View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 20:50



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Tele vs strata och definition 
Author Message

Joined: 19 Sep 2016, 12:51
Posts: 22
Location: Norrköping
Post Tele vs strata och definition
Jag lånade en telecaster. Fender MiM med en mittmick, kändes bra och stabil och resonant. Pluggade in det och började spela och började störa mig på att jag inte fick fram tydliga toner när jag ökade hastigheten, testade Scuttle Buttin och det lät bara som gröt. Bytte till min vanliga strata och hade samma inställning på stärkaren och då hördes allt tydligt. Det var inte förrän jag kopplade in en kompressor som jag upplevde separation och tydlighet.
Nu bygger jag min första tele och ville inte landa i något liknande så frågan är om det beror på:
A: Mig
B: Mickarna
C: Tele i allmänhet
D: Annat

Vad säger de av er med större erfarenhet av just tele?


25 Mar 2024, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Tele vs strata och definition
Jag tycker att Telecaster är ”tydligare” än Stratocaster, alltså tvärtemot din upplevelse, och ett fastare sound.
Skulle gissa på mickarna, men kan ju vara något annat också, som gamla strängar.
Intressant ”gåta”!


25 Mar 2024, 15:21
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Tele vs strata och definition
Skillnaden mellan stratta och stratta kan ibland vara större mellan tele och stratta så jag antar att ditt problem med att telen låter gröt är att just den telen faktiskt låter gröt. Om den låter bra oinkopplat och skit genom stärkaren så är jag benägen att hålla med Goran i att det ligger i mickarna.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


25 Mar 2024, 16:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Tele vs strata och definition
Ojojoj så många frågor det behövs ställas innan man kan ens tänka på att komma med ett möjligt svar....

Tex:

Mickarna sitter oftast fast i plektrumskyddet på en strata. På en tele gör de oftast inte det. Det är en skillnad som skapar olika ljud.

En strata har oftast svaj, vilket ger ett visst ljud. På en tele går strängarna oftast genom kroppen, vilket ger ett visst typ av ljud.

Olika träslag ger olika ljud.

Olika mickar ger olika ljud.

Skillnaden mellan en korrekt justerad gitarr och inte är en faktor som påverkar.


25 Mar 2024, 17:03
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Tele vs strata och definition
Det här var alltså en Nashville Tele med mittmick? Den sitter då alltså i plektrumskyddet.


25 Mar 2024, 19:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Sep 2016, 12:51
Posts: 22
Location: Norrköping
Post Re: Tele vs strata och definition
Jo det var en Nashville.
Tack för all input, då är det iaf inte generellt ett teleproblem. Jag började redan nu bygga om min halvfärdiga Telecaster för att inte landa i samma resultat och har i huvudet bytt till toploaderstall, men då lugnar jag mig lite.


26 Mar 2024, 10:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 107 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.