View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 13:15



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Program för att komponera och spela in musik 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Program för att komponera och spela in musik
Jag har så smått börjat få tillbaka lusten att spela in musikidéerna som snurrar i huv'et.
Det är nu 30 år sedan sist det begav sig och jag är lite vill.
Har kollat runt en del för att se vad som kan passa för mig; har kommit fram till att jag kan nog mycket väl tänka mig att sitta och komponera musik i datormiljö.
Har bra laptop typ "lätt-gaming" som verkar bra kvalificerad för att hantera t.ex. BIAB men kan tänka mig att skaffa dedikerad laptop för enbart musikskapande.

Spontant så verkar Band-In-A-Box tilltala mig, gillar att man kan skriva in ackord direkt typ "Em, G", och man kan spela in egna ljud och göra färdiga låtar.

Nån av Bojarna som har erfarenhet av BIAB och kan ge synpunkter?
Tar gärna emot förslag på andra program (eller appar som det nu kallas på de flesta plattformar :roll: )

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


22 Feb 2024, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Wow - Band-in-a-Box verkar koolt 8) Aldrig hört om men jag
håller inte på med inspelning så mycket. Tidigare har jag kollat
runt och kommit fram till att någon av Reapers eller Cubases lite
enklare versioner skulle passa mig - tror jag. Redan dessa versioner
är overkill för mig. Jag behöver t. ex inte "number of channels - unlimited".

_________________
Försvinn ur min åsikt


24 Feb 2024, 00:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Mina erfarenheter av "band in a box" är så daterad att det inte har någon relevans i dag!

Det var det första musikprogram jag installerade någon gång i slutet av nittiotalet. Då var programmet endast för MIDI om jag minns rätt. Redan då var tanken att det skulle generera stämmor och melodier åt en. Men det var inte en funktion som jag prioriterade, så jag fördjupade mig inte i programmet.

Håller inte på så mycket med inspelning längre, men lite tankar och åsikter har jag!

Dom flesta DAW (inspelningsprogram för ljud och MIDI, men även text och video kan förekomma) har funktioner som överstiger det dom flesta amatörer och halvproffs behöver.
Någon större skillnad i ljudkvallitet finns inte mellan olika fabrikat eller nivå på DAW
Hur användarvänliga dom är kan skilja sig betydligt!
Stora märken innebär stor mängd info på nätet där alla tänkbara och otänkbara tekniker och rutiner avhandlas, mycket på Y-T!
Ofta kan det löna sig att köpa en mer välmatad verssion av ett program och få med en större katalog av effekter och VST-instrument. Finns stora fördelar att ha det mesta under "samma tak"!

Dock så finns det fallgropar med hemstudio i datorn. Den största är nog att det är lätt att bli väldigt anal i det här med ljud och produktion! Att bli sittandes i timmar för att bläddra i samplebibliotek för att hitta den perfekta virveltrumman, eller scrolla igenom och prova femtio olika reverb-pluggar där ingen passar sångarens guturala dödsvrål!
Sen börjar ju "AI" att visa sitta fula tryne även här! Med online-tjänster för musikgenerering, mixning; mastering, textskrivning, sång och musik spelande! Vilket i slutändan får all musik att låta som Mello bidrag!

_________________
pudas


24 Feb 2024, 10:18
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Om jag fattat det rätt kan BIAB bara generera komp som du kan spela till men du kan inte spela in i programmet.
Däremot kan du använda BIAB som en plugin i alla inspelningsprogram som kan använda plugins av typ VST.
Jag tycker själv att PreSonus Studio One är väldigt enkelt att använda och exceptionellt lätt att lära sig. Därför använder jag det i alla kurser jag har i musikproduktion/komposition.

/Mats N


24 Feb 2024, 17:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Jag kan rekommendera Reaper. Jag har kört det i flera år (gratis och lagligt). Funkar kanon med plugins och midi t ex.
Reaper: https://www.reaper.fm/

Jäkligt bra forum oxå för frågor och support!

_________________
##################


24 Feb 2024, 17:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Om Band in abox funkar för dig så kör på det annars är jag benäget att hålla med Pudas,ta nån av de stora daws s.s Pro tools, Logic, cubase, FL music, Ableton där det finns tonvis med tutorials och hjälp att få via YT! Alltid bra att jobba i program som många använder.


24 Feb 2024, 18:23
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Jag använder Cubase men jag antar att flera av de andra DAW programmen är lika bra.

Jag använder också Superior Drummer/EZ drummer och EZ keys för att få hjälp med trummor och piano. Det är väl i princip det Band in a Box också gör. Att kunna utgå från ett trum eller pianokomp som ett proffs spelat in och sedan redigera det för att passa till låten gör att det direkt låter mycket bättre vilket också inspirerar ens eget spelande.
Man får dock akta sig så att det inte blir en "midifil" av det hela där man knappt spelar något själv. Kan ju i och för sig vara ok om kompositionen är det viktiga men jag tycker det är kul om det är en blandning av "fusk" och riktigt spelande.


24 Feb 2024, 18:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Oj! Toppen med alla synpunkter, tips och åsikter!

Nu får jag fundera lite mer, det är bra och kan göra att jag få mer klarhet om vad jag är ute efter.

Om jag ser tillbaka 30 år, så var själva musikutrustningen 1 trumset (som mickades lite olika), 2 basar, 2-3 gitarrer, 2 väldigt basala keyboards (där nästan endast de inbyggda kompen användes på slaskspår) och så sång. 2 gitarrförstärkare, 1 basförstärkare.
4-kanal Tascam Portastudio, 2-kanal stereomix bollades till högklassigt kasettdeck eller DAT-bandare och tillbaka till porta där 2 kanaler till då fylldes med sång, sologitarr m.m.
Det viktiga var att få ner låtidén på band, men även om jag ganska ofta hade en "färdig" låt med arrangemang klar i huvudet så kunde en hel del ändringar och infall komma i samband med inspelningarna.
Det är nog lite så jag känner att jag vill jobba nu också. Ganska enkelt och spontant, kul att höra en låtidé utvecklas och kanske bli nå't jag känner att jag är bra nöjd med.

Mats Nermark, jo det ska gå utmärkt att spela in sång och andra instrument direkt i BIAB, såg nyligen en mycket bra tutorial på YT om det.

Superior Drummer/EZ Drummer ska jag kolla upp, att trummor spelas bra och låter bra tycker jag är viktigt.

Återkommer!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


24 Feb 2024, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Du kan ladda ner och använda Pro Tools (Intro) gratis. Det behövs ingen dongel (iLok)
Lika bra att lära sig grunderna i ett proffs program direkt tycker jag. De enklaste
manövrarna med inspelning, editering osv tar inte lång tid att få grepp om och som
sagts tidigare finns utmärkt hjälp att få för att komma igång

https://www.avid.com/pro-tools/comparison

_________________
"Constipated people don't give a crap"


25 Feb 2024, 00:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Jag är glad i Steinbergs program, kör Cubase sedan 1990, har även Nuendo, Wavelab, SpectraLayers, WaveLab. Och Cubasis (till iPad).

BIAB använder jag sedan 1991. Grundkonceptet är att man väljer en ”style” - där kompet finns, med trummor, bas, piano, gitarr, blås osv. Sedan skriver man in sina ackord på tangentbordet. Klart.
Låten spelas upp i den style och med de harmisar jag angett.

Programmet har utvecklats otroligt under åren. Under Ataritiden drev man sin MIDI-burk med programmet och det fanns bara typ 15 st. styles att välja mellan. De var rätt yxiga men det var ändå kul att testa låtskisser i olika stilar.

Nuförtiden, sedan ett antal år, finns det många hundra styles och det kommer hela tiden nya.
Utöver de gamla MIDI-stylesen finns nyare mer välspelade MIDI-styles och även s.k. real tracks, där riktiga musiker spelar på riktiga instrument (trummor, bas, piano, gitarr, sax etc etc). Man har kända studiomusiker som lägger sina komp, t.ex. John Jarvis piano och clavinet, Ron Carter kontrabas och Brent Mason gitarr/elgitarr. Eller Jack Pearson på utsökt southern slide. Kanske ett snyggt pedal steel guitar-komp av Paul Franklin kunde passa?
Det finns nu också ett solisttrack där t.ex. Brent Mason river av sina räkor till mina ackord, eller Phil Woods på altsax.
Det går att lägga in pauser och markeringar/stabs och synkoper. Det går att ansluta soft samplers och VST-instrument. Det finns hur mycket som helst att gräva ned sig i.

Stylesen är mycket varierande, från folkmusik till soul, americana, britpop och slick LA inklusive Steely Dan-stuk. Och klassisk jazz inklusive bebop. Mm, mm…
Hur coolt är det inte att svänga ihop några superskumma ackord på vinst och förlust och få det hela uppspelat som om det var ”Rikki don’t lose that number” eller ”Babylon Sisters” med en riktig trummis spelandes Purdie-shuffle så det står härliga till?
Det hela går sedan att spara ned, Track för Track eller färdigmixat. Så Purdie-shufflen kan jag sedan ta in i Cubase och anrätta där.

Det går också att importera audio och att spela in audio på egna kanaler. Jag har aldrig prövat så jag vet inte hur kompetent programmet är i det avseendet. Det går att ladda in plugin-moduler i AU- resp. VST-format. Här finns dock litet glitchar i hanteringen på Mac.

Jag brukar också använda BIAB till att skriva ut proffsiga chord sheet - självklart med Real Book-fonter. Programmet fixar också t.ex. Nashville numbers för den hågade.

Programmets VST plugin kan jag ladda in i Cubase för att därmed t.ex. kunna se mitt chord sheet inuti Cubase, vilket underlättar när jag bygger en låt därinne, jag ser strukturen och slipper memorera. Man behöver inte lyssna om man inte vill.

Så kan man ju öva till de komp som finns eller som man satt ihop.
Kan inte nog rekommendera Band in a Box.

Men det kan inte fullt ut ersätta en kvalificerad DAW som Cubase eller Logic.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


25 Feb 2024, 01:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Marshall, det du skriver gör att jag tror att jag ska ta och testa BIAB; de har en money-back om man inte är nöjd inom 30 dagar.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


27 Feb 2024, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Program för att komponera och spela in musik
Jag tror du kommer att vara nöjd inom 30 minuter.
:D

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Feb 2024, 23:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 101 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.