View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 02:19



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Tog bort trästallet. Borde jag.. 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Tog bort trästallet. Borde jag..
Köpte en trasig Cort MR710F akustisk med fishmansystem för 225:- med en massa issues för att träna lite instrumentmepprande.

Stallet var trasigt så jag har använt en slipad bred kniv som jag värmt med värmepistol och sen arbetat mig igenom undersidan av stallet tills det lossnade.

Image

När stallet var borta så blev jag lite förvånad att det ser ut som det legat lack under stallet istället för att trä är limmat mot trä. Eller så är det limmat med någon sorts epoxy som är kvar, Borde jag fräsa bort "lackytan" under stallet så sitkagranlocket limmar direkt mot det nya rosenträstallet för bästa ljud?
Om inte, så undrar vilket lim som kan funka att limma med? (blir ju isf trä mot lack)

Image

En annan issue är den långa lacksprickan (ej i själva trälocket, se bild 1) som förmodligen uppkommit samtidigt som stallet gått sönder av någon smäll. Försökte testfylla en bit av lacksprickan med superlim men det är/var inte tillräckligt visköst så kryper inte ner i sprickan ordentligt. Gittardelar verkar inte sälja den extremt blaskiga varianten av Stewmacs superlim. Någon annan som säljer liknande "blask"?


13 Dec 2023, 18:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Ja, jag är ganska säker på att det ska vara trä mot trä så att säga. Om du behöver fräsa eller om det går att ta bort på annat sätt, stämjärn etc är en annan fråga. Att skrapa med ett stämjärn som en sickling är ganska bra, smalt och kontrollerat område.

Nu säger du inte vilken sorts lack det är, men jag misstänker att det är någon form av plastlack? Om det varit Nitro så är ju acetontricket på topz absolut behändigast, "rulla" ut acetonen över de skadade ställena så flyter det ihop igen.

Loctites "Super Glue" är ganska tunt, avhandlades i en tråd nyligen. Gorillas Super glue var ganska trögflytande däremot. Frågan är om det inte måste vara väldigt tunt för att kunna flyta in i den där sprickan.

_________________
/Lennart


13 Dec 2023, 21:53
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Custom Sam wrote:
Ja, jag är ganska säker på att det ska vara trä mot trä så att säga. Om du behöver fräsa eller om det går att ta bort på annat sätt, stämjärn etc är en annan fråga. Att skrapa med ett stämjärn som en sickling är ganska bra, smalt och kontrollerat område.

Nu säger du inte vilken sorts lack det är, men jag misstänker att det är någon form av plastlack? Om det varit Nitro så är ju acetontricket på topz absolut behändigast, "rulla" ut acetonen över de skadade ställena så flyter det ihop igen.

Loctites "Super Glue" är ganska tunt, avhandlades i en tråd nyligen. Gorillas Super glue var ganska trögflytande däremot. Frågan är om det inte måste vara väldigt tunt för att kunna flyta in i den där sprickan.


Tack! Ja jag tror att trä mot trä är mycket bättre men det är nog troligen 2k polyurethan ca 0.5mm som är stenhård nu där och det är inte lätt att slipa/sickla så tänkte att fräsning skulle funka, men kanske risk att det spricker och flagar.

En variant skulle ju vara att slipa bort hela toppens lack och lacka om alltsammans med en tunnare lack sedan så får man bort lacksprickan samtidigt.
Men då blir det mer jobb :? och väntetid till varmare dagar.

Tack för tipset om superlim.


13 Dec 2023, 22:02
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Obi wrote:

Tack! Ja jag tror att trä mot trä är mycket bättre men det är nog troligen 2k polyurethan ca 0.5mm som är stenhård nu där och det är inte lätt att slipa/sickla så tänkte att fräsning skulle funka, men kanske risk att det spricker och flagar.

En variant skulle ju vara att slipa bort hela toppens lack och lacka om alltsammans med en tunnare lack sedan så får man bort lacksprickan samtidigt.
Men då blir det mer jobb :? och väntetid till varmare dagar.

Tack för tipset om superlim.



Att få en tunn lack på skulle ju säkert lyfta gitarren, borde låta bättre. Om det nu är ambitionen förstås. :)

_________________
/Lennart


13 Dec 2023, 22:24
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Custom Sam wrote:


Att få en tunn lack på skulle ju säkert lyfta gitarren, borde låta bättre. Om det nu är ambitionen förstås. :)


Jodå men det blir en annan nivå på mängden arbete :) .


13 Dec 2023, 22:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Sprickan lacken är nog svår att göra osynlig. Klarlack går nog att värma (ev förtunna) så att den blir riktigt rinnande.

Jag använder Loctite Super Glue Precision 5g till rätt mycket. Idag fylldes en plastskarv som tidigare limmats. Trots att flaskan är nyöppnad så kladdar det en del vid skarven. Hos mig var det en sista förstärkning i skarven som är dold. Limmet härdar rätt snabbt även på öppna ytor.

Jag har nog inte lyckats ta bort överskott utan att slipa. Aceton rek i specifikationen. Men det är nog ingen bra ide på lack. Ev kan en fin kanyl ge bättre resultat för att reparera fina sprickor. I alla fall bör en kanyl ge mindre spill än pipen på flaskan.

https://dm.henkel-dam.com/is/content/he ... ack-5-gram


14 Dec 2023, 00:27
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
arinihsd wrote:
Sprickan lacken är nog svår att göra osynlig. Klarlack går nog att värma (ev förtunna) så att den blir riktigt rinnande.

Jag använder Loctite Super Glue Precision 5g till rätt mycket. Idag fylldes en plastskarv som tidigare limmats. Trots att flaskan är nyöppnad så kladdar det en del vid skarven. Hos mig var det en sista förstärkning i skarven som är dold. Limmet härdar rätt snabbt även på öppna ytor.

Jag har nog inte lyckats ta bort överskott utan att slipa. Aceton rek i specifikationen. Men det är nog ingen bra ide på lack. Ev kan en fin kanyl ge bättre resultat för att reparera fina sprickor. I alla fall bör en kanyl ge mindre spill än pipen på flaskan.

https://dm.henkel-dam.com/is/content/he ... ack-5-gram


Tack för tips Roger :)

Gitarrdelar har någon sorts fina precisionspipar till superlim men de är naturligtvis slut i lager :cry:


14 Dec 2023, 07:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Vill du göra stall jobbet 110% trä-mot-trä; kommer du att behöva en del special verktyg + tillverka en fräsmall.
Dock i 'arbetsläget' (där du befinner dig just nu) -där du framgångsrikt har lyckats lossa stallet; är det viktigt att granska gitarren noga innan du börjar bygga ihop gitarren igen.

Några 'key' punkter:

-Om gitarren har haft en bulle på locket: Vill du försäkra dig om att support/bracing stavarna på lockets undersida verkligen sitter fastlimmade.
-Du kan kolla om du har en bulle på locket med en straight edge linjal. Bullens position brukar vanligt vis vara lockytan bakom stallet > till bakre kant. Och gropen/dalen brukar sitta framför stallet > fram till ljudhålet. Dessa saker skapas av strängdraget; som drar i stallet och locket. Denna 'bulle mätning' gör man vanligtvis med fullt strängdrag på -på instrumentet.
-Sprickan på locket du har på gitarren: Sitter på klassiker -stället på locket för en rejäl 'bulle'. Återigen: Försäkra dig över att sprickan inte dragit med sig/lossat på bracing stavarna på undertill på locket.
-Man kan alltid addera fler bracing stavar under locket -för att stabilisera en bulle på locket. Nackdelen är givetvis att detta är väldigt knivigt; och kräver en drös med special tänger i olika längder. Alla tänger skall ju nypa/fungera genom gitarrens ljudhål.

En av de negativa effekterna med en bulle på locket; är att denna höjer sträng höjden över locket. Ibland till den grad -att den lägsta möjliga stränghöjden ut från höjden på stallsadeln ej är kapabel att kompensera för detta. För att fixa detta är ett VÄLDIGT AVANCERAT gig; där man ofta åker på att slipa om greppbrädan -för att erhålla mer tilt vinkel; för att erhålla mer stränghöjd över locket. Och detta är ett DYRT arbete för en RIKTIG PROFFS byggare/tech.


Men åter till 'Ditt läge' här. Dina val just nu är:

A.) Limma på stallet; och hoppas på det bästa.
B.) Jobba vidare -för att fixa till bullen på locket (som GARATERAT är där) -innan Du limmar på stallet.


- Bet You thought this shit was gonna be straight 4-ward'n easy right...? :shock: :o (Menat: Humoristiskt med full respekt.) :wink: :)


/ Jonken


14 Dec 2023, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Superlim i krackeleringen/sprickan. Jag testade ett par enklare varianter på fm. Har en gammal krackelerad Kawaikropp som väntar på bättre tider. Kroppen rengjordes med diskmedel och fönsterputs och fick torka en stund.

Utspädd vattenbaserad klarlack, ej halvmatt eller liknande. Och vitlim/trälim också utspätt med vatten. Inga mått på blandningarna. Började med vitlimmet och spädde till de såg vettigt ut.

Fin lågprispensel och några drag över sprickan med någon minuts mellanrum. Torkade av med fuktigt hushållspapper innan nästa penseldrag. Glömde kolla men 4-5 penseldrag över krackeleringen. Nästan inget kladd med vitlimmet och lite mer kladd med klarlacken. Efter 1 tim torkades mer kladd bort med en fuktig trasa. Limmet försvann som väntat men det fanns lite kladd kvar vid klarlacken. Den försvinner med lite polering med bilvax när allt härdat.

Testet gjordes i en lång spricka där ett par cm åtgärdades med lim resp lack för jfr. Det känns och syns subjektivt som sprickan har slutit sig lite men den syns lika mycket. Samtidigt fylldes ett par större hack med samma lösningar. Vitlimmet ger som väntat ingen infärgning medan klarlacken ev påverkar lite.

Vitlim utan tryck behöver tid för att härda. Det är ingen ide att ta fram vaxet förrän tidigast imorgon.


14 Dec 2023, 13:53
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Jonken wrote:
Vill du göra stall jobbet 110% trä-mot-trä; kommer du att behöva en del special verktyg + tillverka en fräsmall.
Dock i 'arbetsläget' (där du befinner dig just nu) -där du framgångsrikt har lyckats lossa stallet; är det viktigt att granska gitarren noga innan du börjar bygga ihop gitarren igen.

Några 'key' punkter:

-Om gitarren har haft en bulle på locket: Vill du försäkra dig om att support/bracing stavarna på lockets undersida verkligen sitter fastlimmade.
-Du kan kolla om du har en bulle på locket med en straight edge linjal. Bullens position brukar vanligt vis vara lockytan bakom stallet > till bakre kant. Och gropen/dalen brukar sitta framför stallet > fram till ljudhålet. Dessa saker skapas av strängdraget; som drar i stallet och locket. Denna 'bulle mätning' gör man vanligtvis med fullt strängdrag på -på instrumentet.
-Sprickan på locket du har på gitarren: Sitter på klassiker -stället på locket för en rejäl 'bulle'. Återigen: Försäkra dig över att sprickan inte dragit med sig/lossat på bracing stavarna på undertill på locket.
-Man kan alltid addera fler bracing stavar under locket -för att stabilisera en bulle på locket. Nackdelen är givetvis att detta är väldigt knivigt; och kräver en drös med special tänger i olika längder. Alla tänger skall ju nypa/fungera genom gitarrens ljudhål.

En av de negativa effekterna med en bulle på locket; är att denna höjer sträng höjden över locket. Ibland till den grad -att den lägsta möjliga stränghöjden ut från höjden på stallsadeln ej är kapabel att kompensera för detta. För att fixa detta är ett VÄLDIGT AVANCERAT gig; där man ofta åker på att slipa om greppbrädan -för att erhålla mer tilt vinkel; för att erhålla mer stränghöjd över locket. Och detta är ett DYRT arbete för en RIKTIG PROFFS byggare/tech.


Men åter till 'Ditt läge' här. Dina val just nu är:

A.) Limma på stallet; och hoppas på det bästa.
B.) Jobba vidare -för att fixa till bullen på locket (som GARATERAT är där) -innan Du limmar på stallet.


- Bet You thought this shit was gonna be straight 4-ward'n easy right...? :shock: :o (Menat: Humoristiskt med full respekt.) :wink: :)


/ Jonken


Hej Jonken
Tack för tankar och erfarenhet. Jodå jag är medveten om att det kan vara bullar på akustiska gitarrer i synnerhet på asiatiska :) .

Visst finns det nog lite bulle på denna gitarr också som är gjord i Korea, gissar mindre än 2mm men det är ju då utan strängbelastning. Men att kolla stall, halsvinkel och uppskatta potentiell stränghöjd etc är nog det första jag försöker göra när jag träffar på en gitarr. I detta fall var det enkelt för det satt strängar på den. Dock var ju stallbenet borta så strängarna vilade direkt på trät i stallet istället.
Hela trästycket framför stallbenet hade sprättats bort så jag gissar att den slagit i just på stallbenet. Jag kunde dock se att det skulle gå att få en rimligt spelbar stränghöjd men att stallbenet då inte kommer att sticka upp jättehögt.

Här är dock ett lite problem att Cort kör med lägre stall än de man normalt kan köpa. För att öka brytvinkel över stallbenet så använder man något som de kallar
scooped bridge. Man kan se en urfräst halvmåne där de 6 "bridge pins" sitter för att de ska hamna så lågt som möjligt.
Såna låga stall med urfräsning finns som sagt inte att köpa så jag får modifiera ett befintligt lite på samma sätt.

All bracing sitter fast. Det är någon typ av X bracing. Det finns ingen spricka i locket utan den existerar enbart i lacken.

Om jag lägger en lång linjal från översadeln och sedan på gamla stallet (utan stallben) som står på locket så slickar den i princip bandstavarna.
Det innebär väl att ett stallben som sticker upp t ex 2mm kommer ge en stränghöjd vid 12:e bandet på 1 mm osv. Med reservation för att inte stallet lyfter ytterligare under strängbelastning. Kan ju stränga på och se hur mycket det gör.

Image


Last edited by Obi on 14 Dec 2023, 20:32, edited 4 times in total.



14 Dec 2023, 17:48
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
arinihsd wrote:
Superlim i krackeleringen/sprickan. Jag testade ett par enklare varianter på fm. Har en gammal krackelerad Kawaikropp som väntar på bättre tider. Kroppen rengjordes med diskmedel och fönsterputs och fick torka en stund.

Utspädd vattenbaserad klarlack, ej halvmatt eller liknande. Och vitlim/trälim också utspätt med vatten. Inga mått på blandningarna. Började med vitlimmet och spädde till de såg vettigt ut.

Fin lågprispensel och några drag över sprickan med någon minuts mellanrum. Torkade av med fuktigt hushållspapper innan nästa penseldrag. Glömde kolla men 4-5 penseldrag över krackeleringen. Nästan inget kladd med vitlimmet och lite mer kladd med klarlacken. Efter 1 tim torkades mer kladd bort med en fuktig trasa. Limmet försvann som väntat men det fanns lite kladd kvar vid klarlacken. Den försvinner med lite polering med bilvax när allt härdat.

Testet gjordes i en lång spricka där ett par cm åtgärdades med lim resp lack för jfr. Det känns och syns subjektivt som sprickan har slutit sig lite men den syns lika mycket. Samtidigt fylldes ett par större hack med samma lösningar. Vitlimmet ger som väntat ingen infärgning medan klarlacken ev påverkar lite.

Vitlim utan tryck behöver tid för att härda. Det är ingen ide att ta fram vaxet förrän tidigast imorgon.


Wow, tack :) Här fanns ju gott om matnyttigt att ta till sig.


14 Dec 2023, 18:04
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Tog bort trästallet. Borde jag..
Jonken wrote:
Denna 'bulle mätning' gör man vanligtvis med fullt strängdrag på -på instrumentet.

/ Jonken


Jag gjorde ingen bullemätning men strängade upp 5 strängar strax över pitch En pinne 'är trasig så det fick bli 5.
Känns som lite rysk roulette när pinnarna eg bara har support av granlocket :shock: .

Det gamla stallet utan stallben med strängarna vilandes på stallträt. Då har jag en stränghöjd på 1.2mm vid band 20 på 6:e strängen. Dock kanske det blir mer om man släpper på dragstången. Någon av de mittersta strängarna tog i banden lite men kan bero på att trät i stallet är lägre där. Ett sTallben är ju lite välvt och följer greppbrädans radius.

Image

Jag tror eller hoppas iaf att det ska gå att få ett fungerande instrument utan större ingrepp mot bullen men man får väl se :o


14 Dec 2023, 21:20
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.