View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 07:36



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Tips på högtalare - fender blues deluxe 
Author Message
User avatar

Joined: 02 May 2009, 23:18
Posts: 397
Location:
Post Tips på högtalare - fender blues deluxe
Har en Fender blues deluxe reissue-och funderar på att byta högtalare. Idag sitter ett eminence-element. Är inte supernöjd med ljudet. Vad rekommendera ? Har kikat på Celestion creamback G12M65 eller Celestion G12Heritage. Finns ju hur många varianter som helst. Vad vill ni rekommendera / tipsa om? En som verkar intressant är ju celestion alnico gold. Vad kan ett Alnico-element bidra med? Är det värt att skaffa?

ps. Har också en fender hot rod deluxe- i den sitter ett celestion A - och det ljudet gillar jag skarpt. Men vore ju roligt att variera sig något.

/daniel

_________________
"I'm gonna put a curse on you and all your kids will be born completely naked. " J.Hendrix


29 Feb 2024, 18:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post Re: Tips på högtalare - fender blues deluxe
Har testat lite olika element och kan verkligen rekommendera WGS G12C/S och av en händelse så har jag just ett sådant till salu! :D

Det låter verkligen bra i mina öron. Kolla in specifikationer och recensioner på deras sida.
https://wgsusa.com/collections/all/prod ... s-75-watts

Annars tycker jag mycket om Jensen Tornado Classic 100.


29 Feb 2024, 19:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Tips på högtalare - fender blues deluxe
Enligt mig så är Jensen en match in heaven för Fenderstärkare. Har bara testat en WGS högtalare då en polare och jag jämförde våra blues jr min med jensen hans med WGS (den som alla rekommenderar till bjr) både jag och han tyckte hans lät platt och oinspirerande jämnfört med jensen c12n . Han sålde sin. Kan ju ha varit en annan WGS Högtalare än den niknor rekommenderar. Har även bytt från en vintage 30 till C12n i min Gibsonstärk för mer fender karaktär och öppnare ljud. Smaksak såklart skulle inte sätta en jensen i en marshall, de förtjänar Celestion greenback eller creambacks! :)


29 Feb 2024, 23:19
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Tips på högtalare - fender blues deluxe
Jag har en Blues Deluxe och tyckte att ljudet var lite väl vasst så efter att ha läst lite på nätet bytte jag till en Eminence Cannabis Rex. Jag tyckte bytet löste problemet med den vassa diskanten.


01 Mar 2024, 11:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 May 2009, 23:18
Posts: 397
Location:
Post Re: Tips på högtalare - fender blues deluxe
Tack för alla tips. / d

_________________
"I'm gonna put a curse on you and all your kids will be born completely naked. " J.Hendrix


17 Mar 2024, 19:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Tips på högtalare - fender blues deluxe
Vad vill du uppnå med bytet? Vill du ha vassare ljud/mer topp eller tvärtom, är stärkaren för bright?
Är du missnöjd med både ”rent” och distat ljud?
Vill du öka eller minska headroom, dvs. kunna få ut högre volym med rent ljud eller kunna kräma med stärkaren så att även dess rena ljud börjar spricka?
Ska det låta modernt eller vintage?

Alnico-element ger vad många tycker ett ’behagligare’ ljud för öronen; de komprimerar gärna de högre frekvenserna och attacken där är långsammare. Det gör sig väldigt väl till americana, blues, jazz, country men kanske inte lika väl till hyperdistad metal.
Med alnico-element i combon blir den tyngre att bära. Det är det värt. :D

Jag älskar alnicos och har det i alla mina combos (flera Vox & ännu fler Fender, bl.a.) utom i Princeton Reverb som har en keramisk Weber. Combosarna har Celestion Blue, Celestion Ruby, röda ToneTubbies och en ToneTubby Chicago Blue. Och Jensen 10” alnico.

I alla 2x12”-cabbarna sitter däremot keramiska Celestion 65:or utom THD:n (half open back) som har röda ToneTubbies.
Har en känsla av att alnicos kanske passar bättre i open back och keramiska bättre i close back lådor, men det behöver inte vara så - det kan också ha att göra med vilken typ av gitarrljud jag förväntar mig ur de respektive lådorna; det blir ju inte precis country twang ur Marshall.

Vill du tämja diskant i din stärkare skulle jag rekommendera t.ex. ett rött ToneTubby, som har hög sensitivitet (lättdrivet) men ger behaglig topp. Det tål 50W. Kanske något annat hemp cone-element funkar lika bra. Celestion Gold och Cream tror jag inte tämjer diskant, tvärtom. Celestion Ruby tämjer diskant men är rejtat till 35W vilket inte är så lyckat till en 40W-stärkare.

Det finns mer att säga… :roll:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Mar 2024, 21:33
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Tips på högtalare - fender blues deluxe
Har provat massor av element i min Blues deluxe. Orginalelementet är inget vidare, kallt och hårt och gillar inte gain.
Det element som jag hade överlägset längst i var V30, tyckte det ändå behöll förstärkarens karaktär men håller ihop gain nog bäst av de flesta högtalare.
Nyligen har jag efter A/B-testning mellan 4 olika högtalare bytt till Celestion V-type, som passar också bra. V-type är som typ en blandning mellan V30 och Greenback. Mkt fylligt mellanregister men inte någon fräsig diskant som jag tycker moderna Greenbacks har men har ändå lite av träiga tonen. Med V-type tappade jag liiiite vid high gain, men blev liiite bättre med det rena ljudet jämfört med V30. Bägge och flera andra jag testat är en uppgradering jämfört med orginal.

Förutom orginal Eminence, handlar det ju sen om vad just DU gillar. Greenbacks tex lät kanon till rent, men jag personligen behöver även highgain och där tyckte jag V30 binder ihop det bättre. Någon annan kanske föredrar greenbacks istället. Classic 80 är en högtalare som också binder ihop highgain mkt bra, men funkade inte alls på det rena i den förstärkaren (även om Bonamassa tydligen körde med Classic 80 i sina Fender, så tycker jag det blir för kallt och stel på det rena). Creambacks är det många som gillar, har provat både M65 och H75 i den stärkaren men det är något i creambacks-ljudet som stör mig.

V30, V-type samt Greenbacks M25 kan jag rekommendera att testa, beroende på vad du gillar. Alla har gjort "sin grej" i Blues deluxe bra.

Ang Celestion A-type som du har, så tror jag att det kan bli för dovt i Blues deluxen. Sitter nog som smäcken i Hotrod deluxe som jag själv tycker är lite för bright och trist med många högtalare. Äger själv bägge och Hotroden är ljusare i tonen än Blues deluxe som är både lite mörkare och varmare och fylligare och goare liksom. Men återigen smaken är som...


25 Mar 2024, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Tips på högtalare - fender blues deluxe
Gammal tråd men..
https://youtu.be/2e4p4t2s9Jk?si=URJCRdV1o0PdE7tu
Precis så upplever jag skillnaden mellan celestion och jensen högtalare i grova drag. Nu är denna jensen jättegammal men ändå…de är vassare nya så de behöver spelas in. Jensen öppnen och celestion mer komprimerad och jämn. Jag förespråkar jensen!


20 Apr 2024, 17:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.