View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 08:10



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt? 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1061
Post Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Jag funderar på att köpa en något dyrare teknikprodukt.
Helst vill jag ju stötta de svenska handlarna så långt det går men det finns ett dilemma.
Jag vill ju också gärna testa med mina egna prylar och där har ju nätbutikerna fördelen att de erbjuder 30 dagars returrätt. Då kan jag ju testa hemma i lugn och ro och sedan returnera om jag inte är helt nöjd.

Hur tänker ni?

/Mats N


10 Nov 2023, 11:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2352
Location: Varberg
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Har aldrig hänt.

Har handlat på nätet många gånger och oftast därför att pris inkl. frakt är bättre men också förstås för att utbudet är stort. Musikaffären på orten har ett ytterst begränsat utbud.
Någon gång därför att varan inte fanns någon annanstans (Fender Deluxe Reverb Custom ’64).

Oftast handlar jag begagnat, även elektronikprylar, på nätet.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


10 Nov 2023, 11:44
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 697
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Med så dåliga utbud som det brukar vara i fysiska butiker föredrar jag beställa allt jag behöver och vill ha och därmed försäkrat att jag får det. Inte gå till en fysisk butik och slösa tid och energi på att det inte finns det jag vill ha och surt behöva åka hem igen. Några knapptryckningar, beställt och sen få det hem i brevlådan utanför eller hämta ut om det är ett stort paket. Klart. Ser heller ingen anledning att stötta butiker bara för att de är svenska. Har man dåligt utbud så inte fan får de mina pengar och skiter i om de går omkull. Enda butiken som har ett större utbud är dlx i Stockhom men för långt bort och så sällan jag åker till stan.


10 Nov 2023, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1839
Location: Förort med Swish
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Jag handlar oftast på nätet, men köpt en gura i butik för 2 år sen
köpte en hyfsad mandolin på nätet för ett år sen, och det gick bra

sen ere kul att ibland gå runt och kolla i butiker
var med frugan på en arbetsresa i våras och behövde slå ihjäl en ½ dag
först en längre promenad
köpte några slide rör och testade guror på MUG - trevligt
gick sen och åt på indisk restaurang + en öl
innan jag mötte frugan igen för en bira

helnajs dag och då var det trevligt med butik, men oftast blir det nätet... :oops:

_________________
tligen


10 Nov 2023, 15:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
30 dagars returrätt har du väl oavsett vilken svensk butik du handlar i såvida de inte har ändrat lagen?


13 Nov 2023, 21:25
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 697
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Frisk wrote:
30 dagars returrätt har du väl oavsett vilken svensk butik du handlar i såvida de inte har ändrat lagen?

Vet inte hur det är nu men i vissa, eller om det gällde alla musikbutiker, behövde du begära om öppet köp för att kunna retunera.


14 Nov 2023, 02:21
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Frisk wrote:
30 dagars returrätt har du väl oavsett vilken svensk butik du handlar i såvida de inte har ändrat lagen?


Direkt från konsumentverket för butikssäljare ( https://www.konsumentverket.se/for-fore ... r-i-butik/ ):
När du säljer något i butik har konsumenten inte någon ångerrätt enlig lag. Det är upp till dig att bestämma om du vill erbjuda konsumenten öppet köp och/eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa en vara men sedan ångra sig inom en bestämd tid. Det är du själv som bestämmer hur lång tid konsumenten har möjlighet att ångra sig.

Jag har svårt att tro att någon med butik skulle erbjuda öppet köp om det är en ren beställningsvara som är lite dyrare eller udda.

Lagstadgade ångerrätten gäller distansförsäljning och gäller endast i 14 dagar. Allt annat är med försäljarens goda minne.

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... rslokaler/


14 Nov 2023, 08:07
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Och jag kan säga att jag är oerhört glad för lagen om distansförsäljning, 45299 kr glad! :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Nov 2023, 10:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Obi wrote:
Frisk wrote:
30 dagars returrätt har du väl oavsett vilken svensk butik du handlar i såvida de inte har ändrat lagen?


Direkt från konsumentverket för butikssäljare ( https://www.konsumentverket.se/for-fore ... r-i-butik/ ):
När du säljer något i butik har konsumenten inte någon ångerrätt enlig lag. Det är upp till dig att bestämma om du vill erbjuda konsumenten öppet köp och/eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa en vara men sedan ångra sig inom en bestämd tid. Det är du själv som bestämmer hur lång tid konsumenten har möjlighet att ångra sig.

Jag har svårt att tro att någon med butik skulle erbjuda öppet köp om det är en ren beställningsvara som är lite dyrare eller udda.

Lagstadgade ångerrätten gäller distansförsäljning och gäller endast i 14 dagar. Allt annat är med försäljarens goda minne.

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... rslokaler/


Jaha det är på det viset.

Då kan jag väldigt enkelt svara på trådskaparens fråga.

Svaret är: Ja.


14 Nov 2023, 22:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Köpte i början av veckan en begagnad gitarr från en butik i Halmstad. Har inte ens petat på det aktuella instrumentet ännu. Givetvis har jag fått garantier från säljaren; att instrumentet inte har några defekter och fungerar som det skall göra. Men eftersom detta rör sig om ett begagnat instrument som tydligen åkt världen över lite -med tidigare ägare: Har detta instrument givetvis spår efter detta.

Känner mig ändå trygg med att instrumentet kommer att klara min granskning; när den väl hittar upp till mig. Ljusår mer trygg -än om jag köpt instrumentet osett av en privat säljare på nätet. Detta även om jag vid ett sådant tillfälle ofta tvingar ut någon som jag känner för att testa instrumentet först. När det gäller instrument -med lite år på nacken; följs ju dessa oftast av en tillhörande prislapp. Ett turnerat instrument -är ju ALLTID en större chansning -jämfört med en case queen.

Skulle instrumentet (mot all förmodan) ej klara min granskning; är jag ÖVERTYGAD över att detta inte skulle innebära några som helst problem för någon av parterna -att utan problem lösa den situationen.

Detta leder oss direkt in i 'däcksparkar' köret:
Olika köpare har olika uppfattningar av vad de tycker är acceptabelt och inte acceptabelt på ett begagnat instrument. Finns många exempel på köpare som gärna vill köra kompensations affärer i efter hand: Typ: -Det här är ej OK = Jag vill pruta mer. Personligen tillhör jag ej denna kategori. Det skall typ vara grava fel på instrumentet -för att jag skall vilja returnera det.
Men samtidigt finns det mindre saker som även irriterar skiten ur mig. Till dessa hör instrument som har tryckmärken i baksidan av halsen. Detta efter att de blivit lutade mot kanter av turné caesar eller combostärkare. Eller efter någon som har kört OS i att fäktas med mickstativ live. Dessa saker tillhör i min värld mer till 'handhavande idioti' -än acceptabel användnings slitage. Speciellt på äldre instrument blir ju den stora frågan: Att acceptera värde minskningen för att fixa skiten; eller låta bli? -Vill jag överhuvudtaget ha ett instrument som jag irriteras av att lira på. Detta hur jävla läcker och ball i övrigt den än är...?

Det kommer alltid att finnas skillnader i variablerna -i vad vi accepterar -och vad vi inte accepterar. Och dessa variabler är oftast olika för oss alla...
Man måste acceptera att det faktiskt även finns folk -som gillar känslan och looken av att gå omkring med bucklor i arslet...

-Att köra i ett godkänt 'stäm' -handlar individuellt om betydligt mer än att bara synka ihop stämskruvarna...


/ Jonken


15 Nov 2023, 14:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Köper ni på nätet för det är 30 dagars returrätt?
Obi wrote:

Direkt från konsumentverket för butikssäljare ( https://www.konsumentverket.se/for-fore ... r-i-butik/ ):
När du säljer något i butik har konsumenten inte någon ångerrätt enlig lag. Det är upp till dig att bestämma om du vill erbjuda konsumenten öppet köp och/eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa en vara men sedan ångra sig inom en bestämd tid. Det är du själv som bestämmer hur lång tid konsumenten har möjlighet att ångra sig.

Jag har svårt att tro att någon med butik skulle erbjuda öppet köp om det är en ren beställningsvara som är lite dyrare eller udda.

Lagstadgade ångerrätten gäller distansförsäljning och gäller endast i 14 dagar. Allt annat är med försäljarens goda minne.

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... rslokaler/


Stämmer bra, dock kan man begära öppet köp även om butiken normalt inte skyltar med det, få det skriftligt på kvittot i så fall.
Finns ju inte samma behov vid köp i butik där man kan titta och prova varan innan köp. Därför det skiljer sig vid distansförsäljning
(även dörrknackning)

Observera dock att ångerrätten har flera undantag, tex begagnade varor, specialtillverkade varor, varor med datummärkning osv.

_________________



16 Nov 2023, 11:56
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.