View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 10:52



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
https://www.suno.ai/
Nu har de implementerat röster också. Förvånansvärt bra!
När erbjuder Spotify detta i dras spelare, det är nog inte så långt borta.
Sälj all musikutrustning ni har innan det är försent.......dooh! :lol:

Undrar om det kommer missbrukas? :D :shock:


03 Apr 2024, 15:10
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2551
Location:
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Låter i mina öron som rätt mycket musik redan gör, så frågan är vad det säger om musik idag respektive om AI-genererad musik.... :?:


03 Apr 2024, 17:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
zoork_1 wrote:
Låter i mina öron som rätt mycket musik redan gör, så frågan är vad det säger om musik idag respektive om AI-genererad musik.... :?:

Det beror också på vad Ai:n matas med för musik/kunskap. Ju större bibliotek den blir matat med desto mer kan den. Så småningom kommer den kunna allt oavsett genre.


03 Apr 2024, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Jag tycker att AI kan ta hand om all producerad musik från och med nu. Så kan vi fysiska varelser ägna oss åt att spela live för folket! Tror livemusik blir framtidens melodi.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Apr 2024, 18:40
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2551
Location:
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Polytone wrote:
Tror livemusik blir framtidens melodi.
+1 på den framtidsspaningen... 8)


03 Apr 2024, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
zoork_1 wrote:
Polytone wrote:
Tror livemusik blir framtidens melodi.
+1 på den framtidsspaningen... 8)


Det kommer nog AI-skapade band med AI-genrerade avatarer i Laserhologramframförda livespelningar av de AI-genererade låtarna också.


03 Apr 2024, 20:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Obi wrote:
Det kommer nog AI-skapade band med AI-genrerade avatarer i Laserhologramframförda livespelningar av de AI-genererade låtarna också.

Jo men de kommer inte få någon publik. :D Att kolla på ett sådant band skulle ju vara som att ha älskog med en sån där uppblåsbar sak...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Apr 2024, 21:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Polytone wrote:
Jo men de kommer inte få någon publik. :D Att kolla på ett sådant band skulle ju vara som att ha älskog med en sån där uppblåsbar sak...

Som DJ´s typ Swedish house mafia inte hade nån publik? De tryckte på startknappen sen börjar det blinka på scen, det räckte tydligen. Folk betalar ju för att se vad som helst och betalar hur mycket som helst också.


03 Apr 2024, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
4trax wrote:
Polytone wrote:
Jo men de kommer inte få någon publik. :D Att kolla på ett sådant band skulle ju vara som att ha älskog med en sån där uppblåsbar sak...

Som DJ´s typ Swedish house mafia inte hade nån publik? De tryckte på startknappen sen börjar det blinka på scen, det räckte tydligen. Folk betalar ju för att se vad som helst och betalar hur mycket som helst också.

Du har en poäng där. Det blir lite som ett jättestort disco. Och folk vill ju gå på disco och ha kul. Kanske blir det sådana AI events också. Men jag tror och hoppas att människor kommer att vilja se andra människor traktera instrument och dela med sig av sina känslor. Eller tänker vi att det räcker med att AI står för fiolen? Nä

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Apr 2024, 22:09
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2551
Location:
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Obi wrote:
Det kommer nog AI-skapade band med AI-genrerade avatarer i Laserhologramframförda livespelningar av de AI-genererade låtarna också.
Om jag minns rätt har unga i Asien (Japan?) gått och lyssnat på "konstgjord" musik i minst 10 år... :shock:


03 Apr 2024, 23:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Kommer att tänka på novellen Trasslet från Mikael Niemis "Svålhålet" :D

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


03 Apr 2024, 23:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Det är ett intressant ämne detta med AI.

Sett ur ett kommersiellt perspektiv, musik som en produkt som skall sälja (vilket nästan all musik är), spelar hur det är gjort någon roll så länge "lyssnaren" gillar vad den hör?
Man ser ofta i diskussioner i ämnet att folk nämner "AI kan aldrig förmedla känslor" eller liknande "mänskliga" egenskaper. Det kan den självklart inte, men spelar det någon roll?
Vad skiljer det från all den musik som bara skapas för att sälja så mycket som möjligt? Tänker på mello, rix FM osv likande musik.

Vart går gränsen för "inte skapat av den som är upphovsman"? Ihop pusslade loopar av alla de slag?

Det enda som är trist i mina öron är att det återskapar, härmar, sånt som redan finns. Menar, kommer musik att sluta utvecklas? Troligen inte då AI inte gör någonting utan att styras av någon.

4trax wrote:

Undrar om det kommer missbrukas? :D :shock:


Kan det missbrukas?

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Apr 2024, 11:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Magnus Olsson wrote:
Kan det missbrukas?

//Magnus

Om jag skapar 2700 låtar och känner nån på låt oss säga spotify som kan lägga dom på dom mest spelade spellistorna? :D
Finns det en chans att göra snabba pengar så tar folk chansen hur moraliskt fel man än tycker att det är.

Du har en poäng i att det "pusslas ihop loopar". Så är det idag att DAW-pluggar kommer med färdig producerade ljud eller att man har en hel symfoniorkester i datorn med färdiga loopar osv. Det klipps och klistras ihop låtar idag speciellt det som är på topplistorna.
Dags för en "Purist" stämpel på musiken. Skapad och spelad av musiker!


04 Apr 2024, 11:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Inga nyheter. Redan för två år sen gjordes denna:

https://www.youtube.com/watch?v=qf6eOSJgN0Y


04 Apr 2024, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
4trax wrote:
Magnus Olsson wrote:
Kan det missbrukas?

//Magnus


Om jag skapar 2700 låtar och känner nån på låt oss säga spotify som kan lägga dom på dom mest spelade spellistorna? :D
Finns det en chans att göra snabba pengar så tar folk chansen hur moraliskt fel man än tycker att det är.

Du har en poäng i att det "pusslas ihop loopar". Så är det idag att DAW-pluggar kommer med färdig producerade ljud eller att man har en hel symfoniorkester i datorn med färdiga loopar osv. Det klipps och klistras ihop låtar idag speciellt det som är på topplistorna.
Dags för en "Purist" stämpel på musiken. Skapad och spelad av musiker!


Absolut är det så, syns ett kryphål så kommer någon att krypa igenom.

Men i ditt exempel med Spotify så vet jag inte om jag tycker att det är något fel, moraliskt eller på annat sätt.
Där är det ju lyssnare som väljer, spelar ingen det så får man ju inte ett öre. Min fru brukar lyssna på såna där yoga ljudmattor, jag kan inte på något plan förstå om det skulle bli någon skillnad om det är gjort av en människa eller en AI. Menar, om folk tyckt att AI grejerna lät skit hade de väl rimligen skippat låten.
I övrigt tror jag att spotify kommer att göra all de AI grejerna själv, då behöver de inte ens betala korvörena till "artister".

Även om jag är skapande musiker själv känner jag inte att AI påverkar mig.
Likande musik som min egen har redan haft editering, fix och tricks, tempohöjning, pitchfix, klippa och klistra (osv) att stå sig emot.
Det är massor av stora Youtube och Instagram gitarrister som är lika "fake" som AI.
Hade jag jobbat med musik i ett syfte att uppnå kommersiell framgång (vad det nu är i dessa tider) hade jag kanske tänkt annorlunda, jag vet inte?

Men man får försöka hålla sig till det viktiga, är det bra? Om ja, skitsamma hur det är gjort.
Det funkar inte att tänka så, men jag försöker.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Apr 2024, 11:47
Profile WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
4trax wrote:
Dags för en "Purist" stämpel på musiken. Skapad och spelad av musiker!


Det är nog inte helt omöjligt att det kommer. Jag vet att borta i Amerika så skrev de på skivorna (vet inte om det var på skivan, fodralet) ”utan autotune” om artisterna hade spelat in utan autotune.


04 Apr 2024, 11:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Magnus Olsson wrote:

Absolut är det så, syns ett kryphål så kommer någon att krypa igenom.

Men i ditt exempel med Spotify så vet jag inte om jag tycker att det är något fel, moraliskt eller på annat sätt.
Där är det ju lyssnare som väljer, spelar ingen det så får man ju inte ett öre. Min fru brukar lyssna på såna där yoga ljudmattor, jag kan inte på något plan förstå om det skulle bli någon skillnad om det är gjort av en människa eller en AI. Menar, om folk tyckt att AI grejerna lät skit hade de väl rimligen skippat låten.
I övrigt tror jag att spotify kommer att göra all de AI grejerna själv, då behöver de inte ens betala korvörena till "artister".

Även om jag är skapande musiker själv känner jag inte att AI påverkar mig.
Likande musik som min egen har redan haft editering, fix och tricks, tempohöjning, pitchfix, klippa och klistra (osv) att stå sig emot.
Det är massor av stora Youtube och Instagram gitarrister som är lika "fake" som AI.
Hade jag jobbat med musik i ett syfte att uppnå kommersiell framgång (vad det nu är i dessa tider) hade jag kanske tänkt annorlunda, jag vet inte?

Men man får försöka hålla sig till det viktiga, är det bra? Om ja, skitsamma hur det är gjort.
Det funkar inte att tänka så, men jag försöker.

//Magnus


Det moraliska så som jag ser det är upphovsrätten, att stimanmäla ett verk som Ai skapat.
Plus alla jobb som blir lidande. Vem anlitar en musiker för t.ex. reklammusik eller dylikt när man kan skapa den själv? Det gäller inte bara musiker, sitter hos en animatörsstudio som inte tycker att framtiden ser ljus ut.

Bortsett från de som kommer bli drabbade så är det skitsamma hur det är gjort.
Jag vet, jag är pessimistisk. :)


04 Apr 2024, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
https://www.dn.se/ekonomi/ny-rapport-har-ar-yrkena-i-sverige-som-hotas-av-ai/


04 Apr 2024, 16:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter

Inget specifikt om musiker där vad jag kunde se.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Apr 2024, 19:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Jag har väl egentligen inget att tillföra ämnet annat än lite personliga reflektioner.

Då jag är med i några Facebook grupper där ämnet är "hemstudio" ser jag att oron för AI är mycket stor.
Alla som sitter i sina hemstudios och drömmer om att bli den nya Max Martin och skriva låtar med hitts till Brittney Spears, Backstreet Boys, Sylinda Dion i tron att besitta unik tallang i låtskriveri känner en stor oro över att få sin dröm grusad av AI !

Men om man som jag har musikskapande som ett konstnärligt uttryck, där spelande, skrivande och arrangerande för en levande publik är målet så struntar jag fullständigt i AI och annan modern skit !

_________________
pudas


04 Apr 2024, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
pudas wrote:

Men om man som jag har musikskapande som ett konstnärligt uttryck, där spelande, skrivande och arrangerande för en levande publik är målet så struntar jag fullständigt i AI och annan modern skit !


Förstår att vanliga musikkonsumenter inte ser någon nackdel eller förstår nackdelar med ai men trist när medmusiker inte kan se det, för att det inte drabbar dom. Det bådar inte gott. Jag kommer drabbas det bara en tidsfråga.
Förstår att att framtiden är här men behöver ju inte bejaka den.


05 Apr 2024, 08:27
Profile

Joined: 12 Aug 2005, 20:11
Posts: 180
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Kan slumpen och stundens ingivelse framställas med artificiell intelligens?

Jag tänker att AI enbart genererar ett resultat av vad man matar in för information.

Verktyget kan framställa musik som låter som Zappa, men inte vad Zappa hade fått för sig att göra i stunden.

Jag hoppas och tror också på livemusik i framtiden.


05 Apr 2024, 09:12
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
AI kan ju inte avgöra själv vad som är bra eller dåligt, vad som är god smak eller smaklöst, relevant i tiden etc.
Samma gäller texter, vilka berör människor och vad är dravel.

Kan man inte tänka sig att AI ändå kommer bli som mest kraftfullt verktyg i händerna på den som redan har talang och förmåga?

Det har ju historiskt sett kommit verktyg tidigare med en del farhågor som synthesizers som skulle göra musiker arbetslösa
och sampling som var slutet på behov av folk som själva kunde spela och nyskapande musik mm


05 Apr 2024, 10:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Här har vi det!
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Apr 2024, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
4trax wrote:
Förstår att vanliga musikkonsumenter inte ser någon nackdel eller förstår nackdelar med ai men trist när medmusiker inte kan se det, för att det inte drabbar dom. Det bådar inte gott. Jag kommer drabbas det bara en tidsfråga.
Förstår att att framtiden är här men behöver ju inte bejaka den.

Saker och ting sker inte över en natt, teknikskiften sker under perioder.
Så frågan är ju lite om vi pratar om 1 år framåt i tiden eller typ 10 eller 50 år?

AI är ju så kraftfullt så det kommer behöva regleras på något sätt, redan i sociala medier så kryllar det av
bilder som folk går på och inte fattar att det är fake.

På tal om avatarer så har ju Pophouse (Björn Ulveaus) köpt Kiss hela katalog + smink mm för 3.2 miljarder.
Blir väl AI som får ratta deras turneer och plattor i framtiden.

_________________



05 Apr 2024, 14:44
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2551
Location:
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Polytone wrote:
Här har vi det!
Image
Extremt spot on....
:mrgreen:


05 Apr 2024, 20:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
Polytone wrote:
Här har vi det!
Image


Haha, Verkligen! :lol:
Skrev en låt via Suno om att AI prioriterar fel inspirerad av det hon skrev i inlägget ovan, tog 30 sekunder och jag gav allt jag hade och är nu helt tömd på kreativitet . :D
Just det , måste komma ihåg att stima den också.... Skojar! Eller är det hon i inlägget som ska ha stim? ...förvirrande!

https://soundcloud.com/4traxrec/ai-cant-do-it-all?si=0417c0828c734d7f804f9a17153aca28&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


06 Apr 2024, 16:34
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
4trax wrote:
Polytone wrote:
Här har vi det!
Image


Haha, Verkligen! :lol:
Skrev en låt via Suno om att AI prioriterar fel inspirerad av det hon skrev i inlägget ovan, tog 30 sekunder och jag gav allt jag hade och är nu helt tömd på kreativitet . :D
Just det , måste komma ihåg att stima den också.... Skojar! Eller är det hon i inlägget som ska ha stim? ...förvirrande!

https://soundcloud.com/4traxrec/ai-cant-do-it-all?si=0417c0828c734d7f804f9a17153aca28&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


Haha klockrent! Låter som generisk låt på radion. Du får se till att återhämta dig ordentligt innan nästa session på en halvtimma ;)


06 Apr 2024, 19:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ai - Fr.o.m nu är vi alla musikproducenter
4trax wrote:
Polytone wrote:
Här har vi det!
Image


Haha, Verkligen! :lol:
Skrev en låt via Suno om att AI prioriterar fel inspirerad av det hon skrev i inlägget ovan, tog 30 sekunder och jag gav allt jag hade och är nu helt tömd på kreativitet . :D
Just det , måste komma ihåg att stima den också.... Skojar! Eller är det hon i inlägget som ska ha stim? ...förvirrande!

https://soundcloud.com/4traxrec/ai-cant-do-it-all?si=0417c0828c734d7f804f9a17153aca28&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

:D :D :D

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Apr 2024, 20:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.