View unanswered posts | View active topics It is currently 20 May 2024, 21:11



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Begagnatmarknaden trögt? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Begagnatmarknaden trögt?
Verkar som det går trögt på begagnatmarknaden i dessa tider med höga räntor och höjda månadskostnader.
Otroligt många Gibson Les Paul som läggs ut men tror inte de blir sålda. Vissa har fantasipriser men nu kommer det ibland några som insett att de måste sänka för att få det sålt. Tror att många köpt dyrt och för inte så länge sen när efterfrågan var hög så kunde man sälja utan förlust det är väl det som ligger kvar hoppet att få ut det man fick då, eller?
Marknaden är kanske och mättat efter covid när gitarrer såldes som smör. Här på bojen är det också stiltje på annonssidorna. Vart är vi på väg tror ni?


09 May 2024, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Tror det är svårt att generalisera.

Varje försäljning är unik, och 'marknaden' dvs köpare tycker jag alltid varit relativt begränsad om man inte dumpar priset.
Går man ner rejält i pris öppnas en helt ny kundgrupp, som köper för att senare sälja vidare.

Timing borde annars vara bra nu, många har fått riktigt stora utbetalningar av skatt (de som har bolån) och
räntan sänktes igår.

Nypriserna är höga framförallt pga svag svensk krona.

Framöver om vi tänker Juni - Sep brukar det ju vara stor konkurrens om pengarna i plånboken för många och vara i princip dött.
Kanske det inträffat tidigt i år?

Ja, det är svårt att spekulera ibland då man inte har någon riktig statistik att tillgå.

_________________



09 May 2024, 13:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 239
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Om man kollar Reverb på gitarrers säljhistorikpris så ser det ut som den droppat en hel del senaste året. Det närmaste en statistik jag hittar. :D


09 May 2024, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1885
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Ja det känns trögt. Men med tanke på det så tycker jag det även läggs ut få roliga grejer till försäljning. Om folk har så lite pengar i plånboken borde de ju lägga ut grejer till försäljning tycker man? Kanske är det jag som blivit mer kräset specifik i vad jag vill ha och egentligen är i princip nöjd med det jag har... :roll:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 May 2024, 15:55
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 811
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Vad jag har reagerat på under senaste året är vad priserna på beg har gått upp! Inte undra på om det går trögt. Känns som om allt har hängt på resten av prishetsen.
Jag fick knappt såld min Mesa mk V för 15000:- för några år sedan idag ligger dom ute för 22500.- De Gibson som gick att köpa för 12500:- ligger ute idag för det dubbla!


09 May 2024, 21:51
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2572
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
4trax wrote:
Om man kollar Reverb på gitarrers säljhistorikpris så ser det ut som den droppat en hel del senaste året. Det närmaste en statistik jag hittar. :D


På Reverb är gitarrer dyrare. Man betalar väl nåt slags premium, gitarrerna blir bättre om de säljs genom Reverb.


10 May 2024, 07:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Donatello wrote:
Vad jag har reagerat på under senaste året är vad priserna på beg har gått upp! Inte undra på om det går trögt. Känns som om allt har hängt på resten av prishetsen.
Jag fick knappt såld min Mesa mk V för 15000:- för några år sedan idag ligger dom ute för 22500.- De Gibson som gick att köpa för 12500:- ligger ute idag för det dubbla!


Kan vara så att köpare inte riktigt hunnit justera sin prisbild.
Borde dock ändå gå att hitta köpare om man går ner lite.

Tycker alltid det varit trögt om man vill ha skäligt betalt.

_________________



10 May 2024, 13:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3363
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Jag tror att det är så enkelt att många gitarrköpare är medelålders eller äldre och nu när priserna på Reverb och eBay har skenat iväg bland annat på grund av den extremt svaga växelkursen, så tittar många på priserna på Reverb och sätter samma priser i Sverige, även om det betyder att priset på en 10 år begagnad vanlig gitarr kan vara högre än nypriset. Och om då köparna är medelålders eller äldre så minns man vad grejerna kostade och få vill betala överpris om man inte är desperat.

Sedan jag såg Glenn Hughes på Valand i höstas är jag lite sugen på en helt vanlig japantillverkad strata med lönngreppbräda, men jag tänker inte betala 12-13' för en sån. Det är inte vintage, det är ingen konstig specialmodell, utan ett begagnat bruksföremål från 80-10-talet som säljs av privatpersoner.

Men man ska förstås sälja för det pris man är bekväm med, så det är inga konstigheter, men man kan ju inte som säljare bli besviken om man inte blir av med det man säljer när man begär över nypris.

Jag tycker att det jag säljer av går iväg ganska fort. Men är något udda, så är det segare.


Last edited by CarlM on 12 May 2024, 15:24, edited 2 times in total.



11 May 2024, 13:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2647
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Det är väl en ganska naturlig utveckling när man knappt har råd att köpa mat längre i det här landet.


12 May 2024, 11:23
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 707
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Undviker i alla fall Blocket helst. Spelar ingen roll att man skrivit att inget skickas innan jag fått betalt(swish om det ska skickas)så kommer alla och tjatar om blocketpaketet. Flera hoppade av när jag sa nej och åter nej inget blocketpaketet tills en till slut, misstänksam som fan, swishade. Ändå var det bara en ganska billig pedal det handlade om. Varför tror alla idag att blocketpaketet är en garant för att inte bli blåst?


12 May 2024, 15:05
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 259
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Jag tycker att annonser verkar lite ute hur länge som helst nuförtiden.
Och diskussionerna kring gitarrer, stärkare m.m har avtagit en hel del också. Minns när GMF-planket fanns. Det var sånt tryck i trådarna och många verkade vara intresserade av att prata om musik och musikutrustning på en väldigt entusiastisk nivå. Vet inte riktigt vad som har hänt. Men å andra sidan så har en del gitarrister som förut var helt övertygande om vikten av dyra Custom Shop- eller vintage-instrument, handbyggda förstärkare med magiska transformatorer m.m spela på "off the rack" instrument och finna samma ton och sound ur dessa. Så kanske har bubblan brustit lite.


12 May 2024, 22:37
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2572
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
GreatShakes wrote:
Jag tycker att annonser verkar lite ute hur länge som helst nuförtiden.
Och diskussionerna kring gitarrer, stärkare m.m har avtagit en hel del också. Minns när GMF-planket fanns. Det var sånt tryck i trådarna och många verkade vara intresserade av att prata om musik och musikutrustning på en väldigt entusiastisk nivå. Vet inte riktigt vad som har hänt. Men å andra sidan så har en del gitarrister som förut var helt övertygande om vikten av dyra Custom Shop- eller vintage-instrument, handbyggda förstärkare med magiska transformatorer m.m spela på "off the rack" instrument och finna samma ton och sound ur dessa. Så kanske har bubblan brustit lite.


Mycket sitter i fingrarna. Jack Pearson med billig Squier Bullet Strat, Danish Pete som i blindtest valde FGNs billigaste tele före hans egen svindyra Fender Custom Shop.
Mycket är mojo in the head också. Chambrade LPs är en dödssynd tycker vissa. Sett många klipp där jag tycker Gibson Les Paul Standard 2008 låter bra. Tokai och FGN gör LP Custom med rosewood. Ebony ska det vara, säger korksniffarna. Slash gillar Custom men föredrar rosewood så han bad Gibson bygga en sån.


13 May 2024, 07:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2627
Location: Sthlm
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
GreatShakes wrote:
Minns när GMF-planket fanns. Det var sånt tryck i trådarna och många verkade vara intresserade av att prata om musik och musikutrustning på en väldigt entusiastisk nivå. Vet inte riktigt vad som har hänt.

Det är väl snarast nätforum-mediet som åldrats rejält. På den tiden fanns inte smartphones. Inte heller Instagram, facebook eller andra sociala medier. Man satt och surfade på sin skattesubvensionerade hem-pc med Windows-98.


13 May 2024, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3249
Location: växjö
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Kan det vara så enkelt att många gitarr-flippare helt enkelt tröttnat på att flippa fender och gibson, dvs köpa billigt för att sälja någon vecka senare dyrt? Kanske till och med gått över till "Carflipping" och tjäna betydligt mer pengar?

Jag personligen bryr mig inte då jag har dom instrument jag behöver, men vist, det finns alltid platts för en till.......
Jag är ju intresserad mest av lite udda, knasiga instrument som halvdana Japankopior som man förr köpte för hundralappar, eller som byte mot någon pedal.
Men idag är en dylik gitarr byggd "i den legendariska HashiBashi fabriken som ligger på toppen av Fuji berget" och föjldaktligen begärs tiotusen för!

_________________
pudas


13 May 2024, 10:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7759
Location: Göteborg
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
9 av 10 prylar jag hittar till salu begagnat erhar så högt pris att jag hellre köper nytt (och får garanti) och om det är en vintagepryl så högt att jag scrollar vidare.

mvh köpare med full plånbok


13 May 2024, 11:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2647
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
GreatShakes wrote:
Jag tycker att annonser verkar lite ute hur länge som helst nuförtiden.
Och diskussionerna kring gitarrer, stärkare m.m har avtagit en hel del också. Minns när GMF-planket fanns. Det var sånt tryck i trådarna och många verkade vara intresserade av att prata om musik och musikutrustning på en väldigt entusiastisk nivå. Vet inte riktigt vad som har hänt. Men å andra sidan så har en del gitarrister som förut var helt övertygande om vikten av dyra Custom Shop- eller vintage-instrument, handbyggda förstärkare med magiska transformatorer m.m spela på "off the rack" instrument och finna samma ton och sound ur dessa. Så kanske har bubblan brustit lite.


Det är nog mest p.g.a det lpstd är inne på. Men jag tror också en annan orsak är att allt har diskuterats trettioåttamiljoner gånger redan.

Dessutom så finns det så mycket information ute nu också, Man kan hitta recensioner och demos på YouTube t.ex på i princip allting nuförtiden.


13 May 2024, 12:39
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2011
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Känslan är ju att de flesta gitarrer stigit i pris med 20-40% senaste 2-3 åren. (ish!) Det har väl inte direkt inneburit att alla köpare bara gillat läget. För jag förutsätter att det inhandlas färre Fender och Gibson nu än under pandemin?

Och det är väl så att att begagnatmarknaden också stigit samma procentsats. Utsatt pris, alltså. Jag tänker att det är en trög nymarknad och trög begagnatmarknad.

Och de flesta av oss som kollar prylar på Blocket är medelålders män som vet precis vad prylarna kostade för 5 eller 10 år sedan. Då blir man inte direkt jättesugen att betala överpris.


...och att man har det man redan behöver. Och att vi blir färre som spelar. Och att Kinagrejer är bättre nu än för 10 år sedan (köpa billigt nytt) jada jada jada


13 May 2024, 12:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1885
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Svensk ekonomi bedöms ha befunnit sig i en lågkonjunktur sedan 2023 och väntas fortsätta vara det till och med 2025. Skulle tro att det är den stora förklaringen trots allt. Folk har det tuffare ekonomiskt helt enkelt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 May 2024, 14:26
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 707
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Polytone wrote:
Svensk ekonomi bedöms ha befunnit sig i en lågkonjunktur sedan 2023 och väntas fortsätta vara det till och med 2025. Skulle tro att det är den stora förklaringen trots allt. Folk har det tuffare ekonomiskt helt enkelt.

Det bara en liten del av sanningen. Många unga gitarrister gillar gitarrer som t ex Strandberg med sina huvudlösa gitarrer. Storsäljare. Fender och Gibson har väl redan haft sin storhetstid. Unga har sedan 80-talet sett sina idoler med helt andra gitarrer. 80-talet var det ju inne med hockeyklubbor och nya fräscha idéer om hur en gitarr skulle se ut för att locka nya unga gitarrister.. Ut med gubbgitarrer som farsan och hans kompisar spelade på.


13 May 2024, 18:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1885
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Tokerekloker wrote:
Polytone wrote:
Svensk ekonomi bedöms ha befunnit sig i en lågkonjunktur sedan 2023 och väntas fortsätta vara det till och med 2025. Skulle tro att det är den stora förklaringen trots allt. Folk har det tuffare ekonomiskt helt enkelt.

Det bara en liten del av sanningen. Många unga gitarrister gillar gitarrer som t ex Strandberg med sina huvudlösa gitarrer. Storsäljare. Fender och Gibson har väl redan haft sin storhetstid. Unga har sedan 80-talet sett sina idoler med helt andra gitarrer. 80-talet var det ju inne med hockeyklubbor och nya fräscha idéer om hur en gitarr skulle se ut för att locka nya unga gitarrister.. Ut med gubbgitarrer som farsan och hans kompisar spelade på.

Nä, de som hade "hockeyklubbsgitarrer" är ju gubbar idag. Den förklaringen håller inte.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 May 2024, 20:39
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 707
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Jag menar hur det har förändrats och det som sålde som smör igår inte går lika lätt sälja idag. Din förklaring håller verkligen inte heller helt. Långt ifrån alla har ekonomiska problem. Huvudlösa Strandberg brukar bli sålda relativt snabbt. Samma med Suhr. Trots att de inte är kända för att vara billiga ens på beggmarknaden så verkar det inte vara några problem få de sålda ganska fort. Ibanezgitarrer brukar gå ganska hyfsat också.


14 May 2024, 11:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7759
Location: Göteborg
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Polytone wrote:
Nä, de som hade "hockeyklubbsgitarrer" är ju gubbar idag. Den förklaringen håller inte.


Exakt! Prisutvecklingen på många tidstypiska 80-talsgitarrer har ju närmast 10-dubblats på typ lika många år!


14 May 2024, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1885
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Vinyljunkie wrote:
Polytone wrote:
Nä, de som hade "hockeyklubbsgitarrer" är ju gubbar idag. Den förklaringen håller inte.


Exakt! Prisutvecklingen på många tidstypiska 80-talsgitarrer har ju närmast 10-dubblats på typ lika många år!

Och dessa säljer som smör även idag? För sådana priser?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 May 2024, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3710
Location: Hising Island
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Polytone wrote:
Och dessa säljer som smör även idag? För sådana priser?


Nä det gör dom ju inte såklart men om de ligger ute till försäljning idag så är priset avsevärt mycket högre än för 10-15 år sen. Då var de så totalt ute så man kunde lätt köpa Jackson, Charvel, Kramer osv till skitpriser. Nu finns det en ny generation som antagligen har börjat se hockeyklubbsgitarrerna som "vintagekuriosa". Lite grann som bluesgubbarna som kör lite oddballs typ Teisco, Harmony och Kawai.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


14 May 2024, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10880
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Jag tror att begmarknaden på det stora hela förändras väldigt lite sett ur ett längre perspektiv.
Det som förändras fram och tillbaka är vad som snurrar snabbare, vad folk vill ha.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 May 2024, 16:23
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2016, 09:45
Posts: 60
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Priserna har ju stigit sjukt mycket på bara några år. En ESP Eclipse såldes ju för typ 7-8-9.000 kr för några år sen. Nu? Typ 20k. Sen om det blir sålt ju en annan femma.


14 May 2024, 18:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3249
Location: växjö
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Om man håller sig till kundgruppen som har musik som hobby eller bisysla så har ju andelen musiker som spelar i band/orkester säkert minskat. I dag är det "projekt", "nätsamarbeten eller hemmastudio som gäller! Då är inte behovet av ny fräck gitarr högsta prioritet längre?

Finns så mycket annat som är viktigare för processen att "prodda" fram dens ultimata Spotti-fy hiten att köpa!
Som exlusiva interface, snoffsiga high-end mickar och hårdvaru kompressorer för den perfekta limningen av kanalerna!

_________________
pudas


15 May 2024, 10:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2647
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
snutstrut wrote:
Känslan är ju att de flesta gitarrer stigit i pris med 20-40% senaste 2-3 åren. (ish!) Det har väl inte direkt inneburit att alla köpare bara gillat läget. För jag förutsätter att det inhandlas färre Fender och Gibson nu än under pandemin?

Och det är väl så att att begagnatmarknaden också stigit samma procentsats. Utsatt pris, alltså. Jag tänker att det är en trög nymarknad och trög begagnatmarknad.

Och de flesta av oss som kollar prylar på Blocket är medelålders män som vet precis vad prylarna kostade för 5 eller 10 år sedan. Då blir man inte direkt jättesugen att betala överpris.


...och att man har det man redan behöver. Och att vi blir färre som spelar. Och att Kinagrejer är bättre nu än för 10 år sedan (köpa billigt nytt) jada jada jada


Haha ja helt sjukt är det. Minns att jag, 2018 var nära att köpa en Musicman JP, då kostade den 25,000 kr. Nu går samma (jämbördiga) modell för 55,000 kr. Helt absurt hur mycket priserna stigit. Det gäller exakt alla märken också, inte bara dyra märken. Alla gitarrer som var budget förr är inte det längre. Nu får man betala 20,000 kr för i princip vilken duglig gitarr som helst.


15 May 2024, 11:23
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2647
Location:
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
lannen wrote:
Priserna har ju stigit sjukt mycket på bara några år. En ESP Eclipse såldes ju för typ 7-8-9.000 kr för några år sen. Nu? Typ 20k. Sen om det blir sålt ju en annan femma.


Ja och inget stopp på galenskaperna verkar det vara heller. Går man bara tillbaka ett enda år så finns det gitarrer som ökat flera procent i pris, det blir ganska mycket om det är en dyr gitarr. De smyghöjer priserna på ett otroligt fult sätt.


15 May 2024, 11:26
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7759
Location: Göteborg
Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Frisk wrote:
lannen wrote:
Priserna har ju stigit sjukt mycket på bara några år. En ESP Eclipse såldes ju för typ 7-8-9.000 kr för några år sen. Nu? Typ 20k. Sen om det blir sålt ju en annan femma.


Ja och inget stopp på galenskaperna verkar det vara heller. Går man bara tillbaka ett enda år så finns det gitarrer som ökat flera procent i pris, det blir ganska mycket om det är en dyr gitarr. De smyghöjer priserna på ett otroligt fult sätt.


Vilka är "de"?


15 May 2024, 12:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.