View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 11:38



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Viktigt var en gitarr är tillverkad? 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Skulle kolla på Tokai och återförsäljaren har börjat sälja Heritage. De marknadsför sig med en bild på adressen där man tillverkar gitarrerna, i Gibsons gamla fabrik. För mig har det alltid varit lite skimmer runt Made in USA. Då är det på riktigt. Made in Japan är inte heller dåligt. Det känns tryggt, man kan i stort sett vara säker på att man får bra kvalitet.
Men många andra märken tillverkas i andra länder, och får bra omdömen. PRS i Indonesien. Reverend i Korea. Maybach i Tjeckien, och de är både snyggt slitna och har nitro. Nitro är viktigt om man ska ha en riktig LP, säger vissa.
Men de är inte Made in USA. Och det är inte Gibson.

Hur viktigt är det var en gitarr är tillverkad? Sitter mycket i huvudet, att det ska vara mojo?
Såg en video från Andertons där han sa att just Gibson Custom Shop är verkligen en helt annan nivå, man känner det. Priserna är ju också på en helt annan nivå. Heritage har ju också Custom Shop, och de kostar inte mycket mer än Gibson USA. Och tillverkas i Gibsons gamla fabriker.
Apropå nitro så har jag läst att det inte är samma slags nitro som på de legendariska gitarrerna från 50-talet. Enligt specs på Heritage så använder de vintage nitro finish... 8) https://www.musamaailma.fi/se/heritage- ... ric-guitar


Last edited by bummer on 08 Mar 2024, 23:37, edited 2 times in total.



08 Mar 2024, 11:23
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
PRS tillverkas väl fortfarande enkom i USA?
Det är väl PRS SE som görs annorstädes?

Jag tror i princip inte att det spelar roll var en gitarr tillverkas längre, annat än i folks huvuden, men t ex Fender har valt att tillverka sina prestigemodeller samt customshop just därför i USA samt Gibson m fl hela produktionen i USA just därför.

De som styr tillverkningen och de anställdas kompetens är väl en viktig faktor men annars kan väl vem som helst köpa supermoderna CNC maskiner och träbitar av högsta kvalitet och köra igång.

Vid tillverkning av akustiska gitarrer så stiger väl kompetenskraven men man kan annars ha klimatkontrollerade fabriker i Asien som fungerar lika bra som de i USA etc.

Självklart skulle t ex Eastman kunna ha en custom shop i Kina och göra gitarrer för 120.000:- som var lika bra som Gibson men ingen eller inte många skulle köpa dem.


08 Mar 2024, 12:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Huruvida det är 'viktigt' är en subjektiv fråga/känsla som är svår att svara på.

Det annars generella svaret är att om det finns tillgång till likvärdig infrastruktur (vatten, el osv)
och likvärdiga eller samma material (trä mm) så nej, då spelar det ingen roll var i världen en elgitarr produceras
vad gäller dess egenskaper.

Däremot kan ju pris (arbetskostnad) , logistik och andra förutsättningar skilja mycket.

Om Du tar exemplet med Heritage, så kunde Du flytta deras personal, lager och allt annat till tex Indonesien
så skulle gitarrerna bli likadant producerade, om jag inte missar något väsentligt här.

Kan vara annan lagstiftning som kanske förbjuder något eller gynnar i olika länder, men det borde vara försumbart.

Sen vad gäller 'tillverkad' så finns ju 'assembly factorys' där delarna produceras i ett land och sen monteras ihop i ett annat.

_________________



08 Mar 2024, 12:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Givetvis inte i dagsläget, har ingen större betydelse var på jordklotet en CNC-fräs står och tuggar! Och Asiaternas problem med att trä spricker och vrider sig efter att grenen antagit formen av en gitarr löste dom redan på sjuttiotalet!

Men sen kommer man till det här med känslor, kan musik sprungen från det stora Amerika, med allt det står för spelas på en gitarr tillverkad av en Kines?

Men har man jobbat med allehanda mekanik så vet man att "made in USA" sannerligen inte är ett kvallitetsbegrepp!
USA tillverkad Radio, TV, elektronik, bilindustrin etc är ju rena skämtet jämfört Asiatisk dito!

_________________
pudas


08 Mar 2024, 18:43
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
pudas wrote:
Givetvis inte i dagsläget, har ingen större betydelse var på jordklotet en CNC-fräs står och tuggar! Och Asiaternas problem med att trä spricker och vrider sig efter att grenen antagit formen av en gitarr löste dom redan på sjuttiotalet!

Men sen kommer man till det här med känslor, kan musik sprungen från det stora Amerika, med allt det står för spelas på en gitarr tillverkad av en Kines?

Men har man jobbat med allehanda mekanik så vet man att "made in USA" sannerligen inte är ett kvallitetsbegrepp!
USA tillverkad Radio, TV, elektronik, bilindustrin etc är ju rena skämtet jämfört Asiatisk dito!


Jag lyssnar mycket på John Scofield, och han spelar ju amerikansk musik (jazz, funk) på japanska Ibanez. Jack Pearson är en gitarrist som har imponerat på mig. Han gillade snorbilliga Squier Bullet Strat (Kina) och köpte två tror jag :lol: Fu Manchu är en favorit och Bob Balch spelar Koreabyggda Reverend (tidigare var det Gibson SG), Greg Koch har en signatur-Tele från Reverend. Danko Jones spelade Gibson tidigare, nu Hagström. De är väl byggda i Kina.


08 Mar 2024, 19:04
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Obi wrote:
PRS tillverkas väl fortfarande enkom i USA?
Det är väl PRS SE som görs annorstädes?

Jag tror i princip inte att det spelar roll var en gitarr tillverkas längre, annat än i folks huvuden, men t ex Fender har valt att tillverka sina prestigemodeller samt customshop just därför i USA samt Gibson m fl hela produktionen i USA just därför.

De som styr tillverkningen och de anställdas kompetens är väl en viktig faktor men annars kan väl vem som helst köpa supermoderna CNC maskiner och träbitar av högsta kvalitet och köra igång.

Vid tillverkning av akustiska gitarrer så stiger väl kompetenskraven men man kan annars ha klimatkontrollerade fabriker i Asien som fungerar lika bra som de i USA etc.

Självklart skulle t ex Eastman kunna ha en custom shop i Kina och göra gitarrer för 120.000:- som var lika bra som Gibson men ingen eller inte många skulle köpa dem.


Ja, det stämmer att det är SE som tillverkas i Indonesien. De får ofta bra omdömen.


10 Mar 2024, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
bummer wrote:
Skulle kolla på Tokai och återförsäljaren har börjat sälja Heritage. De marknadsför sig med en bild på adressen där man tillverkar gitarrerna, i Gibsons gamla fabrik.


Jag testade ett antal Heritage när jag var i USA i somras. Både deras "standard" och custom shop.
Det var mycket bra gitarrer! Tyckte att de var i samma klass som den R8 från 2013 som jag hade tidigare.

Som alltid med gitarrer så skiljde det lite mellan exemplaren, och custom shop gitarrerna var något lättare och hade andra mickar har jag för mig. Men alla var riktigt bra.

_________________
http://www.pigsinspace.se


11 Mar 2024, 11:52
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
1331 wrote:
bummer wrote:
Skulle kolla på Tokai och återförsäljaren har börjat sälja Heritage. De marknadsför sig med en bild på adressen där man tillverkar gitarrerna, i Gibsons gamla fabrik.


Jag testade ett antal Heritage när jag var i USA i somras. Både deras "standard" och custom shop.
Det var mycket bra gitarrer! Tyckte att de var i samma klass som den R8 från 2013 som jag hade tidigare.

Som alltid med gitarrer så skiljde det lite mellan exemplaren, och custom shop gitarrerna var något lättare och hade andra mickar har jag för mig. Men alla var riktigt bra.


Ja, deras custom shop har deras egna mickar, deras "Standard" har Seymour Duncan 59.

Lustigt, en jag brukar kolla laddade nyss upp en video https://www.youtube.com/watch?v=vgnGGflX0pY


11 Mar 2024, 12:26
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Kan det vara så att "man" vill att uppleva någon sorts orginalitet. En Gibson ska vara byggd i USA för där började de göras. En Ibanez i Japan.

En Ibanez byggd i USA (Jag tror de har en Custom Shop där eller har haft) skulle min första känsla vara att det var konstigt nästan "fel". Det är våran primära känslostyrda reptilhjärna som spökar. En Gibson gjord i Japan skulle kännas lika fel...

Samma saker med tex mat och dryck...

Champagne ska komma från Champange i Frankrike och inte från Danmark

Parmaskinka från Parma i Italien och inte från Sjöbo... :)

Bara några tankar
plexi


11 Mar 2024, 21:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
bummer wrote:
Apropå nitro så har jag läst att det inte är samma slags nitro som på de legendariska gitarrerna från 50-talet.

Det stämmer faktiskt. Äkta nitro cellulosa lack; torkar -och blir MYCKET hårdare. Detta gör att den även har en större benägenhet att spricka/krackelera. Att lacka äkta/genuin nitro C är definitivt mer tung jobbat. Lackytan blir alltid 'knottrig'. Och här är det bara att stänka på om -och om igen. Bygga upp 'knotter på knotter' så att säga. När man byggt upp -är det bara att slipa/plana/polera ytan.

Det är inte heller dyrt -att stänka på 'the real deal': https://ernstp.se/butik/ytbehandling/lack/spraylack-ep-blank/

A/B testa gärna detta själva: Köp ett par burkar på gitarrdelar -och ett par burkar från Ernst P. Man HÖR klangskillnaden! (Tumma dock inte med Er hälsa: Lacka INTE riktig NC utan en ORDENTLIG skyddsmask!!! Riktig NC är hälsofarligt något djävulst...)

Kör man en hals med riktig NC -duger en vänligare polylack alldeles utmärkt på kroppen.

-Ber om ursäkt -att jag avvek från ämnet i tråden.


/ Jonken :idea:


12 Mar 2024, 01:04
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Någon skrev någon gång att en Mex-strata är tillverkad i Mexico av en mexikan medan en USA-strata är tillverkad i USA av en mexikan. Tål att fundera på.


12 Mar 2024, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Eller när Jeff Beck på frågan vad han tyckte om dom då nya Japan tillverkade Fender gitarrerna svarade:
Har du problem att spela på en Japan Fender så har du övat för lite !

_________________
pudas


12 Mar 2024, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Jag tror tillverkningsland spelar absolut noll betydelse.
Det är vad gitarren skall kosta i slutänden som avgör.

Att fabriker i exempelvis USA skulle göra eller kunna något som inte alla andra också kan är ju en direkt löjlig tanke.
Historia, att ha tillverkat gitarrer länge, kan eventuellt spela in i kanske några månader, men sen är det utagerat.
Med all respekt för instrumentet och de som bygger såna men det är det inte överdrivet avancerade saker att bygga som vi pratar om.

Pris är grejen (och pris i förhållande till prisläget i landet ifråga).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Mar 2024, 14:03
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
Jag tänker väl främst på Gibson. Många säger att just Gibson har nåt. Det är nåt med hur de känns. Man undrar om det mest sitter i huvudet. T o m EytschPi42 på Youtube, som inte gillar Gibson, säger att Gibson har nåt, det är svårt att sätta fingret på, men de känns unika.
https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8 20 min in
https://www.youtube.com/watch?v=UGcm08cXY5c 26:40 min in


Last edited by bummer on 13 Mar 2024, 07:41, edited 1 time in total.



12 Mar 2024, 15:32
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
pleximaster wrote:
Kan det vara så att "man" vill att uppleva någon sorts orginalitet. En Gibson ska vara byggd i USA för där började de göras. En Ibanez i Japan.

En Ibanez byggd i USA (Jag tror de har en Custom Shop där eller har haft) skulle min första känsla vara att det var konstigt nästan "fel". Det är våran primära känslostyrda reptilhjärna som spökar. En Gibson gjord i Japan skulle kännas lika fel...

Samma saker med tex mat och dryck...

Champagne ska komma från Champange i Frankrike och inte från Danmark

Parmaskinka från Parma i Italien och inte från Sjöbo... :)

Bara några tankar
plexi


Och nu när de även gör ESP i Kailfornien, alltid förknippat ESP med Japan :) https://www.youtube.com/watch?v=yUeOrHFeoqI


12 Mar 2024, 15:57
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Viktigt var en gitarr är tillverkad?
På 70-talet gjorde Levin fabriken i Göteborg ett antal Martin gitarrer LD-18s tror jag de hette. Otroligt fina men de är inte erkända som äkta Martin gitarrer.


12 Mar 2024, 18:25
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 97 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.