View unanswered posts | View active topics It is currently 21 May 2024, 00:36



Reply to topic  [ 12 posts ] 
vikten på en Gibson SG 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3250
Location: växjö
Post vikten på en Gibson SG
Köpte en Gibson SG med det jobbiga namnet "Gibson SG '70s Tribute" för några år sen. Det var ett impulsköp och det enda behov av en ny gitarr var att jag letade efter en gitarr med humbucker mickar, inte specifikt en SG. Men jag testade den och gillade halsen skarpt och gör så även i dag, så jag slog till och köpte gitarren! Inte mycket pengar då det är en budgetmodell och lite småful på det!
Men vi kom aldrig överens, spelade på gitarren några gånger och fann den obekväm att spela på, både ståendes och sittandes!
Så den ställdes in i en garderob och mer eller mindre glömdes bort!
Men fick ett ryck och plockade fram gitarren och slogs av att den inte bara är ful, utan även är grymt tung! Hittade min gamla fiskvåg av fjädermodell och vägde fanskapet, 3,8 kilo!

Fråga kolon: Har jag köpt världens tyngsta SG ?

_________________
pudas


06 Sep 2023, 21:52
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1199
Location:
Post Re: vikten på en Gibson SG
Är du säker på att vågen stämmer?
Jag har haft ett gäng med Gibson SG Standards nu de senaste åren.
Och dom har varit runt 3,0 kilo.


06 Sep 2023, 21:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3250
Location: växjö
Post Re: vikten på en Gibson SG
Nej det kan jag väl inte säga att jag är, men jag har kontollvägt lite olika saker med den som mjölkpaket och den verkar stämma rätt bra, om än inte på laboratorium nivå!
Men denna SG är rättså annorlunda med hals i lönn och greppbräda i bakad lönn. Kroppen däremot ska vara i mahogny, men känns mer som valnöt eller till och med ek, det vill säga kompakt !

_________________
pudas


06 Sep 2023, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3710
Location: Hising Island
Post Re: vikten på en Gibson SG
Den väger svinmycket och med tanke på det så är ju 70´s Tribute väldigt adekvat. :wink:

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


07 Sep 2023, 09:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4566
Location: Northbottom
Post Re: vikten på en Gibson SG
Ny -eller äldre gura? Pratar vi om 22 -eller 24-bands varianten av 'Gibson SG '70s Tribute' -modellerna här? Kanske till och med modellerna utrustade med Gibsons 'Dirty Fingers' -mickar?


/ Jonken


07 Sep 2023, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3250
Location: växjö
Post Re: vikten på en Gibson SG
Gitarren är från 2016 och har 22 band. Mickarna är dom nya mini HB utan poler. Tyckte först att dom lät fruktansvärt intetsägande, ingen karaktär alls, bara allmänt brighta med medium output.
Men detta behöver inte vara en nackdel! Genom en förstärkare är gitarren grym till country lir! Men denna gitarr var ju först och främst tänkt att användas i min lilla hemstudio och då är det alltid rakt in i ljudkortet för vidare prossesering i datorn och då är det bara en fördel om gitarren låter så neutralt som möjligt! Men vikten...................

_________________
pudas


07 Sep 2023, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4566
Location: Northbottom
Post Re: vikten på en Gibson SG
pudas wrote:
Gitarren är från 2016 och har 22 band. Mickarna är dom nya mini HB utan poler. Tyckte först att dom lät fruktansvärt intetsägande, ingen karaktär alls, bara allmänt brighta med medium output.
Men detta behöver inte vara en nackdel! Genom en förstärkare är gitarren grym till country lir! Men denna gitarr var ju först och främst tänkt att användas i min lilla hemstudio och då är det alltid rakt in i ljudkortet för vidare prossesering i datorn och då är det bara en fördel om gitarren låter så neutralt som möjligt! Men vikten...................

Låter ju verkligen mystiskt detta. Dessa gitarrer tenderar ju att klocka in på strax över 3 kg standard.


/ Jonken


07 Sep 2023, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 1644
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post Re: vikten på en Gibson SG
Tribute sa du, de är välan lite tjockare...de har de DC varit som folk haft med sig till studion...tänker den här är det också? bara som en parantes i viktfrågan, brukar bli ett "luftigare" ljud med en lättare VS en tyngre..dock så kan det finnas vissa sustain fördelar med en "rot bit"..mina 2 cent i frågan!

_________________
It´s all in the ears of the beholder

http://www.soundcloud.com/jonasedler


07 Sep 2023, 15:59
Profile WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: vikten på en Gibson SG
Jag har bastard-brorsan till den gitarren, en SG 50's tribute. Den låter förbaskat bra med P90's, men jag håller dig med om den dåliga ergonomin, och dessutom begåvad med rejäl neck-dive. Min väger 3,2 kg.

Köpte du begagnat? om så, har du kollat ifall förre ägaren möjligen lagt en tyngd i bakluckan för att motverka neckdive?


07 Sep 2023, 20:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3250
Location: växjö
Post Re: vikten på en Gibson SG
Kincaid wrote:
Jag har bastard-brorsan till den gitarren, en SG 50's tribute. Den låter förbaskat bra med P90's, men jag håller dig med om den dåliga ergonomin, och dessutom begåvad med rejäl neck-dive. Min väger 3,2 kg.

Köpte du begagnat? om så, har du kollat ifall förre ägaren möjligen lagt en tyngd i bakluckan för att motverka neckdive?


Jo E wrote:
Tribute sa du, de är välan lite tjockare


Nej det finns inga vikter i bakluckan!
Min SG är definitivt inte tjockare än vanliga SG

_________________
pudas


08 Sep 2023, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post Re: vikten på en Gibson SG
Om den är byggd av valnöt och lönn ska du nog vara glad om den väger under 4kg :)

Mina SG väger mellan 2.9 till 3.1 ,men jag har haft några uppåt 3.5 som känts lite tunga.

_________________



08 Sep 2023, 18:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 1644
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post Re: vikten på en Gibson SG
Hade en 61 reissue som kom tidigt 90 tal...lät och spelade toppklass, bred och härlig hals...men lite för tunn i tjocklek...och lätt som attans vill minnas 2,8.men som sagt skulle säga från 72 och framåt finns några som kan vara dret-tunga, mer rot trä, liksom stegrande i tyngd och år (även LP´s)...för att kryddas med Valnöten.

_________________
It´s all in the ears of the beholder

http://www.soundcloud.com/jonasedler


08 Sep 2023, 20:01
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: kri and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.