View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2024, 20:52



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Preparerade gitarrer 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Preparerade gitarrer
Bland gitarrister kan man väl särskilja i grunden ett fåtal ljudideal. Ska man vara en genre trogen gäller det att hålla sig i sin fåra.
Annat är det innom konstmusiken där allehanda expriment förekommit som John Cage preparerade pianon!
Men bland rockarna har exprimentlusten inte varit lika stor, men det finns undantag, som exempel: Att sätta fjädrar från en kulpenna runt varje sträng som Metall Ica gjorde för att skapa ett sitar sound på sandemannen, eller Sonic Youth gitarrer med skruvmejslar och trumpinnar här och där !

Själv har jag laborerat med metoder att förkorta sustainen i gitarren, främst att ha till slajd spel.

En intresant video om att preparera en gitarr för att låta gammal:

https://www.youtube.com/watch?v=UpC--dYVr70

_________________
pudas


26 Jul 2023, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Preparerade gitarrer
pudas wrote:
Bland gitarrister kan man väl särskilja i grunden ett fåtal ljudideal. Ska man vara en genre trogen gäller det att hålla sig i sin fåra.
Annat är det innom konstmusiken där allehanda expriment förekommit som John Cage preparerade pianon!
Men bland rockarna har exprimentlusten inte varit lika stor, men det finns undantag, som exempel: Att sätta fjädrar från en kulpenna runt varje sträng som Metall Ica gjorde för att skapa ett sitar sound på sandemannen, eller Sonic Youth gitarrer med skruvmejslar och trumpinnar här och där !

Själv har jag laborerat med metoder att förkorta sustainen i gitarren, främst att ha till slajd spel.

En intresant video om att preparera en gitarr för att låta gammal:

https://www.youtube.com/watch?v=UpC--dYVr70

Vill slå ett slag för Dandy gitarren som förekommer i videolänken ovan.
Jätteinspirerande gitarr i mitt tycke. Låter som en parlor ska, sådär burkigt med härligt karaktär !
Fick också slipa ner stallet, passade dock på att byta till bensadel blev klart bättre klang.
Testat en massa Parlor gitarrer och det finns många bra men tycker att denna har bra push i mellanregistret låter mer burk/gammal bluegrass som jag gillar. Många som nästan lät som en vanlig dread med mindre volym men det är jag inte ute efter.
Spelar mer på den än min fina Martin kan ju bero på att Martin alltid ligger i case och gretschen ligger alltid framme. :)
Använde den i reklammusik mest för sitt sound som träder fram fint med mycket mellanregister.
Måste också köpa en pickup till den, kul att testa genom pedaler och stärkare! :D


26 Jul 2023, 17:20
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Preparerade gitarrer
Finns många som experimenterat hej vilt och är spännande lyssna på t ex:
Fred Frith, Hans Reichel.


29 Jul 2023, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Preparerade gitarrer
Efter att ha penetrerat ämnet ytterligare så kan jag konstatera att intresset för preparering är stort i USA.
Speciellt "rubber bridge guitars" verkar vara hett inom folk och country, både på elektriska och ackustiska gitarrer.

_________________
pudas


29 Jul 2023, 13:29
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Preparerade gitarrer
När vi var snorungar som bara fick musikskolegitarrer så körde vi med sugrör på strängarna för att få lite dist. Funkade faktiskt oväntat bra. Sen har jag testat det gamla Motowntricket på bas på gitarr med en tvättsvamp vid stallet och det funkar också bra. Man kan få till banjo- och mandolintoner genom att experimentera med mängden svamp och position.


29 Jul 2023, 17:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: kri and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.