View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 06:28



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal) 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
Har införskaffat en Boss RC-5 för att bland annat spela till backig tracks.

Enligt Boss hemsida kräver pedalen filer på följande format:
Data format: WAV data (stereo, PCM)
Bit rate: 16 bits, 24 bits, 32-bit floating point
Sampling frequency: 44.1 kHz
Data length: 0.35 sec.~ 101 min.

Har konverterat filer till .wav enligt konstens alla regler men pedalen vill inte acceptera dem.

Någon som har en idé till lösning?

(Ytterligare fråga: pedalen syns som enhet och filer kan flyttas mellan pedalen och datorn. Pedalen vill dock
inte koppla upp via USB varför Boss programvara till datorn inte ”känner av” pedalen.)

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


08 Jul 2023, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
Hm, aldrig testat tidigare men jag testade nu och kopplade upp via boss programmet och det funkade klockrent. :)
24 bit och 44.1kHz wav


08 Jul 2023, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
4trax wrote:
Hm, aldrig testat tidigare men jag testade nu och kopplade upp via boss programmet och det funkade klockrent. :)
24 bit och 44.1kHz wav


Tack för snabbt svar.

Det finns mappar och undermappar i pedalen under Explorer - var finns filen du importerade?

Har konverterat med två olika (gratis) program med samma resultat. :? Ska försöka att hitta en .wav-fil från Boss som ska fungera (import går annars via programmet Tone Studio men det programmet ska inte vara nödvändigt för att flytta filer till och från pedalen). Pedalen kopplar inte upp mot datorn i Boss programmet Tone Studio men den syns som en enhet i Macs motsvarighet till Explorer.

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


09 Jul 2023, 17:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
Renegade wrote:
4trax wrote:
Hm, aldrig testat tidigare men jag testade nu och kopplade upp via boss programmet och det funkade klockrent. :)
24 bit och 44.1kHz wav


Tack för snabbt svar.

Det finns mappar och undermappar i pedalen under Explorer - var finns filen du importerade?

Har konverterat med två olika (gratis) program med samma resultat. :? Ska försöka att hitta en .wav-fil från Boss som ska fungera (import går annars via programmet Tone Studio men det programmet ska inte vara nödvändigt för att flytta filer till och från pedalen). Pedalen kopplar inte upp mot datorn i Boss programmet Tone Studio men den syns som en enhet i Macs motsvarighet till Explorer.

/R


Jag bara testade lite snabbt när jag satt framför macen att ladda över en fil till pedalen( konverterat i Logic), kollade inte så mycket mer när det funkade. Körde genom boss programmet och det verkar funka, tror dock inte att den kom upp som enhet på skrivbordet? Kan kolla vid tid.


09 Jul 2023, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
Kopplade upp RC5 igen och kan importera och exportera filer.
Kör mac, laddat ner programmet Boos tone studio for RC, kopplat ihop med USB till datorn och startar RC5 pedalen sen programmet och det funkar.
Så här ser det ut hos mig, tagen bild. https://www.sweetwater.com/sweetcare/media/2021/12/export-audio-from-boss-rc600-memory-1024x816.jpg
Man måste gå genom programmet, testade att droppa direkt i RC foldern men det funkar inte "Unsupported file".


09 Jul 2023, 21:09
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
4trax wrote:
Kopplade upp RC5 igen och kan importera och exportera filer.
Kör mac, laddat ner programmet Boos tone studio for RC, kopplat ihop med USB till datorn och startar RC5 pedalen sen programmet och det funkar.
Så här ser det ut hos mig, tagen bild. https://www.sweetwater.com/sweetcare/media/2021/12/export-audio-from-boss-rc600-memory-1024x816.jpg
Man måste gå genom programmet, testade att droppa direkt i RC foldern men det funkar inte "Unsupported file".


Tack för informationen!

Enligt denna gitarrist ska programmet Tone Studio inte vara nödvändigt men han tycks ha fel.
https://travelingguitarist.com/how-to-c ... er-simple/

Jag fick inte programmet att koppla upp mot pedalen (men pedalen syns som enhet och jag kopierade filer till den för att uppgradera programvaran och det funkade utan problem).

Till min lycka var jag inte ensam och fick tips här (säkerhetsfunktion i Mac för saker anslutna via USB).
https://www.reddit.com/r/BossKatana/com ... tana_mkii/

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... ce=sh/x/im

Följde instruktionerna men det funkar fortfarande inte. :(

Det verkar inte vara något fel på pedalen eller mjukvaran utan anslutningen via USB.

Fortsätt framåt, ge inte upp.:)

/M

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


10 Jul 2023, 12:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
Då vet jag inte.
Då kanske det beror på annat? Byta kabel, köra in usb direkt i datorn, inte via hub om det skulle vara en gammal usb2.0 version ist för 3.0, kolla krav på OSX och firmware i pedalen…..


10 Jul 2023, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: Importera filer till Boss RC-5 (loop pedal)
4trax wrote:
Då vet jag inte.
Då kanske det beror på annat? Byta kabel, köra in usb direkt i datorn, inte via hub om det skulle vara en gammal usb2.0 version ist för 3.0, kolla krav på OSX och firmware i pedalen…..


Tack för råden.
Tar till mig dem och fortsätter med frågan på annat (data)forum om de inte funkar. :D

Återkommer om jag får det att funka så att andra med samma problem i framtiden kan finna svar här.:)

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


10 Jul 2023, 17:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.