View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2024, 20:38



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Skatt när man säljer prylar, råd önskas 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Håller just nu på att sälja av en Boss samling, kunde också vara t ex gitarrer, och undrar en del.
Får uteslutande betalning via Swish, kontrollerar Skattemyndigheten, via bankerna, hur mycket som kommer in?
Visst är sålt via Blocket och deras transaktionsmetod, där har jag hört att de meddelar myndigheten, stämmer det?
Hur mycket av sina prylar får man årligen sälja utan att behöva betala skatt?
Något annat man behöver tänka på?
Är inte skattesmitare normalt men man vill ju undvika behöva betala om möjligt, dvs hålla sig inom gränsen av hur mycket man får sälja.


31 Mar 2024, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1640
Location: Halmstad
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Jag har inte FB. Men redovisningen till skattemyndigheten kan vara en anledning att logga in där igen.

Jag har sett uppgifter att Blocket, Tradera, Sellpy har avtal med myndigheter. Det finns säkert flera.

Jag får ev säljuppgifter i deklarationen i år. Ingen aning om hur det kommer att se ut. Om inte Blocketpaket används skriver jag inte längre att varan sålts. Om jag minns rätt är EU inblandat. Och Sverige är givetvis snabba att haka på. Det angavs "rättviseskäl". Redovisning av ev vinst är inget nytt. Det är redovisningen från säljsighter som är nytt. Redovisningskravet från myndigheter är kanske förklaringen till sighterna krav på inloggning med BankID.

Jag har inte sett några beloppsgränser för redovisning av försäljningar. Om alla försäljningar ackumuleras och redovisas blir det många rader till myndigheten. Ska jag sedan göra en redovisning av inköp, resor, reparationer, underhåll etc blir rätt hopplöst/meningslöst. Kvitton?

Jag går rätt dåligt och innan det är för sent passar jag på att prova köpa/sälja (ev reparera) halvgamla MC, 3-5 st/år. Mest pengabytesaffärer. Jag har vanligen 5-6 motorfordon, något sedan mer 30 år. Dessutom säljs en del musikgrejor och fordonsrelaterat, även för kompisar. Hittills har jag inte fått några frågor från skattemyndigheten. Men för rätt länge sedan fick en kompis som reparerade och sålde några bilar/år redovisningskrav och ev krav på företagsregistrering. Det var nog 3-5 bilar/år.

Den korta förklaringen från Tradera:
Från tradera 231112
Deklaration av försäljning
Inkomsten från enstaka försäljningar, t.ex. möbler, hemelektronik och prydnadsföremål, ska tas upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten överstiger 50 000 kronor. Om du säljer varor regelbundet kan du behöva redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer hos Skatteverket.


31 Mar 2024, 13:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
arinihsd wrote:

Den korta förklaringen från Tradera:
Från tradera 231112
Deklaration av försäljning
Inkomsten från enstaka försäljningar, t.ex. möbler, hemelektronik och prydnadsföremål, ska tas upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten överstiger 50 000 kronor. Om du säljer varor regelbundet kan du behöva redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer hos Skatteverket.


Frågan är väl om det är någon större vinst? Ja, om det köptes för 30 år sedan kan det ju vara mer värt i nominellt belopp i kronor idag, men i praktiken har det kanske knappt hållit jämna steg med inflationen? Den totala summan man säljer för är inte det viktiga, utan vinsten som synes.

Det räknas dessutom per år, om du sålde en del före nyår så är de delarna på föregående år, och det du sålt i år är på detta året. Så då kan det vara 50 + 50 tkr i vinst... ;-)

_________________
/Lennart


31 Mar 2024, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1640
Location: Halmstad
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Och så bankerna.

De har krav på att undanröja "svarta transaktioner". Numera finns personal som redan vid anställningen har liknande arbetsuppgifter. I praktiken är det nog stora summor som kollas. Banker kan i praktiken spärra alla tillgångar om något misstänks.

Det är många år sedan jag jobbade i bank men egentligen fanns uppdraget redan då. Vid större kontantinsättningar skulle ändamål noteras.

Sådana här åtgärder/uppdrag går sannolikt i vågor efter uppdrag från myndigheter. Det är 12 år sedan jag senast försökte sätta in kontanter direkt på bankkontor. 25kkr och banken vägrade först. De ville se kvitto/köpekontrakt på summan som var delbetalning på en MC. Det var många små sedlar.


31 Mar 2024, 16:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
arinihsd wrote:
Och så bankerna.

De har krav på att undanröja "svarta transaktioner". Numera finns personal som redan vid anställningen har liknande arbetsuppgifter. I praktiken är det nog stora summor som kollas. Banker kan i praktiken spärra alla tillgångar om något misstänks.

Det är många år sedan jag jobbade i bank men egentligen fanns uppdraget redan då. Vid större kontantinsättningar skulle ändamål noteras.

Sådana här åtgärder/uppdrag går sannolikt i vågor efter uppdrag från myndigheter. Det är 12 år sedan jag senast försökte sätta in kontanter direkt på bankkontor. 25kkr och banken vägrade först. De ville se kvitto/köpekontrakt på summan som var delbetalning på en MC. Det var många små sedlar.


Jag tror att gränsen idag är 15 tkr för att de ska börja ställa frågor.

_________________
/Lennart


31 Mar 2024, 16:42
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
En samling med pedaler som säljes en och en borde väl inte väcka björnen om man säljer en och en men som hel samling kanske.

Har du kvitto på allt kan man ju visa om man gått med vinst eller förlust.

Problem är väl om man köpt och samlat under många år och kvitto inte alltid sparats eller innehafts.

plexi


31 Mar 2024, 22:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Försäljning av personliga tillgångar, då får du dra av anskaffningsvärdet och behöver inte skatta om vinsten överstiger 50000kr/år.
Skatteverket.se


01 Apr 2024, 08:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Tack för alla svar hittills!
Klart är jag klokare än tidigare.


01 Apr 2024, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
4trax wrote:
Försäljning av personliga tillgångar, då får du dra av anskaffningsvärdet och behöver inte skatta om vinsten överstiger 50000kr/år.
Skatteverket.se

Borde det inte vara "understiger"?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Apr 2024, 18:14
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Detta fick jag från Tradera:

"Vi har skickat ett underlag för din årsförsäljning till Skatteverket. Detta är vi skyldiga att göra enligt lagen DAC7 när säljare uppnår 22 960 kr i försäljning eller fler än 29 transaktioner.

Som privatperson får du göra en vinst på 50 000 kr per år, för de allra flesta betyder detta inte att du ska betala någon skatt på försäljningen. Om du har din skattehemvist utanför Sverige behöver du kontrollera vilka skatteregler som gäller för dig.

Underlaget finns under "Månadsrapporter" i "Ditt Saldo", du kan klicka på knappen nedan för att komma dit. Där kan du även ladda ned en mer detaljerad fil över alla transaktioner om du behöver kontrollera något."

Jag hade försäljning på runt 64.000:-, jag gjorde ingenting och det hände ingenting. Vid ett tidigare meddelande från Tradera så skrev man att det vanligtvis inte händer något vid en situation liknande min,

Hälsningar
//BoB


02 Apr 2024, 07:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Det är en galen värld vi lever i.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Apr 2024, 08:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Som jag tolkar EU-regeln om rapportering så är det endast aktuellt om Säljare/uthyrare får betalt av plattformen.
Alltså om man nyttjar deras betaltjänst. Det är ersättning som betalts ut från plattformen som räknas och rapporteras.

Resten är väl som innan att man ska deklarera om man gjort totalt mer än 50.000 i vinst /år
efter att anskaffningskostnad och omkostnader räknats av.

Tex plattformar som AirBnB bör ju omsätta rätt stora belopp totalt sätt.

_________________



02 Apr 2024, 10:01
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Custom Sam wrote:
arinihsd wrote:
Och så bankerna.

De har krav på att undanröja "svarta transaktioner". Numera finns personal som redan vid anställningen har liknande arbetsuppgifter. I praktiken är det nog stora summor som kollas. Banker kan i praktiken spärra alla tillgångar om något misstänks.

Det är många år sedan jag jobbade i bank men egentligen fanns uppdraget redan då. Vid större kontantinsättningar skulle ändamål noteras.

Sådana här åtgärder/uppdrag går sannolikt i vågor efter uppdrag från myndigheter. Det är 12 år sedan jag senast försökte sätta in kontanter direkt på bankkontor. 25kkr och banken vägrade först. De ville se kvitto/köpekontrakt på summan som var delbetalning på en MC. Det var många små sedlar.


Jag tror att gränsen idag är 15 tkr för att de ska börja ställa frågor.


Det kanske är uppdaterat men senast var det 10.000:-
Bankpersonalen är alltså skyldiga att fråga vid 10.000:- och uppåt. Inte om du sätter in 9.999:- Far min råkade ut för detta.


02 Apr 2024, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Skatt när man säljer prylar, råd önskas
Donatello wrote:

Det kanske är uppdaterat men senast var det 10.000:-
Bankpersonalen är alltså skyldiga att fråga vid 10.000:- och uppåt. Inte om du sätter in 9.999:- Far min råkade ut för detta.


De flesta bankkontor idag är helt kontantlösa, så det går varken att sätta in eller ta ut ens en krona.
Dessutom är ju många butiker också kontantfria, så jag rekommenderar inte att man tar emot kontant betalning ens.
Sist jag skulle sätta in pengar så räckte det inte med att dom frågade, utan ville se kvitto på affären samt ifrågasatte var köparen fått pengarna ifrån,
det var bankomatuttag så då gick det bra. Var ingen stor summa heller.

_________________



02 Apr 2024, 10:55
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], valvetubes and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.