View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2024, 09:45



Reply to topic  [ 10 posts ] 
SG burstbuckers 61’ 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post SG burstbuckers 61’
Har en Gibson SG ´61 Standard Maestro där det sitter burstbucker 61 i.
De är väldigt vassa och upplever att de överstyr signalen ”ful distar” om man slår an hårt på strängarna likt en membranmick där membranet distat om det blir för högt. Har bara upplevt det med billiga mickar.
Såklart testat sänka avståndet men det kvarstår. Nån som har erfarenhet av dessa pickuper?
Funderar kanske byta till 57 classic. Eller några tips? Gillar inte för diskantrika pickuper mer krämigt och rund, vintage.


13 Apr 2024, 17:21
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: SG burstbuckers 61’
https://forum.gibson.com/topic/161308-b ... ic-for-sg/

Här säger han lustigt nog att Burstbucker 61 låter ganska mycket SG :lol: 15:50 min in https://www.youtube.com/watch?v=6yuVBA89dtk


13 Apr 2024, 18:13
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2550
Location:
Post Re: SG burstbuckers 61’
4trax wrote:
Har en Gibson SG ´61 Standard Maestro där det sitter burstbucker 61 i.
De är väldigt vassa och upplever att de överstyr signalen ”ful distar” om man slår an hårt på strängarna likt en membranmick där membranet distat om det blir för högt. Har bara upplevt det med billiga mickar.
Såklart testat sänka avståndet men det kvarstår. Nån som har erfarenhet av dessa pickuper?
Funderar kanske byta till 57 classic. Eller några tips? Gillar inte för diskantrika pickuper mer krämigt och rund, vintage.

Om du har en annan mick att sätta i (och jämföra med t ex i stalläget) är mitt råd att börja där. Det behöver inte vara "fel' på micken i sig, utan den passar kanske inte i just den gitarren. Skulle även micken du testar med låta s**t så kanske gitarren är lite känslig/krävande....


13 Apr 2024, 21:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: SG burstbuckers 61’
Så länge du inte har aktiv elektronik så borde inte en gitarr "fuldista", finns liksom inga komponenter som går att överstyra i en gitarr. Är det verkligen dist du hör borde den komma från komponenter längre fram i kedjan som pedaler, förstärkare.
Men om det inte distar så kan det ju vara ett missljud! Kanske en kallödning i gitarren?
Den beskrivna vassheten i ljudet, går den tygla med tonkontrollen?

_________________
pudas


13 Apr 2024, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: SG burstbuckers 61’
Hm, att det skulle vara själva gitarren låter inte troligt.

Fattar att det inte finns ett membran eller dylikt som kan överstyra, det var bara en liknelse.för det påminner om det. Det är inte utrustning efter då jag testat det. Jag tyglar även diskanten med tonkontrollen.

De låter olikt allt annat jag har i humbucker väg de är hårda i soundet vilket jag kan gilla med överstryd sound men gillar inte ful dist artefakten vid rent ljud med hårt anslag.
De låter HELT olikt tex min gibson LP standard som låter ljuvligt , det sitter burstbuckers i den men kommer inte ihåg vilka de är original fr 2000


14 Apr 2024, 08:36
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: SG burstbuckers 61’
Burstbucker ’61 har jag inte provat men väl vanliga Burstbuckers (1 & 2). De kan låta rätt hårt och obehagligt i fel gitarr (men rätt bra i rätt gitarr).
SG är väl i allmänhet en ganska bright gitarr i sig själv så om man inte vill mota med tonkontrollen kanske en pickup med rundare, mjukare karaktär är way to go.

’57 classic är ju rundare och luddiga i karaktären, komprimerar anslaget rejält och är duktigt vaxdoppade. Egenskaper som gör att jag inte gillar dem men de kanske har sin plats här? Vintage humbuckers hade knappast runt, luddigt ljud.
Annars är Seymour Duncans ”Seth Lovers” ganska artiga och rimligt brighta med visst bett. Inte jättevaxade såvitt jag vet, och därmed mer levande. Bra allroundpickups.
Själv älskar jag Throbaks SLE-101 men de har nog för klar och tydlig topp för detta ändamål - vilket är humbuckermickarnas vintagekaraktär, har bara kört dem i Les Pauls.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 Apr 2024, 11:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: SG burstbuckers 61’
Enklast är väl om du löder ur en mick ur varje gitarr och skiftar dessa så hör Du skillnaden innan Du börjar köpa en massa mickar.

_________________



14 Apr 2024, 11:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: SG burstbuckers 61’
Burstbucker 61' - mickarna har Alnico 5 magneter. Detta medför en aggresivare karaktär i mickarna. Detta jämfört med de 'varmare', klassiska Alnico 2 PAF:arna.

Om du vill: Kan du dra iväg ett PM till mig; så löser vi detta.


/ Jonken


14 Apr 2024, 16:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: SG burstbuckers 61’
Jonken wrote:
Burstbucker 61' - mickarna har Alnico 5 magneter. Detta medför en aggresivare karaktär i mickarna. Detta jämfört med de 'varmare', klassiska Alnico 2 PAF:arna.

Om du vill: Kan du dra iväg ett PM till mig; så löser vi detta.


/ Jonken

Tumme upp!


14 Apr 2024, 20:01
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: SG burstbuckers 61’
Jag har bara Burstbuckers i en gitarr och det är i en Les Paul Classic '60 från 2003. Skulle bara beskriva dem på ett sätt i den gitarren: honkiga.
Disten blir ungefär som på de Thin Lizzy plattor där Gary Moore medverkar. Väldigt distinkt honkigt sound.


14 Apr 2024, 22:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.