View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2024, 17:04



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Rör probelm? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Rör probelm?
Ursäkta, vet att detta inte är en gitarrpryl men tänker att ni kan rör. :D
Har en rörmikrofon som börjat trilskas.
När jag slår på nätaggregatet till micken så har det börja låta så här ur högtalarna...
https://soundcloud.com/4traxrec/brauner
Det slutar efter ett tag men kan återkomma små frekvenslåga duns då och då. Verkar vara micken. Testat nätaggregatet utan micken då händer inget, så fort jag sätter i micken kommer störningar.
Jag har bytt rör (EF 86) till ett som jag har haft liggandes i en låda hemma som jag inte vet hur fräscht det är men det är samma brus/störningar. Och innan jag köper ett nytt sådant rör för 5-600kr för att bara testa om felet ligger i röret så tänkte jag fråga här. :D

En annan sak är att jag har en blues junir ståendes hemma som gör exakt samma fel/störning och tänkt att det är rören men nu börjar jag undra, kan det vara fel en konding???

Hjälp! :(


12 Sep 2023, 15:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7415
Location: Uddevalla
Post Re: Rör probelm?
Det är inte så att den har mute när micken inte är ikopplad varav det då blir tyst?

_________________
Johan Hansson


12 Sep 2023, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Tubis wrote:
Det är inte så att den har mute när micken inte är ikopplad varav det då blir tyst?

Inte säker men tror inte det.


12 Sep 2023, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Rör probelm?
Misstänkliggör alla sladdar inblandade. En kass sladd eller kontakt
kan störa matningen.

_________________
Försvinn ur min åsikt


12 Sep 2023, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Uncle Fred wrote:
Misstänkliggör alla sladdar inblandade. En kass sladd eller kontakt
kan störa matningen.

Nja, vet inte. Det är likadant varje gång jag slår på mikrofonen det tar 15-30s och så kommer missljudet precis som om den värmer upp komponenterna sen lugnar det ner sig. Lågfrekventa dunsar kommer nångång i timmen eller så, ibland även missljuden. Rör jag kablarna händer inget.


12 Sep 2023, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3247
Location: växjö
Post Re: Rör probelm?
Har du möjlighet att prova micken med en annan nätdel? Som lekman tycker jag det låter som en kondensator som läcker.
Provat med extremt lång uppvärmningstid, typ över en timme?

_________________
pudas


12 Sep 2023, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
pudas wrote:
Har du möjlighet att prova micken med en annan nätdel? Som lekman tycker jag det låter som en kondensator som läcker.
Provat med extremt lång uppvärmningstid, typ över en timme?

Tyvärr, det är en specialkabel mellan mik och nätdel.
Ja, den är typ igång hela dagarna när jag väl använder den och haft den nu i ca 20 år så inte jättekonstigt att det är dags för service men hoppas ändå på röret istället för en konding. :roll: :D


12 Sep 2023, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 400
Location: Mönsterås
Post Re: Rör probelm?
Hej 4trax !

Vad jag hör är en av flera andledingar.

1. Detta är en vanligt med ädre stärkare med kolmassa motstånd , vet ej om din har det ?
2. När något låter när man startat upp, och låter mindre när den blir varm , så kan det även handla om gåliga lödingar som inte har kontack .
3.dåliga E-koningar kan även även vara en orsak i en pjäs som är 20+

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Sep 2023, 14:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7415
Location: Uddevalla
Post Re: Rör probelm?
Om jag tar för givet att detta är en spänningsmatad mic skulle jag ta fram en trästicka eller annat icke ledande föremål och börja knacka på resistorerna som matar micken ända från spänningens ursprung.

_________________
Johan Hansson


13 Sep 2023, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Tack för svaren.
Köpte ett rör igår så få se om det hjälper, kan passa på att knacka lite medans jag håller på.


14 Sep 2023, 07:56
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 400
Location: Mönsterås
Post Re: Rör probelm?
4trax wrote:
Tack för svaren.
Köpte ett rör igår så få se om det hjälper, kan passa på att knacka lite medans jag håller på.


Även om EF86:or är notorisk kända för vara "känsliga", så har jag under mina 30 år med mecka stärkare aldrig hört det startupp ljudet pga ett dåligt rör.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Sep 2023, 21:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Amp Healer II wrote:
4trax wrote:
Tack för svaren.
Köpte ett rör igår så få se om det hjälper, kan passa på att knacka lite medans jag håller på.


Även om EF86:or är notorisk kända för vara "känsliga", så har jag under mina 30 år med mecka stärkare aldrig hört det startupp ljudet pga ett dåligt rör.

Ok, inte så bevandrad med EF86 det är enda prylen jag ägt med sånt rör. Inte så vanligt i gitarrförstärkare typ AC30 används mest till hifi har jag förstått.
Har liksom aldrig haft riktiga rörproblem med missljud i mina stärkare fast jag kört rörstärk sen 80talet har bytt rör i tid när jag tyckte de börja kännas trött så har ingen erfarenhet hur set låter när dom är helt slut.
Förutom nu då när min Blues junior har exakt samma missljud som miken fast det kommer mer frekvent och misstänker rören.

Få se om det blir bättre när jag bytt röret. Glömt ta med mig det 2 dagar i sträck. :roll: :x


15 Sep 2023, 09:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7415
Location: Uddevalla
Post Re: Rör probelm?
4trax wrote:
Förutom nu då när min Blues junior har exakt samma missljud som miken fast det kommer mer frekvent och misstänker rören.

Misstänk även lödningarna till rörsocklar och oxid i socklarna. Sådant där krackel är ofta pga dålig kontakt. Ibland räcker det att bara plugga ur och i rören om oxid byggts upp. Skulle inte vara blyg att gå över även inputjackets lödningar. Sen är de där notoriska för att ha dåliga elektrolyter.

_________________
Johan Hansson


16 Sep 2023, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Tubis wrote:
4trax wrote:
Förutom nu då när min Blues junior har exakt samma missljud som miken fast det kommer mer frekvent och misstänker rören.

Misstänk även lödningarna till rörsocklar och oxid i socklarna. Sådant där krackel är ofta pga dålig kontakt. Ibland räcker det att bara plugga ur och i rören om oxid byggts upp. Skulle inte vara blyg att gå över även inputjackets lödningar. Sen är de där notoriska för att ha dåliga elektrolyter.

Måste ta tag i den med nån dag. Har faktiskt tagit ut alla rör i tron att det är dålig kontakt men det hjälpte inte. Får kolla mer noga.
Elektro-what?? :D


16 Sep 2023, 15:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7415
Location: Uddevalla
Post Re: Rör probelm?
4trax wrote:
Elektro-what?? :D

Elektrolytkondensatorer. De stora burkarna i nätdelen.

_________________
Johan Hansson


16 Sep 2023, 16:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Tubis wrote:
4trax wrote:
Elektro-what?? :D

Elektrolytkondensatorer. De stora burkarna i nätdelen.

Hoppas inte! :shock: Den är max 3-4 år gammal. Isf är det riktig skitkvalité. :evil:


16 Sep 2023, 16:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7415
Location: Uddevalla
Post Re: Rör probelm?
4trax wrote:
Hoppas inte! :shock: Den är max 3-4 år gammal. Isf är det riktig skitkvalité. :evil:
De kan ju ha förbättrat sin produktion men när jag jobbade med service för några år sedan var det inte alls ovanligt att de var helt slut efter den tiden. Även Peavey nyttjade dessa kassa kondingar i bla Delta Blues och Classic. Ett välkänt fenomen som sagt. Ofta ser det ut som på bilden. Brunt klegg läcker ut. Men de kan vara kassa utan detta läckage. På en lossade bara benet när jag satte på mätproben för att kolla spänningsripplet(det brummade). Det är det märket IC som är av den värsta kvalitet som finns. https://www.reddit.com/r/ToobAmps/comme ... g_to_leak/

_________________
Johan Hansson


16 Sep 2023, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2352
Location: Varberg
Post Re: Rör probelm?
Du har haft Brauner rörmicken i 20 år men nätdelen är endast 3-4 år, skriver du.

Brauner är ju känt för att vara cream of the crop, de gjorde extremt högkvalitativa produkter innan de la ner produktionen för 2-3 år sedan.

Man undrar:
1) Varför byttes nätdelen för 3-4 år sedan?
2) Är nätdelen identisk med den gamla, och är det en Brauner originaldel?

Jag anar att det är nätdelen som är kajko och skulle rösta på kass kodning och/eller lödning.

I övrigt, EF86 var vanligt i riktigt gamla AC30 och är vanligt i reissues, även i AC15. Jag har 2 st. AC15 med EF86-kanal (utöver 12ax7-kanal) och EF86-kanalen är överlägset den kanal jag använder mest; pga. trevligare sound.
EF86 är mer vanligt förekommande i gitarrförstärkare nu generellt, sedan tillverkningen återupptagits för 10-15 år sedan i Slovakien (JJ) och St. Petersburg (EHX).

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Sep 2023, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Marshall wrote:
Du har haft Brauner rörmicken i 20 år men nätdelen är endast 3-4 år, skriver du.

Brauner är ju känt för att vara cream of the crop, de gjorde extremt högkvalitativa produkter innan de la ner produktionen för 2-3 år sedan.

Man undrar:
1) Varför byttes nätdelen för 3-4 år sedan?
2) Är nätdelen identisk med den gamla, och är det en Brauner originaldel?

Jag anar att det är nätdelen som är kajko och skulle rösta på kass kodning och/eller lödning.

I övrigt, EF86 var vanligt i riktigt gamla AC30 och är vanligt i reissues, även i AC15. Jag har 2 st. AC15 med EF86-kanal (utöver 12ax7-kanal) och EF86-kanalen är överlägset den kanal jag använder mest; pga. trevligare sound.
EF86 är mer vanligt förekommande i gitarrförstärkare nu generellt, sedan tillverkningen återupptagits för 10-15 år sedan i Slovakien (JJ) och St. Petersburg (EHX).

Hehe, nja vi var inne på ett sidospår det gällde min Blues junior som är 3-4 år gammal som har liknande problem eller rättare sagt missljud som miken.
Mikrofonen och strömförsörjningen är samma som när jag köpte den.

Kan tillägga att miken har varit helt fantastiskt. Körde med en Manley ref innan som man fick ratta som fan och på med15kg desser för att få till det, men med Braunern så var det typ klart bara man kopplade in den.


17 Sep 2023, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Rör probelm?
Tubis wrote:
4trax wrote:
Hoppas inte! :shock: Den är max 3-4 år gammal. Isf är det riktig skitkvalité. :evil:
De kan ju ha förbättrat sin produktion men när jag jobbade med service för några år sedan var det inte alls ovanligt att de var helt slut efter den tiden. Även Peavey nyttjade dessa kassa kondingar i bla Delta Blues och Classic. Ett välkänt fenomen som sagt. Ofta ser det ut som på bilden. Brunt klegg läcker ut. Men de kan vara kassa utan detta läckage. På en lossade bara benet när jag satte på mätproben för att kolla spänningsripplet(det brummade). Det är det märket IC som är av den värsta kvalitet som finns. https://www.reddit.com/r/ToobAmps/comme ... g_to_leak/

Nu spårar tråden ur lite och blir om min stärkare men den behöver ju också hjälp.
Kollat nu på min BJ och det verkar vara dålig kontakt på tredje förstegsröret fr höger. Det sprakar till när jag knackar på det. Rengör och filar lite (med vänsterhand i fickan :D ) så får vi se om det hjälper. Ingen läckage på kondingar vad jag kan se. https://flic.kr/p/2p3vCMQ
https://flic.kr/p/2p3vD1q
Tack!


17 Sep 2023, 12:13
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1434
Location: göteborg
Post Re: Rör probelm?
Amp Healer II wrote:
Hej 4trax !

Vad jag hör är en av flera andledingar.

1. Detta är en vanligt med ädre stärkare med kolmassa motstånd , vet ej om din har det ?
2. När något låter när man startat upp, och låter mindre när den blir varm , så kan det även handla om gåliga lödingar som inte har kontack .
3.dåliga E-koningar kan även även vara en orsak i en pjäs som är 20+

Håller nog med om denna diagnos.
Ett motstånd som håller på att ge sig kan låta så här, men knappast ett rör.

Byt anodmotstånd till att börja med.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


20 Sep 2023, 13:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.