rättelse framöver.

Absolut. Som konsument gör man ju automatiskt just detta: Avstår från modellerna som inte faller en i smaken.
Gällande Gibson och produkt förbättringar: Gibson betalar inte mig -för att göra deras produkter bättre. Detta är saker som folk de redan har anställda internt ska jobba med.
Sedan kan man som konsument ha åsikter om hur Gibson fungerar/arbetar. Detta blir en helt annan sak.

Jag känner dock flertalet tech kollegor i andra länder -som i årtal har 'lubat' just för Gibson gällande produkt förbättringar. Företaget är en jävligt slö snigel; där oinvigda, utomstående (speciellt en utanför USA) -INTE skall komma och läxa upp dom hur de kan bli bättre på att göra sina produkter. Totalt kontraproduktivt -där den ena parten väljer inte ens att föra en dialog. Du skall först typ representera någon som ska köpa en större bunt instrument från dem. Då tar de sig tid att lyssna.

Det finns SMÅ MÅNGA smartare lösningar; som skulle göra många av deras arbetare arbetslösa -när det gäller effektiviseringar i vad de håller på med. Detta samtidigt som detta gör varje instrument variant de tillverkar mer konsekvent. Man blir ju i princip lite förvånad -när man ser vissa moment på arbetsgolvet i deras factory tours. Och ovanpå detta; sitter en chef och skryter på hur fantastiskt duktiga snubbarna där är; som jobbat där sedan stenåldern.

Den tryckpressen som tryckte upp Abraham Lincolns sista morgon tidning kanske innebär ett visst nostalgivärde. Men knappast att den skulle passa för Washington posts ändamål idag...

-ÄR ÖVERTYGAD om att Gibson iaf inte skulle bli sämre -av att läsa igenom lite inlägg här på Ljudbojen...


/ Jonken


14 Dec 2023, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:

Jag har nyligen deltagit i ett omfattande SG-projekt. (Som jag tyvärr inte får prata om; då beställaren av projektet äger rätten till 'datan'.) Men detta kan jag delge: Försök att fixa 'de döda SG-tonerna/fenoménet' -på en modern SG-gitarr med slimtaper hals. (In-fuckin-possible!) På en rounded neck SG är dock detta fullt möjligt... Ändå är det lök varianterna Gibson fortsatt verkar vilja satsa mer på...?? Fram till nu; när de iaf erbjuder lite nya, coola färger i FF.


Man blir ju onekligen lite nyfiken: vilka sponsrar ett hemligt SG-projekt? Inte så många tillverkare som gör SG-stilgitarrer som inte är Gibson. ESP/LTD? Elon Musk? Och vad betyder FF?


14 Dec 2023, 21:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
iStofil wrote:
vad betyder FF?

FF = Full Face (pleka).


/ Jonken :wink:


14 Dec 2023, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
iStofil wrote:
Man blir ju onekligen lite nyfiken: vilka sponsrar ett hemligt SG-projekt? Inte så många tillverkare som gör SG-stilgitarrer som inte är Gibson. ESP/LTD? Elon Musk? Och vad betyder FF?

Har hört från säker källa att det är Elon, han ska köpa Gibson och döpa om till X.
Dock innan affären går i lås vill han ha detta fixat.
IF Metall är informerade, om de skulle dyka upp i Sverige så tas alla 'gitarrmeckar' ut i sympatistrejk.

_________________



10 Jan 2024, 11:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
iStofil wrote:
Man blir ju onekligen lite nyfiken: vilka sponsrar ett hemligt SG-projekt? Inte så många tillverkare som gör SG-stilgitarrer som inte är Gibson. ESP/LTD? Elon Musk? Och vad betyder FF?

Har hört från säker källa att det är Elon, han ska köpa Gibson och döpa om till X.
Dock innan affären går i lås vill han ha detta fixat.
IF Metall är informerade, om de skulle dyka upp i Sverige så tas alla 'gitarrmeckar' ut i sympatistrejk.


Kommer osökt att tänka på braksuccén Firebird X. Kanske ett tidigt Musk-projekt?


10 Jan 2024, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
iStofil wrote:

Kommer osökt att tänka på braksuccén Firebird X. Kanske ett tidigt Musk-projekt?


Ja ryktas att det är han som kör grävmaskinen när dom avslutade modellserien modellen (bokstavligt)

https://www.youtube.com/watch?v=dd7ySopIwog

_________________



10 Jan 2024, 17:05
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.