View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 16:37



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Skillnaden mellan en billig och dyr strata 
Author Message

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Skillnaden mellan en billig och dyr strata
https://www.youtube.com/shorts/yEgtN74jv28


01 Sep 2023, 00:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Det är väl typ så med allt, det finns dyra/billiga alternativ av klockor, möbler, kläder, bilar osv?


01 Sep 2023, 07:36
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Rhett Shull - en annan gitarri-nfluencer på YT - gjorde en liknande jämförelse häromdagen, fast med Telecaster, alla låter bra och från Squier Classic Vibe till Fender Custom Shop så är det bra gitarrer. Prisskillnaden ligger inte i ljudet.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


01 Sep 2023, 08:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
I blindtest klarar folk (gitarrister på forum) inte att höra skillnad på en LP och en Strata.
Dessa jämförelser vad giller skillnad på ljud är rätt platta.

_________________



01 Sep 2023, 11:52
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Mike Leaf wrote:
I blindtest klarar folk (gitarrister på forum) inte att höra skillnad på en LP och en Strata.
Dessa jämförelser vad giller skillnad på ljud är rätt platta.

Jaha och alla som påstår att trä spelar någon roll, att t ex mahogny ger ett varmt ljud och all andra myter
gitarrister tror på för att andra har sagt något en gång i tiden som så tror man blint på dessa myter och
upprepar de som självklara sanningar som en papegoja.


02 Sep 2023, 00:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Jag hör ingen skillnad, så visst är det inte ljudet/tonen man betalar för…..


02 Sep 2023, 07:38
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
En gång i tiden skaffade man sig sina uppfattningar med hjälp av egen erfarenheter och genom att skaffa sig insikter från andra som visste mer om ämnet som kunde visa en. Idag lyssnar man på influencers och YouTubers som har som försörjning att lura i folk vad som helst bara de tjänar pengar. Mer klick = mer pengar. Ett bra sätt att tjäna pengar på är att ”visa” att något billigt är lika bra eller bättre än något dyrare än vad målgruppen for inslaget har råd med.

Många av oss här är lite äldre och började spela på fruktansvärda skitgitarrer som Hondo II och Duke. Wow, vilken skillnad det var när man fick prova en kompis lite enklare Ibanez Les Paul-kopia med skruvad hals och när man så småningom fick prova en Gibson eller Fender så var de så bra så man inte trodde det var sant. Det blev drömmen och i väntan på att drömmen skulle bli sann, så köpte man så bra kompromisser man kunde för sparpengarna. Urvalsmetoden var enkel. Man provade själv i musikaffärer eller hos kompisar som hade något att sälja och valde ut det som man både gillade och hade råd med.

Idag är de billigaste gitarrerna mycket bättre än på 70- och 80-talet, och det är väl jättebra om man är nöjd med en Rusta-strata eller det billigaste som det står Harley Benton på och får pengar över till annat. På samma sätt som man kan tycka att McDonalds är den bästa restaurangen i stan. Alla har inte behov av eller uppskattar inte de kvalitetsskillnader som finns. Men det gör inte att de som gör det är idioter eller lurade eller att skillnaden inte finns. Är man verkligen intresserad så kan man be någon att visa en skillnaden emellan två kvalitetsnivåer och berätta varför han föredrar den bättre. Antingen delar man uppfattningen om skillnaden eller också gör man det inte, men då har man i alla fall bildat sig sin egen uppfattning och inte bara sugits is sig vad någon som har som affärsmodell att säga att det inte är någon skillnad säger i en betalt inlägg på nätet.

Tyvärr är det viktigare saker i samhället än elgitarrer som påverkas av influencers och YouTubers och det skapar enorma samhällsproblem. Men det är en annan diskussion som inte passar i ett gitarrforum. Men att att skaffa sig egna erfarenheter och dra slutsater av dessa kan inte vara en dålig idé. Jag får massor av tips här och provar en del. Ibland funkar det för mig och ibland inte. Men Ljudbojen har hjälpt mig många gånger att få mina gitarrer att funka bättre.

(Just det, jag har inte tittat på klippet i första inlägget eftersom jag inte vill ekonomiskt stödja han som driver kanalen.i fråga. Däremot har jag själv provat en väldigt massa gitarrer i alla prisklasser själv genom åren och dragit mina egna slutsatser.)


02 Sep 2023, 12:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
CarlM wrote:
En gång i tiden skaffade man sig sina uppfattningar med hjälp av egen erfarenheter och genom att skaffa sig insikter från andra som visste mer om ämnet som kunde visa en. Idag lyssnar man på influencers och YouTubers som har som försörjning att lura i folk vad som helst bara de tjänar pengar. Mer klick = mer pengar. Ett bra sätt att tjäna pengar på är att ”visa” att något billigt är lika bra eller bättre än något dyrare än vad målgruppen for inslaget har råd med.

Men alla musikaffärsgubbar sa ju ”det sitter i fingrarna” så influencers (urk) visar ju bara att det stämmer det sitter inte i materialet. :lol:
Förstår inte riktigt att detta fortfarande diskuteras. Titta, lyssna, känn och ha en egen uppfattning när du köper en gitarr, sen är det bara att betala!
Det är det där med GAS då! :roll: :D


Last edited by 4trax on 03 Sep 2023, 09:08, edited 1 time in total.



02 Sep 2023, 18:44
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
CarlM wrote:
En gång i tiden skaffade man sig sina uppfattningar med hjälp av egen erfarenheter och genom att skaffa sig insikter från andra som visste mer om ämnet som kunde visa en. Idag lyssnar man på influencers och YouTubers som har som försörjning att lura i folk vad som helst bara de tjänar pengar. Mer klick = mer pengar. Ett bra sätt att tjäna pengar på är att ”visa” att något billigt är lika bra eller bättre än något dyrare än vad målgruppen for inslaget har råd med.

Många av oss här är lite äldre och började spela på fruktansvärda skitgitarrer som Hondo II och Duke. Wow, vilken skillnad det var när man fick prova en kompis lite enklare Ibanez Les Paul-kopia med skruvad hals och när man så småningom fick prova en Gibson eller Fender så var de så bra så man inte trodde det var sant. Det blev drömmen och i väntan på att drömmen skulle bli sann, så köpte man så bra kompromisser man kunde för sparpengarna. Urvalsmetoden var enkel. Man provade själv i musikaffärer eller hos kompisar som hade något att sälja och valde ut det som man både gillade och hade råd med.

Idag är de billigaste gitarrerna mycket bättre än på 70- och 80-talet, och det är väl jättebra om man är nöjd med en Rusta-strata eller det billigaste som det står Harley Benton på och får pengar över till annat. På samma sätt som man kan tycka att McDonalds är den bästa restaurangen i stan. Alla har inte behov av eller uppskattar inte de kvalitetsskillnader som finns. Men det gör inte att de som gör det är idioter eller lurade eller att skillnaden inte finns. Är man verkligen intresserad så kan man be någon att visa en skillnaden emellan två kvalitetsnivåer och berätta varför han föredrar den bättre. Antingen delar man uppfattningen om skillnaden eller också gör man det inte, men då har man i alla fall bildat sig sin egen uppfattning och inte bara sugits is sig vad någon som har som affärsmodell att säga att det inte är någon skillnad säger i en betalt inlägg på nätet.

Tyvärr är det viktigare saker i samhället än elgitarrer som påverkas av influencers och YouTubers och det skapar enorma samhällsproblem. Men det är en annan diskussion som inte passar i ett gitarrforum. Men att att skaffa sig egna erfarenheter och dra slutsater av dessa kan inte vara en dålig idé. Jag får massor av tips här och provar en del. Ibland funkar det för mig och ibland inte. Men Ljudbojen har hjälpt mig många gånger att få mina gitarrer att funka bättre.

(Just det, jag har inte tittat på klippet i första inlägget eftersom jag inte vill ekonomiskt stödja han som driver kanalen.i fråga. Däremot har jag själv provat en väldigt massa gitarrer i alla prisklasser själv genom åren och dragit mina egna slutsatser.)

Skriver du recensioner av filmer du aldrig sett också? Jag menar har man sett t ex en viss kategori av actionfilmer så vet man ändå vad det går ut på eller hur? Jag var inte med på din tid men betänk att vissa har spelat in kommersiella låtar med billiga gitarrer. Sång har spelats in med billiga mickar istället för svindyra. Allt handlar ändå bara om ens egna kunskaper och spelas det in givetvis proddarens kunskaper. Det finns saker som spelar bättre roll än ha dyra grejer. Köper man en gitarr för 40 000:- så måste den bara låta bättre än en som bara kostar 10 lakan. Man ljuger för sig själv och hittar på än det ena och än det andra som ska vara sant. Man ska passa sig för att lita på tillverkarnas skitsnack om varför deras pryl är så dyr och därför måste det vara så bra-snack. Och vad är det som säger att man sitter och lyssnar på istället youtubers påståenden idag? Alla vet väl att de har betalt för att hylla prylarna. Jag kanske får upp ögonen för något men vill jag testa och bedömda så gör jag det efter min egen smak och tycke och inte andras. Det där det var bättre förrsnacket ger jag inget för.


02 Sep 2023, 19:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Jag har inte heller så mycket till övers för de flesta YT-snubbar; som mest häller piss i huvet på folk som inte vet bättre. Dock med detta sagt: Det finns även bra folk och kanaler på YT. (Tyvärr är ju dessa väldigt få till antalet.)

Den riktiga 'skillnaden' är alltid vad man själv tycker att den är. Definitivt inte vad någon annan vill få andra att tycka vad den är.

Problemet är ju att det mesta idag presenteras, promotas och säljs på nätet. Hur detaljrikt -samt informativt detta än må upplevas av de som lyssnar; är sanningen att: Det är i princip helt omöjligt att lyckas förmedla något till någon -utan denne/någon får uppleva det själv. Detta gör att tilliten till informationen hos den som lyssnar; bottnar endast i vad man tycker om den personen som försöker sälja informationen till dem. (Typ; samma känslor som vi känner för märket/loggan -för varorna vi är intresserade av.)

Hur känns det att köra en riktig Porsche eller Ferrari? Hur känns det att lira på 'Greeny' -eller Hendrix Woodstock Strata?
Dessa frågor KAN ENDAST besvaras av erfarenheten av att man faktiskt har gjort det.

Precis som i exempelvis religonsfrågor; skulle iaf jag välja att tro en gud som som är gratis. Definitivt inte köpa det av någon donations-prälle eller clic-bate snubbe på nätet. Metallica fick det nog detta rätt på en enda mening i låten: 'Leper Messiah': "Make a contribution and you'll get a better seat". Finns det en ekonomisk agenda bakom 'upplysning', 'bra information' -eller 'gratis skit bra tips/råd' = Whatever -and run.

Jag vet själv skillnaden mellan en billig och dyr Strata. Problemet är ju detta ENDAST är min personliga åsikt. Även om dessa åsikter är välförankrade; är de ändå baserade på mina, egna, personliga krav och behov. Och just kraven och behoven varierar ju något ENORMT mellan olika folk. Så man måste alltid först fråga sig själv: 'exakt var ligger egentilgen ribban här?' -Kan 'jag' bidra med någonting konkret på den aktuella nivån? Dvs; helst mer än: -Den är ju dyrare -så den måste ju därför vara bättre.

Vi som har varit med ett tag; har väl hört de klassiska 'klyschorna' redan för många gånger. Meao: Det finns överhuvudtaget inge intressant kvar i dessa diskussioner. Hit räknar jag allt: -Vintage, -Standard, -stock diskussioner. Alltid när det blir intressant är när någon börjar tänka 'utanför lådan': -OK. Detta suger. Men vänta nu; går det inte att lösa det här bättre? Kanske man kan...? Osv, osv...

Så; om man tar den billigare Stratan och modifierar den -upp till samma summa som den dyra Stratan kostar? Vad blir skillnaden då? Och rapar någon ur sig klyschan 'andrahandsvärdet' i detta läge; innebär att denne har ju HELT missat poängen varför någon överhuvudtaget jämför en billig och dyr Strata. Idag vet för få personer fullt ut vad exempelvis: -En bättre översadel, -ett VegaTrem, -grymma stämskruvar, -ett set DiMarzio Area mickar -samt bättre el; egentligen innebär i en Strata. Och ändå får man en hel del pengar över -jämfört mot den dyra Stratan. Detta är endast några exempel. Man är fri att välja helt andra grejer efter egen smak och preferens.

Ett instrument är ett verktyg. Det finns lösningar för varje plånbok och behov därute. Men för veta vad; måste man ha koll på vad som passar just det personliga behovet och plånboken. Man behöver ingen clickbate hjälp -för standard/stock prylar. Bättre att 'bocka av' för sig själv; typ: Vad ställer jag för krav på Stratan jag vill ha? Och då menar jag typ mer än; att den är vit och relicerad:

-Vill jag att den skall hålla stämningen trots att jag svajjar på den?
-Vill jag inte att den skall tjuta så fort jag slutar att spela på den?
-Osv, osv...

Oavsett allt detta: ÄR SKILLNADEN det man själv tycker att den är. INTE vad någon annan tycker den är. :idea:


/ Stratty Jonky :?


02 Sep 2023, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Lite bad monkey över den videon :!:

Priset är väl största skillnaden mellan sk likadan gitarrer.


03 Sep 2023, 11:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Tokerekloker wrote:

Skriver du recensioner av filmer du aldrig sett också? Jag menar har man sett t ex en viss kategori av actionfilmer så vet man ändå vad det går ut på eller hur?


Nä, du verkar har missförstått det mesta med mitt inlägg. Jag tror faktiskt att vi är överens om ganska mycket. Mitt inlägg var inte en recension av YT-klippet, utan en kommentar på alla influencers, YouTubers ställer till med. Läs om mitt inlägg, så kanske du ser det. Det stod i tråden vad YT-klippet demonstrerade, så jag tyckte att de var onödigt att göda han som gjort klippet med ett klick.

Men nu har jag sett klippet och det var upplagt precis som jag förstod redan när jag skrev mitt förra inlägg. Någon spelar samma sak på flera strator för att visa att de är en försumbar skillnad på gitarrer i olika prislägen. Det finns massor av sådana klipp och en del är mer extrema där man börjar på de allra billigaste gitarrerna för under $100.

Du och andra använder det sedan som ”bevis” för att det är idiotiskt at köpa något som kostar mer än det billigaste. Han får sina klick och sina pengar och båda parter är nöjda.

Tokerekloker wrote:
Jag var inte med på din tid


Min tid är nu, men visst jag har hållit på ett litet tag.

Tokerekloker wrote:
men betänk att vissa har spelat in kommersiella låtar med billiga gitarrer. Sång har spelats in med billiga mickar istället för svindyra. Allt handlar ändå bara om ens egna kunskaper och spelas det in givetvis proddarens kunskaper.


Fast det har väl inget med mitt inlägg att göra? Jag försörjde mig en tid som inspelningstekniker och de flesta tekniker använder det som finns i studion och får det att funka. Jag har använt en massa konstiga mickar genom åren som har funkat bättre än dyrare till det man är ute efter just då. Men det finns en anledning till att de flesta studios vill ha i alla fall en lite dyrare kondensatormick med stort membran för att kunna göra rena snygga sånginspelningar, även fast man ibland för att få ett visst ljud, kan spela in till exempel sång gammal skräpmick för att man gillar förvrängningarna den ger.

Tokerekloker wrote:
Det finns saker som spelar bättre roll än ha dyra grejer.


Det är väl självklart. Hur man spelar är ju det som är viktigast. Har jag eller någon annan skrivit något som motsäger det?

Köper man en gitarr för 40 000:- så måste den bara låta bättre än en som bara kostar 10 lakan. Man ljuger för sig själv och hittar på än det ena och än det andra som ska vara sant.[/quote]

Pratar du av egen erfarenhet nu? Jag har aldrig köpt en gitarr för så mycket som 40000:-, men om man gör det och har en normal privatekonomi, så gör man det nog för att verkligen har lust att spela på en sån gitarr, har pengarna och inte har andra utgifter som man hellre använder pengarna till och då är man nog ganska noga med vad man spenderar 40000:- på. Om du nu tycker att gitarrer får kosta max 10000:- och du har lagt det på en, så är ju det också en massa pengar och 10 gånger mer än vad en tusenkronorsgitarr kostar som enligt ditt resonemang funkar lite bra. Varför köpte du en gitarr för 10000:- om du tycker att det idiotiskt?

Tokerekloker wrote:
Man ska passa sig för att lita på tillverkarnas skitsnack om varför deras pryl är så dyr och därför måste det vara så bra-snack.


Vilken gitarrtillverkare tänker du då på? Har du kanske köpt en 10000:--gitarr online utan att testa och är nu besviken på ditt köp och därför skriver som du gör?

När det gäller gitarrer så är det väl ganska självklart varför de kostar olika i det flesta fall. Det beror på faktorer som skillnader i lönekostnader, materialkostnader, komponentval, tillverkningsmetoder, miljölagstiftning, skatter o.s.v. Det som kommer från Kina är billigast eftersom arbetarna där har det sämre än till exempel Korea. Man har också tillgång till världens billigaste komponenter att bygga med på nära håll. Korea är billigare att producera i än till exempel Japan, USA och Västeuropa, där det flesta av de dyrare gitarrerna tillverkas.

Till dyrare gitarrer väljer man dyrare komponenter och material och man lägger produktionen i länder där man tror att man får ett bättre resultat än till exempel i Kina. Konkurrentsen är hård, så det gäller att ta rätt beslut för tillverkarna.

Jag kollade upp svenska JG Guitars som är en av landets mest berömda gitarrbyggare. Hans totala försäljning per år ligger enligt offentliga uppgifter på 1-1,5Mkr. Det betyder att han får lägga minst 2 veckors arbete på varje gitarr i snitt. Då är det klart att de blir dyra om han ska kunna försörja sig på sitt arbete och bo i Sverige. Om man sedan vill ha eller gillar hans gitarrer än en helt annan sak. Jag har ingen. Jag spelar på billigare gitarrer som passar mina behov.

Tokerekloker wrote:
Och vad är det som säger att man sitter och lyssnar på istället youtubers påståenden idag?


Du gör det bevisligen, eftersom du delar klippet här för att förstärka din argumentation om alla gitarrer som kostar mer än de du har är bluff och inte är bättre på något sätt för någon.

Tokerekloker wrote:
Alla vet väl att de har betalt för att hylla prylarna. Jag kanske får upp ögonen för något men vill jag testa och bedömda så gör jag det efter min egen smak och tycke och inte andras.


Ja, det är väl jättebra att det finns en massa tips. Men det var väl inte det den här diskussionen handlade om? Den här diskussionen handlade väl om att du du tycker att gitarrer som är dyrare än din eller dina är bluff och alla som köper dem är korkade och bara lurar sig själva?

Tokerekloker wrote:
Det där det var bättre förrsnacket ger jag inget för.


Det var inte bättre förr. Det har jag inte sagt. Man kan fortfarande 2023 prova innan köp och bilda sig en uppfattning, precis som man gjorde förr. Min basist-son som är yngre än vad du är, har provat både att köpa grejer oprovade efter att sett YT-demos och genom att prova själv, och gissa vilka köp han har blivit nöjd med. När han skulle köpa sin första bas så gick vi runt och testade allt inom budget i alla affärer inom rimligt avstånd. Fyra olika basar stack ut. Tre av dem var på listan över de som jag skulle köpt åt honom om han inte varit med. Men han valde den fjärde och blev helnöjd. Han spelar på den än idag även fast han har köpt andra dyrare basar sedan dess. Mickarna är bytta mot bättre, men annars är den helt original. Det är en bra bas helt enkelt som han gillar och som passar en del av den musik han spelar.

Så för att repetera det jag skrev i förra inlägget. Tro inte på influencer-avslöjanden om att alla gitarrer är lika bra. Prova istället runt och köp den du gillar. Gillar du den billigaste gitarren du hittar, så köp den. Gillar du en lite dyrare och har råd och tycker att den är värd mellanskillnaden mot den billigare, så köp den. Vad är problemet?

Om du gillar strator och själv har testat alla i klippet och tycker att de är lika bra, så köp Squiern. Jag har provat massor av strator inklusive alla varianterna i klippet och jag tycker att det är ganska stor skillnad på olika strator. Jag hade inte råd med den helt otroliga 1960 Custom Shop-stratan jag provade i en affär för några år sedan. Men det betyder inte att den inte var värd vad den kostade eller att Fender och handlaren hade satt ett omotiverat överpris på den. Den var bara inte för mig. För någon annan var den det och därför hänger den inte kvar.


Last edited by CarlM on 03 Sep 2023, 16:04, edited 2 times in total.



03 Sep 2023, 12:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
glassfinger wrote:
Rhett Shull - en annan gitarri-nfluencer på YT - gjorde en liknande jämförelse häromdagen, fast med Telecaster, alla låter bra och från Squier Classic Vibe till Fender Custom Shop så är det bra gitarrer. Prisskillnaden ligger inte i ljudet.


Ja, Danish Pete's egen Fender Custom Shop hamnade på 4:e plats när han blindtestade några tele. FGN gillade han bäst (de kostar 6000:-)
:mrgreen:


03 Sep 2023, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
CarlM wrote:
En gång i tiden skaffade man sig sina uppfattningar med hjälp av egen erfarenheter och genom att skaffa sig insikter från andra som visste mer om ämnet som kunde visa en. Idag lyssnar man på influencers och YouTubers som har som försörjning att lura i folk vad som helst bara de tjänar pengar. Mer klick = mer pengar. Ett bra sätt att tjäna pengar på är att ”visa” att något billigt är lika bra eller bättre än något dyrare än vad målgruppen for inslaget har råd med.

Många av oss här är lite äldre och började spela på fruktansvärda skitgitarrer som Hondo II och Duke. Wow, vilken skillnad det var när man fick prova en kompis lite enklare Ibanez Les Paul-kopia med skruvad hals och när man så småningom fick prova en Gibson eller Fender så var de så bra så man inte trodde det var sant. Det blev drömmen och i väntan på att drömmen skulle bli sann, så köpte man så bra kompromisser man kunde för sparpengarna. Urvalsmetoden var enkel. Man provade själv i musikaffärer eller hos kompisar som hade något att sälja och valde ut det som man både gillade och hade råd med.

Idag är de billigaste gitarrerna mycket bättre än på 70- och 80-talet, och det är väl jättebra om man är nöjd med en Rusta-strata eller det billigaste som det står Harley Benton på och får pengar över till annat. På samma sätt som man kan tycka att McDonalds är den bästa restaurangen i stan. Alla har inte behov av eller uppskattar inte de kvalitetsskillnader som finns. Men det gör inte att de som gör det är idioter eller lurade eller att skillnaden inte finns. Är man verkligen intresserad så kan man be någon att visa en skillnaden emellan två kvalitetsnivåer och berätta varför han föredrar den bättre. Antingen delar man uppfattningen om skillnaden eller också gör man det inte, men då har man i alla fall bildat sig sin egen uppfattning och inte bara sugits is sig vad någon som har som affärsmodell att säga att det inte är någon skillnad säger i en betalt inlägg på nätet.

Tyvärr är det viktigare saker i samhället än elgitarrer som påverkas av influencers och YouTubers och det skapar enorma samhällsproblem. Men det är en annan diskussion som inte passar i ett gitarrforum. Men att att skaffa sig egna erfarenheter och dra slutsater av dessa kan inte vara en dålig idé. Jag får massor av tips här och provar en del. Ibland funkar det för mig och ibland inte. Men Ljudbojen har hjälpt mig många gånger att få mina gitarrer att funka bättre.

(Just det, jag har inte tittat på klippet i första inlägget eftersom jag inte vill ekonomiskt stödja han som driver kanalen.i fråga. Däremot har jag själv provat en väldigt massa gitarrer i alla prisklasser själv genom åren och dragit mina egna slutsatser.)


Bra skrivet.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Sep 2023, 08:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Mycket intressant ämne, detta.

Efter att ha spenderat ett liv i studio med att spela in gitarr drar jag personligen slutsatsen att jag inte ens kan hitta två gitarrer (av exakt samma modell eller oberoende av modell) som låter likadant.
Rör jag inget annat än att byta gitarren blir det alltid från en klart hörbar ljudskillnad till en "mamma hör skillnad" skillnad. Jag har massor av gitarrer av identisk modell och ingen av dem låter exakt lika.
I princip vad man än byter i ljud kedjan s blir det en mer eller mindre ändring i ljudet.

Vad andra tycker eller om de kan höra skillnaden eller inte är helt ointressant, det betyder absolut ingenting.
Vad en ointressant influenser på youtube tycker/tänker/gör/"bevisar" betyder ännu mindre.

Musik är inspiration, alla sätt att nå den är bra sätt att nå den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Sep 2023, 09:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Magnus Olsson wrote:

Efter att ha spenderat ett liv i studio med att spela in gitarr drar jag personligen slutsatsen att jag inte ens kan hitta två gitarrer (av exakt samma modell eller oberoende av modell) som låter likadant.
Rör jag inget annat än att byta gitarren blir det alltid från en klart hörbar ljudskillnad till en "mamma hör skillnad" skillnad. Jag har massor av gitarrer av identisk modell och ingen av dem låter exakt lika.
I princip vad man än byter i ljud kedjan s blir det en mer eller mindre ändring i ljudet.

/Magnus

Ja precis så är det, och lägg sen till att den största ljudskillnaden med en elgitarr uppnås genom att välja förstärkare och hur man ställer in den.

Sen finns inget facit på vad som låter 'bäst' heller, därav är hela uppgiften omöjlig, dvs att jämföra vilken gitarr som 'låter bäst för priset'

I det utbud som finns nu, med flera bra lågbudgetalternativ så behöver man ingen dyr gitarr för att spela bra.

De som förordar billiga instrument vill övertyga resten om att de är 'lika bra' (vad nu det är)
De som köper dyra gitarrer vill likaså övertyga resten on dess 'bättre kvalitet' etc.

Likaså har väl Youtubers nån sorts agenda med sina videos.

Visst är det skillnad på dyrt och billigt, det handlar ju om den kostnad man spenderar på varje ingående komponent.
Men att det skulle påverka ljudet i så STOR grad, så att det går att höra på inspelat material är redan bevisat flera gånger som
rätt svårt (med blindtest)

Hur man motiverar sina köp varierar mellan olika personer, man kan 'övertyga' sig själv från båda hållen , dvs -billigt -> dyrt

_________________



05 Sep 2023, 10:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Efter att ha spenderat ett liv i studio med att spela in gitarr drar jag personligen slutsatsen att jag inte ens kan hitta två gitarrer (av exakt samma modell eller oberoende av modell) som låter likadant.
Rör jag inget annat än att byta gitarren blir det alltid från en klart hörbar ljudskillnad till en "mamma hör skillnad" skillnad. Jag har massor av gitarrer av identisk modell och ingen av dem låter exakt lika.
I princip vad man än byter i ljud kedjan s blir det en mer eller mindre ändring i ljudet.

/Magnus

Ja precis så är det, och lägg sen till att den största ljudskillnaden med en elgitarr uppnås genom att välja förstärkare och hur man ställer in den.

Sen finns inget facit på vad som låter 'bäst' heller, därav är hela uppgiften omöjlig, dvs att jämföra vilken gitarr som 'låter bäst för priset'

I det utbud som finns nu, med flera bra lågbudgetalternativ så behöver man ingen dyr gitarr för att spela bra.

De som förordar billiga instrument vill övertyga resten om att de är 'lika bra' (vad nu det är)
De som köper dyra gitarrer vill likaså övertyga resten on dess 'bättre kvalitet' etc.

Likaså har väl Youtubers nån sorts agenda med sina videos.

Visst är det skillnad på dyrt och billigt, det handlar ju om den kostnad man spenderar på varje ingående komponent.
Men att det skulle påverka ljudet i så STOR grad, så att det går att höra på inspelat material är redan bevisat flera gånger som
rätt svårt (med blindtest)

Hur man motiverar sina köp varierar mellan olika personer, man kan 'övertyga' sig själv från båda hållen , dvs -billigt -> dyrt


Är med dig.

Absolut, bättre eller sämre är en subjektiv smaksak. Jag har spelat på många kändisars gitarrer, som de älskar, och tyckt att de var helt stendöda.

Att övertyga andra om att ens val är det bästa verkar vara en rätt mänsklig egenskap.
Speciellt från de som köper billigt, låtsas core-tex istället för riktig.
Under min tid som extremskidåkare blev det extremt tydligt, de med kass material frös, svettades om vartannat, de med bra känd inget alls. Så är det med det mesta.

Youtubers har efter ett tag alltid en agenda, klicks (de lever på dem). Jämföra kända produkter är en självklar klick magnet. Det är rätt lätt att lista ut hur man får klick och de är bra på det.

Det är sällan för ljudet man köper bra grejer (läs som oftast dyra), de är för att de håller för att användas mycket och för att vara på vägarna med. Billiga grejer fixar det inte även om de initialt både kändes och lät lika. Kör man 10000 mil om året så köper man en bra, bekväm och pålitlig bil.
Kör man till och från jobb a' 1 mil om dagen kommer man aldrig att fatta och tro att "varför köpa en dyr bil, båda tar en från A till B".

Man hör definitivt skillnad på inspelningar och på i princip alla blind test jag sett.
Vad man däremot inte kan göra är att säga vad som är vilket.
Man kan inte alltid säga om gitarren är en tele eller en les paul, men byt från den ena till den andra och alla skulle höra skillnad. Det är helt enkelt för många faktorer mellan gitarrens egna egenskaper och det man hör på en skiva.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Sep 2023, 11:00
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1057
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
CarlM wrote:
En gång i tiden skaffade man sig sina uppfattningar med hjälp av egen erfarenheter och genom att skaffa sig insikter från andra som visste mer om ämnet som kunde visa en. Idag lyssnar man på influencers och YouTubers som har som försörjning att lura i folk vad som helst bara de tjänar pengar. Mer klick = mer pengar. Ett bra sätt att tjäna pengar på är att ”visa” att något billigt är lika bra eller bättre än något dyrare än vad målgruppen for inslaget har råd med.

Många av oss här är lite äldre och började spela på fruktansvärda skitgitarrer som Hondo II och Duke. Wow, vilken skillnad det var när man fick prova en kompis lite enklare Ibanez Les Paul-kopia med skruvad hals och när man så småningom fick prova en Gibson eller Fender så var de så bra så man inte trodde det var sant. Det blev drömmen och i väntan på att drömmen skulle bli sann, så köpte man så bra kompromisser man kunde för sparpengarna. Urvalsmetoden var enkel. Man provade själv i musikaffärer eller hos kompisar som hade något att sälja och valde ut det som man både gillade och hade råd med.

Idag är de billigaste gitarrerna mycket bättre än på 70- och 80-talet, och det är väl jättebra om man är nöjd med en Rusta-strata eller det billigaste som det står Harley Benton på och får pengar över till annat. På samma sätt som man kan tycka att McDonalds är den bästa restaurangen i stan. Alla har inte behov av eller uppskattar inte de kvalitetsskillnader som finns. Men det gör inte att de som gör det är idioter eller lurade eller att skillnaden inte finns. Är man verkligen intresserad så kan man be någon att visa en skillnaden emellan två kvalitetsnivåer och berätta varför han föredrar den bättre. Antingen delar man uppfattningen om skillnaden eller också gör man det inte, men då har man i alla fall bildat sig sin egen uppfattning och inte bara sugits is sig vad någon som har som affärsmodell att säga att det inte är någon skillnad säger i en betalt inlägg på nätet.

Tyvärr är det viktigare saker i samhället än elgitarrer som påverkas av influencers och YouTubers och det skapar enorma samhällsproblem. Men det är en annan diskussion som inte passar i ett gitarrforum. Men att att skaffa sig egna erfarenheter och dra slutsater av dessa kan inte vara en dålig idé. Jag får massor av tips här och provar en del. Ibland funkar det för mig och ibland inte. Men Ljudbojen har hjälpt mig många gånger att få mina gitarrer att funka bättre.

(Just det, jag har inte tittat på klippet i första inlägget eftersom jag inte vill ekonomiskt stödja han som driver kanalen.i fråga. Däremot har jag själv provat en väldigt massa gitarrer i alla prisklasser själv genom åren och dragit mina egna slutsatser.)


Väldigt bra skrivet!

/Mats N


05 Sep 2023, 11:12
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1057
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Magnus Olsson wrote:
Mycket intressant ämne, detta.

Efter att ha spenderat ett liv i studio med att spela in gitarr drar jag personligen slutsatsen att jag inte ens kan hitta två gitarrer (av exakt samma modell eller oberoende av modell) som låter likadant.
Rör jag inget annat än att byta gitarren blir det alltid från en klart hörbar ljudskillnad till en "mamma hör skillnad" skillnad. Jag har massor av gitarrer av identisk modell och ingen av dem låter exakt lika.
I princip vad man än byter i ljud kedjan s blir det en mer eller mindre ändring i ljudet.

Vad andra tycker eller om de kan höra skillnaden eller inte är helt ointressant, det betyder absolut ingenting.
Vad en ointressant influenser på youtube tycker/tänker/gör/"bevisar" betyder ännu mindre.

Musik är inspiration, alla sätt att nå den är bra sätt att nå den.

/Magnus


Även detta väldigt bra skrivet!

/Mats N


05 Sep 2023, 11:13
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2551
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Flera kloka inlägg på rad här... 8)


05 Sep 2023, 13:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Känner för att röra om lite mer i ämnet!
https://youtu.be/n02tImce3AE?si=OTJe1h82zvISdN1T&t=614
Vi (gitarrister(kanske inte alla)) vet väl innerst inne att det ligger något i det han visar här om man tänker logiskt. Magneter som ska ta upp ljud från metallsträngar, har den solida kroppen verkligen så stor inverkan på ljudet? Hm, ja lite, lite grann skulle jag säga! På Hollowbodys/akustiska gitarrer med magnetmikrofon så påverkar det ljudet mer speciellt attacken men solid....
Killen är ambitiös med sina tester. Den här är också rolig angående förstärkarljudet. https://youtu.be/wcBEOcPtlYk?si=LZpJ75pzPF5KU73r&t=894

Annan sak, i trådskaparens YT klipp så säger YTubern väl inget om vad som är bättre, tror inte heller att det är sponsrat och speciellt inte av Fender? Det säger väl mer, har du inte råd med en dyr gitarr så finns det bra alternativ. Plus kom och köp mina Youtuber-utbildningsvideon för massor av pengar. :D
Måste tillägga att jag inte är ett fan av denna YTubern.

Men vi älskar ju gitarrer och jag trånar efter en vintage Pre CBS Strata eller typ en 1952 GoldTop. Inte för att det är logiskt det bästa valet utan för GAS!! :D


06 Sep 2023, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
4trax wrote:
Känner för att röra om lite mer i ämnet!
https://youtu.be/n02tImce3AE?si=OTJe1h82zvISdN1T&t=614
Vi (gitarrister(kanske inte alla)) vet väl innerst inne att det ligger något i det han visar här om man tänker logiskt. Magneter som ska ta upp ljud från metallsträngar, har den solida kroppen verkligen så stor inverkan på ljudet? Hm, ja lite, lite grann skulle jag säga! På Hollowbodys/akustiska gitarrer med magnetmikrofon så påverkar det ljudet mer speciellt attacken men solid....
Killen är ambitiös med sina tester. Den här är också rolig angående förstärkarljudet. https://youtu.be/wcBEOcPtlYk?si=LZpJ75pzPF5KU73r&t=894

Annan sak, i trådskaparens YT klipp så säger YTubern väl inget om vad som är bättre, tror inte heller att det är sponsrat och speciellt inte av Fender? Det säger väl mer, har du inte råd med en dyr gitarr så finns det bra alternativ. Plus kom och köp mina Youtuber-utbildningsvideon för massor av pengar. :D
Måste tillägga att jag inte är ett fan av denna YTubern.

Men vi älskar ju gitarrer och jag trånar efter en vintage Pre CBS Strata eller typ en 1952 GoldTop. Inte för att det är logiskt det bästa valet utan för GAS!! :D


Den där videon har debatterats en del världen över... :D

Vad en vajer är monterar i, densitet osv, påverkar tveklöst hur den vibrerar. Montera den i metall eller en kudde och skillnaden blir enorm.
Tveklöst, i min värld, gör träet skillnad. Vad förklarar annars att 4 gitarrer av exakt samma modell alla låter annorlunda? Att det skulle vara färgen känns rätt orimligt.
Träet påverkar, material i sadlar och stall, hur det är skruvat i kroppen osv osv osv. Allt påverkar mer eller mindre.

Lyssna på hans klipp i bra studiomonitorer eller lurar och det är skillnader på alla. Säkert av fler anledningar som inspelning osv också, men ändå.

Klippet det länkas till i starten här är inte sponsrat, självklart inte.
Men killen lever på att göra klipp som får många klicks.
Jämföra videos dyrt VS billigt av kända märken får många klicks, därför är det gjort.
Det blir klick baits som uppenbart fungerar (vi pratar om det här).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Sep 2023, 12:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Magnus Olsson wrote:
4trax wrote:
Känner för att röra om lite mer i ämnet!
https://youtu.be/n02tImce3AE?si=OTJe1h82zvISdN1T&t=614
Vi (gitarrister(kanske inte alla)) vet väl innerst inne att det ligger något i det han visar här om man tänker logiskt. Magneter som ska ta upp ljud från metallsträngar, har den solida kroppen verkligen så stor inverkan på ljudet? Hm, ja lite, lite grann skulle jag säga! På Hollowbodys/akustiska gitarrer med magnetmikrofon så påverkar det ljudet mer speciellt attacken men solid....
Killen är ambitiös med sina tester. Den här är också rolig angående förstärkarljudet. https://youtu.be/wcBEOcPtlYk?si=LZpJ75pzPF5KU73r&t=894

Annan sak, i trådskaparens YT klipp så säger YTubern väl inget om vad som är bättre, tror inte heller att det är sponsrat och speciellt inte av Fender? Det säger väl mer, har du inte råd med en dyr gitarr så finns det bra alternativ. Plus kom och köp mina Youtuber-utbildningsvideon för massor av pengar. :D
Måste tillägga att jag inte är ett fan av denna YTubern.

Men vi älskar ju gitarrer och jag trånar efter en vintage Pre CBS Strata eller typ en 1952 GoldTop. Inte för att det är logiskt det bästa valet utan för GAS!! :D


Den där videon har debatterats en del världen över... :D

Vad en vajer är monterar i, densitet osv, påverkar tveklöst hur den vibrerar. Montera den i metall eller en kudde och skillnaden blir enorm.
Tveklöst, i min värld, gör träet skillnad. Vad förklarar annars att 4 gitarrer av exakt samma modell alla låter annorlunda? Att det skulle vara färgen känns rätt orimligt.
Träet påverkar, material i sadlar och stall, hur det är skruvat i kroppen osv osv osv. Allt påverkar mer eller mindre.

Lyssna på hans klipp i bra studiomonitorer eller lurar och det är skillnader på alla. Säkert av fler anledningar som inspelning osv också, men ändå.

Klippet det länkas till i starten här är inte sponsrat, självklart inte.
Men killen lever på att göra klipp som får många klicks.
Jämföra videos dyrt VS billigt av kända märken får många klicks, därför är det gjort.
Det blir klick baits som uppenbart fungerar (vi pratar om det här).

/Magnus


”Vad förklarar annars att 4 gitarrer av exakt samma modell alla låter annorlunda?”
Som jag skrev i början. ”Vi(gitarrister(kanske inte alla) det gäller inte alla! :lol:
Skämt åsido. Ja, alla mina guror låter också olika men det är mest för att de låte akustiskt annorlunda. Inkopplad, i en mix? Nja..samma gitarr med samma mickar minimalt isf.

”Lyssna på hans klipp i bra studiomonitorer eller lurar”
https://flic.kr/p/2p1iiy4
Har hyfsat lyssning och jobbat proffesionellt med ljud i 23 år. Vilket inte säger något om att jag vet bättre och vill absolut inte klappa folk på huvudet”Lilla gubben” jag har jobbat si och så länge och vet bäst osv..
Tycker bara det är kul att man typ lyssnar med ögonen.


06 Sep 2023, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
4trax wrote:

”Vad förklarar annars att 4 gitarrer av exakt samma modell alla låter annorlunda?”
Som jag skrev i början. ”Vi(gitarrister(kanske inte alla) det gäller inte alla! :lol:
Skämt åsido. Ja, alla mina guror låter också olika men det är mest för att de låte akustiskt annorlunda. Inkopplad, i en mix? Nja..samma gitarr med samma mickar minimalt isf.

”Lyssna på hans klipp i bra studiomonitorer eller lurar”
https://flic.kr/p/2p1iiy4
Har hyfsat lyssning och jobbat proffesionellt med ljud i 23 år. Vilket inte säger något om att jag vet bättre och vill absolut inte klappa folk på huvudet”Lilla gubben” jag har jobbat si och så länge och vet bäst osv..
Tycker bara det är kul att man typ lyssnar med ögonen.


Samma gitarr, samma mickar, identisk setup... rent av samma färg på 3 av dem.
Låter olika inkopplat alla 4. Skillnad i vikt på alla, densitet alltså.
Olika så att ljudtekniker live har kommenterat, publik vid clinics lika så.

Om du inte försöker göra en "jag vet bättre" poäng av hur länge du jobbat med ljud, varför nämna det?
För 23 år sen hade jag redan jobbat med ljud som mitt jobb i +20 år, men kan vara "lilla gubben" ändå om du vill.
Men det är inte där något sitter, år, jobbat med eller inte. Allt sitter i att vara öppen för att alla inte har samma öron, alla hör olika saker, är mer eller mindre känsliga för olika saker osv osv.
Precis som med det flesta andra kroppsfunktioner vi människor har där mottagandet är subjektivt och en uppfattning, smak, doft, syn, hörsel osv.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Sep 2023, 14:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Magnus Olsson wrote:
4trax wrote:

”Vad förklarar annars att 4 gitarrer av exakt samma modell alla låter annorlunda?”
Som jag skrev i början. ”Vi(gitarrister(kanske inte alla) det gäller inte alla! :lol:
Skämt åsido. Ja, alla mina guror låter också olika men det är mest för att de låte akustiskt annorlunda. Inkopplad, i en mix? Nja..samma gitarr med samma mickar minimalt isf.

”Lyssna på hans klipp i bra studiomonitorer eller lurar”
https://flic.kr/p/2p1iiy4
Har hyfsat lyssning och jobbat proffesionellt med ljud i 23 år. Vilket inte säger något om att jag vet bättre och vill absolut inte klappa folk på huvudet”Lilla gubben” jag har jobbat si och så länge och vet bäst osv..
Tycker bara det är kul att man typ lyssnar med ögonen.



Om du inte försöker göra en "jag vet bättre" poäng av hur länge du jobbat med ljud, varför nämna det?

/Magnus

För att du skriver " efter att spenderat ett liv i studio" så det är vi som är "lilla gubben"!

Det är som sagt inget nytt. Tänk på Audiofiler hur dom har det, kablar för astronomiska summor. Det är inte lätt att vara entusiast, det koster!


06 Sep 2023, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
4trax wrote:

Det är som sagt inget nytt. Tänk på Audiofiler hur dom har det, kablar för astronomiska summor. Det är inte lätt att vara entusiast, det koster!


Jag tror att ju djupare man sitter fast i nörderieträsket, ju mer tenderar man också att övervärdera skillnader (kontra andra 'mindre insatta')
Tex blir minsta hörbara nyans en ENORM skillnad när man ska kommunicera det.

_________________



06 Sep 2023, 14:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Jag tror att ju djupare man sitter fast i nörderieträsket, ju mer tenderar man också att övervärdera skillnader (kontra andra 'mindre insatta')
Tex blir minsta hörbara nyans en ENORM skillnad när man ska kommunicera det.[/quote]


Amen på det!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


06 Sep 2023, 15:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
4trax wrote:
För att du skriver " efter att spenderat ett liv i studio" så det är vi som är "lilla gubben"!

Det är som sagt inget nytt. Tänk på Audiofiler hur dom har det, kablar för astronomiska summor. Det är inte lätt att vara entusiast, det koster!


Jo, om man läser selektivt och hoppar över det som inte passar ens narrativ för stunden så kan man få det till det.
Men läser man hela meningar blir det en helt annan historia.

"Efter att ha spenderat ett liv i studio med att spela in gitarr drar jag personligen slutsatsen"

Visst har det alltid varit så, och i en skapande process är det bra.
Musik handlar om känslor och inspiration som båda behövs för att att skapa.
Så mojo är verklighet och påverkande om man tror på den, även det är bra.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Sep 2023, 15:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Kul tråd, med olika beskrivningar av ett problem som inte finns.
Hihihi,

8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


08 Sep 2023, 20:24
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
crybaby wrote:
Kul tråd, med olika beskrivningar av ett problem som inte finns.
Hihihi,

8)
Håller fullständigt med dig i din beskrivning! Problemet finns inte och
har aldrig funnits. Jag läste någonstans vid ett tillfälle att "människan vill bli lurad"
och i detta sammanhang är jag benägen att hålla med!
//BoB


08 Sep 2023, 21:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.