View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 14:09



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Short scale-gitarr/Nashville Tuning 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Har fått igång min hemstudio igen efter ett låååångt uppehåll utan att spela in något.
Ett behov av en gitarr med Nashville Tuning har uppstått och jag funderar på att köpa nån billig short scale-gitarr för detta ändamål.

Någon som provat fram vilka strängdimensioner som funkar på en Nashvillestämd sådan?


12 Nov 2023, 17:06
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 697
Post Re: Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Och vad är en Nashville tuning då?


12 Nov 2023, 17:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Nashville Tuning el High Strung är en stämning som simulerar ljudet av en 12-strängad gitarr när den dubbleras med en normalstämd gitarr.

Man behåller de 2 översta toppsträngarna (E o B) som de är men sätter sen tunnare strängar på sträng 3 - 6 för att kunna stämma upp dem 1 oktav.


12 Nov 2023, 17:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Jag körde länge på en hagström 12-strängad elgitarr high strung, lät väldigt mycket cittra/autoharp! Haft en gammal Kent 6-strängad också för ändamålet.

Det är ju bara att titta vilka oktavsträngar 12-setten har och gå efter det.

Vox har en liten mini/barn/resegitarr som jag tittat på för ändamålet. Tror den stämms i H som lägsta sträng dock.
Men soundet blir nog inte traditionelt Nashville, utan mer åt el-mandolin/ uckulele!

Helt klart ett frächt sound som kan ersätta dom här standardiserade "pad" ljuden som är totalt uttjatade på alla hemstudioinspelningar!

_________________
pudas


12 Nov 2023, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Till en "vanlig gitarr" funkar definitivt de tunna strängarna från ett 12-strängset, men nu har jag den här idén om en short scale-gitarr för ändamålet.
Finns tex billiga Squire-strator som säkert funkar för det jag behöver göra.
Finns nåt extra chimey i soundet i de där små gitarrerna som gör att de funkar extra bra tänker jag.

Utan att ha spelat på nån såndär liten gitarr så tror jag att man bör gå upp lite i strängtjocklek på dem, så gissningsvis kommer man ganska rätt med strängdimensionerna om man tittar på ett 12-set och ökar på de tunna strängarna lite.


12 Nov 2023, 21:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Jag tror iofs att Vox föreslår att använda dom till highstrung, givetvis finns ju utrymme med expriment med olika strängdimenssioner och stämningar.
https://www.voxamps.co.uk/products/sdc1

Sen har vi ju Rickenbackers Lennon modellen som ju är kortskalig. Men dom är ju rättså dyra!

Men man kan ju som David Lindley stämma gitarren lägre och sen sätta ett capo högre upp för att påverka ljudet.
Jo rent generellt så vinner man nog på att ha grövre strängar på ett kortskaligt instrument.

_________________
pudas


12 Nov 2023, 23:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Den Voxen var ju lite rolig!

Jo jag stämmer om och flyttar runt capot för fullt, och det låter inte alls illa, men jag blir nyfiken på konceptet med ”high strung” (vilket jag aldrig provat) och kanske då ihop med ett mindre och instrument.


13 Nov 2023, 00:08
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Jun 2005, 00:29
Posts: 686
Location: Stockholm
Post Re: Short scale-gitarr/Nashville Tuning
Jag hade Nashvilletuning på en Norman akustisk köpt av Nysse.
Harför mig att de 3 av strängarna var bytta till tunnare och stämt 1 oktav högre.
Det lät riktigt bra!! Tyvärr sålde jag min Norman, hade pengar, och köpte en dyrare akustisk Eastman OM10.


13 Nov 2023, 00:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Goran and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.