View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 17:49



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Ständigt ökande priser… 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Ständigt ökande priser…
Jag har aldrig varit någon större spenderare när det gäller gitarrprylar. Köper hellre några få, bra (något dyrare) gitarrer än flera budgetgrejer. Jag har alltid varit tex väldigt förtjust i Fenders American Vintage-serie. Senast jag var på jakt efter en ny bas kunde jag hitta en ny P-bas från den serien för kanske 16-18000 ny. Det var omkring 2018/2019 tror jag. Det blev att jag hittade en begagnad för 10000. Priset i sig var inget märkvärdigt och jag köpte den av en snubbe i Göteborg som hade haft den ute på Blocket ett par veckor.

Om jag kollar idag så kostar en sådan bas 28000 ny. Begagnad för runt 18000. Min Stratocaster från den serien köpte jag för 10 år sedan för 12000 ny. Liknande serie kostar idag 26000…

Jag är helt med på dollarkurser osv och att det gått ett par år sedan dess. Men ändå, det ÄR stor skillnad procentuellt. Och lönerna har definitivt inte hängt med.
För min egen del har det där fått mig att helt ändra köpbeteende. När jag går in i en gitarraffär idag så lockar det mer att köpa en Squier för 5000. Inte att de är lika bra. För absolut, jag känner och hör skillnaden. Men skillnaden är för mig inte så stor så att jag kan motivera att hosta upp 21000 till för en dyrare Fender. För mig har Squier blivit ”good enough” efter typ 35 års spelande.

Samma med förstärkare. Jag har ofta gått och suktat efter dyra rörstärkare som jag ibland trott ska förändra allting i mitt spel. Men så köpte jag en mindre Line 6 Catalyst för ett år sedan att ha i replokalen. Jag märkte rätt snabbt att den funkade till väldigt mycket mer än vad jag trodde. Jag har kopplat den ut via XLR när jag spelat live, och det låter precis hur bra som helst. Åter igen, ”good enough”. Iallafall för mig! För 3000 kr!

Så känslan är att dyra grejer blivit dyrare. Och de billigare grejerna har blivit väldigt mycket bättre!

Har de senaste årens prishöjningar fått er att ändra ert köpbeteende?


03 Feb 2024, 16:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Ständigt ökande priser…
Mitt barnbarn köpte en Line-6 Catalyst och jag måste bara ta av kepsen och konstatera att om man inte fixar giget med den förstärkaren så beror det nog snarare på att man inte övat tillräckligt, än på att förstärkaren är digital!
Skulle vilken dag som helst kunna byta ut mina 50-år gamla museumförstärkare mot en Catalyst!

_________________
pudas


03 Feb 2024, 17:29
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Ständigt ökande priser…
Tur att det går framåt. Jag har en Line6 spider generation 4 (ca 2009-2015) som jag ångrar att jag köpte av nyfikenhet för ett par hundralappar på en loppis.
Det är med god marginal den mest omusikaliska förstärkare jag provat.

Förstärkamodellerna låter rätt oinspirerande om man inte dränker dem i det plural av effekter som finns som i sin tur låter lite lagom digitalsterilt.
Förstår inte heller att Line6 valt att ha noisegate på nästan alla ljud som default. Det går visserligen att stänga av men tar lika effektivt bort spelkänslan som det kapar brus.

För mig låter faktiskt många gamla heltransistorkombos, många med oförtjänt dåligt rykte, bättre, mer naturligt och musikaliskt.

Men spider IV:an är ju en liten instegsmodell. Möjligt att de större av samma låter bättre och de nyare kanske äntligen når ändra fram :)


03 Feb 2024, 20:57
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Ständigt ökande priser…
En 1959 Les Paul ligger väl på minst 5 miljoner nu. Tror inte de kostade så mycket när de dök upp 1959. :lol:

Min Vintage V100 kostade ca 2000:- för 14 år sen, nu ligger de på lite över 6000:-
FGN Iliad, 7500:- (2018), nu 10000:-


03 Feb 2024, 21:02
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ständigt ökande priser…
Alla gitarrmärken har höjt sina priser rejält bland deras mellanpris och dyrare modeller. Visst har kronfallet lite med det att göra men de har även höjt sina priser rejält. Märkligt för vill man sälja mycket som möjligt höjer man inte sina priser och inbillar sig att man ska sälja minst lika mycket som tidigare. Så ja, för mig har det fått mig att avstå köpa några nya gitarrer.


03 Feb 2024, 21:42
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ständigt ökande priser…
Obi wrote:
Tur att det går framåt. Jag har en Line6 spider generation 4 (ca 2009-2015) som jag ångrar att jag köpte av nyfikenhet för ett par hundralappar på en loppis.
Det är med god marginal den mest omusikaliska förstärkare jag provat.

Förstärkamodellerna låter rätt oinspirerande om man inte dränker dem i det plural av effekter som finns som i sin tur låter lite lagom digitalsterilt.
Förstår inte heller att Line6 valt att ha noisegate på nästan alla ljud som default. Det går visserligen att stänga av men tar lika effektivt bort spelkänslan som det kapar brus.

För mig låter faktiskt många gamla heltransistorkombos, många med oförtjänt dåligt rykte, bättre, mer naturligt och musikaliskt.

Men spider IV:an är ju en liten instegsmodell. Möjligt att de större av samma låter bättre och de nyare kanske äntligen når ändra fram :)

Ja de gamla line 6 spider var rena dyngan. Testade i affär för länge sen nu. Men tydligen har de förbättrat sina nyare modeller.


03 Feb 2024, 21:43
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Ständigt ökande priser…
Det finns ju en massa effekter och inställningar som man kan laborera med i Catalyst. Men jag ställer bara in ett grundljud och har pedalbord framför. Använder bara inbyggd reverb. Och jag kan även använda den hemma eftersom jag kan peta ner effekten till 0,1W. Så den är helt outstanding som hemmaförstärkare också! Väger absolut ingenting heller, vilket gör att det går snabbt och enkelt att transportera.


03 Feb 2024, 21:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Ständigt ökande priser…
Är det någon här som är lite kunnig inom ekonomi och har något hoppfullt att säga om detta?
Är själv chockad över var priserna ligger idag.. Jag köpte en begagnad Les Paul Traditional 120th anniversary med riktigt flammig topp för 8000kr sommaren 2016. Två år senare köpte jag en Les Paul R8 Historic Collection '03, även den med flammig lönntopp, för 24k. Hur mycket är det rimligt att priser på saker och ting kan höjas? Och finns det något hopp om att priserna kan gå ned igen?

Vid ett par tillfällen de senaste åren har man höjt priserna på öl med ett par kronor på Systembolaget. Vad kostade en Pripps Blå 1978? Jag kan inte tänka mig att den kostade 5 öre.
Vilket måste peka på att priserna även går ned stundtals.


03 Feb 2024, 22:03
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Ständigt ökande priser…
GreatShakes wrote:
Är det någon här som är lite kunnig inom ekonomi och har något hoppfullt att säga om detta?
Är själv chockad över var priserna ligger idag.. Jag köpte en begagnad Les Paul Traditional 120th anniversary med riktigt flammig topp för 8000kr sommaren 2016. Två år senare köpte jag en Les Paul R8 Historic Collection '03, även den med flammig lönntopp, för 24k. Hur mycket är det rimligt att priser på saker och ting kan höjas? Och finns det något hopp om att priserna kan gå ned igen?

Vid ett par tillfällen de senaste åren har man höjt priserna på öl med ett par kronor på Systembolaget. Vad kostade en Pripps Blå 1978? Jag kan inte tänka mig att den kostade 5 öre.
Vilket måste peka på att priserna även går ned stundtals.


Jag hade gärna velat se hur säljstatistiken ser ut för de senaste två åren för Fender och Gibson. Fender hade väl säljrekord under något av pandemiåren då folk satt hemma, inomhus utan att veta vad de skulle spendera pengarna på. Då skulle alla helt plötsligt spela gitarr. Men sen kom inflation, krig och elände rätt fort efter det!

Nej, man undrar ju om folk är så intresserade av att köpa en gitarr för 30 om man vet om att den bara för något år sedan kostade 20.

En Martin D-28 kostar 46000 idag. Det är helt bisarrt!


03 Feb 2024, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Ständigt ökande priser…
GreatShakes wrote:
Är det någon här som är lite kunnig inom ekonomi och har något hoppfullt att säga om detta?
Är själv chockad över var priserna ligger idag.. Jag köpte en begagnad Les Paul Traditional 120th anniversary med riktigt flammig topp för 8000kr sommaren 2016. Två år senare köpte jag en Les Paul R8 Historic Collection '03, även den med flammig lönntopp, för 24k. Hur mycket är det rimligt att priser på saker och ting kan höjas? Och finns det något hopp om att priserna kan gå ned igen?

Vid ett par tillfällen de senaste åren har man höjt priserna på öl med ett par kronor på Systembolaget. Vad kostade en Pripps Blå 1978? Jag kan inte tänka mig att den kostade 5 öre.
Vilket måste peka på att priserna även går ned stundtals.


Med just Gibson får man räkna med att betala dyrt helt enkelt. Standard var faktiskt rätt billiga för ett par år sen, runt 22000:- har jag för mig. Nu över 30000:-

Har en Musikbörsen-katalog från 2008. R9 där kostade 59000:-, nu över 80000:-


04 Feb 2024, 07:31
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Ständigt ökande priser…
Satte en gräns på 8000kr för en gitarr för många år sen. Med inflation har det nu blivit 12 000, men mer än så har jag aldrig betalat för ett instrument.


04 Feb 2024, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ständigt ökande priser…
Ja, sjuka priser nu!!
För precis 2år sen införskaffades en ny Gibson Sg 61 maestro vibrola för 18k och nu ligger den 25,5k. Tur att jag inte väntade.


04 Feb 2024, 16:20
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Ständigt ökande priser…
4trax wrote:
Ja, sjuka priser nu!!
För precis 2år sen införskaffades en ny Gibson Sg 61 maestro vibrola för 18k och nu ligger den 25,5k. Tur att jag inte väntade.


Man skulle gärna vilja veta hur många som säljs för 25.5. Samma grej på Blocket också att folk försöker sälja för kraftigt ökade andrahandspriser.


04 Feb 2024, 17:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ständigt ökande priser…
snutstrut wrote:
4trax wrote:
Ja, sjuka priser nu!!
För precis 2år sen införskaffades en ny Gibson Sg 61 maestro vibrola för 18k och nu ligger den 25,5k. Tur att jag inte väntade.


Man skulle gärna vilja veta hur många som säljs för 25.5. Samma grej på Blocket också att folk försöker sälja för kraftigt ökade andrahandspriser.

För att väldigt många, om inte de allra flesta, kollar priserna på Reverb och tycker att det ska vara en måttstock prismässigt. Bara för att man sätter 20 lakan på
Reverb innebär inte det att man får sålt för det priset ens.


05 Feb 2024, 00:47
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ständigt ökande priser…
Alla gitarrmärken har höjt sina priser rejält, t ex ESP. Detsamma deras undermärke LTD. Det man fick för runt 8-9000:- för några år sedan kostar runt 15000:- idag och vissa det dubbla.


05 Feb 2024, 00:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Ständigt ökande priser…
snutstrut wrote:

Har de senaste årens prishöjningar fått er att ändra ert köpbeteende?


För mig har det lett till att jag knappt köper något överhuvudtaget längre. I princip har jag raderat ut mitt gitarrintresse. Det är säkert bara positivt och jag lägger nog mer tid åt att spela istället.


05 Feb 2024, 16:49
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Ständigt ökande priser…
snutstrut wrote:

Har de senaste årens prishöjningar fått er att ändra ert köpbeteende?


Ja, jag drar mig för att köpa en Gibson nu. Kanske aldrig får tummen ur, men nu tar det emot ännu mer.


05 Feb 2024, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2351
Location: Varberg
Post Re: Ständigt ökande priser…
GreatShakes wrote:
Är det någon här som är lite kunnig inom ekonomi och har något hoppfullt att säga om detta?
Är själv chockad över var priserna ligger idag.. Jag köpte en begagnad Les Paul Traditional 120th anniversary med riktigt flammig topp för 8000kr sommaren 2016. Två år senare köpte jag en Les Paul R8 Historic Collection '03, även den med flammig lönntopp, för 24k. Hur mycket är det rimligt att priser på saker och ting kan höjas? Och finns det något hopp om att priserna kan gå ned igen?

Vid ett par tillfällen de senaste åren har man höjt priserna på öl med ett par kronor på Systembolaget. Vad kostade en Pripps Blå 1978? Jag kan inte tänka mig att den kostade 5 öre.
Vilket måste peka på att priserna även går ned stundtals.


Mellanölet var ju försvunnet 1978 så med Pripps Blå avses väl Pripps Export, antar jag.
En burk (45 cl) Pripps Export kostade 1978 kr 4,46.
Det motsvarar i dagens penningvärde kr 22,50.

Samtidigt ska man tänka på, och förhålla sig till, att
a) öl kan aldrig få sitt rätta pris, och
b) man mår aldrig så bra som mellan andra och tredje ölen.

Tur då att en burk i dagsläget inte kostar mer än kr 14,10 (motsvarande kr 2,80 1978).

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Feb 2024, 21:00
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Ständigt ökande priser…
Marshall wrote:
GreatShakes wrote:
Är det någon här som är lite kunnig inom ekonomi och har något hoppfullt att säga om detta?
Är själv chockad över var priserna ligger idag.. Jag köpte en begagnad Les Paul Traditional 120th anniversary med riktigt flammig topp för 8000kr sommaren 2016. Två år senare köpte jag en Les Paul R8 Historic Collection '03, även den med flammig lönntopp, för 24k. Hur mycket är det rimligt att priser på saker och ting kan höjas? Och finns det något hopp om att priserna kan gå ned igen?

Vid ett par tillfällen de senaste åren har man höjt priserna på öl med ett par kronor på Systembolaget. Vad kostade en Pripps Blå 1978? Jag kan inte tänka mig att den kostade 5 öre.
Vilket måste peka på att priserna även går ned stundtals.


Mellanölet var ju försvunnet 1978 så med Pripps Blå avses väl Pripps Export, antar jag.
En burk (45 cl) Pripps Export kostade 1978 kr 4,46.
Det motsvarar i dagens penningvärde kr 22,50.

Samtidigt ska man tänka på, och förhålla sig till, att
a) öl kan aldrig få sitt rätta pris, och
b) man mår aldrig så bra som mellan andra och tredje ölen.

Tur då att en burk i dagsläget inte kostar mer än kr 14,10 (motsvarande kr 2,80 1978).


Mycket vettigt svar!
Tack för det, Marshall !


05 Feb 2024, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Ständigt ökande priser…
Pilsner och gitarrer är det viktigaste i livet!
Kraftiga prisökningar på pilsner hade dock varit värre :D


08 Feb 2024, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Ständigt ökande priser…
Tokerekloker wrote:
Visst har kronfallet lite med det att göra men de har även höjt sina priser rejält. Märkligt för vill man sälja mycket som möjligt höjer man inte sina priser och inbillar sig att man ska sälja minst lika mycket som tidigare.

Inte märkligt alls, det är kostnadsökningar som tas ut av kunderna, man har inte marginal nog för att ta den smällen på resultatet.
Eftersom i princip alla tvingas höja har det inte direkt någon konkurrensnackdel heller vad gäller marknadsandelar.

Den totala försäljningen minskar säkert, men det är bara bra i den ekonomiska situation vi befinner oss i.
Tror ingen tillverkare räknar kallt med att sälja lika mycket, de behöver minska sin produktion till efterfrågan.

_________________



09 Feb 2024, 16:57
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.