| Author |
Message |
|
Tokerekloker
|
 Un-lock nut
Intressant och får se om det här stämmer och funkar som det ska utlovas eller inte. https://www.youtube.com/watch?v=mr53LDv ... GuitarLabs
|
| 17 Nov 2024, 18:37 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
 Re: Un-lock nut
Varför skulle det stämma? Grafit häller stämningen bättre än andra material utan lås men låst översadel går inte att slå. På gränsen till lurendrejeri.
|
| 18 Nov 2024, 12:59 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Och det kan du avgöra utan några som helst bevis än om det stämmer eller inte. 
|
| 18 Nov 2024, 13:39 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Tokerekloker wrote: Och det kan du avgöra utan några som helst bevis än om det stämmer eller inte.  Om man säger såhär.... jag skulle inte chansköpa en sån där utan att först testa..
|
| 19 Nov 2024, 13:22 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Låst översadel solklart bättre
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|
| 20 Nov 2024, 01:02 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2031 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Allt han säger är att en slipper använda en sexkants-nyckel...å halsen blir lättare...stämskruvarna kan användas för de det ska göra utan att en "fumlar" med just en sexknats-nyckel...sen är det allmänt vetande som säger att eventuella "problem" flyttar till där strängen fästs, d.v.s. stämskruven...om den är låsbar och har fin precision, bör det fungera, aldrig med samma resultat som ett sadel lås! då vissa andra fysiska egenskaper uppstår!
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 20 Nov 2024, 08:31 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
Jag får väl vara den som går mot strömmen här  Först håller jag med om att videon blir lite överdriven om man inte har låsstämskruvar. Annas är jag ett stort fan av Grafit har både stall o sadlar av grafit och på över 20 år på min strata ,har jag aldrig dragit av någon stäng vid stallet eller sadlarna . Om stängen har gått av ,vilket har hänt EN gång, så var det där jag bände. Jag är förvånad att inte fler använder grafit !? Jag misstänker att det har med utsende att göra ? För grafit kommer ju bara i svart 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 20 Nov 2024, 20:31 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Varför nämns inte de största olikheterna/skillnaderna mellan UN-Lock sadeln i Graph Techs egna klipp......?
-Svajpitchen förändras. Den blir mjukare -jämförst med en lås nöt. Detta genom att få med hela stränglängden från stall sadlarna till stämskruvarna. -Anliggningsyta (potenciell klangöverföring) mot halsen; mer än fördubblas -jämfört med en klassisk oläsbar översadeln av Fender typ. -Klangbilden förändras till mer 'mellow' -i jämförelse med en OFR.
En UN-L översadel är precis lika beroende av optimal kontakt i hyllan som vilken annan alternativ översadel är. (Dvs hyllan måste vara plan.) Här har dock GT tillverkat en helt plan monterings yta i sin UN-L sadel. Dvs man behöver inte plana denna yta rak; som fallet är med Ex en OFR eller L6 översadel. Men att denna översadel -tillsammans med ett set låsbara stämskruvar håller stämningen bättre en en låsbar nöt: Stämmer inte.
/ Jonken
|
| 22 Nov 2024, 12:40 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jonken wrote: -Svajpitchen förändras. Den blir mjukare -jämförst med en lås nöt. -Klangbilden förändras till mer 'mellow' -i jämförelse med en OFR.
Om detta stämmer är denna nya sadel helt meningslös! Om man vill svajja aggressivt så vill man ju absolut inte ha det där! Då väljer man ju ett annat svajsystem än floyd.
|
| 22 Nov 2024, 13:26 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
Jonken wrote: Varför nämns inte de största olikheterna/skillnaderna mellan UN-Lock sadeln i Graph Techs egna klipp......?
-Svajpitchen förändras. Den blir mjukare -jämförst med en lås nöt. Detta genom att få med hela stränglängden från stall sadlarna till stämskruvarna. -Anliggningsyta (potenciell klangöverföring) mot halsen; mer än fördubblas -jämfört med en klassisk oläsbar översadeln av Fender typ. -Klangbilden förändras till mer 'mellow' -i jämförelse med en OFR.
En UN-L översadel är precis lika beroende av optimal kontakt i hyllan som vilken annan alternativ översadel är. (Dvs hyllan måste vara plan.) Här har dock GT tillverkat en helt plan monterings yta i sin UN-L sadel. Dvs man behöver inte plana denna yta rak; som fallet är med Ex en OFR eller L6 översadel. Men att denna översadel -tillsammans med ett set låsbara stämskruvar håller stämningen bättre en en låsbar nöt: Stämmer inte.
/ Jonken Enligt vem ?? Du hävdar många gånger som det är fakta trotts det är tyckande/eller hur du upplever det. PRS har kört med låst stämmisar och en sadel som är "typ" som grafit, har adrigt hör att det finns problem med stämning där . Jeef Becke körde med Fenders rullsadlar över många år och vägrade byta , han anväde svajet hela tiden. Tycker nog att dax att ta perpektiv.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 22 Nov 2024, 17:42 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Amp Healer II wrote: Jonken wrote: Varför nämns inte de största olikheterna/skillnaderna mellan UN-Lock sadeln i Graph Techs egna klipp......?
/ Jonken Enligt vem ?? Du hävdar många gånger som det är fakta trotts det är tyckande/eller hur du upplever det. PRS har kört med låst stämmisar och en sadel som är "typ" som grafit, har adrigt hör att det finns problem med stämning där . Jeef Becke körde med Fenders rullsadlar över många år och vägrade byta , han anväde svajet hela tiden. Tycker nog att dax att ta perpektiv. Välkänt faktum att gitarrister är de mest negativa till nya saker. Nä det ska vara som det alltid har varit. Kom inte med några nymodigheter här inte.
|
| 22 Nov 2024, 18:27 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Jonken wrote: Varför nämns inte de största olikheterna/skillnaderna mellan UN-Lock sadeln i Graph Techs egna klipp......?
/ Jonken Ingen hör någon skillnad i klangen med antingen A eller B översadel när man lirar live eller låt inspelad i studion. Ingen hör någon skillnad vilket träslag det satt i elguran. Ingen hör skillnad om det var gitarrmärke A eller B. Ingen hör någon skillnad om det sitter en Tone Zone eller Super Distortion. Gitarrister inbillar sig så jävla mycket och våndas över så mycket som ingen bryr sig ett skit om. Antingen gillar folk ens musik eller så gör de det inte. Det enda som spelar någon roll.
|
| 22 Nov 2024, 18:30 |
|
 |
|
Korvabengt
|
[/quote] Ingen hör någon skillnad i klangen med antingen A eller B översadel när man lirar live eller låt inspelad i studion. Ingen hör någon skillnad vilket träslag det satt i elguran. Ingen hör skillnad om det var gitarrmärke A eller B. Ingen hör någon skillnad om det sitter en Tone Zone eller Super Distortion. Gitarrister inbillar sig så jävla mycket och våndas över så mycket som ingen bryr sig ett skit om. Antingen gillar folk ens musik eller så gör de det inte. Det enda som spelar någon roll.[/quote] Det här är fan det bästa som har sagts på bojen någonsin! WORD! Fast jag tycker ju att högtalarna är det som mest påverkar ljudet……. 
|
| 23 Nov 2024, 11:56 |
|
 |
|
Marshall
|
Tokerekloker wrote: Ingen hör någon skillnad i klangen med antingen A eller B översadel när man lirar live eller låt inspelad i studion. Ingen hör någon skillnad vilket träslag det satt i elguran. Ingen hör skillnad om det var gitarrmärke A eller B. Ingen hör någon skillnad om det sitter en Tone Zone eller Super Distortion. Gitarrister inbillar sig så jävla mycket och våndas över så mycket som ingen bryr sig ett skit om. Antingen gillar folk ens musik eller så gör de det inte. Det enda som spelar någon roll. Kan väl kanske vara så om man spelar enbart för andra människor. De hör inte och kanske bryr de sig inte om. Men det är definitivt inte det enda som spelar någon roll. Vad som spelar stor roll är huruvida den som spelar instrumentet märker skillnad och känner sig mer bekväm med de faktorer som nämns. Och det gör, skulle jag vilja påstå, de flesta gitarrister som hållit på ett tag och som tar spelandet på allvar. Det handlar inte enbart om hörsel utan också om känslan ett instrument ger den som spelar. Vi är subjektiva varelser. Vilket i sin tur gör att vederbörande spelar bättre. Det gör att man levererar bättre till andra människor, om man nu till äventyrs skulle vara intresserad av det och om nu det spelar någon roll.
|
| 23 Nov 2024, 12:27 |
|
 |
|
Jonken
|
Tokerekloker wrote: Ingen hör någon skillnad i klangen med antingen A eller B översadel när man lirar live eller låt inspelad i studion. Ingen hör någon skillnad vilket träslag det satt i elguran. Ingen hör skillnad om det var gitarrmärke A eller B. Ingen hör någon skillnad om det sitter en Tone Zone eller Super Distortion. Gitarrister inbillar sig så jävla mycket och våndas över så mycket som ingen bryr sig ett skit om. Antingen gillar folk ens musik eller så gör de det inte. Det enda som spelar någon roll. Smart. Fantastiskt resonemang. Dock konstigt; att de som lirar in plattor -och turnérar; överlag inte spelar på Ex balsaträ, plast och kinesisk zink; med rundgång, brum och yl som resultat. Tvärt om faktiskt. Resonerar du lika unikt med exempelvis tak över kåkar också? För inte fan bryr sig de flesta ifall du får toppen av din favorit studio på skallen heller... Och detta "inbillar" iaf mig; och tro man ganska troligt får: A.) Mer ont i huvet. B.) Ännu mer dämpad effekt. Detta oavsett om man gillar logiken eller musiken som utövas där. Men precis: -Man kan ju flyga också... -Man kan ju undra varför du överhuvudtaget startade denna tråd? För att halshugga de som kommenterar sakligt i den...? / Jonken
|
| 23 Nov 2024, 12:27 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Tokerekloker wrote: Ingen hör någon skillnad i klangen med antingen A eller B översadel när man lirar live eller låt inspelad i studion. Ingen hör någon skillnad vilket träslag det satt i elguran. Ingen hör skillnad om det var gitarrmärke A eller B. Ingen hör någon skillnad om det sitter en Tone Zone eller Super Distortion. Gitarrister inbillar sig så jävla mycket och våndas över så mycket som ingen bryr sig ett skit om. Antingen gillar folk ens musik eller så gör de det inte. Det enda som spelar någon roll. Jag är gitarrist. Jag oroar mig för att gitarren ska stämma om sig.
|
| 23 Nov 2024, 12:57 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Vinyljunkie wrote: Tokerekloker wrote: Ingen hör någon skillnad i klangen med antingen A eller B översadel när man lirar live eller låt inspelad i studion. Ingen hör någon skillnad vilket träslag det satt i elguran. Ingen hör skillnad om det var gitarrmärke A eller B. Ingen hör någon skillnad om det sitter en Tone Zone eller Super Distortion. Gitarrister inbillar sig så jävla mycket och våndas över så mycket som ingen bryr sig ett skit om. Antingen gillar folk ens musik eller så gör de det inte. Det enda som spelar någon roll. Jag är gitarrist. Jag oroar mig för att gitarren ska stämma om sig. Spela risigt så ingen lägger märke till om gitarren stämmer ur sig.  Eller skaffa en evertunegitarr.
|
| 23 Nov 2024, 22:32 |
|
 |
|
zoork_1
|
.
|
| 23 Nov 2024, 22:56 |
|
 |
|
Jonken
|
Amp Healer II wrote: Enligt vem ?? Du hävdar många gånger som det är fakta trotts det är tyckande/eller hur du upplever det.
PRS har kört med låst stämmisar och en sadel som är "typ" som grafit, har adrigt hör att det finns problem med stämning där . Jeef Becke körde med Fenders rullsadlar över många år och vägrade byta , han anväde svajet hela tiden.
Tycker nog att dax att ta perpektiv. "Perspektiv"... Jissess... Är du seriös....? Utgår ifrån mängden ampere-mens som rinner ur dig nu: Att du har erfarenhet av Graph Techs UN-Lock nötter. EXAKT VAD har du en annan åsikt över -av vad jag skrev? OCH VAD FAN har Paul Reed Smith och Jeff Beck med en UN-Lock -sadel att göra?!!! Vad fan är det som pågår här egentligen? Mopsa/pissa -på Jonken november...?
|
| 24 Nov 2024, 20:50 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Uj då, läste början på den här tråden för några dagar sedan och tänkte kommentera vid tillfälle, det har dragit iväg lite... Först tänkte jag föreslå att vi alla tar våra digitala händer och tillsammans sjunger We shall overcome, men nej. Det kan vara uppfriskande och klarläggande med ett litet meningsutbyte ibland. Själv tycker jag att grafitnöten verkar vara en intressant tanke, jag gillar låsbara stämmisar skarpt som jag ofta skriver. Däremot skulle jag inte tro att en gitarr med Un-lock nöten stämmer bättre än en låsbar, är ju helt ologiskt att det skulle vara så. Fastlåst är fastlåst, så att säga. Men den kanske stämmer tillräckligt bra för att man ska vilja ha en sådan i stället för låsnöt. Det kan vara en annan ton i den, som Jonken säger att det är. Och det kan vara tilltalande för en del, andra inte. Beror så mycket på vilket instrument man har. Sammantaget kan det ju vara så att de upplevda fördelarna överväger för en del personer. Jag är klart kluven till låsnöt, den gitarr jag har med låsnöt är en Ibanez RG505 som jag pratat om flera gånger. Får inte till något riktigt trivsamt svajgung i den gitarren, fast nöten är nu under ordentlig inpassning, den är INTE rak i botten som man kan tro. Medan gitarren jag har med låsbara stämmisar och i övrigt ett bra tvåpunktssvaj är riktigt go att svaja runt på, i alla möjliga stilar. (Sandberg California stratta) Har den låsbara nöten med det att göra? Vet ej! Un-lock nöten är intressant. Fruktansvärt usel video för övrigt. Ingen röstsynk, stavfel m.m.
_________________ /Lennart
|
| 24 Nov 2024, 23:11 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Tokerekloker wrote: skaffa en evertunegitarr. Den dagen någon bygger ett Evertune-svaj kommer jag att bli fattig!
|
| 25 Nov 2024, 13:17 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Amp Healer II wrote: PRS har kört med låst stämmisar och en sadel som är "typ" som grafit, har adrigt hör att det finns problem med stämning där .
Du har "hört" men inte testat. Då vet vi..
|
| 25 Nov 2024, 13:19 |
|
 |
|
Jo E
|
Som jag skrivit! finns vissa fysiska skillnader utan stränglås...om en 25.5 tum har stränglås i båda ändar..blir stränglängden kortare än en Jr utan stränglås trots att den har 24.75 tum och ett wraparound stall...många har svårt att "vrida huvudet" runt sånt!...men det är enkel fysik!
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 25 Nov 2024, 13:29 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jo E wrote: Som jag skrivit! finns vissa fysiska skillnader utan stränglås...om en 25.5 tum har stränglås i båda ändar..blir stränglängden kortare än en Jr utan stränglås trots att den har 24.75 tum och ett wraparound stall...många har svårt att "vrida huvudet" runt sånt!...men det är enkel fysik! Vad har detta med att hålla stämningen att göra?
|
| 26 Nov 2024, 12:57 |
|
 |
|
Jo E
|
Vinyljunkie wrote: Jo E wrote: Som jag skrivit! finns vissa fysiska skillnader utan stränglås...om en 25.5 tum har stränglås i båda ändar..blir stränglängden kortare än en Jr utan stränglås trots att den har 24.75 tum och ett wraparound stall...många har svårt att "vrida huvudet" runt sånt!...men det är enkel fysik! Vad har detta med att hålla stämningen att göra? På hugget  ...ingen  ..nu var det väl inte det de handlade om..utan hurvida det stämmer det som utlovades i Youtube annonsen och funkar...å med funk i bakgrunden ...trots att duden i videon inte lirar funk!...då blir en rolig ordlek rakt översatt till svenska! om en ska vara petig! det jag skrivit om är den skillnad som uppstår med respektive utan låssadel...å dess skillnad i en fysisk aspekt...som jag skrivit ovan så säger aldrig någon i annonsen att gitarren kommer stämma...allt som sägs är att den blir lättare att stämma med stämskruvarna utan låssadel  ...å en slipper fumla med en sexkants nyckel...det missade du nog totalt 
|
| 26 Nov 2024, 16:35 |
|
 |
|
Jo E
|
Ja! den blir några gram lättare också..det missade jag i responsen på din undran!
|
| 26 Nov 2024, 16:37 |
|
 |
|
konjuk
Joined: 10 Aug 2002, 16:24 Posts: 646 Location: Ångermanland
|
Smart om man relativt enkelt vill 'av-floydifiera' en hals och använda till kropp med annat stall.
|
| 13 Dec 2024, 14:22 |
|
|