View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 20:49



Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Gibson eller Heritage 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
zoork_1 wrote:
Efter +50 år av gitarrspelande, under vilka jag spelat på typ 100 olika gibson och ägt ett femtiotal gitarrer av olika märken, kan jag bara konstatera att Gibson byggt och fortfarande bygger kvalitetsinstrument.

Om, när eller vilka gibson som är värda pengarna, eller om andra bygger lika bra eller bättre billigare gitarrer, är en annan sak.

Även Norlin-era gibson är generellt sett bra instrument trots att folk pissar på dem eller dissar dem i största allmänhet. Försökte i flera år köpa en tidig 70-tal med fet hals av en bekant, men han ville aldrig sälja..... :?


Phil Caivano (Monster Magnet) 4:10 min https://www.youtube.com/watch?v=dxvlq4wwYSU&t=484s


22 Mar 2024, 12:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Gibson eller Heritage
4trax wrote:
pleximaster wrote:
Ställde en fråga till till ChatGPT Så vi kommer från ruta 1...

User
Kan du väldigt kort sammanfatta åsikterna från övriga deltagare i diskussionen nedan i en mening? (Jag tog bort texten då den blev lång) De övriga deltagarna är obi, pleximaster, rifle, zoork_1, Polytone, Mike Leaf, Granis67, 4trax, snutstrut, lampic, lpstd, berra_b, pipa, Custom Sam, salesman. Tycker de att författaren bör köpa en gibson gitarr?

ChatGPT
Sammanfattningsvis är majoriteten av de övriga deltagarna för att han bör köpa en Gibson-gitarr och testa utifall han uppskattar gitarren, i enstaka fall föreslog enskilda deltagare andra gitarrmärken.

Så nu blev tråden en mening! :)
Detta tog mig en timme!
Lycka till med ditt Gibson köp bummer!

plexi


Det är tydligen "HÖRBARHET NOLLA" på dina inlägg! :D

Helt med dig plexi, det måsta ta slut nångång!
Tråden är en lektion i envägskommunikation, det tragglas samma sak om och om igen och det är den mest populära tråden på lääänge om en mans beslutångest som inte lyssnar.
Kul, eller kanske bara tragiskt! :roll:


Ja, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... :) :( :shock: :D

Om Bummer verkligen är så obeslutsam är det helt otroligt, annars skrattar han gott åt alla kommentarer. Det skapar visserligen en del trafik på forumet, men hur givande det är kan man fråga sig.
Plexis sammanställning mha ChatGTP är klart belysande, och underhållande. Ingen kommentar från trådskaparen.... :D

_________________
/Lennart


22 Mar 2024, 13:03
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Custom Sam wrote:
, annars skrattar han gott åt alla kommentarer.


Forumalias och ihärdigheten med alla trådar med liknande ämnen, ja vad ska man tro?


22 Mar 2024, 14:15
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:
För att hjälpa dig bummer att ta beslut tog och la denna diskussion i ChatGPT (ganska bökigt att kopiera in alla inlägg så chatten godtog den.) Detta är vad ChatGPT svarade:
:D :D :D

User
Kan du sammanfatta texten... [...].
Tror jag missade ditt inlägg pga borttynande intresse...?
Anyway, kreativt grepp :mrgreen:


22 Mar 2024, 15:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Kanske det här som man menar med att Gibson har nåt, de är unika. Han har bara upplevt det här med Gibson, ingen annan gitarr han haft, inte ens Epiphone som gör modeller baserade på Gibsons modeller.
https://www.youtube.com/watch?v=5KVGULUB_vI


22 Mar 2024, 15:42
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Efter att ha läst igenom den här och mastodont-tråden "Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA" kan man iallafall konstatera att det finns ett stort gäng väldigt trevliga och tillmötesgående människor med enormt tålamod här på Bojen!


22 Mar 2024, 16:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
Kanske det här som man menar med att Gibson har nåt, de är unika.

Dom luktar vanilj när dom är nya, det är inget annat märke som gör (vad jag vet, inte Fender eller EPI i alla fall)
När dom blir vintage brukar dom lukta nikotin, vet inte vilket Du föredrar.

En upplevelse som YT inte kan förmedla, inte Bojen heller, möjligen lukt-tv eller var det bara 1:a April?

_________________



22 Mar 2024, 16:44
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
snutstrut wrote:
Efter att ha läst igenom den här och mastodont-tråden "Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA" kan man iallafall konstatera att det finns ett stort gäng väldigt trevliga och tillmötesgående människor med enormt tålamod här på Bojen!
Sympatisk observation.... 8)


22 Mar 2024, 17:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Hej bummer!
Jag fick lite dåligt samvete då jag efter att ha gjort ChatGPT inläggen och läste att du endast spelat på en Gibson en gång. Det var inte min avsikt att driva med dig, men det kan säkert uppfattas så. Jag ville mest på visa de lite de något absurda vändningarna dit tråden konstant återvände till under det att diskussionen bara fortsatte. Nu känner jag att vi på bojen måste hjälpa dig att prova lite gitarrer utan att du känner dig fast. Du behöver inte vara rädd att jag ska försöka sälja på dig något då jag har sjukligt svårt att sälja saker och separera från materiella ting. Jag är ren samlare! :) Jag får separationsångest! (Ja, jag har diagnoser...)

Så jag vill stå fast vid vad jag skrev i ett svar ovan att du är välkommen att höra av dig om du är i Skåne trakten. Du välkommen att testa alla gitarrer ur min samling. I den finns drygt 40 gibson gitarrer. De flesta 50 60 talare men även en del nyare. Modeller Les Paul Standard, Deluxe, ES335, Flying V, Explorer, Eds1275, SG, Nighthawks, Special, Junior med mera...
Så även om jag inte har mer än kanske en gitarr byggd på 2000-talet så om du ser intresserad av få erfarenhet av vintage guror så är detta en möjlighet. Sedan jag jag ännu mer vintage Marshall förstärkare du kan prova dem i. De är ju främst Marshall förstärkare som jag verkligen samlar på.

Skicka gärna PM om du vill ses

plexi


22 Mar 2024, 19:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:
Hej bummer!
Jag fick lite dåligt samvete då jag efter att ha gjort ChatGPT inläggen och läste att du endast spelat på en Gibson en gång. Det var inte min avsikt att driva med dig, men det kan säkert uppfattas så. Jag ville mest på visa de lite de något absurda vändningarna dit tråden konstant återvände till under det att diskussionen bara fortsatte. Nu känner jag att vi på bojen måste hjälpa dig att prova lite gitarrer utan att du känner dig fast. Du behöver inte vara rädd att jag ska försöka sälja på dig något då jag har sjukligt svårt att sälja saker och separera från materiella ting. Jag är ren samlare! :) Jag får separationsångest! (Ja, jag har diagnoser...)

Så jag vill stå fast vid vad jag skrev i ett svar ovan att du är välkommen att höra av dig om du är i Skåne trakten. Du välkommen att testa alla gitarrer ur min samling. I den finns drygt 40 gibson gitarrer. De flesta 50 60 talare men även en del nyare. Modeller Les Paul Standard, Deluxe, ES335, Flying V, Explorer, Eds1275, SG, Nighthawks, Special, Junior med mera...
Så även om jag inte har mer än kanske en gitarr byggd på 2000-talet så om du ser intresserad av få erfarenhet av vintage guror så är detta en möjlighet. Sedan jag jag ännu mer vintage Marshall förstärkare du kan prova dem i. De är ju främst Marshall förstärkare som jag verkligen samlar på.

Skicka gärna PM om du vill ses

plexi

What!!!! 40st hatten av!
Om inte annat vill jag kolla in din samling!!
Är i Ystad i maj! :lol:


22 Mar 2024, 19:48
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
Kanske det här som man menar med att Gibson har nåt, de är unika.

Dom luktar vanilj när dom är nya, det är inget annat märke som gör (vad jag vet, inte Fender eller EPI i alla fall)
När dom blir vintage brukar dom lukta nikotin, vet inte vilket Du föredrar.

En upplevelse som YT inte kan förmedla, inte Bojen heller, möjligen lukt-tv eller var det bara 1:a April?


Det stämmer faktiskt att många Gibson-gitarrer doftar lite vanilj när de är nya. Detta då många av dem de innehåller färgämnen av anilin-typ. Tex de klassiska röda Gibson färgen, en gruppblandning av röda ämnena som kallas anilinrött (vissa av dessa bleks kraftig med åren vid UV påverkan) samt andra grupper av anilinsvart, anilinblått, anilinviolett och anilingrönt varianter. Alla dessa är uppbyggda kring små bensenringar och liknar doft och smak ämnet vanillin som också är byggt kring en bensenring. Vissa av dessa anilinfärgämnen kan binda in till lukt-receptorerna i näsan och lura den att det luktar vanilj!

plexi


22 Mar 2024, 19:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:

Så jag vill stå fast vid vad jag skrev i ett svar ovan att du är välkommen att höra av dig om du är i Skåne trakten. Du välkommen att testa alla gitarrer ur min samling. I den finns drygt 40 gibson gitarrer. De flesta 50 60 talare men även en del nyare. Modeller Les Paul Standard, Deluxe, ES335, Flying V, Explorer, Eds1275, SG, Nighthawks, Special, Junior med mera...
Så även om jag inte har mer än kanske en gitarr byggd på 2000-talet så om du ser intresserad av få erfarenhet av vintage guror så är detta en möjlighet. Sedan jag jag ännu mer vintage Marshall förstärkare du kan prova dem i. De är ju främst Marshall förstärkare som jag verkligen samlar på.

Skicka gärna PM om du vill ses

plexi


Grymt erbjudande ju, Bummer ! :D


22 Mar 2024, 20:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:
Hej bummer!
Jag fick lite dåligt samvete då jag efter att ha gjort ChatGPT inläggen och läste att du endast spelat på en Gibson en gång. Det var inte min avsikt att driva med dig, men det kan säkert uppfattas så. Jag ville mest på visa de lite de något absurda vändningarna dit tråden konstant återvände till under det att diskussionen bara fortsatte. Nu känner jag att vi på bojen måste hjälpa dig att prova lite gitarrer utan att du känner dig fast. Du behöver inte vara rädd att jag ska försöka sälja på dig något då jag har sjukligt svårt att sälja saker och separera från materiella ting. Jag är ren samlare! :) Jag får separationsångest! (Ja, jag har diagnoser...)

Så jag vill stå fast vid vad jag skrev i ett svar ovan att du är välkommen att höra av dig om du är i Skåne trakten. Du välkommen att testa alla gitarrer ur min samling. I den finns drygt 40 gibson gitarrer. De flesta 50 60 talare men även en del nyare. Modeller Les Paul Standard, Deluxe, ES335, Flying V, Explorer, Eds1275, SG, Nighthawks, Special, Junior med mera...
Så även om jag inte har mer än kanske en gitarr byggd på 2000-talet så om du ser intresserad av få erfarenhet av vintage guror så är detta en möjlighet. Sedan jag jag ännu mer vintage Marshall förstärkare du kan prova dem i. De är ju främst Marshall förstärkare som jag verkligen samlar på.

Skicka gärna PM om du vill ses

plexi

Här har du chansen Bummer! Ta den, säg ja till (Gibson)livet!! :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Mar 2024, 21:06
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Fenders nitrogitarrer doftar väldigt mycket vanilj när man lyfter på locket till caset. En ny gitarr, alltså. Sen har jag aldrig jämfört dofterna mellan en ny Fender och en ny Gibson. Finns säkert en tråd om detta också…

40!!! Låter ju som att du är Skånes Bonamassa!


22 Mar 2024, 21:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag blir också sugen att titta in din samling Plexi :) Däremot lite svårmotiverat som småbarnsförälder "jag ska åka ner till Skåne och titta på gitarrer".
Om du inte befinner dig för långt bort Bummer så ta chansen det här är ju lite ett once in a lifetime erbjudande.


22 Mar 2024, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:
drygt 40 gibson gitarrer. De flesta 50 60 talare men även en del nyare. Modeller Les Paul Standard, Deluxe, ES335, Flying V, Explorer, Eds1275, SG, Nighthawks, Special, Junior med mera... (Ja, jag har diagnoser...)

plexi

Klockrent P! Nu mår jag helt plötsligt mycket bättre. Även jag är diagnostiserad med exakt samma fel. :wink:

-FAN va många trevliga gitarrer vi har tillsammans... :oops:


/ Jonken :roll:


22 Mar 2024, 22:51
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Denna såg fin ut!

https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1203805322


26 Mar 2024, 13:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson eller Heritage


Tydligen är affär nära på denna, är det månne bummer som slutligen tagit ett beslut?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


30 Mar 2024, 11:02
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Gibson eller Heritage
Granis67 wrote:
Tydligen är affär nära på denna, är det månne bummer som slutligen tagit ett beslut?

Självklart är det inte Bummer som håller på och köpslår med säljaren. Han sa lite tidigare att han inte kommer köpa via blocket.
Bummer brukar ju mystiskt försvinna från sina trådar efter ett tag särskilt då möjligheten dyker upp att pröva eller köpa gitarrer. Han har ju inte sagt något i tråden sedan plexi erbjöd sig att visa sin samling det är ju visserligen möjligt att de tagit den diskussionen via PM.

Vissa saker vill man fortsätta ha som en dröm. Min dröm var att bli lokförare men man har bara en två chanser att komma in under hela sitt liv sitt så istället för att bränna båda mina chanser så lät jag bli att söka den andra och lät det vara en dröm. Jag skulle tro att det är likadant för Bummer. Att ha en Gibson är en dröm och han vill gärna fortsätta ha det som just en dröm.


30 Mar 2024, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gibson eller Heritage
Noterat att det ligger sjukt många Gibson ute för försäljning på blocket mest LP.
Priserna kanske sjunker snart med så stort utbud på begagnatmarknaden? En Goldtop med P90 till rätt pris, det vore nått! (Vattnas i mun smiley) 8)


30 Mar 2024, 16:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 105 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.