View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2024, 14:35



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Hur bra är Hosco-kroppar? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Hur bra är Hosco-kroppar?
Jag behöver få ihop en bandlös bas utan bandmarkeringar och helst med ebenholz-bräda för under 10 000:- (helst under 8000:-) och HPD är ett alternativ, om jag inte hittar någon gammal japan.

Eftersom kronkursen gör att de USA-delar jag brukar köpa spränger budgeten, så har jag tittat på annat håll. Till exempel på italienska APW, men Euro-kursen gör att de också har stuckit iväg. Kina är inte ett alternativ, men Japan har ju precis som vi en ganska kass valuta och japanska delar (ESP) har jag god erfarenhet av från förr. Hosco-kroppar ligger bra till i pris. Men hur bra är de? Är de i klass med USA-kropparna? Eller vad finns det för alternativ till MJT, Warmoth och de andra kända USA-alternativen?

(Jag har respekt för att en del här är övertygade om att alla kroppar är lika bra och inte trä och hantverk inte påverkar ton eller respons. Men det är en annan diskussion som vi kan hålla utanför den här tråden.)


31 Jul 2023, 21:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Har positiv erfarenhet av Hosco. Byggde en HPD Tele för ett par år sedan. Perfekt halsficka och inga övriga anmärkningar på utförandet. Minimalt arbete innan lack.


01 Aug 2023, 07:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2624
Location: Sthlm
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Satte ihop en HPD-tele för en del år sen med en Allparts-kropp. Efter två år och två halsar (bla en Warmoth) som jag aldrig blev helt nöjd med hittade jag till slut hem med en hals från Hosco.


01 Aug 2023, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Min gitarrmek som jag har stort förtroende för
säger att Hosco är bra grejjer. Han föreslog en Hosco
-kropp och hals till mig för ett bygge han skulle
göra till mig - medveten om att jag är rätt kräsen.

_________________
Försvinn ur min åsikt


01 Aug 2023, 23:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Mycket intressant frågeställning. Bortsätt från att kroppar är "individer" och det torde vara viktigast att hitta en bra kropp oavsett märke så är min erfarenhet att den allmänna uppfattningen av kvalitet är:

1. Warmoth
2. Allparts
3. Hosco
4. "övrigt"

Jag har alltid undrar varför denna konsensus råder. Är det priset som ligger till grund?


02 Aug 2023, 11:29
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 399
Location: Mönsterås
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Vinyljunkie wrote:
Mycket intressant frågeställning. Bortsätt från att kroppar är "individer" och det torde vara viktigast att hitta en bra kropp oavsett märke så är min erfarenhet att den allmänna uppfattningen av kvalitet är:

1. Warmoth
2. Allparts
3. Hosco
4. "övrigt"

Jag har alltid undrar varför denna konsensus råder. Är det priset som ligger till grund?


Tror inte din lista stämmer , I dag är allt gjort med CNC maskiner och skillnade kommer bara hur man och vad har använt för trä.
Typ : använder man väl torkat trä eller inte?
Vill du sen lägga in oldrat trä så blir det ju annat . (om man tror på det)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Aug 2023, 11:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Amp Healer II wrote:
Vinyljunkie wrote:
Mycket intressant frågeställning. Bortsätt från att kroppar är "individer" och det torde vara viktigast att hitta en bra kropp oavsett märke så är min erfarenhet att den allmänna uppfattningen av kvalitet är:

1. Warmoth
2. Allparts
3. Hosco
4. "övrigt"

Jag har alltid undrar varför denna konsensus råder. Är det priset som ligger till grund?


Tror inte din lista stämmer , I dag är allt gjort med CNC maskiner och skillnade kommer bara hur man och vad har använt för trä.
Typ : använder man väl torkat trä eller inte?
Vill du sen lägga in oldrat trä så blir det ju annat . (om man tror på det)


Jag tror du missade det rödmarkerade. Min personliga uppfattning är att firmamärke på kroppar inte spelar nån roll...


02 Aug 2023, 17:44
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Amp Healer II wrote:

Tror inte din lista stämmer , I dag är allt gjort med CNC maskiner och skillnade kommer bara hur man och vad har använt för trä.
Typ : använder man väl torkat trä eller inte?
Vill du sen lägga in oldrat trä så blir det ju annat . (om man tror på det)


Jag tror nog i och för sig att gitarrkroppsbyggeri är lite mer komplicerat än så.

Först måste man vara noggrann hur man väljer ut sitt material. Hur mycket fukt är det i trät? Hur ligger ådringen? När man ska förbereda det valda materialet så kommer kommer limningen har betydelse. Vilket lim är lämpligt? Lämpligt Hur gör man limfogen rent tekniskt? Hur kontrollerar man att limfogen gjorts på det sätt som produktionsteknikern har anvisat? När kroppen sedan ska fräsas så kommer förstås fräsmaskinens kvalité och skick påverka resultatet. Ritningen som CNC-proigrammeringen är baserad på kommer att påverka resultatet och efter fräsningen så ska man efterbearbeta kroppen och hur det görs påverkar kvalitén. När allt är klart så kommer kvalitetskontrollen påverka om vi får det som konstruktören och produktionsteknikern hade tänkt sig och som säljavdelningen utlovat. Om man sedan tillverkar i ett torrt klimat (t ex norra USA) eller ett klimat med hög luftfuktighet (som t ex i stora delar av Asien), så måste man hantera det också.

Om man väljer en fabrikslackad kropp, så påverkar typen av vald lack och lackarbetet hur bra resultatet blir. De kroppar som imponerat mest på mig är de tunt cellulsalackerade kropparna från MJT. Olackade Warmoth-kroppar har jag också väldigt bra erfarenheter av och deras halsar är jag väldigt imponerad av. De delar som ESP tillverkade i början och mitten av 80-talet och som hette Navigator om de såldes ihopsatta var också väldigt bra. Så min erfarenhet är att om man vet vad man är ute efter för resultat och köper toppkvalité, monterar noggrant och lämnar resultatet till gitarrtekniker för bensadeltillverkning och bandslip, så blir man väldigt nöjd även om det kostar en bra slant. Oftast är det billigare att köpa en färdig gitarr eller bas, men om det man vill inte serietillverkas eller kostar över 25000:-, så är HPD enda alternativet. I det här fallet ska den betalas av en 20-årig student och budgeten är fyrsiffrig och då funkar inte de tillverkare som jag brukar köpa från, därför tittar jag på alternativ som t ex Hosco.


02 Aug 2023, 18:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Vinyljunkie wrote:

Jag tror du missade det rödmarkerade. Min personliga uppfattning är att firmamärke på kroppar inte spelar nån roll...


I mitt inledande inlägg skrev jag: "(Jag har respekt för att en del här är övertygade om att alla kroppar är lika bra och inte trä och hantverk inte påverkar ton eller respons. Men det är en annan diskussion som vi kan hålla utanför den här tråden.)"

Det är helt OK att ha uppfattningen att inget annat är gitarristen och mickarna har någon betydelse. Men på ett sånt här forum måste det också finns utrymme för de som inte delar den uppfattningen att diskutera gitarrteknik och olika konstruktionslösningar, utan att det glider iväg i ännu en diskussion om att ingenting har någon betydelse och allt är precis lika bra utom gitarristen som spelar på gitarren och möjligen mickarna.


02 Aug 2023, 18:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
CarlM wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag tror du missade det rödmarkerade. Min personliga uppfattning är att firmamärke på kroppar inte spelar nån roll...


I mitt inledande inlägg skrev jag: "(Jag har respekt för att en del här är övertygade om att alla kroppar är lika bra och inte trä och hantverk inte påverkar ton eller respons. Men det är en annan diskussion som vi kan hålla utanför den här tråden.)"

Det är helt OK att ha uppfattningen att inget annat är gitarristen och mickarna har någon betydelse. Men på ett sånt här forum måste det också finns utrymme för de som inte delar den uppfattningen att diskutera gitarrteknik och olika konstruktionslösningar, utan att det glider iväg i ännu en diskussion om att ingenting har någon betydelse och allt är precis lika bra utom gitarristen som spelar på gitarren och möjligen mickarna.


Nu har du tappat den röda tråden helt. Om du läser lite mindre stressat igen ( :wink: )så kan du se att jag skrev vad den allmänna uppfattningen av olika märken av kroppar är enligt min erfarenhet. Jag lade till att jag inte trodde firmamärket spelade någon roll. Det betyder inte att jag inte tror att någonting alls spelar någon roll som du insinuerar. Tvärtom är det så att varje enskild kropp är unik. Kontentan är att man måste inspektera en kropp IRL. Att beställa en är en ren chansning, oavsett var man beställer den från. Men, om det nu inte är så utan att det går att kvalitetssäkra kroppar beroende på vilken tillverkare man köper från så kanske det ändå är så att min lista stämmer? Hosco kanske är lite sämre än de mer creddiga tillverkarna? Eller så har Warmoth och Allparts bara bra rykte för att de kommer från USA, och USA har ofta bättre rykte än Japan?


03 Aug 2023, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Vinyljunkie wrote:

Nu har du tappat den röda tråden helt. Om du läser lite mindre stressat igen ( :wink: )så kan du se att jag skrev vad den allmänna uppfattningen av olika märken av kroppar är enligt min erfarenhet. Jag lade till att jag inte trodde firmamärket spelade någon roll. Det betyder inte att jag inte tror att någonting alls spelar någon roll som du insinuerar. Tvärtom är det så att varje enskild kropp är unik. Kontentan är att man måste inspektera en kropp IRL. Att beställa en är en ren chansning, oavsett var man beställer den från. Men, om det nu inte är så utan att det går att kvalitetssäkra kroppar beroende på vilken tillverkare man köper från så kanske det ändå är så att min lista stämmer? Hosco kanske är lite sämre än de mer creddiga tillverkarna? Eller så har Warmoth och Allparts bara bra rykte för att de kommer från USA, och USA har ofta bättre rykte än Japan?


Jag kanske missförstod dig. Det är lugnt. Jag ville bara inte att det här skulle skena iväg i ännu en diskussion om att det inte är någon skillnad på någonting, kompletterat med glada tillrop om att träna mer, som om det ena skulle utesluta det andra.

Jag tror inte att det är någon slump att jag blir väldigt nöjd varje gång jag köper vissa fabrikat som till exempel lackade kroppar från MJT, halsar från Warmoth, eller alla delar jag köpte från ESP på 80-talet. Jag tror inte att de finns någon magi i elgitarrtillverkning. Men alla tillverkare har inte samma jämnhet i kvalitén, eller samma koll på produktionsprocessen eller materialurvalet. Jag spelar själv mest på Gibson och jag tror inte att de slarvar, men de kan skilja sig en hel del från ex till ex och det kan vara en del av charmen. Att det finns så många olika Les Paul-individer och man får leta upp en som man gillar. Samtidigt som tillverkare som t ex PRS (USA) verkar ha väldigt bra koll på vad de levererar och där min erfarenhet är att de inte skiljer sig lika mycket från ex till ex som t ex Gibson eller Fender USA.


03 Aug 2023, 17:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Idag kan det nog bli otroligt svårt att få ihop budgeten på 8-10 lök -om man i slutändan vill ha någonting som var värt att bygga. Jag kan dock ge ett bra tips till en prisvärd kropp; där du kan börja:

https://www.ebay.com/itm/373674000552?hash=item5700b4c0a8:g:vRgAAOSwIStgQRlM&amdata=enc%3AAQAIAAAA4B6n38Vufsz7LNAh%2BGiM6uW%2Fpix0GsQaLEKYm4BN8b1TvAuAtxUdc6cS7bXG7seyWvGb40j9%2BQyAtBHhqU%2FxCJdH4nYLkaevE0c96mqjkojnB4ni5Nbc1bmmQVIa8qe%2BuhoOaGYfz92389Cxgznz3A5IPfNrIFPizYYZQP%2BOIbO0JWS1ppzWlKb%2BNMkFDhohmy4510nufxByKiwuUCebnKTu03j6DR%2BpzJOd00A5R5dh8qNNGqpLAzkOL6iGPHxXz2GtLqG%2FysIV6n4dRt6JxohtOSHb8jFWyJLST1Qnn8nf%7Ctkp%3ABk9SR-LSxce3Yg

https://aeguitars.com/products/allen-eden%C2%AE-alder-bass-ss-nitro-seafoam-green

Allen Edens alkroppar är riktigt bra. Nackdelen är att deras customer service suger hundballe. Klassiska jänkar-attityden: -Allt utom USA = U-länder. -Andra länders skatteregler sär bara skitsnack för dem.

Men trots allt detta: Lackat och klart relic nitro C -för; för ca 2500 kr är ju ändå en jäkligt god början.


/ Jonken


03 Aug 2023, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Jonken wrote:
Idag kan det nog bli otroligt svårt att få ihop budgeten på 8-10 lök -om man i slutändan vill ha någonting som var värt att bygga. Jag kan dock ge ett bra tips till en prisvärd kropp; där du kan börja:


Allen Edens alkroppar är riktigt bra. Nackdelen är att deras customer service suger hundballe. Klassiska jänkar-attityden: -Allt utom USA = U-länder. -Andra länders skatteregler sär bara skitsnack för dem.

Men trots allt detta: Lackat och klart relic nitro C -för; för ca 2500 kr är ju ändå en jäkligt god början.

/ Jonken


Tack för tipset. Den budgeten förutsätter att jag utgår från ett beg bygge med vettiga delar och en kass kropp, så det är därför jag letar efter en kvalitetskropp som är billigare än MJT och de andra kända braiga amerikanerna.

Ett tämligen kompromisslöst bygge med nya favortidelar brukar landa på över 15 och under 20, så det är otänkbart den här gången. Även italienarna som du tipsade om för några år sedan, APW ( http://www.allpartswood.com/ ) sticker iväg i pris med dagens kurs.

Så beg HPD som man kompletterar känns som en möjlig framkomlig väg. Annars är det bara att vänta in en gammal japan eller något annat vettigt begagnat.

Allen Edens kroppar tillverkas i Kina och det tar emot lite av massor av anledningar, även om de säkert kan vara bra.


03 Aug 2023, 22:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
CarlM wrote:

Så beg HPD som man kompletterar känns som en möjlig framkomlig väg.


Problemet är att 9/10 beg HPD ute till försäljning är gitarrer där säljaren vill ha tillbaka pengarna han lagt ut plus ha betalt för jobbet.


04 Aug 2023, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:

Så beg HPD som man kompletterar känns som en möjlig framkomlig väg.


Problemet är att 9/10 beg HPD ute till försäljning är gitarrer där säljaren vill ha tillbaka pengarna han lagt ut plus ha betalt för jobbet.


Helt sant. Därför är den just den tionde som jag funderar på. Fortfarande överprisad, men inom smärtgränsen om jag bara hittar en vettig kropp till rätt pris.


04 Aug 2023, 12:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Har en Hoscokropp på verkstadsbänken just nu och plockar ihop en strata.
Bandar om en American standard hals som ska i kroppen. Passar like a glove!!
Kroppen är cellulosa lackad av min gode vän billackeraren och verkar väldigt ”tonal”.

Men jag vet ju inte hur den sjunger förrän allt är klart men verkar bra och passformen är 100.
Jag personligen tycker att man lägger för mycket vikt vid material och mickar. Har alltid tyckt så.
För mig som fortfarande envisas med att spela genom fyrtolvor är faktiskt högtalaren (högtalararna)
typ hälften av ljudet.
Byta slutstegsrör eller preamp gör inte tillnärmelsevis så mycket som att ha ”rätt” högtalare.
Tycker jag och det är ok att tycka annorlunda.

Så, Hosco gör jävligt bra kroppar för rimlig peng!
Tycker jag.

mvh/Tomas


05 Aug 2023, 17:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14778
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
En bandlös bas med Ebony greppräda, under 8000?

Finns det ens Ebony att köpa?

Vad gäller produkter från Asien/Kina så kan det variera rejält mellan olika leveranser
så allt blir ju en chansning

_________________



05 Aug 2023, 18:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Mike Leaf wrote:
En bandlös bas med Ebony greppräda, under 8000?


Jag får återkomma med bildbevis om jag får ihop en med delvis eller med bara begagnade delar. Men det måste inte vara ebenholts, men är önskvärt om det går att får inom budgeten.

Mike Leaf wrote:
Finns det ens Ebony att köpa?


Det är inga problem. HPD-tillverkarna erbjuder det, t ex Warmoth och APW. Tony Franklins signatur-Fender (som kommer att vara inspirationen till ett eventuellt HPD-bygge), är bandlös med ebenholts-bräda. Det är ganska vanligt på färdiga gitarrer också. Gretsch Pro-collection har nästan alltid ebenholts. Taylor använder det på många modeller. En del Gibson har det också. Gibson verkar helt ha dumpat Richlite på dagens LP Customs och gått tillbaka till ebenholts på alla LPC-modeller.

Mike Leaf wrote:
Vad gäller produkter från Asien/Kina så kan det variera rejält mellan olika leveranser
så allt blir ju en chansning


Nä. Asien utanför Japan är inte aktuellt. Det kommer förstås en hel del bra instrument från den delen av världen, men det är inte aktuellt den här gången, eftersom det går att fixa en vettig bandlös för fyrsiffriga belopp, utan att behöva köpa något med ursprung i lågprisländerna. I alla fall om man köper beg eller delvis beg. Det går till och med nästan att få in ett nytt bygge med APW-delar om man är försiktig med specarna och inte köper färdiglackerat.


05 Aug 2023, 23:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Som tidigare nämnts så är det jättesvårt att komma undan under 10k på ett bygge idag p.g.a kronan är så otroligt svag.

Jag beställde precis delar för ett bas-bygge och det gick på 10k precis och då snålade jag en del. Det är tur att jag får bygget helt gratis och bara behöver betala materialet.

Jag köpte en ebenholtsbräda från "Guitars & Woods" (googla). De hade ett väldigt bra pris inklusive frakt, dessutom så var frakten skitsnabb.


13 Aug 2023, 20:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Frisk wrote:
Som tidigare nämnts så är det jättesvårt att komma undan under 10k på ett bygge idag p.g.a kronan är så otroligt svag.

Jag beställde precis delar för ett bas-bygge och det gick på 10k precis och då snålade jag en del. Det är tur att jag får bygget helt gratis och bara behöver betala materialet.

Jag köpte en ebenholtsbräda från "Guitars & Woods" (googla). De hade ett väldigt bra pris inklusive frakt, dessutom så var frakten skitsnabb.


10k förutsätter en kombination av nytt och begagnat om man inte vill bygga med lågprisdelar. Vi får se hur det går. Helst skulle jag hitta en gammal fabriksbyggd Japan. Men det finns inga till salu just nu. (Jo, det finns en som ägaren feldaterat och övervärderat, så den går bort.)

Guitars & Woods verkar inte ha kompletta halsar, så det blir lite för mycket pyssel för min del. Men tack för tipset.


13 Aug 2023, 20:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
En sak som jag alltid genom åren undrat över -när det gäller flermickade Fender basar -och bassister:
Varför prioriterar man inte mer mick switchnings funktioner ala Rickenbacker och Tony Franklin på basar?
Jag har genom åren som Tech monterat in switchar i många, många basar. Kan inte komma på ett enda fall -där detta inte gjort basen enklare och mångsidigare.
Jag menar: Det är ju varken en dyr eller komplicerad åtgärd. Det behöver ju inte vara en 3-läges blade/Tele switch av Fender typ -som Tony använder.
Det funkar ju precis lika bra med en 3-way toggle switch av Gibson -typ. (Där man inte behöver göra extra hål i basen om man inte vill.)


/ Jonken


Last edited by Jonken on 14 Aug 2023, 11:25, edited 1 time in total.



14 Aug 2023, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Tror att orsaken till att man la till en extra mikrofon på Jazz-basen inte var att erbjuda ytterligare ett ljud ur basen, utan att erbjuda möjligheten att
mixa in lite anslagsljud för att få definition i ljudet. Det var nog ingen på Fender som trodde att någon skulle vilja spela enbart på stallmicken!
Vi får inte glömma att 1960 hade ingen hört Jaco, motorhead, iron maiden eller black sabbath!

_________________
pudas


14 Aug 2023, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14778
Location:
Post Re: Hur bra är Hosco-kroppar?
Jonken wrote:
En sak som jag alltid genom åren undrat över -när det gäller flermickade Fender basar -och bassister:
Varför prioriterar man inte mer mick switchnings funktioner ala Rickenbacker och Tony Franklin på basar?


/ Jonken

Att man inte gör det nu är väl pga att flesta är 'reissues' av gamla koncept.

Att man inte gjorde det på den tiden är ganska säkert för att man inte såg något värde i det,
samt att det ej efterfrågades av musiker då.

På en gitarr såg man möjligheten att spela både komp och solo, därav möjligheten snabbt byta ljud via en switch
För basspel hade man nog inte tänkt att det skulle behövas.

_________________



14 Aug 2023, 14:07
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.