View unanswered posts | View active topics It is currently 21 May 2024, 10:26



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Sadelfilar - tips? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Sadelfilar - tips?
Hej!

Tänkte eventuellt köpa ett set sadelfilar då jag ledsnat på dåliga sadlar på mina guror som orsakar sitarljud och annat vid öppna strängar. Verkar som om Fenders sadlar är lite allmänt lågt filade från start, eller så har åren och spelandet slitit på dem pga mjukt materiel. Jag vet inte, men hur som helst så tänkte jag att det kunde vara ett långsiktigt och rogivande jobb att fixa till på gurorna framöver.

Nu har jag dykt ned i kaninhålet och googlat sjukt mycket och blir inte klokare på vad man behöver eller ska köpa. Jag spelar nästan helt uteslutande på Daddario 0,11 Pure Nickel-set.

Så vilken storlek ska man då ha? Kollade gitarrdelar.se och de har ett Ibanez-set som det står är för akustiska och minsta filen är 0,12, det motsvarande för elgitarr börjar på 0,10.
När jag läst så ska man tydligen gå upp lite grann mot motsvarande sträng som ska slipas in, så är det 0,12-setet jag bör gå på då?

Sen ska man ju fila sluttande i strängens sluttning mot stämmisarna och allt det där och med capo på tredje band så ska strängen ligga emot andra bandstaven, men första bandstaven bör ha 0,2mm mellanrum på E och B strängen, D och G 0,25 och E och A 0,3mm om jag fattat rätt. Som utgångspunkt och något att förhålla sig till iaf. Men här verkar det vara lite tycke och smak.

På mina Fenders så finns det noll spelrum mellan sträng och första band med tredje bandet nedtryckt, och det blir lite missljud med lös sträng.
Läste även att det bara var 6 st ackord som hade öppen sträng av ett par hundra varianter och att en del inte tyckte det var en big deal. Men jag spelar mycket udda ackord med öppna strängar, så för mig blir det lite viktigt.

Tips mottages tacksamt. Har hittat några andra trådar på bojen om sadelproblem, men kanske dags att få lite nytt liv. :)


16 Nov 2023, 12:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4566
Location: Northbottom
Post Re: Sadelfilar - tips?
Trevlig läsning.

Låt oss börja så här: http://www.japarts.ca/Uo-Chikyu/Uo-Chikyu-Products-Nut-Files.asp

Här kan du beställa singel filar. Dvs; EXAKT de mått på filar du behöver.

När det gäller din personliga användningsområde av filarna; hänger detta mer exakt på 'vad' du skall fila. Av ditt inlägg fick jag uppfattningen att du endast kör på Stratocasters. På dessa instrument filar man endast på översadeln. Men om du även har gitarrer med exempelvis ABR-1/T-O-M -stall; filar man även på stängskårorna på stall klackarna -i stallet.

Det finns två grund doktoriner i användning av sadelfilar:

A.) Att fila skårorna för optimal kontakt.
B.) Att fila hålen lite större -för bättre sträng friktion.

Den maximala kontakten från en sträng ger 50%. (Som att trycka ner en fotboll i lera: Hur mycket man än begraver fotbollen i leran -så ger detta maximalt en kontakt på 50 procent mellan bollen och leran.)
När det gäller friktion; handlar detta väldigt mycket mer om själva materialet på översadeln. Exempel vis ett hårt material; där själva materialet ger en halkig glas yta när man polerar denna: Har nästan en lika stor påverkan över friktionen -som själva strängspåren som man filar i den. Ben är ett sådant material. Plast, bakelit är exempel på mjukare material. Friktionsfrågan hamnar då istället här: Skall man endast putsa upp spåren på mjukare orginal översadlar; kan det vara på sin plats -att köra lite bredare spår; för att erhålla en mer acceptabel friktion. Eller ämnar man att byta ut sina översadlar -mot bättre material när man lika är på G?

I min mening: All form av efter lubrikering -i form av fett, olja, nut sauce; för att erhålla friktion genom en översadel: Talar endast om att man antingen har
A.) Misslyckats med filningen av strängskårorna.
B.) Strängspåren i orginal nöten är ej anpassade för strängarna man försöker kila genom dessa.

En optimal översadel i bra material fungerar hur kanon bra som helst. Dock kräver en optimal översadel en hel kunskap och träning -att erhålla/få till. Inte endast med filarna; utan även att man försäkrar sig över att strängarna spänns korrekt över gitarrens interna centerlinje. När det gäller just en gitarrs centerlinje: Är det tyvärr så; att de flesta bara tar detta som givet på sin gitarr. För ofta är just denna linje 'off' på instrument från fabrik. Då kan man fila och 'joxa' hur mycket man vill med exempelvis sadelfilarna; utan att detta ger den effekt man önskar på sitt instrument. Samma sak gäller ofta positioneringen av orginal sadelskårorna i översadeln -på många orginal fabriks instrument. För de flesta är det inte förrän man köper ett sånt här verktyg; som man kommer i kontakt med verkligheten -och får det stora WTF-slaget i botten av kistan: https://gitarrdelar.se/string-spacing-ruler-p-3999.html?cPath=64_188
Man packar inte bara upp sin linjal från plastet; utan även sneglar igenom instruktionerna över hur man använder denna linjal. Man upplyses om detta:https://www.stewmac.com/luthier-tools-and-supplies/types-of-tools/straightedges/string-spacing-rule-6282e9ad/
Man testar givetvis att mäta på sina egna instrument; och tror att man gör någonting fel. Men det gör man ju inte... Det är ungefär vid detta läge som man i samband med diverse svordomar -lägger in en mer omfattande order på oskurna översadlar på GMF -eller Gitarrdelar.

Detta sätter en i en taskigare knipa. Skall man fixa skiten; är man ju i princip TVUNGEN -att göra detta SJÄLV! I detta läge rekommenderar jag inte att lägga ner sin dyra orginal gura på arbetsbänken och köra lumberjack med sina nya filar. Bättre att ta sig tiden och träna upp tekniken på några billiga instrument först. Att hängivet gå in i denna lärdomsprocess; med samma inställning som man hade -när man gav sig fan på att lära sig typ alternatepicking tekniken. Ingenting man gör på en handvändning. (Meao: Det är fullkomligt NORMALT -att det knyter sig i skallen; innan det funkar.) Dvs: Trial and error -tills man är nöjd över det man åstadkommit. Det är inte förrän NU; som det är dags att börja åtgärda sina viktigare instrument!

-GO NUTS first; You WILL be rewarded in the end!


/ Jonken


16 Nov 2023, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Sadelfilar - tips?
Tack för svar @jonken! :D

Jag har en Strata, en Tele, två Jaguarer och en Jazzmaster. Samt två Les Pauler, så det är lite blandad kompott.

Det jag märkt är att det uteslutande är på Fender-gurorna som sadlarna är filade väldigt lågt generellt. Eller så är det som sagt att de bara blivit slitna genom åren. Sen är det väl plastsadlar av mindre bra kvalitet kan jag tänka mig.
Men iom att det är genomgående på alla dessa så började jag fundera på om det är så det "ska vara" enligt Fender.

På en av Jaguarerna (den som är värst) så testade jag snabbt igår kväll att lägga in lite eltejp under tunna E för att se om det gjorde skillnad. Det blev faktiskt bättre, så jag tänker att jag kanske börjar med bakpulver och superlim och testar att fila för att träna lite och få lite känsla för det. Går det åt helvete så kan man ju köpa sadelämne i ben och göra om från start. Går även det åt helvete så får man väl lämna in. :oops:

Läste även att man kan göra en fattigmans sadelfil av bladmått. Synpunkter på det?


16 Nov 2023, 15:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4135
Location:
Post Re: Sadelfilar - tips?
Kör du bakpulver och superlim så kom ihåg att du måste ha den mest lättflyttande av alla, går ej med vanligt superlim.


16 Nov 2023, 15:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4566
Location: Northbottom
Post Re: Sadelfilar - tips?
Shoegazers Anonymous wrote:
Tack för svar @jonken! :D

Jag har en Strata, en Tele, två Jaguarer och en Jazzmaster. Samt två Les Pauler, så det är lite blandad kompott.

Det jag märkt är att det uteslutande är på Fender-gurorna som sadlarna är filade väldigt lågt generellt. Eller så är det som sagt att de bara blivit slitna genom åren. Sen är det väl plastsadlar av mindre bra kvalitet kan jag tänka mig.
Men iom att det är genomgående på alla dessa så började jag fundera på om det är så det "ska vara" enligt Fender.

På en av Jaguarerna (den som är värst) så testade jag snabbt igår kväll att lägga in lite eltejp under tunna E för att se om det gjorde skillnad. Det blev faktiskt bättre, så jag tänker att jag kanske börjar med bakpulver och superlim och testar att fila för att träna lite och få lite känsla för det. Går det åt helvete så kan man ju köpa sadelämne i ben och göra om från start. Går även det åt helvete så får man väl lämna in. :oops:

Läste även att man kan göra en fattigmans sadelfil av bladmått. Synpunkter på det?

Med instrumenten du har; hade iaf jag gått rakt på fil-måtten -över de strängar som du använder på gitarrerna. Man kan alltid vinkla en aning på sadelfilarna i samband med filningen -för att bredda ut skåran lite. (De gånger du känner att du behöver få lite extra bredd.)

Om Jaguarer och Jazzmasters:
När folk kommer till mig; och vill få stämningsstabilitet dessa instrument: Har jag lärt mig att skippa finliret direkt från 'gå'; och beställa nya ämnen i ben på en gång. Dessa instrument är kända av att trillskas med stämningen redan vid stallet. Därför mår de alltid bäst av att få en nöt som verkligen är 100% juste.
Nu vet jag inte om du kör orginal stallen på Jag & Jazz. Dock i orginal stallen vill man gå 'tvärt om' när det gäller strängskårorna: Att istället försöka ta bort friktion; så att strängarna inte rör sig i spåren. Vilken givetvis är lite knivigt: då kontakten i spåren skiftar -i sam band när stallet rör sig.
När det gäller klassiker -problemet med att strängarna hoppar ur stallskårorna: Fixas faktiskt även detta med stallfilar -på de runda varianterna. Man svarvar in djupare korrekta strängspår i dem. Men man måste dock köra LÅG hastighet vid svarvningen -för att inte nöta sönder sträng filarna. Man behöver egentligen inte ens svarv för detta. Man kan bara spänna fast de runda klackarna i en borrchuk -och tralla på så. Trixet är att få till en korrekt radius sett till brädan -över de samtliga sex klackarna. Man vill få till så sträva skåror som möjligt här; för att strängarna inte skall glida i hålen. De djupare frästa hålen hindrar logiskt strängarna att hoppa ur spåret -trots att man tar i -eller bender sträng lite mer.
När det gäller dessa gitarrer tror iaf jag att du vinner mer i att helt enkelt lossa lite på dragstången -för att skapa lite mer up bow på halsen; och på så sätt skapa lite mer luft mellan öppen sträng och F-bandet. (Detta iaf tills du bytt till din nya custom översadel.) Men denna åtgärd kommer att ge dig mindre strängtryck över de rätta ställena i översadeln; vilket kan ge upphov till irriterande AK sitar sounds. (Detta som vanligtvis givetvis åtgärdas med... (wait 4 it) : Sadelfilar... :lol:

Om fattigmans strängfilar:
Det där med bladmått fungerar inte. Det enklaste istället är att spara raka bitar av stålsträngar från strängbyten (typ: NYXL etc, etc) -och super limma dessa bitar på raka plåt, stål bitar. Funkar helt OK. Dock problemet med detta; är ju att detta endast funkar med spunna strängar. Även sliptråd finns ju:https://www.gmf.se/tools/sanding-material/sliptrad-30cm-14mm-netto
Med detta sagt: Inget av dessa alternativ ger alls lika bra resultat som riktiga sadelfilar. Man kan också ta ospunna strängbitar och dra dessa mot ett grovt slippapper; och på så sätt försöka skapa repor -för fileffekt i dem. Lyckas man; kommer man till verkliga problemet: Att lyckas limma på strängen på en tillräckligt tunn, rak bit. Om man inte vill köra manuellt utan rak stödbit bakom förståss...


/ Jonken


16 Nov 2023, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Sadelfilar - tips?
rifle wrote:
Kör du bakpulver och superlim så kom ihåg att du måste ha den mest lättflyttande av alla, går ej med vanligt superlim.


Tack för tipset, får prova vid sidan om först. Tror det är väldigt lättflytande faktiskt.


16 Nov 2023, 20:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Sadelfilar - tips?
@jonken
Tack igen.
Stallen jag kör med är Gotoh ToM, tycker dom är bra. Är dock sugen på att beställa från Halon, men det känns som om sadlarna på gitarrerna just nu är prio ett.
Får skaffa sadelfilar helt enkelt och lära mig. Då kan ju superlim och bakpulver vara bra träning, sen ben när man känner att man fått lite kläm på det.

Annan fråga, om man byter sadel så ska den ju inte limmas så hårt om jag fattat det rätt. Men med vilket lim och på vilka ställen? Rakt under och mot greppbrädans vägg känns ju logiskt, men det är inte alltid logiskt som är rätt. :lol:


16 Nov 2023, 20:35
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 707
Post Re: Sadelfilar - tips?
Shoegazers Anonymous wrote:
Sen ska man ju fila sluttande i strängens sluttning mot stämmisarna och allt det där och med capo på tredje band så ska strängen ligga emot andra bandstaven, men första bandstaven bör ha 0,2mm mellanrum på E och B strängen, D och G 0,25 och E och A 0,3mm om jag fattat rätt. Som utgångspunkt och något att förhålla sig till iaf. Men här verkar det vara lite tycke och smak.

:)


Höjden avgörs hur du spelar. Spelar man nätt så kan man ha lite lägre än om man spelar hårt. Ta med det i beräkingen. Bättre fila lite i taget och testa sig fram. Annars är risken att man står där surt och behöver en ny sadel igen. Lärt mig av egen erfarenhet. Men optimalt vill man sikta på att 3-5:e banden vill man ha noll cent när man drar ett ackord. Ju högre desto mer sharp blir ackorden på de första banden och mer obekväm att spela på. Oftast är sadlarna på nya gitarrer för höga. Tillverkarna kan ju inte veta vilken stränghöjd och strängstorlekar användaren kommer att ha så där man måste man ofta bearbeta sadeln själv eller åtminstone lämna in om man inte vill ge sig på det själv.


16 Nov 2023, 23:21
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 707
Post Re: Sadelfilar - tips?
Shoegazers Anonymous wrote:
@jonken
Tack igen.
Stallen jag kör med är Gotoh ToM, tycker dom är bra. Är dock sugen på att beställa från Halon, men det känns som om sadlarna på gitarrerna just nu är prio ett.
Får skaffa sadelfilar helt enkelt och lära mig. Då kan ju superlim och bakpulver vara bra träning, sen ben när man känner att man fått lite kläm på det.

Annan fråga, om man byter sadel så ska den ju inte limmas så hårt om jag fattat det rätt. Men med vilket lim och på vilka ställen? Rakt under och mot greppbrädans vägg känns ju logiskt, men det är inte alltid logiskt som är rätt. :lol:

Graph Tech har bra stall och fördelen är att de har djupa skåror i stallet redan. Gör att gitarren håller riktigt bra stämt och länge nog. Ska man fila annars stallskårorna vill man inte få för djupt i någon av skårorna och kan säkert lätt bli fel om man inte har gjort det tidigare. Sadlar brukar vara limmade både under och mot greppbrädans vägg men vet inte hur det brukar vara med strata. Kanske räcker med botten bara? Där får någon annan svara på den frågan. Aldrig ägt en strata.


16 Nov 2023, 23:25
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2565
Location:
Post Re: Sadelfilar - tips?
Tokerekloker wrote:
Höjden avgörs hur du spelar. Spelar man nätt så kan man ha lite lägre än om man spelar hårt. Ta med det i beräkingen. Bättre fila lite i taget och testa sig fram. Annars är risken att man står där surt och behöver en ny sadel igen. Lärt mig av egen erfarenhet. Men optimalt vill man sikta på att 3-5:e banden vill man ha noll cent när man drar ett ackord. Ju högre desto mer sharp blir ackorden på de första banden och mer obekväm att spela på. Oftast är sadlarna på nya gitarrer för höga. Tillverkarna kan ju inte veta vilken stränghöjd och strängstorlekar användaren kommer att ha så där man måste man ofta bearbeta sadeln själv eller åtminstone lämna in om man inte vill ge sig på det själv.
Ligger mycket i detta. En sak dock, med "hög" höjd slipper tillverkarna mycket av finliret som krävs för en ok setup.
Visst, man kan säga att det inte är någon ide att lägga tid på en setup eftersom alla gitarrister har olika preferenser. Men det köper jag inte, alltför många nya gitarrer har inte en ok grundsetup. Det kan vara lite bättre när man tittar på mer "handbyggda" instrument. Ok, ibland går det även att hitta "billigare" gitarrer som känns ok.
En fundering jag har är om butikerna inte längre har tid och/eller kompetens att bättra på fabrikssetuper....?

Sorry för OT utläggningen... :oops:


17 Nov 2023, 07:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Sadelfilar - tips?
Har kollat runt lite på nätet för sadelfilar på bla Gitarrdelar, GMF, länken Jonken delade i första svaret och på ebay.

Finns inga kit som passar mina strängar:
11 14 18 27 37 48

Jonkens länk gick att plocka ihop per sträng, men även där saknas en hel del av ovan strängtjocklekar.

Så... I den länken hade de även färdiga kit och då blir frågan hur man ska resonera. Kitet för 0,10 strängar ligger hela vägen 0,01 under mina strängar. De skriver även att det normalt sett blir lite bredare än vad filarna anger när man filat. Mitt antagande blir då att 0,10-kitet är det som lämpar sig bäst då 0,11-kitet hade en del filar som var dels 0,01 mindre och upp till 0,04-5 större.

Tänker jag rätt då - att man går på den som är närmast men med minst avvikelse och i detta fall åt det mindre hållet?

Lite sugen på att testa renhorn framledes, det verkar vara bra gjejer och går att hitta ganska enkelt.


17 Nov 2023, 09:13
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 707
Post Re: Sadelfilar - tips?
Shoegazers Anonymous wrote:
Har kollat runt lite på nätet för sadelfilar på bla Gitarrdelar, GMF, länken Jonken delade i första svaret och på ebay.

Finns inga kit som passar mina strängar:
11 14 18 27 37 48

Jonkens länk gick att plocka ihop per sträng, men även där saknas en hel del av ovan strängtjocklekar.

Så... I den länken hade de även färdiga kit och då blir frågan hur man ska resonera. Kitet för 0,10 strängar ligger hela vägen 0,01 under mina strängar. De skriver även att det normalt sett blir lite bredare än vad filarna anger när man filat. Mitt antagande blir då att 0,10-kitet är det som lämpar sig bäst då 0,11-kitet hade en del filar som var dels 0,01 mindre och upp till 0,04-5 större.

Tänker jag rätt då - att man går på den som är närmast men med minst avvikelse och i detta fall åt det mindre hållet?

Lite sugen på att testa renhorn framledes, det verkar vara bra gjejer och går att hitta ganska enkelt.

Det funkar hur bra som helst med ett 10-46 set. Jag har och har haft 10-52 strängar på olika gitarrer utan några som helst problem. Det är bara om du har mycket fetare strängar som du kan behöva större filar och bredare i slotten på sadeln.


17 Nov 2023, 13:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4566
Location: Northbottom
Post Re: Sadelfilar - tips?
Shoegazers Anonymous wrote:
Har kollat runt lite på nätet för sadelfilar på bla Gitarrdelar, GMF, länken Jonken delade i första svaret och på ebay.

Finns inga kit som passar mina strängar:
11 14 18 27 37 48

Jonkens länk gick att plocka ihop per sträng, men även där saknas en hel del av ovan strängtjocklekar.

Så... I den länken hade de även färdiga kit och då blir frågan hur man ska resonera. Kitet för 0,10 strängar ligger hela vägen 0,01 under mina strängar. De skriver även att det normalt sett blir lite bredare än vad filarna anger när man filat. Mitt antagande blir då att 0,10-kitet är det som lämpar sig bäst då 0,11-kitet hade en del filar som var dels 0,01 mindre och upp till 0,04-5 större.

Tänker jag rätt då - att man går på den som är närmast men med minst avvikelse och i detta fall åt det mindre hållet?

Lite sugen på att testa renhorn framledes, det verkar vara bra gjejer och går att hitta ganska enkelt.

Du kör onekligen på custom tjocklekar i strängväg -med: .011 - .014 - .018 - .027w - .037w - .048w. Men detta är inte heller ovanligt. Han många kunder som kör ännu mer: 'heavy high' och 'light low'. (Tjockare på de ospunna strängarna och tunnare på de spunna strängarna.)

Just i detta fall blir det lite knivigare med valen. Är det bara ett filset till översadel vi behöver här; skulle jag helt klart hålla med: -Välj det närmaste en glugg ner. Detta eftersom man kan som jag tidigare nämnde; vrida lite på filen för att kompensera för detta.) Men tar vi med stallklackarna i ekvationen; kommer detta ge ett ganska stort problem på B .014 och G .018 -strängarna. Att vrida tunnare filar -när man filar direkt i stål: Är ingen höjdare. Något iaf jag rekommenderar att undvika. Detta i både hänsyn för ett godkänt fil resultat och det mycket ökande slitaget på filarna. Och det blir crazy att 'hacka upp' en fil tjocklek: .014 till .016 och .018 till .020. Detta blir lite too much.
D och A -strängarna klarar sig då de är spunna. Dessa kan man ju fattigmans fila/bredda sista biten med en överbliven bit sträng av hårdaste stål typ.


- Det finns spunna 0.018w singelsträngar att köpa -för att fattigmans fila med. Det gäller bara att hitta en strängtyp som filar bra: Dvs: Helst har en yta i ren stål (helst inte nickel yta + stål core). Ett smart alternativ; för att spara på .017 -filen.

- Att helt enkelt beställa en extra 0.017 fil och en extra 0,013 fil -som man 'offrar' -och använder endast för vriden stål filning i stallklackar. Och därmed hålla de andra två översadelfilarna raka och fräscha. Raka och fräscha filar är i princip A & O -för att få till optimala skåror i översadlar. Om filen är det minsta böjd; kommer skåran man slipar ej bli 100% rak. Då kommer strängen att nypa genom den samma >och man är tillbaka på 'gå' -med en stämning på gitarren som inte returnerar korrekt. Detta alternativ är också det enda som jag kan komma på för B/H -strängen (0.014).

Sträng filar innebär en investering. En väldigt smart sådan för övrigt. Att bli KUNG på att även använda dessa filar; brukar gå hand-i-hand -med att både ha den funktions stabilitet -samt en KUNGLIG ton bild i sina instrument.

Korta punkter om övrig översadel makeri:

-Perfect contact surfaces equals shime and tone. Perfekta kontakt ytor är lika med; mer klang och ton i strängistrument. Meao: Att forma till en ben bit för att passa PERFEKT i sadelskåran (sidor och botten) -innebär en ENORM skillnad. Detta går inte att understryka nog! Perfekta kontakt ytor handlar lika mycket om själva översadeln -som ytorna man avser att montera denna emot.

-En översadel med perfekta strängskåror ger alltid den optimala funktionen. Dock en perfekt monterad översadel ger ÄVEN en stabilare klangbild + tonen -UTÖVER funktionen. Rätt verktyg och korrekta vinklar för att förbereda instrumentet -och forma till en optimal översadel; för att montera in i istnrumentet: Är också exempel på VÄLDIGT GODA investeringar.

-Trä är ett levande material som rör sig. Att en översadel en gång i tiden hornats in optimalt i fabrik -i ett äldre instrument; betyder per automatik inte att den idag har optimal kontakt i sin skåra. (En smart tell-tell här på vintage instruent: Mät radiusen på brädan vid nöten. Skiljer sig detta mått avsevärt mot måttet instrumentet ska ha orginal: Då kan man nog misstänka -att bottenytan under översadeln även komprimerat -och blivit rundare. Även lacksprickor kring översadeln skvallrar ju också lite...

-En sträng skall ALLTID ha bäst kontakt och strängtryck i strängskåran i översadeln just vid utgången -mot brädan.

-En sträng skall ALLTID ha bäst kontakt och strängtryck i strängskåran i stallklacken just vid utgången -mot mickarna/ljudhålet/brädan.

-Har man godtagbar intoneringslängd i sina ABR -stall: Är det bara dumt att köra med snodda sadelklackar på de låga strängarna. En rakt kapad klackvägg mot brädan; ger en mindre orolig klang/tonbild på strängen. Att fila optimala sträng spår i sadelklackarna är ju en 'game changer'. Lite onödiigt -att fila sönder fel vända klackar i onödan.

-Använd ALDRIG nya strängar för att knacka in sträng spår/märken i nya, oskurna stall klackar. Detta förstör strängarna direkt.

-Ett smart och enkelt sätt att kolla/checka stränghöjd på översadeln -är att trycka ner strängen mot G-bandet på brädan med ringfingret, och samtidigt med pekfingret kolla/känna avståndet till F-bandet. Denna metod funkar både när man filar sträng spår i sin översadel + är även en fantastisk god trussrod check på redan optimalt justerade instrument. När man filar spår i översadel är det A&O -att ha korrekt relief justerat på halsen. Trussrod check = (Har man kontakt -eller mer luft än vanligt mot F-bandet = T/R justering.) SUPER-ULTRA NICE speciellt vid ute spelningar/gig -där temp och luft fuktighet jävlas mer än vanligt med en. En skiftning kan lätt ske även under själva spelningen. Har man koll på sånt här; går detta enkelt att fixa direkt i pausen: Eller sparka sin stackars gitarrtech i arslet. :o (Nej; förresten: Detta skall man ALDRIG, ALDRIG göra...) (Kör klassisk: Roxette istället: 'She's got he look'.) :wink: :wink: :wink:


/ Jonken


17 Nov 2023, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Sadelfilar - tips?
Tack för alla tips! Blir lite att bearbeta.


18 Nov 2023, 10:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Sadelfilar - tips?
Man brukar hitta budgetvarianter av det mesta men på sadelfilar hittar jag inga?
Jag menar då inte den lilla blå hållaren som innehåller små runda "filar" som är
praktiskt taget värdelösa och oanvändbara! Någon som har tips?

//BoB


18 Nov 2023, 12:11
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 942
Location:
Post Re: Sadelfilar - tips?
Sadelfilar av storlekarna
013
017
026
036
046

säljs ut av gmf för 99 kr styck


18 Nov 2023, 12:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1642
Location: Halmstad
Post Re: Sadelfilar - tips?
Inga tips på sadelfilar. Den lilla blå boxen är troligen filar för svetsmunstycken. Här är en säljare som åtminstone skriver vad de är i rubriken.

Jag har också sådana men i en röd box. Har nog inte sett dem på 10 år. De har ev hamnat i MC-klubben där de passar bättre än till gitarrer.

https://www.ebay.de/itm/374083125007?ha ... R9zYwZ_8Yg


18 Nov 2023, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Sadelfilar - tips?
arinihsd wrote:
Inga tips på sadelfilar. Den lilla blå boxen är troligen filar för svetsmunstycken. Här är en säljare som åtminstone skriver vad de är i rubriken.

Jag har också sådana men i en röd box. Har nog inte sett dem på 10 år. De har ev hamnat i MC-klubben där de passar bättre än till gitarrer.

https://www.ebay.de/itm/374083125007?ha ... R9zYwZ_8Yg


"Tip cleaner use for cleaning drill" står det på baksidan. Kan inte få det till annat än att det har något för att rengöra borrar?

//BoB


18 Nov 2023, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Sadelfilar - tips?
Obi wrote:
Sadelfilar av storlekarna
013
017
026
036
046

säljs ut av gmf för 99 kr styck


Såg det men tycker nog att inte att det är inom området "budgetvarianter" enligt
min definition - men tack ändå!

//BoB


18 Nov 2023, 13:07
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 942
Location:
Post Re: Sadelfilar - tips?
BlueOnBlue wrote:
Obi wrote:
Sadelfilar av storlekarna
013
017
026
036
046

säljs ut av gmf för 99 kr styck


Såg det men tycker nog att inte att det är inom området "budgetvarianter" enligt
min definition - men tack ändå!

//BoB


Det var ifs inte tänkt som ett svar till dig utan ett allmänt tips. Det är ju ändå 60% rabatt jämfört med ordinarie pris vilket väl får ses som bra om man letar filar av dessa dimensioner.

Budgettips kan väl annars vara Thomanns Harley bentonknippa
https://www.thomann.de/se/harley_benton ... le_set.htm

men ingen aning om de senare funkar i praktiken


18 Nov 2023, 13:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Sadelfilar - tips?
Idag var jag modig, hade ju inget att förlora lixom…
Jaguaren (som var värst) gav jag mig på med bakpulver och superlim.

I förra veckan hittade jag en bladmåttssats på jobbet som jag gjorde ”filskåror” i. Kommer köpa riktiga filar framöver, men någon pajas repade min stackars bil och där ryker dom pengarna till en sur jävla självrisk i stället, så det får bli längre fram.
I alla fall, jag mätte varje sträng med skjutmått för att sedan mäta vilket motsvarande bladmått skulle vara.
Lade igen sadelspåret och filade långsamt efter konstens alla regler, provade, fortsatte osv. Alla strängars skåror behövde byggas på.

Blev skitbra! Som en ny gitarr, och jag som först trodde det berodde på stallet… :D

Ska bara lära mig att byta sadel och fila till det framöver och ta en efter en tills alla gitarrerna är gjorda.

Tack än så länge för tips och inspiration!


20 Nov 2023, 21:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4566
Location: Northbottom
Post Re: Sadelfilar - tips?
Shoegazers Anonymous wrote:
Idag var jag modig, hade ju inget att förlora lixom…
Jaguaren (som var värst) gav jag mig på med bakpulver och superlim.

I förra veckan hittade jag en bladmåttssats på jobbet som jag gjorde ”filskåror” i. Kommer köpa riktiga filar framöver, men någon pajas repade min stackars bil och där ryker dom pengarna till en sur jävla självrisk i stället, så det får bli längre fram.
I alla fall, jag mätte varje sträng med skjutmått för att sedan mäta vilket motsvarande bladmått skulle vara.
Lade igen sadelspåret och filade långsamt efter konstens alla regler, provade, fortsatte osv. Alla strängars skåror behövde byggas på.

Blev skitbra! Som en ny gitarr, och jag som först trodde det berodde på stallet… :D

Ska bara lära mig att byta sadel och fila till det framöver och ta en efter en tills alla gitarrerna är gjorda.

Tack än så länge för tips och inspiration!

Trevligt. Jag blir så glad varje gång just detta händer: När poletten trillar ner; över hur viktig del en fungerande över sadel är i ett stränginstrument. Nästa 'polett' i detta; blir när man för första gången lyckas få till + montera en optimal översadel i en av sina instrument. DÅ börjar det VERKLIGEN hända RIKTIGT TREVLIGA grejer! Efter detta är man i princip 'hooked'. Efter detta tenderar man att uppgradera sina överadlar -på alla sina gitarrer oavsett...

Jag måste säga att det stör mig kopiöst -om att läsa om repningen på din bil. Jag har också blivit drabbad -och även straffad för mina personliga handlingar över detta. Det finns folk på det här jordklotet -som helt enkelt inte värda luften som de fortsatt tillåts att få andas pga mjäkande straffsatser och myndigheter...


/ Jonken


21 Nov 2023, 12:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2082
Location: Tjörn
Post Re: Sadelfilar - tips?
rifle wrote:
Kör du bakpulver och superlim så kom ihåg att du måste ha den mest lättflyttande av alla, går ej med vanligt superlim.


Synd att jag inte läste detta för en timma sedan, har precis varit på Ica och köpt en tub Gorillalim som jag ganska direkt kände var lite tjockt för ändamålet, gnuggade lite i limbenröran med ett spetsigt "tandläkarinstrument" jag har. Får se i morgon om det har funkat. Är ett uns i tunna E som behövs.

En annan fråga vad gäller filar är bandfilar, (ursäkta trådkapning) jag har ett set jag köpte för drygt 40 år sedan, "JBX" med både sadelfilar och bandfilar i olika storlek. Det är en halvrund skåra i bandfilarna, dvs den täcker hela bandet samtidigt. Har tyckt att det funkat rätt bra genom åren, men nu funderar jag på om det inte dags att uppgradera dem. Senaste bandslipen jag gjorde blev jag inte nöjd, banden är för platta uppe på.

Om det beror på filen eller om det beror på att banden är för låga för att slipa kan alltid diskuteras, men som jag uppfattar det är det gott om metall kvar i banden. Och att filen helt enkelt inte "tar" längre.

Det finns ju två skolor här, att slipa var sida av banden för sig, eller använda sådana filar som jag har. Det känns som att det borde vara enklare med en halvrund fil med färdig skåra, men det kanske funkar bättre än man kan tro med ensidiga filar?

Tar gärna tips på bra filar!

_________________
/Lennart


21 Nov 2023, 22:13
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Sadelfilar - tips?
Custom Sam wrote:
rifle wrote:
Kör du bakpulver och superlim så kom ihåg att du måste ha den mest lättflyttande av alla, går ej med vanligt superlim.


Synd att jag inte läste detta för en timma sedan, har precis varit på Ica och köpt en tub Gorillalim som jag ganska direkt kände var lite tjockt för ändamålet, gnuggade lite i limbenröran med ett spetsigt "tandläkarinstrument" jag har. Får se i morgon om det har funkat. Är ett uns i tunna E som behövs.

En annan fråga vad gäller filar är bandfilar, (ursäkta trådkapning) jag har ett set jag köpte för drygt 40 år sedan, "JBX" med både sadelfilar och bandfilar i olika storlek. Det är en halvrund skåra i bandfilarna, dvs den täcker hela bandet samtidigt. Har tyckt att det funkat rätt bra genom åren, men nu funderar jag på om det inte dags att uppgradera dem. Senaste bandslipen jag gjorde blev jag inte nöjd, banden är för platta uppe på.

Om det beror på filen eller om det beror på att banden är för låga för att slipa kan alltid diskuteras, men som jag uppfattar det är det gott om metall kvar i banden. Och att filen helt enkelt inte "tar" längre.

Det finns ju två skolor här, att slipa var sida av banden för sig, eller använda sådana filar som jag har. Det känns som att det borde vara enklare med en halvrund fil med färdig skåra, men det kanske funkar bättre än man kan tro med ensidiga filar?

Tar gärna tips på bra filar!


Jag hade två sorters superlim hemma som jag provade först med. Loctite 401 var för seg, men den lilla flaskan som finns på Ica eller motsvarande som bara heter Super Glue från Loctite var lagom flytande och funkade bra. Kanske finns ännu mer "vattnig" men den funkade iaf.


22 Nov 2023, 12:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4135
Location:
Post Re: Sadelfilar - tips?
https://gitarrdelar.se/stewmac-super-gl ... th=161_273


22 Nov 2023, 16:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4566
Location: Northbottom
Post Re: Sadelfilar - tips?
rifle wrote:
https://gitarrdelar.se/stewmac-super-glue-p-3840.html?cPath=161_273

+
https://www.stewmac.com/luthier-tools-and-supplies/supplies/glue-and-adhesive/applicators-and-pipettes/whip-tips/
https://www.gmf.se/byggmaterial/lim-polish-olja/superglue-protips-12
https://gitarrdelar.se/pipette-1-st-p-3828.html?cPath=64_188


/ Jonken :wink:


22 Nov 2023, 17:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2082
Location: Tjörn
Post Re: Sadelfilar - tips?
Tack för limtips! Gorilla Super glue funkade INTE, det hade inte gått ner i pulvret ordentligt. får bli något tunnare. Ska kolla länkarna!

Loctites produkter känns ju hyfsat enkla att få tag i..

_________________
/Lennart


23 Nov 2023, 23:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.