Re: Jack White Fender Pano verb Amp
Jag har en liknande variant med flera av de sakerna, fast den har jag moddat själv tillsammans med vännerna på Rörplanket. Jag började 1983 med det projektet, och anser mig nu vara ganska klar...

Det är en Fender Dual Shovman från -76.
Vibratot som White har och jag har är ett så kallat biasmodulerande, som får en sinuskurva på modulationen,inte en halv sinuskurva som det vanliga Fendervibratot har, därav det mer musikaliska ljudet.
Reverbet har jag ungefär samma drivenhet som i ett fristående, men inte tonkontroller på. Reverbtanken är en trefjädersreverb, vilket är en jätteskillnad jämfört med den vanliga. Två Dwellkontroller, en till Normalkanalen, som är helt ren utan Mastervolym och en till Vibratokanalen, som är distkanal och ombyggd till att till stora delar vara en Fender Bassman från 59-60, 5F6-A. Det är den som Marshall sedan kopierade.
Den kanalen har jag normalt volymen på 6,5 ungefär, blir ett runt halvdistat ljud då, perfekt för blues etc.
På den kanalen har jag kopplat olika drivsteg före Bassmannen, dvs som Drive på Whites variant. Det är tre olika som kan växlas över med ett tramp, precis som på pedaler.
En "Mesa" som jag kallar den, och då pratar vi urgammal Mesa, ett extra rör före
En "Marshall", har en klart Marshallaktig komponentuppsättning men inte fullt lika bright, också ett extra rör.
Och slutligen Hi Gain, som är de två rörstegen ovan i serie, med Marshallaktigt sound.
Dvs fyra olika distljud som kan växlas över med ett tramp. Mellan rent och dist är det också ett tramp, som oavsett valt dist växlar direkt till rent/distat.
Det finns flera olika switchar som kan användas för att få mer/annorlunda dist, men de brukar inte vara på.
Grejen är att ställa gain på mitten ungefär, hellre fler steg än mer kräm på färre steg.
Jag växlar kanal med en A/B-box i det gamla hembyggda pedalbordet från cirka 1976. Styr en massa saker i förstärkaren med det, de olika distljuden etc.
Så visst går det att få till en förstärkare som kan en massa saker.
Opraktiskt ja, 23 kg utan högtalare eller vad den nu väger, men låter ju i mina öron guld. Och det hade varit tragiskt om inte jag tyckte det, med tanke på alla timmar jag rotat med den.