View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2024, 21:37



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Skillnaden mellan en billig och dyr strata 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 937
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Tokerekloker wrote:
https://www.youtube.com/shorts/yEgtN74jv28


Löjligt lätt ju. Den fiestaröda låter klart bäst.


09 Sep 2023, 05:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 1644
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Är av den övertygelsen att det ligger hos den som trakterar instrumentet om de i övrig är bra justerade, vilket det flesta är som sälj nya idag..svårare än sä är det inte...den som tilltalar en mest funkar bäst!

_________________
It´s all in the ears of the beholder

http://www.soundcloud.com/jonasedler


09 Sep 2023, 14:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14778
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Jo E wrote:
Är av den övertygelsen att det ligger hos den som trakterar instrumentet om de i övrig är bra justerade, vilket det flesta är som sälj nya idag..svårare än sä är det inte...den som tilltalar en mest funkar bäst!

I dessa tester är det väl samma person som spelar på gitarrerna?
Annars blir det ju såklart ännu svårare

_________________



11 Sep 2023, 19:31
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Till dess att någon gör spektrumanalyser av de "olika" stratorna väljer jag att tro att det är en och samma gitarr som spelas i samtliga...….. :wink:


11 Sep 2023, 20:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 1644
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Mike Leaf wrote:
Jo E wrote:
Är av den övertygelsen att det ligger hos den som trakterar instrumentet om de i övrig är bra justerade, vilket det flesta är som sälj nya idag..svårare än sä är det inte...den som tilltalar en mest funkar bäst!

I dessa tester är det väl samma person som spelar på gitarrerna?
Annars blir det ju såklart ännu svårare


Nä, du missförstår. tänk så här, om jag spelar på din setup med ditt instrument så låter det inte som det är du som spelar. det låter som den som trakterar instrumentet....sen kan det mer vara färgen på micksargarna som gör dealen...inte att det sjunger om gitarren i övertonerna....för spelbarheten är densamma...du och jag har andra kriterier javisst..det råder det nog inga tvivel om...

_________________
It´s all in the ears of the beholder

http://www.soundcloud.com/jonasedler


11 Sep 2023, 22:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Senaste året har jag köpt fyra gitarrer som får anses vara i budgetsegmentet och varje gång har jag förundrats över hur förbaskat bra de är. De har på många sätt varit fullt jämförbara med mina dyrare. Även om diskussionen är gammal som gatan så är den nog mer aktuell nu än någonsin.

Image


Tycker att så kallade influencers får en del oförtjänt kritik. Visst, de tjänar pengar på att dra tittare, men är det något fult? Det gör ju alla musiker. Alla lycka till dem (i alla fall de jag kollar på) som hittat ett sätt att kunna leva på sin passion för musik, gitarrer, prylar, eller vad det nu må vara istället för att harva på ett 9-5 jobb de inte trivs med.

Det är knappast något nytt att ta betalt för att påstå att en gitarr är bättre än vad den nog egentligen är.

Image

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


13 Sep 2023, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Jyda wrote:
Det är knappast något nytt att ta betalt för att påstå att en gitarr är bättre än vad den nog egentligen är.

Image

Det är en väsentlig skillnad i att få betalt -för någonting man själv professionellt, offentligt, regelbundet använder: -Jämfört med att försöka sko sig själv; genom att snacka en massa luft. Anser själv att en 'Influenser' har nog mer paralleller med att vara en politiker. Men någonstans måste väl alla människor försöka rättfärdiga åt sig själv; vad man egentligen är -och står för i sitt liv....

Kan inte ens räkna tillbaka alla år -där personer försökt att övertala mig till att antingen köra en egen -eller gästa en sån här liknande grej i gitarrvärlden. -Gissa vad mitt svar har varit + varför detta svar?

-Hitta en bild -där Eddie (RIP) står håller i en 'lerduva' -och påstår att detta är världens bästa gura. Då kanske kan vi börja snacka. Men tala inte i affekt -för att rättfärdiga något som inte kan/bör/ska rättfärdigas.... Världens äldsta yrke är ärligare -än det...


/ Jonken


13 Sep 2023, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Jonken wrote:
Det är en väsentlig skillnad i att få betalt -för någonting man själv professionellt, offentligt, regelbundet använder: -Jämfört med att försöka sko sig själv; genom att snacka en massa luft. Anser själv att en 'Influenser' har nog mer paralleller med att vara en politiker. Men någonstans måste väl alla människor försöka rättfärdiga åt sig själv; vad man egentligen är -och står för i sitt liv....

Finns väl tusentals exempel där kända personer gör reklam för nånting de inte använder professionellt? Reklam är inget nytt precis.

Image

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


13 Sep 2023, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Skillnaden mellan en billig och dyr strata
Jyda wrote:
Finns väl tusentals exempel där kända personer gör reklam för nånting de inte använder professionellt? Reklam är inget nytt precis.

Helt rätt. Men det finns en avsevärd skillnad mellan reklam -och dessa sk clickbait influensers.


/ Jonken


13 Sep 2023, 15:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.