View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 16:29



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler?
Lite fredagskul .
Söker lite inspiration också.
Vad har ni för favorit pedaler, med motivering?
En Dist/OD?
En Modulation?
Ett Delay?
Ett Reverb?

För mig:
OD: Jan Ray frän Hardy, helt klart bästa skita-ner-lite pedalen jag haft, typ always on. Otroligt glitter!
Mod: ?
Delay: Köpte precis GFI Orca för att jag var trött på DL4mkii med alla undermenyer och ingen display. Orca är enkel utan midi, man ser vad man gör, 2 presets och låter grymt bra.
Reverb: Helst Förstärkarreverb, i pedalform har jag Flint2 den har helt ok Spring, hall, plate men tycker det är helt klart överdriven hyp på den. Sen älskar GFI Specular reverb, sjukt vackra moderna reverb som inte färgar så mycket.


24 Nov 2023, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
En Dist/OD: Carl Martin PlexiTone (big box)
En Modulation: Mooer ElecLady
Ett Delay: Boss DM-2w
Ett Reverb: Nä ! Används icke !


24 Nov 2023, 15:19
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 801
Location: Go:teborg
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Ok!
Protein
Flint
El Capistan
Flint

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


24 Nov 2023, 18:44
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Od: Zvex Box of Rock
Mod: Jam Pedals Big Chill
Delay: Jam Pedals Delay Llama
Reverb: Det har jag faktiskt gett upp! Kör det som finns i förstärkaren!


24 Nov 2023, 19:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
OD=Rockett Animal för HB. Rockett Caliber 45 för SC.
MD=Lovepedal Believe
Delay=Analogman ARDX20
Reverb=Näe….


24 Nov 2023, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
OD: KoT
Mod: Nä
Delay: Strymon Capistan
Reverb: Helst fjäder från mina BF

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Nov 2023, 23:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Polytone wrote:
Reverb: Helst fjäder från mina BF

BF? Blackface..?


25 Nov 2023, 00:31
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Dessa fungerar bra om man har fin amp,gitarr och man har sina chops iskick. (Chopsen är inte iskick BTW... )

Dist/Fuzz = Boss DS-1
Wah = en 1969/1970 Crybaby
Delay/Boost = Echoplex (Catalinbread Belle Epoch)
Modulation = Mxr Phase 90



Dom där är riktigt satanistiskt bra.


Amps : Tweed Pro Junior och en Traynor PTP.


25 Nov 2023, 00:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2623
Location: Sthlm
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
OD: Ibanez TS-5 (omhusad) eller TS-9. Eller Maxon OD 808
Mod: Boss PH-1r, Ibanez FL-9
Delay: Boss DM-2 eller Ibanez AD-80
Reverb: Har fjäder i Marshallstärkaren, så jag vet inget om reverbpedaler.


25 Nov 2023, 02:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Roligt att alla har så olika pedaler!
Ser att några har ds-1, har en och gillar grundtonen i den men lite för skopat sound. Waza versionen är ju ett alt. nån annat förslag?


25 Nov 2023, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
-Hmm... -OK...
Det får istället bli lördagsgodis från mig då:

Mina favorit pedaler skulle kunna vara:

OD/Dist: MXR Micro Amp+/DOD YJM308
Jag använder disten i förstärkarna. Dessa två pedaler än endast komplement mellan ett ge ett tight, diskantrikare old school distsound -eller ett tight, modernare fett distsound -i samma förstärkar kanal. Kör med ena av pedalerna på hela tiden. Reglerar mycket mängden överstyrning med volymkontrollen via instrumenten. (Detta medför att jag kan sänka ner höjden på mina mickar i mina instrument -för en ännu mer sustain och naturlig strängklang.)

Modulations effekter: Fulltone CLYDE Deluxe/Fulltone 'Deja Vibe 2
Eftersom jag är väldigt nöjd med mitt grundljud -använder jag sällan modulations effekter. Det behövs lixom inte. Nån gång om jag skall lira typ: Hendrix eller Trower; kan jag trycka på min gamla Fulltone 'Deja Vibe 2. Detta är den gamla 220 volt modellen. Kör den i chorus läge. Så jag väljer den här.
Vet inte om Wah räknas in här. Om så: Så definitivt min Fulltone CLYDE Deluxe; som jag änvänder väldigt mycket. Både att Wah-Wah:a med -som EQ:a med; när jag exempelvis lirar Ex Michael Schenker -eller vissa grejjer med Ex Fabulous Thunderbirds. Lägger till den också.

Delay: BOSS DM-2 wasa craft / ISP Technologies Decimator G-string V-II
Använder mest just nu en BOSS DM2w i delay -väg l stärkar loopen. Den fungerar dock inte som jag vill utan hjälp. Före Boss Delayet i loopen -kör jag en ISP Technologies Decimator G-string II noise reduction pedal. Denna städar bort oljuden och ger delayet en PERFEKT, ren signal att jobba med. Minus oljuden (som man vanligt vis alltid får i rymd/klang effekter) -gör att DM2 delayet aldrig laggar; utan är 'där' direkt. Samt att repeterings ekona (tiden/timingen) som delayet ger; aldrig stör takten i ljudbilden. Detta medför -att det exempelvis inte är några problem för mig att kompa med deayet på. Ändå sjunger delayet ut på ett korrekt sätt vid exempelvis sololir med längre toner (tänk typ: Gary Moore). Smått ovanligt + riktigt fantastiskt.

Reverb: Fender Twin Reverb (stärk)
Finns ingnt behov för reverb -då mitt delay fungerar klockrent -genom mina Folkessons.
Dock i min Fender Twin Reverb rigg använder jag alltid stärkarens inbyggda reverb. Så jag väljer den här. (Detta i kombination med ett gammalt bandeko (Roland Space Echo RE-201), Carbon Copy Deluxe, Electro Harmonics Oceans 11...)


-Ungefär så där då... :idea:


/ Jonken :wink:


25 Nov 2023, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
OD/DS: I repan kör jag TC Electronic Nova Drive eftersom den låter bra och går att styra med MIDI - dist och crunch har jag gott om i min preamp. Hemma är det nog Nordland ODR-C för att den låter jäkligt bra.
Mod: MXR Phase 90 med motiveringen *swoosh*.
Delay: Strymon TimeLine - låter bra och kan det mesta.
Reverb: -

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


25 Nov 2023, 17:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Jonken wrote:

Reverb: Fender Twin Reverb (stärk)
Finns ingnt behov för reverb -då mitt delay fungerar klockrent -genom mina Folkessons.
Dock i min Fender Twin Reverb rigg använder jag alltid stärkarens inbyggda reverb. Så jag väljer den här. (Detta i kombination med ett gammalt bandeko (Roland Space Echo RE-201), Carbon Copy Deluxe, Electro Harmonics Oceans 11...)


-Ungefär så där då... :idea:


/ Jonken :wink:

Har du ett grund-reverb i Twinnen och fyller på med Ocean 11 vid behov? Antar att du inte använder bandekos reverb?
Avis på ditt bandeko! :P


25 Nov 2023, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
4trax wrote:
Har du ett grund-reverb i Twinnen och fyller på med Ocean 11 vid behov? Antar att du inte använder bandekos reverb?
Avis på ditt bandeko! :P

Precis. Jag använder inte reverbet på bandekot. På Oceans 11 använder jag endast 'bakrunds synth' -funktionen. ('Shim' tror jag den heter.) I delay -väg händer det dock -att jag kombinerar Carbon Copyn delayet på ett 'slap back' + och bandekot på ett längre tid. (Lätt när man kan stampa in takten MXR-delayet.) Detta funkar bäst på typ; Rocka Billy -köret.
Bör nämna att min Twin Reverb/Bassman -är helt custom byggd. Den har bla effekt loop. Det är där som jag kör alla dessa klangeffekter.

-Jo: Ett riktigt bandeko är trevligt. 8)


/ Jonken


25 Nov 2023, 18:43
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
4trax wrote:
Roligt att alla har så olika pedaler!
Ser att några har ds-1, har en och gillar grundtonen i den men lite för skopat sound. Waza versionen är ju ett alt. nån annat förslag?


Nobels Odr är killer.
Fungerar perfekt för pyttelite färgning.


25 Nov 2023, 19:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Jonken wrote:
4trax wrote:
Har du ett grund-reverb i Twinnen och fyller på med Ocean 11 vid behov? Antar att du inte använder bandekos reverb?
Avis på ditt bandeko! :P

Precis. Jag använder inte reverbet på bandekot. På Oceans 11 använder jag endast 'bakrunds synth' -funktionen. ('Shim' tror jag den heter.) I delay -väg händer det dock -att jag kombinerar Carbon Copyn delayet på ett 'slap back' + och bandekot på ett längre tid. (Lätt när man kan stampa in takten MXR-delayet.) Detta funkar bäst på typ; Rocka Billy -köret.
Bör nämna att min Twin Reverb/Bassman -är helt custom byggd. Den har bla effekt loop. Det är där som jag kör alla dessa klangeffekter.

-Jo: Ett riktigt bandeko är trevligt. 8)


/ Jonken

Ok, fattar. Gillar bpde Ocean 11 och deras Canyon delay mest för andra saker än reverb eller delay :lol:
Gillar trem funktionen i Ocean 11 och Poly tror jag det heter på Canyon, då får man en fattigmans Pog om man drar ner repeaten till noll, triggar bra!
Dom är även bra rev och delay pedaler såklart!


25 Nov 2023, 19:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
salesman wrote:
4trax wrote:
Roligt att alla har så olika pedaler!
Ser att några har ds-1, har en och gillar grundtonen i den men lite för skopat sound. Waza versionen är ju ett alt. nån annat förslag?


Nobels Odr är killer.
Fungerar perfekt för pyttelite färgning.

Ja, eller Nordland ODR-C, som ju är en vidareutveckling på Nobels. Då kan man dessutom kapa lite av basen om den skulle vara en smula mycket.

Med det sagt är jag bra sugen på en Nobels ODR Mini. Bara för att, liksom…

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


25 Nov 2023, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
salesman wrote:
4trax wrote:
Roligt att alla har så olika pedaler!
Ser att några har ds-1, har en och gillar grundtonen i den men lite för skopat sound. Waza versionen är ju ett alt. nån annat förslag?


Nobels Odr är killer.
Fungerar perfekt för pyttelite färgning.

Har en Hardy Clone/Odr i samma box och Odr’n är grym men upplever den mer åt en fantastisk OD, ett annat sound än ds-1 som är mer distorsion eller vad man ska säga. Typ mer klassisk hårdrock i ds-1 och mer vintage rock i odr. :D
Blir sjukt bra att stacka Jan ray med odr, dom 2 är mina goto pedaler!


25 Nov 2023, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
4trax wrote:
Ok, fattar. Gillar bpde Ocean 11 och deras Canyon delay mest för andra saker än reverb eller delay :lol:
Gillar trem funktionen i Ocean 11 och Poly tror jag det heter på Canyon, då får man en fattigmans Pog om man drar ner repeaten till noll, triggar bra!
Dom är även bra rev och delay pedaler såklart!

I hear ya. Dock för mig blir att använda tremolot O 11:an blir lite överkurs; då jag har de 'riktiga' grejerna i Twin stärken. :wink:


/ Jonken


25 Nov 2023, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Ett gäng pedaler har det ju blivit genom åren, har ett pedalbord med samma boxar sen mitten av 90-talet som funkat bra till mitt spel med dom förstärkare jag kör på vid ensamble spel.
Där sitter i tur och ordning:

Boss CS-1 svårrattad, låter egentligen inget vidare, men en problemlösare när man vill ha hundra koll på volymen plus bufferfunktionen.

Ibanez OD-2 föregångaren till tubescreamern, men rakare frekvensgång och hårigare dist, inte alls så mjäkig

Boss Dimension-C gillar inte chorus speciellt, men knapp 4 låter rätt likt mitt gamla Vibratone Leslie, men används knappast alls

Boss DD-3 smör och bröd pedal, som ett spett, vill man att det saka eka så ekar det på bra med denna box! Men det har börjat hända något med den, tycker att den börjat smådista och låta allmänt trött. Kanske dags för pension?

Reverb: inget slår fullängdsfjädrar i mina förstärkare: Traynor och MusikMan och HH IC-100

Men oftast vill jag resa lätt och lånar gärna en förstärkare och då tar jag lösa pedaler med mig, som:
Tech-21 Double Drive, TC smörgåsbord pedaler som skysurfer reverb, phasern, Gauss bandekosimulering

_________________
pudas


25 Nov 2023, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
4trax wrote:
Polytone wrote:
Reverb: Helst fjäder från mina BF

BF? Blackface..?

Ja

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Nov 2023, 01:10
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Ok, inte fredag men ändå
Od- Hardyklon på Hudson broadcast
Modulation Walerus monument 2
Delay Strymon Volante
Reverb Surfybear
Japp så ser det ut just nu


26 Nov 2023, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Od: lovepedal eleven, gamla gröna. Sjysst timmy inspirerad pedal, inte så olik vemuram jan ray som jag också gillar
Mod: boss flanger bf-3, använder sällan mod, men när det behövs får den fixa det mesta
Delay: gammal boss dd-3, gamla stora chipet så egentligen samma som dd-2, enkelheten själv.
Reverb: boss rv-6, funkar ok framför stärk o med dist


26 Nov 2023, 23:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Det är ju Cyber Monday så då kan väl det funka med lite tyckanden om pedaler och annat även idag.

Dist; Enbart förstärkare, men den är så kraftigt moddad att det finns fyra olika distljud att trampa in. Från början en Dual Showman.

Moulation; Jag använder oftast ett MXR stereochorus från tidigt 80-tal, det passar bäst till den musik jag spelar. Däremot är nog Vibratot i förstärkaren det som låter bäst.

Delay; Dynacord Echochord bandeko.

Reverb: inbyggt i förstärkaren. Trefjäders tank, med drivern ombyggd till ett EL84-rör. typ fristående Fenderreverb.

_________________
/Lennart


27 Nov 2023, 23:10
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
pudas wrote:
Reverb: inget slår fullängdsfjädrar i mina förstärkare: Traynor och MusikMan och HH IC-100



Sviiiinbra reverb i denna bortglömda topp som fortfarande kan köpas för kaffepengar!


28 Nov 2023, 13:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
4trax wrote:
motivering


Noterar att de flesta som väntat missar det viktigaste i din post..


28 Nov 2023, 13:54
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Det är tisdag idag men det gör inget.

DOD 250 är den "distpedal" jag använt mest genom åren (får alla solon att få precision likt en fiol!) men har nyligen kärat ner mig i TC Electronic Spark - och det måste vara den fullstora eftersom den ger hela 26dB boost! Gain och Volym på max och så fräser man!

MXR Phase 90. Den får nästan alla andra phasers att låta nasala. För en liten peng dessutom.

Har aldrig använt delay till något annat än solon och då har det blivit en BOSS DD3 för att det inte färgar ljudet som många andra gör. Men överlag är det bara fegisar som har delay till solon. 8)

Danelectro DSR-1 Spring King för stampfunktionen! Egentligen tycker jag att det låter rätt illa men stampfunktionen är så kul att använda i slutet av röjiga låtar att det alltid är med mig!


28 Nov 2023, 14:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Dist/OD?
Den är svår. Fick jag bara välja en enda skulle det bli Olsson Amps Brownie.
Men Ibanez TSV808 och TS808 är favoriter, Klon Centaur är trevlig.
Ja, det är nog dem som används mest.
Brownie är som en uppdaterad Marshall Bluesbreaker, öppet, levande och glittrande. Lite mindre komprimerande och med lite mer volym än originalet. Väldigt transparent.
TSV808 är samma typ av topp som ovan men fetare och mer komprimerande i resten.
Använder båda de ovan primärt för att bara få glitter på i princip rena ljud.
TS808 är vad den är, användbar till det mesta. Jag har den till "smooth" leadljud.
Centura är mer för att trycka på en stärkare som är på "spricker snyggt" gränsen.

Allt det sagt, oftast blir det ett "rakt in i stärkaren" i slutänden ändå. Pedaler, överhuvudtaget, används väldigt sparsamt.

Modulation?
Den är enkel. Ingen, gillar det inte och använder det inte.

Delay?
Det jag använder mest är nog Ibanez ES2 analog delay.
Lägger oftast delay efter det är inspelat.
Live blir det den som råkar sitta på bordet, inte supernoga vad det är.
I en mix gör vilken typ av delay ganska liten skillnad så länge det inte är helt värdelöst kasst.
ES2:an används för att den är varm och trevlig.


Reverb?
Den är också enkel. Ingen, använder det inte till gitarr.

Pedaler är sjukt skoj och jag har hur många som helst.
Men när jag spelar in så blir det nästan alltid, efter mycket testande, rakt in i stärkaren.
Pedaler blir alltid ett "mindre" ljud i mixen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Nov 2023, 14:17
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
Jag har inga favoritpedaler, spelar för det mest rakt in i förstärkare. Men de pedaler jag använt lite senaste tiden är:

OD: Timmy. Sabbar inte mitt grundljud så mycket, utan ger mer ett trevligt krisp (om man drar upp stärkarens volymen lite)

MOD: MXR Phase 90. Testade nyligen en 70-tals och gillade den skarpt

DELAY: TC Triple Flashback Delay. Allmänt trevligt och mångsidigt delay

REVERB: Strymon Blue Sky. Tycker det låter snyggt tillsammans med aningen fjäderreverb i stärkaren


28 Nov 2023, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Äntligen fredag: Era Favo OD, MOD, DELAY; REVERB-pedaler
OD: Ibanez TS808 och Hermida Zendrive. TS808 som boost endast. Zendrive för fetare ljud.
Delay: Längesedan jag använde någon men jag gillade Boss RE-20 som jag hade ett tag, den var trevlig. Inte särskilt dyr heller. Väldigt mycket för pengarna, mångsidig pedal.
De andra effekterna använder jag inte i pedalformat.


28 Nov 2023, 18:37
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Ohjay and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.