View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2024, 16:46



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Era tankar om Amp pedals, vad har ni? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 238
Post Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Ok, UA Amp pedals, Strymon Iridium osv VS t.ex Line 6 Stomp box?
Är dom så mycket bättre än det man kan få ut ur Stompen plus allt extra som finns i den?
Kört med Line6 modulers sen begynnelsen och funkat grymt bra för inspelning. Bara snabbtestat andra produkter men insett att det troligtvis bara är GAS som spökar. Det är som att sälja tandkräm i en ny förpackning, typ!
Det som talar för Amp pedals är begränsningen av val. Tycker det är rätt så oinspirerande att programmera modelers mest för att det är så många val. t.ex att ställa in stärkarljud tar en evighet med alla val, jag har helt slutat gå efter modell/märken och bara lyssna på vilken kombo som låter bäst. Det kan bli en av Line6 egna stärk med 2x15" låda, bara det låter bra. Sen när man rattat in ljudet så testar man byta låda och skillnaden kan vara enorm till det bättre eller sämre. Lyssnat lite på Andertons Amp pedal test och upplever samma sak när de byter pedal från UA till Strymon osv så är skillnaden som natt och dag.
Det jag vill komma till är....Funderar på att sätta en Amp pedal sist på pedalbordet så frågan är Amp pedaler vs Stompen? :)


26 Nov 2023, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Min erfarenhet är att det går att få bra ljud i de flesta prylarna idag om man lägger tid på det.
Det jag tycker skiljer mest är spelkänslan och hur enkelt man tycker att det är att ratta fram det ljud man vill ha.

Fördelen med tex. UA och Iridium är att det inte finns så mycket inställningsmöjligheter, så att det är svårare att "ratta bort" sig.

Jag hade en HX Stomp som jag inte lyckades med att få till det ljud jag ville ha, men förmodligen lade jag inte tillräckligt med tid på det. För jag vet att det går att få de att låta riktigt bra. Nu har jag en Quad Cortex som jag använder när jag inte kan/vill ha med mina "riktiga" förstärkare. För mig så passade den mig bättre, tycker att den är enkel att få till de ljud jag vill ha. Dessutom så har jag klonat mina stärkare, så att jag får det ljud som jag är van vid.

_________________
http://www.pigsinspace.se


01 Dec 2023, 10:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Köpte nyss en Laney Loudpedal som är en tvåkanals förstärkare med boost i pedalform på 60w i 8ohm.
Har bara lekt lite med den hemma så jag får vänta till det att jag har hunnit repa med den innan jag ger ett omdöme.
Spelar högt så det räcker gör den iaf.


01 Dec 2023, 12:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 238
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
1331 wrote:
Min erfarenhet är att det går att få bra ljud i de flesta prylarna idag om man lägger tid på det.
Det jag tycker skiljer mest är spelkänslan och hur enkelt man tycker att det är att ratta fram det ljud man vill ha.

Fördelen med tex. UA och Iridium är att det inte finns så mycket inställningsmöjligheter, så att det är svårare att "ratta bort" sig.

Jag hade en HX Stomp som jag inte lyckades med att få till det ljud jag ville ha, men förmodligen lade jag inte tillräckligt med tid på det. För jag vet att det går att få de att låta riktigt bra. Nu har jag en Quad Cortex som jag använder när jag inte kan/vill ha med mina "riktiga" förstärkare. För mig så passade den mig bättre, tycker att den är enkel att få till de ljud jag vill ha. Dessutom så har jag klonat mina stärkare, så att jag får det ljud som jag är van vid.

Det är väl som jag misstänkte.
Så sjukt dyra bara! Alla pedaler kostar iof från typ 5000kr och uppåt vare sig en fuzz med 9 komponenter eller en pedal med en liten dator i! (Jag är inte bitter bara smärtsamt grinig!) :D :wink:


01 Dec 2023, 15:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 238
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Skavis wrote:
Köpte nyss en Laney Loudpedal som är en tvåkanals förstärkare med boost i pedalform på 60w i 8ohm.
Har bara lekt lite med den hemma så jag får vänta till det att jag har hunnit repa med den innan jag ger ett omdöme.
Spelar högt så det räcker gör den iaf.

Jaså, det var något nytt... eller det fanns väl en Mesa pedal-amp från förr men denna kanske inte var så stark och hade säkert mindre features :)


01 Dec 2023, 15:53
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Den här är intressant också, inbyggd 180W Klass D förstärkare. Finns fler varianter, beroende på om man gillar "VOX"/"Fender"/"Marshall" style.
https://www.victoryamps.com/product/v4-the-kraken-guitar-amp/
Jag har luncboxvarianten av den stärkaren och jag tycker att den är grymt bra.

Friedman IR-X är ju också intressant.
https://friedmanamplification.com/shop/pedals/friedman-ir-x/

_________________
http://www.pigsinspace.se


01 Dec 2023, 17:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Jag har provat massor av varianter i alla tänkbara format. Hådrdvaruburkar, plugins och UAD Apollo. Men inget har imponerat eller känts användbart för mig.

Men så provade jag Universal Audio Lion '68 som är deras Marshall-simulering och den känns helrätt för mig som ägt och spelat på gamla Marshall-toppar sedan jag var 13. Om man gillar Marshall och inte blivit imponerad av digitala prylar förut, så är den värd att testa.

Eftersom den var så bra, så har jag beställt deras Fender Deluxe Reverb-dosa Dream '65 också. Det är de två förstärkartyper jag behöver, även om det finns mycket annat som är bra och kul.

Ett tredje alternativ som jag också har är deras OX Stomp som är UAs högtalarsimulator. Det funkar klart bättre för mig än alla de andra alternativen jag provat genom åren. Men då ska det tilläggas att jag bara provat allt med Marshalls.

https://youtu.be/lhGRnUmbgCs?si=eHL8zg804IGddNeZ

Image


02 Dec 2023, 18:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Boss har väl lanserat en liknande box också i dagarna, konstigt, men den lät bra i reklamen........!

Men en annan är för gammal för sån skit, orkar inte ha några tusen grundljud att välja mellan, med vetskapen att Mick Ronsson
klarade att avverka hela sin musikkarriär med ett styck Les Paul custom och ett styck Marshall Major (the Pig)!

_________________
pudas


02 Dec 2023, 19:01
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
pudas wrote:
Boss har väl lanserat en liknande box också i dagarna, konstigt, men den lät bra i reklamen........!

Men en annan är för gammal för sån skit, orkar inte ha några tusen grundljud att välja mellan, med vetskapen att Mick Ronsson
klarade att avverka hela sin musikkarriär med ett styck Les Paul custom och ett styck Marshall Major (the Pig)!



Men det är ju inte tusen olika grundljud. Det är det som är grejen med dom här digitala pedalvarianterna. Det är precis som att använda en vanlig förstärkare. Jag kör Uad Dream 65. Funkar och låter som en deluxe reverb. Kör med mitt vanliga pedalbord. Mycket nöjd över hur det låter och känns.
Kemper och fractal och liknade, som jag haft, har ju dock oändligt med möjligheter. Det har jag lagt ner.


02 Dec 2023, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Ja där ser man vad jag vet! Känns lite sisådär att pensionera gitarrförstärkaren till förmån för en liten box, till vilken nytta?

_________________
pudas


02 Dec 2023, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
southbeck wrote:
pudas wrote:
Boss har väl lanserat en liknande box också i dagarna, konstigt, men den lät bra i reklamen........!

Men en annan är för gammal för sån skit, orkar inte ha några tusen grundljud att välja mellan, med vetskapen att Mick Ronsson
klarade att avverka hela sin musikkarriär med ett styck Les Paul custom och ett styck Marshall Major (the Pig)!



Men det är ju inte tusen olika grundljud. Det är det som är grejen med dom här digitala pedalvarianterna. Det är precis som att använda en vanlig förstärkare. Jag kör Uad Dream 65. Funkar och låter som en deluxe reverb. Kör med mitt vanliga pedalbord. Mycket nöjd över hur det låter och känns.
Kemper och fractal och liknade, som jag haft, har ju dock oändligt med möjligheter. Det har jag lagt ner.


Exakt. Man vill inte ha 39 olika förstärkare, utan bara den eller de två man verkligen gillar och behöver.


02 Dec 2023, 23:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 238
Post Re: Era tankar om Amp pedals, vad har ni?
Verkar ju inte vara omöjligt att få bra ljud live med Line 6.
https://www.premierguitar.com/videos/rig-rundowns/rival-sons-scott-holiday-2023


03 Dec 2023, 11:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.