4trax wrote:
Enerverande problem med strata tremolot
Har 2 strator med floting tremolo setup men problemet med den ena är att jag måste benda längre för att hamna rätt i intonering.
Samma setup på båda (en hel ton upp på G stängen) den ena en Fender som funkar bra, den andra ett HP vilket egentligen spelar mindre roll fast dom har ju olika hårdvara t.ex tremolot. Det sitter 3 fjädrar på båda, Sätter jag 4 så trillar fjädrarna ur när man drar tremolot uppåt men det blir betydligt bättre när man bender. Upptäckte när jag satt dit stallet att det finns olika fjärdrar med mer eller mindre tension, så jag satte dit några gamla som hade mer spänning i sig. Det kanske finns ännu starkare fjädrar?
Kan annars inte komma på en bra lösning på problemet??
Jag tror att jag lätt skulle kunna skriva en bok om just detta problem.
Istället för att skriva en hel roman här; tänkte jag stapla upp lite punkter. Punkter innehållande förutsättningar och lösningar.
- De flesta av SAMTLIGA förutsättningar i ett stränginstrument -med skruvad hals; börjar i: Hur halsen och kroppen sitter fast i varandra. Av alla dessa saker; väljer vi att koncentrera oss på biten -som är relevant för problemet du beskriver: Hur en hals sitter monterad på en kropp; bestämmer strängarnas höjd över gitarrkroppens (i detta fall) plana yta. Denna höjd i sin tur bestämmer hur hur högt upp eller ner man måste höjdjustera stallsadlarna på stallet. Detta har en ENORM påverkan -över bla svaj utväxlingen på instrumentet. Det är lite knivigt med gitarren i strängdrag/stämd: Med Ex ett skjutmått; kan man mäta + räkna ut hur högt strängarna ligger över ytan på kroppen. Detta värde/mått ger den bästa indikationen till om spelkänslan (svajet + liret) kommer att kännas mjukare eller hårdare. Att ej lyckas få till det här; är nog det vanligaste felet folk gör: När det bygger ihop sina HPD instrument.
- Många (även rutinerade skruvare) som monterat av ett 6 punkts Strata svaj av vintage typ; har säkert noterat tryckmärkena i kroppen från stallplattan. Detta speciellt om stallet varit justerat för flytande funktion. Kort: Den vinklade kanten undertill -på stallplattan; har ätit sig in i kroppen/lacken. Denna 'ner ätning' i kroppens yta medför -att stallets funktion ej kan returnera korrekt. Meao: Ett vintage stall av Fender -typ är beroende av att ha en perfekt plan och hårt yta att vila mot. Det är här hårdheten i trä + lack kommer in i bilden. I princip ALLA tror att dessa ytor är juste på Ex en ny utbyteskropp från Fender, Warmoth, Musikraft, etc, etc... Och så är det ju förståss inte. Detta är något man själv måste fixa i efterhand -om man vill ha optimal funktion. Precis samma sak gäller vid köp av en helt ny gitarr av Fender typ. För äldre, välanvända använda instrument -där stallet redan ätit sig in ordentligt i kroppen finns det även hjälp för. Då använder man sig istället av shims i stål:
https://reverb.com/en-se/item/438982-2-x-shim-for-fender-stratocaster-american-vintage-tremolo-bridge-2-7-32-2-3-16- Att fjädrar hakar/hoppar ur stallblocket -oavsett mängd up pitch på svajarmen; innebär ett konstruktions fel. Handhavande -eller från fabrik (även detta väldigt vanligt). Detta fel är att skruvarna som håller tremoloklon för fjärdrarna är fel borrade. Detta i på alla fyra viktigaste punkterna:
1.) Höjd. En stallfjäder som går mellan blocket och fjäderklon; ska aldrig vara högre vid fjäderklon. Fjädrarna skall gå jämnt raka i höjd eller lite lägre.
2.) Borrvinkel vid montering. Välj i princip vilket alternativ du vill på YT; där någon tomte stolt visar hur man borrar hål för en fjäderklo på i en Strata kropp. I princip i VARJE FALL är det eldriven borrmaskin som kommer fram??!! Detta verktyg kan man innte ens lägga tilllräcklingt plant mot kroppen -för att erhålla en optimal vinkel för fjäderklons skruvar skruvar! Resultatet blir felmonterade skruvar; där fjäder höjden mellan klo och block -bestäms av hur långt in klon justeras in... Tragiskt värre. Skulle dessa YT-proffs istället ta i med båda halvorna samtidigt; skulle de istället använda Ex en Dremel -med till hörande flexskaft -för att kunna decka detta smalare verktyg mot kroppen när de borrar för klorna.
3.) Om halsen är monterad rätt i kroppen; ska den mittersta trem fjädern mellan klo och block följa gitarrens genom gående centerlinje. Gör den inte detta kommer fjädrarna påverka stallets funktion negativt. Bara att mäta och märka ut en korrekt center linje baktill genom halsen och kroppen; kräver skill. För man måste utgå från kroppens framsida för att göra detta. (Tyvärr något som YT-proffsen även är jäkligt 'proffsiga' med att själva missa.)
4.) Man kan tycka; att då man mätt och märkt allting korrekt i kroppen -för borrning av fjäderklo skruvarna: Då är det väl bara och köra järnet med rätt borr? -Nope... En borr för ett borrhål i vinkel på fri hand; har VÄLDIGT LÄTT för att vandra (åka ur sin korrekta C-C position. Vill man få detta rätt; måste man först få full kontroll över sitt borrande. Här väljer man istället att borra med en liten borr först. Är man osäker; så gärna till och med i tre steg; där man systematiskt går upp i borrtjocklek -för att få ett perfekt resultat. Det är lätt och glömma -att här borrar man faktiskt på fri hand i 3D. Dvs tre saker som skall sitta perfekt i momentet: Borrposition, låg borr vinkel in sett till kroppen, och parallellt med centerlinjen.
- Att montera de 6 skruvarna för stallet i kroppen korrekt. Det är väl bara att skruva in dessa i de färdiga hålen som finns i kroppen...? Innebär detta automatiskt -att dessa hål hamnar helt i rad (som de skall göra)? Inte en chans! Första gången som skruvarna skruvas in i nya hål; bestämmer mycket av deras slutgiltiga position. För att ens ha EN CHANS att få dessa korrekt i rad; KRÄVER att man försökkrar sig över att dessa hål är helt trärena inne och kontaktytan på kroppen helt fri från lack och poler rester från fabrik. En stor miss att ta för givet -att dessa hål är juste fråm fabrik/tillverkare. Vill man göra detta korrekt; vill man provmontera stall skruvarna i kroppen -innan man monterar själva stallet. Med bara monterade skruvar i kroppen -ger möjligheten att kontrollerna att skruvarna verkligen är i rad med hjälp av en straight edge -eller en rak linjal. Är det inte på rad; måste man få dessa i rad -om man vill erhålla korrekt funktion på stallet.
- Träkomprimering är ett stort problem när det gäller vintage svaj av Strata typ. När träet i en Strata kropp komprimerat; innebär att C-C avståndet mellan E-monterings skruvarna i kroppen har flyttat sig närmare varandra. Detta i sin tur innebär att skruvarna inte kommer att centrera rätt genom hålen i stallplattan. De kommer att nypa inåt i hålen. Ett enkelt 'tell-tell' för detta är när man skruvar upp en av E-monteringsskruvarna på sitt tall utan strängtryck på: Kommer dessa ha ett runt rispmärke på ytan ovanför den jängade delen på skruven. Detta är en effekt av nypningen. Stallplattan på vintage svaj skall glida upp och ner mot den översta, plana delen av monteringsskruvarna. Om det nyper -eller skruvarna är rispade; kommer stallet inte att hålla stämningen. Att köpa en ny kropp eller en ny gitarr; innebär inte per automatik -att hålen är som de skall vara. Att köpa en färdig lackadkropp brukar ge aningen bättre odds -jämfört med att köpa en trä ren kropp.
Hoppas denna info hjälper lite.
/ Jonken