View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2024, 11:02



Reply to topic  [ 15 posts ] 
När kom egentligen Marshall med mastervolym? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Råkade se på Wikipedia där det stod 1975. Jag är dock helt säker på att jag läst 1977 för tusen år sen i en tillförlitlig källa i pappersformat.

Jag förutsätter att det finns en del Marshall-historiker här - så vilket är det rätta året?


16 Sep 2023, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
1975 kom den första, men den mer klassiska kretsen och utseendet kom i slutet av 1976.


Last edited by CarlM on 24 Sep 2023, 16:35, edited 1 time in total.



16 Sep 2023, 14:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
CarlM wrote:
1975 kom den fösta, men den mer klassiska kretsen och utseendet kom i slutet av 1976.


Vet du vad som var den praktiska skillnaden mellan dessa två kretsar?


16 Sep 2023, 14:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Den första mastervolymaren jag hittat schema på:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gif

Att jämföras med klassiska försteget:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2203u.gif

Första varianten är typ en plexi med mastervolym med bara en ingång per bright- resp normalkanal.
Sen har man ändrat anodmotståndet på sista steget innan katodföljaren från 100k till 330k.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


16 Sep 2023, 16:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Tom-Andrew wrote:
Den första mastervolymaren jag hittat schema på:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gif



Det står -76 på det. Vad är det du försöker säga? Är det fel i wikipedia-artiklen menar du?


18 Sep 2023, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Vinyljunkie wrote:
Tom-Andrew wrote:
Den första mastervolymaren jag hittat schema på:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gif



Det står -76 på det. Vad är det du försöker säga? Är det fel i wikipedia-artiklen menar du?

Jag säger det jag skriver: det första schemat jag hittat är det jag länkar. Varken mer eller mindre.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Sep 2023, 16:23
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Vinyljunkie wrote:
Tom-Andrew wrote:
Den första mastervolymaren jag hittat schema på:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gif



Det står -76 på det. Vad är det du försöker säga? Är det fel i wikipedia-artiklen menar du?


Det var inte jag som skrev inlägget.

Men det är inte så komplicerat. Marshall börjar experimentera med mastervolym-versioner av de klassiska fyrhålsmodellerna Super Lead och Lead. Den första försöket är den versionen som kom 1975 och som hade det ”gamla” klassiska utseendet med liten logga Marshall hade till en bit in på 1976. Den varianten hade lika många gainsteg som Super Lead och Lead och blev ganska kortlivad, eftersom det var kanska konstigt med en tvåkanalig förstärkare med gemensam volym (gain) för båda kanalerna och en master. Istället så gjorde Marshall om mastervolymsvarianterna så att de blev enkanaliga och använde den överblivna rör-halvan till att ge försteget ett gainsteg till så att de kunde dista mer och då var den klassiska heavy metal-Marshallen som nästa alla tidiga metal-band använde född.

Så glöm den konstiga mellanvarianten med liten logga. De riktiga 2203/2204 med nya förstegskretsen, med stor logga och det nya utseendet börjades tillverkas någon gång under 1976 (och däremellan tillverkades en variant med ny krets och gammalt utseende).

Så här såg i alla fall de första ut:


Attachments:
Marshall med master och liten logga.jpg
Marshall med master och liten logga.jpg [ 64.67 KiB | Viewed 6964 times ]
18 Sep 2023, 18:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
....och så här såg en sen 76:a med den kända klassiska förstegskretsen ut:

Attachment:
Marshall 1966 master sen.jpg
Marshall 1966 master sen.jpg [ 101.44 KiB | Viewed 6957 times ]


https://reverb.com/uk/item/29582763-marshall-jmp-original-1976-master-volume-lead-100-watt-guitar-amp-head


18 Sep 2023, 18:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
CarlM: Tjusigt! Har en vidare fundering som du kanske också kan svara på. Jag vet med mig att jag har spelat på en oskruvad 70-talstopp med de fyrkantiga switcharna (en svart och en röd) som hade märkbart mindre gain än som ser ut så brukar. Kan det vara så att Super Lead/Lead även hann tillverkas med dessa switchar? (jag vet inte modell på den toppen jag testade)


19 Sep 2023, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Vinyljunkie wrote:
CarlM: Tjusigt! Har en vidare fundering som du kanske också kan svara på. Jag vet med mig att jag har spelat på en oskruvad 70-talstopp med de fyrkantiga switcharna (en svart och en röd) som hade märkbart mindre gain än som ser ut så brukar. Kan det vara så att Super Lead/Lead även hann tillverkas med dessa switchar? (jag vet inte modell på den toppen jag testade)


Super Lead:en tillverkade också med samma utseende 2203/2204 och var just en Super Lead utan det extra gainsteget som mastervolymsmodellerna fick 1976, så därför låter de ungefär som de tidigare Super Lead:arna från 73-76 fast lite annorlunda på grund av små förändringar i hur de byggdes och vilka komponenter som användes. (Jag föredrar de äldre.)

1976 började som sagt Marshall gå över till det nyare utseendet med bland annat stor logga, vita dekorationsband och fyrkantiga switchar. Min Super Lead från 76 har det gamla utseendet, men de som byggdes i slutet av året fick det nya utseendet och någon gång däremellan fick en del förstärkare ett utseende som var en blandning emellan de två med t ex nya stora loggan och i övrigt gammalt utseende.


19 Sep 2023, 12:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
CarlM wrote:
fast lite annorlunda på grund av små förändringar i hur de byggdes och vilka komponenter som användes. (Jag föredrar de äldre.)


Jag skulle hävda att det är det förstnämnda som orsakar mest skillnad. Aka hur det byggdes och då angående kretskortets teknik och layout. Det blir olika grad av koppling som ger både negativ och positiv feedback i topologin och då mer av dito i de senare modellerna med enorma kopparbanor i stället för lödtorn.

_________________
Johan Hansson


19 Sep 2023, 18:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14777
Location:
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
CarlM wrote:

Men det är inte så komplicerat. Marshall börjar experimentera med mastervolym-versioner av de klassiska fyrhålsmodellerna Super Lead och Lead. Den första försöket är den versionen som kom 1975 och som hade det ”gamla” klassiska utseendet med liten logga Marshall hade till en bit in på 1976. Den varianten hade lika många gainsteg som Super Lead och Lead och blev ganska kortlivad, eftersom det var kanska konstigt med en tvåkanalig förstärkare med gemensam volym (gain) för båda kanalerna och en master. Istället så gjorde Marshall om mastervolymsvarianterna så att de blev enkanaliga och använde den överblivna rör-halvan till att ge försteget ett gainsteg till så att de kunde dista mer och då var den klassiska heavy metal-Marshallen som nästa alla tidiga metal-band använde född.

Så glöm den konstiga mellanvarianten med liten logga. De riktiga 2203/2204 med nya förstegskretsen, med stor logga och det nya utseendet börjades tillverkas någon gång under 1976 (och däremellan tillverkades en variant med ny krets och gammalt utseende).


Håller med om detta förutom det markerade.
Dessa toppar (tidiga 2203) har varit mycket populära bland gitarrister som velat ha den klassiska looken och ljudet fast med original MV.

Har själv ägt flera stycken.

Den stora loggan och feta vita 'piping' får mer sos som 'modern' än klassisk om Du frågar mig.
Vilket utseende och vilken krets man föredrar är ju dock högst personligt.

Att ha 2 kanaler med gemensam Master kan ju tyckas onödigt, men det finns flera tillämpningar när det fungerade också.

För övrigt kan jag rekommendera denna tegelsten som täcker det mesta innan 1993 (när boken skrevs)
https://www.amazon.com/History-Marshall ... 0793525098

Och innan den förste hinner inflika att det 'finns faktafel' i den, så Ja, det finns det i alla faktaböcker, även de mest populära om gitarrer såsom
tex BOTB. Men det är försumbart med tanke på den enorma mängd fakta man får, och kolla på listorna med modeller man tillverkade redan tidigt.

Hur många olika PA stärkare tex byggdes?

Även en stor sektion om Celestion

_________________



21 Sep 2023, 16:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:

Men det är inte så komplicerat. Marshall börjar experimentera med mastervolym-versioner av de klassiska fyrhålsmodellerna Super Lead och Lead. Den första försöket är den versionen som kom 1975 och som hade det ”gamla” klassiska utseendet med liten logga Marshall hade till en bit in på 1976. Den varianten hade lika många gainsteg som Super Lead och Lead och blev ganska kortlivad, eftersom det var kanska konstigt med en tvåkanalig förstärkare med gemensam volym (gain) för båda kanalerna och en master. Istället så gjorde Marshall om mastervolymsvarianterna så att de blev enkanaliga och använde den överblivna rör-halvan till att ge försteget ett gainsteg till så att de kunde dista mer och då var den klassiska heavy metal-Marshallen som nästa alla tidiga metal-band använde född.

Så glöm den konstiga mellanvarianten med liten logga. De riktiga 2203/2204 med nya förstegskretsen, med stor logga och det nya utseendet börjades tillverkas någon gång under 1976 (och däremellan tillverkades en variant med ny krets och gammalt utseende).


Håller med om detta förutom det markerade.
Dessa toppar (tidiga 2203) har varit mycket populära bland gitarrister som velat ha den klassiska looken och ljudet fast med original MV.

Har själv ägt flera stycken.

Den stora loggan och feta vita 'piping' får mer sos som 'modern' än klassisk om Du frågar mig.
Vilket utseende och vilken krets man föredrar är ju dock högst personligt.

Att ha 2 kanaler med gemensam Master kan ju tyckas onödigt, men det finns flera tillämpningar när det fungerade också.

För övrigt kan jag rekommendera denna tegelsten som täcker det mesta innan 1993 (när boken skrevs)
https://www.amazon.com/History-Marshall ... 0793525098

Och innan den förste hinner inflika att det 'finns faktafel' i den, så Ja, det finns det i alla faktaböcker, även de mest populära om gitarrer såsom
tex BOTB. Men det är försumbart med tanke på den enorma mängd fakta man får, och kolla på listorna med modeller man tillverkade redan tidigt.

Hur många olika PA stärkare tex byggdes?

Även en stor sektion om Celestion


När jag skrev "Så glöm den konstiga mellanvarianten med liten logga.", så var det inte menat som att avfärda modellen utan för att förtydliga för trådskaparen att de klassiska 2203/2204 som jag tror att han frågade efter, den som så många stora heavy metal-band i slutet av 70-talet och i början av 80-talet använde, var varianten med med stor logga, eftersom det extra gainsteget var det som gav dem den tydliga karaktären som skiljer dem mot 1987/1959 (Lead/Super Lead). Mellanvarianten med ett gainsteg mindre är i praktiken identisk med den klassiska fyr-håls-varianten fast med gemensam volymkontroll för båda kanalerna och en master före fasvändaren av samma typ som senare 2203/2204 har. Visst, det finns småskillnader som till exempel i filterkretsarna runt V1 som gör att den har sin egen karaktär. Men på det stora hela så är det en Lead/Super Lead med en master av typen som finns i alla 2203/2204 och det är ju jättebra, inte minst i öronen på alla oss som gillar gamla klassiska fyr-håls-Marshalls. (Jag haft en 1987:a med en sån master monterad och jag känner flera som har det.)

Men om man söker det klassiska 2203/2204-ljudet så hittar man inte riktgt hem med mellanvarianten eftersom den saknar ett gainsteg jämfört mot de senare och mer kända varianterna.

Om jag bar fick äga en förstärkare och bara välja emellan 2204 med liten logga och 2204 med stor logga, så skulle jag välja den med liten logga, eftersom mina favoritförstärkare är Lead/Super Lead och en 2204 med liten logga med mastern ställd på 10 är mer lik dem än de senare varianterna med stor logga. Hur som helst är allihop vansinnigt bra om de är servade och har fräscha rör.


Last edited by CarlM on 22 Sep 2023, 14:46, edited 2 times in total.



22 Sep 2023, 07:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14777
Location:
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
CarlM wrote:

När jag skrev "Så glöm den konstiga mellanvarianten med liten logga.", så var det inte menat som att avfärda modellen utan för att förtydliga för trådskaparen att de klassiska 2203/2204 som jag tror att han frågade efter, den som så många stora heavy metal-band i slutet av 70-talet och i början av 80-talet använde, var varianten med med stor logga, eftersom det extra gainsteget var det som gav dem den tydliga karaktären som skiljer dem mot 1987/1959 (Lead/Super Lead). Mellanvarianten med ett gainsteg mindre är i praktiken identisk med den klassiska fyr-håls-varianten fast med gemensam volymkontroll för båda kanalerna och en master före fasvändaren av samma typ som senare 2203/2204 har. Visst, det finns småskillnader som till exempel i filterkretsarna runt V1 som gör att den har sin egen karaktär. Men på det stora hela så är det Lead/Super Lead med en master av typen som finns i alla 2203/2204 och det är ju jättebra inte minst i öronen på alla oss som gillar gamla klassiska fyr-håls-Marshalls. (Jag haft en 1987.a med en sån master monterad och jag känner flera som har det.)

Men om man söker det klassiska 2203/2204-ljudet så hittar man inte riktgt hem med mellanvarianten eftersom den saknar ett gainsteg jämfört mot de senare och mer kända varianterna.

Om jag bar fick äga en förstärkare och bara välja emellan 2204 med liten logga och 2204 med stor logga, så skulle jag välja den med liten logga, eftersom mina favoritförstärkare är Lead/Super Lead och en 2204 med lite logga med mastern ställd på 10 är mer lik dem än de senare varianterna med stor logga. Hur som helst är allihop vansinnigt bra om de är servade och har fräscha rör.


Tack för förtydligande, jag håller med om detta

_________________



22 Sep 2023, 13:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 399
Location: Mönsterås
Post Re: När kom egentligen Marshall med mastervolym?
Tom-Andrew wrote:
Den första mastervolymaren jag hittat schema på:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gif

Att jämföras med klassiska försteget:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2203u.gif

Första varianten är typ en plexi med mastervolym med bara en ingång per bright- resp normalkanal.
Sen har man ändrat anodmotståndet på sista steget innan katodföljaren från 100k till 330k.


Hej Tom !
Har du testat någon stärkare med det schemat (första) ?
Att anväda 330k på det steget lär ju "renare" än dista mer.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Sep 2023, 14:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], primary man and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.