View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2024, 12:32



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Gibson 1959 ES-335 Reissue 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
Polytone wrote:
Det gör väl inget om något är dyrt så länge andra handsvärdet står sig? Vilket det ju brukar göra på Gibsons. Blir som att ha pengar på banken med hyfsad ränta.
Alltid trevligt med positivt tänkande... :mrgreen:


31 Aug 2023, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
snutstrut wrote:
Kanske lite off-topic, men nu noterar jag att det är ganska många varor som är dyrare hos Tysken än via svenska butiker. Så man ska nog kolla runt lite och jämföra.
+1


31 Aug 2023, 19:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2624
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
zoork_1 wrote:
Nja, jag tänkte inte specifikt på Thomann här utan i största allmänhet. I det här fallet är det nog dessutom så att antal returer skulle kunna bli ohanterligt för alla parter eftersom jag letar efter något specifikt.

Nu vet jag ju inte var du bor, men om du letar gitarr i den prisklassen är det väl inte orimligt att du kostar på dig en eller flera resor för att kunna klämma och känna innan du slantar upp för den rätta?


31 Aug 2023, 19:25
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:
Kanske lite off-topic, men nu noterar jag att det är ganska många varor som är dyrare hos Tysken än via svenska butiker. Så man ska nog kolla runt lite och jämföra.

Gitarrer?
Ja det kan vara så att det är lagervaror inköpta innan Kronan dök mot Euron.
När du skriver 'via' svenska butiker var kommer varorna från?
Luthman?

Den enda ÅF jag tänker mig kan ha lager i Sverige är väl Gear4Music?


Jag spanade lite efter de nya Ross-pedalerna som JHS lanserat. De visade sig vara några hundralappar billigare på TGT11 än Thomann. Har nog aldrig hänt tidigare. Och det är alltså produkter som släppts för bara någon vecka sedan. Jag köpte en Line 6 Catalyst för ett tag sedan där priset var ganska mycket högre procentuellt om jag valt Thomann.

Gibson däremot vet jag inte. Menar generellt att man ska kolla runt lite och inte alltid förutsätta att Thomann är billigast. Vilket det nästan alltid varit tidigare.


31 Aug 2023, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
lpstd wrote:
Nu vet jag ju inte var du bor, men om du letar gitarr i den prisklassen är det väl inte orimligt att du kostar på dig en eller flera resor för att kunna klämma och känna innan du slantar upp för den rätta
Så tänker jag också. Jag har kontaktat Thomann och frågat om det är möjligt att komma dit och provspela olika gitarrer och fick svaret att det var ok. Så vi får se.
För några år sedan frågade jag den svenska distributören om samma sak och fick svaret att det var omöjligt.....


01 Sep 2023, 07:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
zoork_1 wrote:
För några år sedan frågade jag den svenska distributören om samma sak och fick svaret att det var omöjligt.....


Ja det var tom omöjligt att få se en bild på den gitarr du skulle köpa, och detta var en R9 flame top.
Dessutom ingen returrätt från ÅF, så du skulle få i princip betala för grisen i säcken.

Vid samma tidpunkt fick jag dock reda på att om du var en känd artist/gitarrist så var det inga problem
att åka till deras lager och gå igenom/testa enskilda ex av gitarrer, dessutom helt utan köptvång..

_________________



01 Sep 2023, 09:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
snutstrut wrote:
Jag spanade lite efter de nya Ross-pedalerna som JHS lanserat. De visade sig vara några hundralappar billigare på TGT11 än Thomann. Har nog aldrig hänt tidigare. Och det är alltså produkter som släppts för bara någon vecka sedan. Jag köpte en Line 6 Catalyst för ett tag sedan där priset var ganska mycket högre procentuellt om jag valt Thomann.


Jag tänker att utländska webshoppar som normalt säljer i EUR eller $, om de visar priser i lokal valuta som SEK så
görs en korrigering mot valutakursen, kanske inte i realtid men en gång per vecka eller månad.

Däremot de som har priserna lagrat i SEK så behöver man justera dessa manuellt, åtminstone på innevarande lager

_________________



01 Sep 2023, 11:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
Om vi tänker oss ursprungsfrågan, hur en gitarr kan bli så himla dyr finns det ju märkligare exempel från Gibson, återigen är exemplet hämtat från Thomann.

https://www.thomann.de/se/gibson_kirk_hammett_1979_flying_v.htm

Det är alltså en kopia av Kirk Hammets Gibson V från 1979 som säljs för 195.600:-, troligen med intorkade svettdroppar innehållande Kirks DNA för de pengarna...

Det borde gå att köpa ngt Gibson V från den tiden, och få en ungefär likadan gitarr. Den är ju i så fall t.o.m lika gammal, i stället för ett nygjort fejk!

Nu förstår jag att det tydligen finns en målgrupp som kan tänka sig att lägga en massa pengar för att få något som så nära som möjligt liknar ett V från 1979 som spelats på av den "eminente" Kirk, samtidigt som vad jag minns blev den då nya ägaren till Gibson, Norlin (var det väl?) rätt utskällda för att de gjorde diverse omstruktureringar, startade nya fabriker m.m. som gjorde att gitarrerna inte var lika bra länge.

De relicade LPsarna är ju betydligt billigare...

_________________
/Lennart


03 Sep 2023, 20:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
Custom Sam wrote:

Nu förstår jag att det tydligen finns en målgrupp som kan tänka sig att lägga en massa pengar för att få något som så nära som möjligt liknar ett V från 1979 som spelats på av den "eminente" Kirk,


Metallica är ett av de allra största banden nånsin, gitarren tillverkas i 200 ex så behövs inte så stor målgrupp.
Dock sett till tidigare liknande releaser så bir de säkert sålda
Quote:
De relicade LPsarna är ju betydligt billigare...


Ja, men det är en annan produkt/målgrupp, även om det också finns en sån 'Kirk' att köpa också 8)

_________________



05 Sep 2023, 11:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2624
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
Jag gissar att det är en smart affärsidé att tillverka ytterst små serier av en produkt som man lägger yttersta krut på att göra exklusiv, och sen lägga ett astronomiskt pris på den. Den kommer kanske att ge vinst eller gå jämt upp eftersom priset är så högt. Denna vinst är antagligen försumbar jämfört med vinsten man gör på de billigare modellerna. Men genom att saluföra dessa extremdyra produkter boostar man sitt varumärke, vilket på sikt kan ge en ökad försäljning på de mer alldagliga produkterna.

Det är en liknande företeelse som görs med whisky. Man säljer hundratusentals flaskor av en tolvårig, och så säljer man något hundratal i svindyra förpackningar av en 75-åring, där varje flaska kostar flera hundratusen. Alla skriverier om att nu har pristaket slagits för whisky ger en massa gratisreklam. Just nu kostar den dyraste flaskan på Systembolaget 369000 (och den är bara 52 år), men jag har för något år sen sett en som låg nånstans runt miljonen. För en enda flaska.


05 Sep 2023, 13:14
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
lpstd wrote:
Just nu kostar den dyraste flaskan på Systembolaget 369000 (och den är bara 52 år), men jag har för något år sen sett en som låg nånstans runt miljonen. För en enda flaska.
Helt otroligt.... och nästan sex st. 335:or :shock:


05 Sep 2023, 13:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2624
Location: Sthlm
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
zoork_1 wrote:
lpstd wrote:
Just nu kostar den dyraste flaskan på Systembolaget 369000 (och den är bara 52 år), men jag har för något år sen sett en som låg nånstans runt miljonen. För en enda flaska.
Helt otroligt.... och nästan sex st. 335:or :shock:

En 335:a för 70 papp blir med ens ett fynd.


05 Sep 2023, 15:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
Gatukonstnären Banksys verk Love is in the Trash, på svenska "Kärleken är i skräpkorgen", har sålts för 18,6 miljoner pund – nästan 22 miljoner euro. Priset steg till 22 miljoner på tio minuter.

År 2018 såldes verket Girl With Balloon (på svenska Flicka med ballong) för cirka en miljon euro. Genast efter att verket såldes började en inbyggd mekanism, en dokumentförstörare, i ramen strimla sönder verket.

Det var enligt spekulationer meningen att verket skulle förstöras helt och hållet, men endast hälften av tavlan strimlades.

Orsaken sades vara att Banksy demonstrerade mot de stora summorna som rör sig i försäljningen av konst på auktionshus. Banksy anses vara antikapitalist och emot etablissemanget.

Då fick verket sitt nya namn: Kärleken är i skräpkorgen. Det verket har nu sålts för en rekordsumma på 22 miljoner euro på Sotheby's auktionshus i London.

_________________



05 Sep 2023, 15:49
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
Mike Leaf wrote:
Gatukonstnären Banksys verk Love is in the Trash, på svenska "Kärleken är i skräpkorgen", har sålts för 18,6 miljoner pund – nästan 22 miljoner euro. Priset steg till 22 miljoner på tio minuter.

År 2018 såldes verket Girl With Balloon (på svenska Flicka med ballong) för cirka en miljon euro. Genast efter att verket såldes började en inbyggd mekanism, en dokumentförstörare, i ramen strimla sönder verket.

Det var enligt spekulationer meningen att verket skulle förstöras helt och hållet, men endast hälften av tavlan strimlades.

Orsaken sades vara att Banksy demonstrerade mot de stora summorna som rör sig i försäljningen av konst på auktionshus. Banksy anses vara antikapitalist och emot etablissemanget.

Då fick verket sitt nya namn: Kärleken är i skräpkorgen. Det verket har nu sålts för en rekordsumma på 22 miljoner euro på Sotheby's auktionshus i London.
Emotionellt sett tar jag hellre en bra 335:a...... 8)


05 Sep 2023, 16:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Gibson 1959 ES-335 Reissue
lpstd wrote:
En 335:a för 70 papp blir med ens ett fynd.
Du har humor du, he he....


05 Sep 2023, 17:06
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.