View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 06:04



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Junior stämskruvar på LP? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Junior stämskruvar på LP?
Image
Är en sucker för plastiga Junior tuners!
Har retat mig att det sitter fula Grovers tuners på min gibson LP Standard sen jag köpte den beg. för 20 år sen, tänkte att det var dags att göra nåt åt saken :lol:
Försöker förstå via google om det utan problem går att ersätta Grovers med Junior stämskruvar Gibson/Kluson på min gura. Allt är så oklart på nätet!
Det absolut coolaste vore om 3 on a plate skulle passa!? Nån som har koll?
Image


30 Aug 2023, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Junior stämskruvar på LP?
I lösvikt så bör de passa om du samtidigt skaffar konverteringsbussningar, för du har säkert 10mm hål med Grovers och Juniors är normalt 8mm och pressbussningar.

De andra har jag för mig passar inte på en Standard.

Sen tycker jag själva idén är ytterst tveksam :| , bättre sätta Kluson på den gitarren.

_________________



01 Sep 2023, 14:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Junior stämskruvar på LP?
Mike Leaf wrote:
I lösvikt så bör de passa om du samtidigt skaffar konverteringsbussningar, för du har säkert 10mm hål med Grovers och Juniors är normalt 8mm och pressbussningar.

De andra har jag för mig passar inte på en Standard.

Sen tycker jag själva idén är ytterst tveksam :| , bättre sätta Kluson på den gitarren.

Tacka!
Jo, hade hunnit läsa mig till att det finns konverteringsbussningar
Vad är det som är tveksamt, menar du 3 on a plate?
Har beställt 6 lösa kluson..junior modellen. :)


02 Sep 2023, 00:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Junior stämskruvar på LP?
Böt idag stämskruvar på en av mina Gibson Explorers. Då jag ej heller är något stort fan av inkapslade original Groovers -med kidney knoppar.
Problemet med att byta till six-in-line stämskruvar på en Gibba Explorer; är ju att C-C avståndet mellan E-stämskruvarena på huvet är kortare. Mig veterligen är det bara Kluson som erbjuder 6-in-line stämskruvar med pressbussning -som passar till Explorer: https://www.kluson.com/kluson-6-in-line-deluxe-series-tuning-machines-for-gibson-explorer-details.html Dessutom jävligt dyrt -med frakt, tull, moms. Sedan gillar jag inte riktigt looken av höga, plastiga tulip style stämskruvar på en Explorer.

Personligen är jag ett stort fan av GOTOH's Rocksolid HAP stämskruvar. Tycker att dessa överför klang överlägset bäst -då de har rejält härdat stål i stolparna. Dock problemet är ju att dessa stämskruvar av vintage Fender/tele -typ; har ett längre C-C avstånd -jämfört med hålen på min Explorer.

Fuck that tänkte jag! Jag ville ha GOTOH på guran. Punkt slut! Har ju bytt dessa stämskruvar på flera av mina Gibsons -och blivit överlycklig med resultatet. Dock: De gitarrer jag bytt till GOTOH 510 på -har samtliga varit 3+3 mekanik. Och dessa är ju bara att rakt av skruva in. Att byta in GOTOH i Explorern; innebar definitivt att jag var tvungen att modifiera stämskruvarna för att få dessa att passa i gitarren. Dessutom var detta en äldre Limited Edition Explorer från 2006; där huvet logiskt även hade komprimerat en del under åren. Detta medförde givetvis att det kortare C-C måttet mellan E-E hålen var ännu kortare.

Jag beställde ändå ett set såna här: https://gitarrdelar.se/gotoh-kluson-rock-solid-hojdjusterbara-guld-p-413.html?cPath=58_94_360_365
Gillade verkligen hur dessa skulle se ut på min naturfärgade Explorer. Ett set konverterings bussningar för gitarrens 10 mm hål behövdes också.

Modden:
Först nöp jag in alla konvertering bussningar. Sedan slipade/kortade jag kanterna på varje GOTOH stämskruv -så att de passade perfekt sex-i-rad på gitarr huvet. När detta var gjort; fanns det inte mycket till halvmånar kvar för monteringsskruvarna på varje stämskruv. Dessa fick jag fila upp med nagel fil -för att monteringsskruvarna skulle passa/gå igenom.

Resultat:
Blev som väntat ett enormt lyft i; -klang, -funktion -samt den ergonomiska balansen på gitarren. Dessutom var utseendet precis det jag ville ha. Jag justerade givetvis de höjdjusterbara stämskruvstolpana lågt -för att få mer/bättre strängkontakt över översadeln. (Höjdjusterbara stolpar går ju att få lägre än lägre Kluson stolpar som sitter på Gibsons R-modeller.) Blev lite sent; så jag hann bara testa gitarren en kortis på lågvolym hemma. Imorgon är planen att testa gitarren på lite solidare volymer på ett ställe där man inte stör allmänheten -trots att man luftar rejälare på högtalarna....

- Ursäkta trådkapningen. (Ville ogärna starta en ny tråd för detta.)


/ Jonken


03 Nov 2023, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Junior stämskruvar på LP?
Så blev resultatet på min LP. Så mycket snyggare!
https://flic.kr/p/2pdK6Fg


04 Nov 2023, 17:05
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Junior stämskruvar på LP?
Ser bra ut och mer personligt tycker jag....


04 Nov 2023, 23:38
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.