View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 13:05



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie... 

Hur många gånger per år justerar du dragstången?
Aldrig. 38%  38%  [ 13 ]
En gång per år. 12%  12%  [ 4 ]
Två gånger per år. 32%  32%  [ 11 ]
Fler än två gånger per år. 18%  18%  [ 6 ]
Total votes : 34

Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie... 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Hösten är här igen. Vilket brukar föra med sig den klassiska up bow:en -i våra stränginstrument halsar. Ni vet det där: -Konstigt: -Kanske jag in bildar mig; men: '-Känns stränghöjden lite högre' på min gitarr...?'. Eller: -Känns att man får kämpa lite med Intoneringen när man spelar...? Hur mycket man kan relatera till dessa grejer; brukar gå lite 'hand-i-hand' -med hur mycket up bow man föredrar att ha på sin hals. De som som justerar diskant sidan på brädan optimalt rak; brukar känna av detta fennomén först. Medan de som kör mer kurvad bräda -tenderar att uppleva mindre problem med detta.

Att skruva av ett T/R skydd; och justera dragstången i halsen är ju ingen stor grej. Men att behöva skruva loss hela halsen för samma åtgärd; kan kännas lite jobbigt i jämförelse. Speciellt om man har fler instrument -som är i behov denna kärlek.

Det finns flera sätt att justera draget på sin hals.

-Man kan använda specialverktyg; som linjaler som mäter ytan på brädan.
-Man kan göra detta på gehör -genom att lyssna efter , buzz-ljud och choke-outs på strängarna.
-Man kan göra detta genom att titta/syna brädans kanter -gente mot den raka strängbanan ovanför dem.

En korrekt relief är alltid en kombination mellan tre saker:

-Brädans rakhet/kurva.
-Stränghöjd på stallet.
-Stränghöjd på översadeln.

Lyckas man inte att få bort rejält sura ackord -eller terser -som är helt uppåt väggarna; trots att man har en hygglig intonation på sitt instrument; skvallrar oftast om att någonting inte är riktigt som det ska vara.
Dock finns det förvånandevis många; som föredrar att hellre ösa på -och skippa detta finlir. Typ: -Stop fiddling with it: -Just rip it! Jag respekterar denna inställning -även om detta inte funkar för mig.

Samtidigt finns det även undantag i funktion till att ha optimala, raka greppbrädor. Det absolut vanligaste undantaget är 'by far' denna klassiker:

Ett flytande svaj, tunnare hals, enkelverkande dragstång -strängad ett större strängdrag. Tänk typ klassisk vintage Strata. Här måste man spänna upp dragstången en hel del mer -för att motverka det avsevärt högre strängdraget. Detta är egentligen inga problem att justera till. Problemet blir när man svajjar ner -och tappar på strängdraget. Detta gör att det hårdare skruvade dragstången drar halsen direkt i back bow. Vilket givetvis då chokar ur strängarna på banden. Man kan kompensera för detta på två olika sätt:

-Justera upp högre sträng höjd på stallet.
-Justera dragstången med lite mer up bow.

Båda alternativen innebär logiskt att instrumentet låter lite mer surt över hela brädan. Detta hur man än väljer att intonera instrumentet. Detta skapar givetvis även stämningsproblematik. Därför väljer de flesta att köra det klassiska SRV-alternativet: Att helt enkelt packa på fler/styvare tremolo fjädrar baktill; och köra stallet 'backstoppat' (går ej att svaja uppåt), dikt mot kroppen. Alternativt även blocka svajet helt -och skita i darrspaken. Även här: Det finns bara en klockren regel: Det man själv föredrar -är alltid det rätta för dig.

När man pratar slide lir; vill man gärna ha lite luft mellan strängarna och banden. Detta för att motverka att strängarna tar emot bandstavarna -när man kör med sitt slide rör. Här vill man justera upp strängarna lite mer från banden. Detta gör man smartast med att helt enkelt lossa lite på dragstången -och via detta skapa en up bow på brädan. Ju duktigare man är på sitt slide spel = Ju närmare en 'normal' stränghöjd tenderar de bästa att kunna justera sin dragstång.

Slänger in en 'poll' i samband med detta. Lite för att vi alla kan ta del av varandras syn och vanor -när det gäller dragstångsjusteringar. Här bör vi givetvis även ta höjd för turnerande musiker. Dvs: att flytta sitt instrument Ex till varmare Europa, Asien -eller Amerika -innebär ofta givetvis lite mer dragstångsjusteringar. Dock generellt vore det mer intressant -att höra om Era tankar om Era instrument som primärt lever här hemma -i vårt nordliga klimat.


/ Jonken


23 Oct 2023, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Det beror på vilket instrument vi pratar om.
Några justerar jag när det behövs, andra aldrig.
Mina Ibanez AZ behöver jag aldrig röra, för de rör sig aldrig.

Har kontrollerad luftfuktighet i studio där många instrument är så de behöver jag aldrig röra.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Oct 2023, 13:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
En del av mina gitarrer behöver jag se över ett par gånger per år, men en del av dem verkar inte röra sig alls så de får vara som de är.

_________________
http://www.pigsinspace.se


23 Oct 2023, 13:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Nästan aldrig. En del gitarrer har jag lämnat in till proffs för justeringar. Jag gör det jag är bra på och anlitar yrkesmänniskor när jag är beredd att betala för att någon annan kan göra saker bättre. Men några gitarrer har jag aldrig haft inne. Så länge det går att spela på dem så försöker jag undvika att laga sånt som inte är trasigt. Fast ett par gånger har jag nog skruvat själv på någon gitarr, men det var flera år sen. Läskigt när man inte vet vilket håll man ska skruva åt. Och proffsen gör det alltid mycket bättre!

Jag har ett jobb. Jag får lön. Jag kan använda en liten del av lönen till att betala för tjänster som andra gör bättre. Helt klart väl värt pengarna!


23 Oct 2023, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
lpstd wrote:
Nästan aldrig. En del gitarrer har jag lämnat in till proffs för justeringar. Jag gör det jag är bra på och anlitar yrkesmänniskor när jag är beredd att betala för att någon annan kan göra saker bättre. Men några gitarrer har jag aldrig haft inne. Så länge det går att spela på dem så försöker jag undvika att laga sånt som inte är trasigt. Fast ett par gånger har jag nog skruvat själv på någon gitarr, men det var flera år sen. Läskigt när man inte vet vilket håll man ska skruva åt. Och proffsen gör det alltid mycket bättre!

Jag har ett jobb. Jag får lön. Jag kan använda en liten del av lönen till att betala för tjänster som andra gör bättre. Helt klart väl värt pengarna!


Det där var bra sagt, tycker jag.
Låta folk som verkligen kan och betala lite för det gör skillnad som verkligen märks.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Oct 2023, 14:31
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Jag skruvar på trussroden när jag tycker det behövs men när det gäller vintage Fender typ så blir det inte så ofta som det borde göra. Jämrans dålig konstruktion…
Gladast blir man när dragstångslucka inte finns, från fabrik, t ex den där Ibanez Telecastern med bananformad kontrollplatta. Har f ö testat den gitarren, väldigt, väldigt bra och har nästan vant mig vid utseendet….


23 Oct 2023, 15:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Väldigt sällan.
Ju äldre gitarren är desto mindre behövs åtminstone på mina gitarrer.
När de är nyare så får man ratta i några år innan de lugnar ner sig, oftast.


23 Oct 2023, 16:09
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Gör all setup själv. Kostar ingenting heller. Den enda som vet hur jag vill ha gitarrerna är jag själv. Så själv är bästa dräng.


23 Oct 2023, 19:05
Profile
Online
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Tokerekloker wrote:
Gör all setup själv. Kostar ingenting heller. Den enda som vet hur jag vill ha gitarrerna är jag själv. Så själv är bästa dräng.

Så är det, dessutom är det roligt!


23 Oct 2023, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Tokerekloker wrote:
Gör all setup själv. Kostar ingenting heller. Den enda som vet hur jag vill ha gitarrerna är jag själv. Så själv är bästa dräng.

Och dessutom kan man få det gjort direkt. Hatar att lämna bort grejer och få vänta. Otålig till min natur. :) Sedan tycker jag att man kommer sina instrument lite närmare när man fixar med dem.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Oct 2023, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Väldigt sällan skruvar jag - när jag väl fått halsen dit jag vill, vilket är lite olika setup på olika gitarrer.
Försöker att hitta ett läge på halsen som täcker in alla årstider - kompromiss

Höst/vår-variationer finns alltid men brukar inte vara nåt större problem, bortsätt från i år då det varit extremt fuktigt och dom flesta halsar blev "för raka"

LP och SG gick inte alls att spela på, typ på G-strängen så blev A - Bb, så jag fick släppa en del på TR
Fender var halv OK, höjde ett par strängar lite så blev det OK
Nu har det flesta gitarrer återhämtat sej igen
Acke-gurorna har klarat sej bra i halsen, det är mest locket som rör på sej
Samma sak med mandolinerna

Har mer är 50 års erfarenhet av gitarrer - men i år har det varit sanslöst varierande och mycket skruvande...

så pollen är nog svår att svara på för min del

gör alltid setup själv, även åt andra

_________________
tligen


25 Oct 2023, 10:22
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Polytone wrote:
Tokerekloker wrote:
Gör all setup själv. Kostar ingenting heller. Den enda som vet hur jag vill ha gitarrerna är jag själv. Så själv är bästa dräng.

Och dessutom kan man få det gjort direkt. Hatar att lämna bort grejer och få vänta. Otålig till min natur. :) Sedan tycker jag att man kommer sina instrument lite närmare när man fixar med dem.

Nä och få vänta minst 2-3 veckor. För att sedan gå hem utan att ha kollat efter över 3 veckors tid på den tiden då jag bara hade en gitarr pga inte hade råd med flera just det året.Och väl hemma igen,tar ut guran från bagen och.....V FAAAN!!!! Det här är en pilbåge. För HELVETE!! Aldrig sett så mycket böj och så hög stränghöjd. Helt omöjlig att spela på. Aldrig mera lämna in på JAM! Där började jag för första gången försöka lära mig själv.


25 Oct 2023, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Det är lite olika från år till år men nu i höst har jag nog justerat dragstången på nästan hälften av mina gitarrer. Har ingen gitarr där man behöver ta av halsen för det längre, vilket är skönt.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


26 Oct 2023, 01:54
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Egentligen bara behövts när jag precis köpt en ny gitarr (för mig) telen har jag dock fått justera några fler gånger..
har också jobb o lön.. men gör själv..inte mycket svårare än byta en glödlampa..


26 Oct 2023, 22:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Det är inte bara åldern, kvalitén och massan -på träslaget direkt påverkar stabiliteten på halsen. Mycket handlar även om; vilken typ av dragstång man har i sin hals. Enkelverkande eller dubbelverkande är ju de vanligaste varianterna. Och ovanpå detta finns vrid motverkande och support rods; som komplement.

Onekligen är det lite lökig 'spurt' här på Bojen; när det i skrivande stund är endast 17(?!) stycken som röstat i pollen. Lite väl lågt deltagande -för att kunna dra några slutsatser. Vore trevligare om fler prioriterade att unna sig den korta tiden det tar för enkel en knapptryckning...


/ Jonken


02 Nov 2023, 12:17
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Nästan aldrig på Gibson gitarrerna, flera gånger om året på Fender/HPD gitarrerna.

Gör det själv, snål, byter till vinterhjul själv också.


02 Nov 2023, 15:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jun 2005, 00:29
Posts: 686
Location: Stockholm
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Brukar aldrig behöva justera förutom Telecasters !! Har en riktigt bra ClassicVibe 50 från Hellstone som behöver fixas kanske 2-3ggr/år.
Dvs släppa på dragstången. Tunn hals, kanske därför. Så i slutet på sommaren blev det en Tele till. Av det mer exklusiva slaget, samma
visa. Var inte glad då det gått en dryg vecka sedan köp. Men lätt fixat. Behövde justeras ytterligare en gång förra veckan. Jag gör det själv. Inga större problem OM man har rätt insexnyckel. Finns både i tum och mm så det kan kanske bli lite klurigt, man vill inte använda fel mått och sabba dragstången.


03 Nov 2023, 01:14
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Min gamla Les Paul SG från 60-talets början har jag aldrig justerat. Hade mycket trassel med min Yamaha SA2200 som började skramla på vissa band så fort solen gick i moln - tunna strängar och låg stränghöjd hjälpte väl till för att förvärra det. Men fick gjort en bandslip till slut och då försvann problemen. Annars har jag en Steinberger gr4 med kolfiberhals, och en Vigier med kolfibersträng i halsen, och det är noll vädertrassel med dom.


04 Nov 2023, 14:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Hold the 'Hale Marys': 10 more -since last bangin' the buttons.
We're moving UP!
Keep 'em comin'...

-ÄR Bojen VERKLIGEN så här död....?


/ Jonken :? :o


05 Nov 2023, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Jag svarade inte först eftersom inget av alternativen stämde in på hur ofta jag justerar. Jag gör det normal när jag köper en gitarr eller bas och sedan brukar de stå sig, eftersom mina gitarrer sällan lämnar den del av landet jag bor i och även när man tar iväg gitarrerna på spelningar, så brukar halsen hålla sig. Men då åker di i bilen och aldrig på släpkärran.

Men ibland kan det behövas lite justering på någon enstaka och då gör jag det. Men jag ser ingen regelbundenhet i det. Det bli väldigt slumpmässigt.

Jag valde alternativet aldrig, eftersom det stämmer bäst. Men jag justerar nästan alltid när jag precis får hem ett nytt eller begagnat instrument och sedan kanske aldrig mer.


Last edited by CarlM on 19 Nov 2023, 13:41, edited 1 time in total.



19 Nov 2023, 09:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Jag har exakt samma inställning som CarlM.


19 Nov 2023, 13:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Halsen justeras till nästan spikrak några ggr i månaden.
Orkar inte med en trött motor eller trött gitarr.


19 Nov 2023, 15:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
När jag köpt en gitarr gör jag en setup som passar mig.
Efter det brukar jag sällan behöva röra något.


19 Nov 2023, 17:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Trevligt med fler röster i 'pollen'.
Intressant -att så många i princip aldrig rör sin dragstång.

Jag förstår också svårigheten i att försöka hitta ett passande alternativ -när man har flera gitarrer; där halsarna i dessa kanske beter sig lite olika. Då är det bättre att utgå ifrån sin No.1 -eller sitt 'Go to' instrument. För de flesta har ju en -eller ett par sådana.

Själv har jag länge nu haft fullt upp med att skruva på dragstänger. Allt från genomgångar av turné instrument efter kontinent turnéer -till lessna halsar från privat folk. Även musikskolors prylar som lever ett ganska hårt liv.

Dock imorgon blir det lite halv jul afton: Då tänkte jag bara posta iväg lite prylar som är klara under förmiddagen. Och sedan ta en välförtjänt 'paus' resten av dagen -för att fixa till ett äldre instrument jag själv nyligen köpt. Garanterat att det blir dragstångsjustering deluxe -där med. Skulle vara super-najs om man även får över lite tid; till att lira ordentligt på gitarren efteråt...


/ Jonken :)


19 Nov 2023, 23:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
För att bättra på statistiken lite Jonken med fler inlägg i alla fall kan jag säga att för min del verkar det stämma med resten av Bojligheten. Vid behov, men alltid med för mig nya instrument. Och alltid själv, fixar ganska ofta andras instrument åxå.

Unga släktingar och andra blir så glada när de upptäcker att de har helt plötsligt en mycket trevligare gitarr att spela på än den de köpte på den stora musikaffären...

_________________
/Lennart


21 Nov 2023, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Turning and RE-turning -on that Truss Rod Boogie...
Custom Sam wrote:
För att bättra på statistiken lite Jonken med fler inlägg i alla fall kan jag säga att för min del verkar det stämma med resten av Bojligheten. Vid behov, men alltid med för mig nya instrument. Och alltid själv, fixar ganska ofta andras instrument åxå.

Unga släktingar och andra blir så glada när de upptäcker att de har helt plötsligt en mycket trevligare gitarr att spela på än den de köpte på den stora musikaffären...

Trevligt. Tackar.
Alltid kul när saker man gör uppskattas. :)
Som Tech -så ser man ju en helt motsatt sida av slanten. Många som har problem med halssträckningen. Logisk egentligen; då ingen lämnar väl in ett stränginstrument för service -ifall de inte upplever några problem med den?

Jag är ganska övertygad över; att prioriteringen i att justera sin dragstång: Inte handlar om att man inte orkar befatta sig med eländet; utan mer på personliga set up:en folk föredrar på sina instrument. En del handlar givetvis även om trä kvalitén på instrumenten + klimatförutsättningarna instrumenten vistas i.

Har haft SÅ MÅNGA kunder som sagt typ att: -Rör inte dragstången. -Den är bra som den är. Sedan när de testat ett av mina instrument; har undrat typ: -Kan man få samma set up på min gura som i den här? Efter inte långt efter har flera ringt från turnén svängen och sagt: -De e nå knas nu: Det skräller och chokar ur på banden nu! Då får man instruera per telefon; att omjustera dragstången.

Min poäng är den här: Ju optimalt, slikt och trevligt man törs justera in sin gitarr ju bättre låter den. Men samtidigt = Ju närmare skräll är man -om halsen sträcker på sig. Kör man en set up -med mer up bow = Ju större marginaler har man att man ej störs av att halsen sträcker på sig lite. Man tycker bara att guran känns och låter lite bättre dessa gånger.

- Preferences varies.


/ Jonken


03 Dec 2023, 13:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Goran and 54 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.